Jump to content

Ny båt! Div. spørsmål ang. Polar 20


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Jeg har gått til anskaffelse av en tilsynelatende meget velholdt Polar 20. Dette blir min første båt som ikke er drevet av en påhenger, og i den sammenheng lurer jeg på om det er noe spesielt jeg bør være obs på. Båten skal hentes på torsdag, og siden jeg ikke har sett på båten før jeg kjøpte den, kommer jeg til å gå over den før den blir tatt med hjem. Motoren er en Bukh 20 hester diesel. Den har gått på Mjøsa inntil for tre år siden. Da ble den ombygd til lukket kjølesystem. Det har med andre ord aldri vært saltvann i kjølinga. Går ut fra at dette er et pluss. Hva bør sjekkes? Er det enkle triks som kan avdekke evt. feil med motoren?

 

Jeg planlegger og hente båten på en vanlig henger. Vil dette by på problemer med tanke på at kjølen er så lav som den er? Tips mottas med takk.

 

Er det noen som har erfaringer med denne båten? Hvilken fart kan jeg forvente? Båten er en 1983 mod. Jeg tror ikke det er flaps på den. Jeg ser at nyere Polarer er oppgitt til 10-11 knop med en 18 hester diesel. Er dette realistisk?

Redigert av josse79 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt!!! :flag:

 

Går bra med Polar på vanlig båthenger, men husk skikkelige lastestropper, det er disse som holder båten sideveis!! Det gikk ihvertfall bra når jeg kjørte min fra Kragerø til Son på henger.

 

Men pass på kalesjen!! Min var like gammel som båten (1978), og den kolapset i 80km/t!!!

 

Den går nok godt med 20hk diesel ja!! :eek:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! Denne får du mye glede av.

 

Vi hadde en Polar 20 fra 2001 til 2006. Den ble kjørt på tilhenger 10 mil hver vår og høst. Som du kanskje kan se av bildet, så var denne tilhengeren utstyrt med spesielle sidestøtter. Disse hjalp mye. Enig med "hafse" i at skikkelige lastestropper er nødvendig.

 

 

p9220040.jpg

 

Har du mulighet til å få lånt/leid en stor 4-hjuls henger ville det være å foretrekke. Jeg opplevde vår Polar som ganske baktung. Kulevekten var negativ inntil jeg festet reservehjulet som vist på bildet. Med en større henger vil dette sikkert gå bedre.

 

Det mest nervepirrende var oppvinsjingen på tilhengeren. Har du mulighet til å få båten løftet opp på hengeren så er det det beste.

 

Hilsen Snekker'n

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Er båten noe flatbunnet bak, eller rund som en balje?

 

 

Ingen av delene, ihvertfall ikke når det gjelder å sette den på henger. Den har jo en ganske dyp kjøl, noe som gjør at en vanlig henger beregnet for skjærgårdsjeep e.l. ikke egner seg så bra til transport av en Polar 20, da det blir vanskelig å få tilstrekkelig sidestøtte. Du får et greit inntrykk av båtens undervannsskrog her

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...