Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Litt på siden av dyseproblemene, men...

Hørte om en båteier med D-serie (D-6) som hadde fått brev fra båtprodusent om at VP hadde noen feil på hydraulikkslangene mellom skjold og styresylinderene på DPH drev til D4 og D6 i et bestemt tidsrom. (Dette med brevet var via, via informasjon, så ta det med en klype salt)

Forrige eier hadde også fått brevet fra VP om hydraulikk-slangene til styresylinderne og jeg fikk VP i Asker til å sjekke dette i fjor med svar at de så fine ut. Men da jeg i forrige uke smurte drevskjoldet oppdaget jeg at de så langt fra så fine ut som VP hadde sagt (klare tegn til sprekkdannelser i gummi).

 

Tok en telefon til lokal VP-forhandler (Sylinderservice) og møte velvilje uten sidestykke. Dette skulle de selvsagt ordne opp i umiddelbart. De kommer i løpet av uka å skifter. Aldri et spørsmål om dette, men det skulle bare mangle også. Men brev og oppfølging synes jeg viser at VP er store og seriøse på slike ting.

Link to post
Forrige eier hadde også fått brevet fra VP om hydraulikk-slangene til styresylinderne og jeg fikk VP i Asker til å sjekke dette i fjor med svar at de så fine ut. Men da jeg i forrige uke smurte drevskjoldet oppdaget jeg at de så langt fra så fine ut som VP hadde sagt (klare tegn til sprekkdannelser i gummi).

 

Hei, regner med at hyd. slangene stadig får kontakt med en saltvannsholdig atmosfære, som gjør at neopren gummien som vanligvis benyttes i gummi hyd. slanger tørker ut etter kort tid. Saltvann og sollys er gummiens fiende nr. 1.

Syntes i så fall det er litt merkelig at ikke VP har valgt et annet materiale i sine hydraulikkslanger. Alternative løsninger er slanger med "Polyurethane cover". Mye brukt er også Kevlar forsterkede slanger.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Syntes i så fall det er litt merkelig at ikke VP har valgt et annet materiale i sine hydraulikkslanger. Alternative løsninger er slanger med "Polyurethane cover".

Tror du ikke dette har med pris å gjøre? Ikke nødvendighvis OEM innkjøp men totalt salg på ettermarkedet i løpet av installasjonens levetid.

OEM prisene er så presset, og et sted må jo pengene komme fra.

Link to post
Tror du ikke dette har med pris å gjøre? Ikke nødvendighvis OEM innkjøp men totalt salg på ettermarkedet i løpet av installasjonens levetid.

OEM prisene er så presset, og et sted må jo pengene komme fra.

 

Jo, prisen spiller sikkert en vesentlig rolle , når Volvo går ut og forespør på leveranse av x antall tusen hyd. slanger i gummi som har en levetid som muligens holder ut garantitiden. Volvo produserer 100 % sikkert ikke disse slangene selv.

Ergo, så er det kundene stort sett som må ta denne belastningen. :wink:

Link to post

Litt om mine egne erfaringer med D4 motorene fra vinteropplag i år:

 

Jeg oppdaget at oljenivået på bb motor (Petra heter hun :wink:) var lavere enn normalt sist høst. Det var vel ca 1/2 veis mellom strekene på peilepinnen - så det så ut til at motoren brukte litt olje. Motoren gjorde det på slutten av sesongen i fjor også - så det var ikke noe alarmerende. Jeg fylte på 1/2 liter olje før siste tur til vinteropplag.

 

I en av mine økter for å holde det rent og pent i motorrommet oppdaget jeg noe som kanskje kunne være olje bak motoren - var ikke mange dråpene - men nok til at jeg sa i fra til Framnæs Maritime. De oppdaget at det svettet olje fra bla bunnpannepakningen og peilepinnepakningen. Så dette ble byttet i vinter. Det er plass nok under motoren til at de slapp å ta den ut. Da de skulle starte opp motorene på fredag gikk denne motoren i nødmodus. I dag viste det seg at det var en løs ledning til turtellergiveren. Antakelig fra da de skrudde på motoren.

 

Nå er alt OK i følge Framnæs Maritime og onsdag skal båten kjøres hjem fra Sandefjord - om været holder det yr lover :

Lettskyet. Laber bris, 7,6 m/s fra nord-nordaust. 0 mm nedbør i døgnet.

 

Tilliten min til motorene er ikke mindre etter dette. Motoroer kan lekke olje. Dette er flott rettet opp av Framnæs Maritime. Så får vi se hvordan det går med dysene våre i sommer :smiley:

Link to post

På den positive side: Det danske blad Bådmagasinet Motor har i seneste nummer en sammenlignende test mellem tre benzinmotorer og to dieselmotorer i samme bådtype. Den ene motor er en D6-310 og det er rigtig godt dukumenteret gennem denne test at D-serien er mere støjsvag og langt mere økonomisk end benzinmotorer eller ældre dieselmotorer. Vi taler om at en D6-310 bruger 1,7 liter pr. Nm hvor en Mercuriser benzin i samme båd brugte over 3 liter / Nm ved samme hastighed. Det er noget jeg sætter pris på og som øger glæden ved at have båd betrageligt!

 

Andy

Link to post
Hei, regner med at hyd. slangene stadig får kontakt med en saltvannsholdig atmosfære, som gjør at neopren gummien som vanligvis benyttes i gummi hyd. slanger tørker ut etter kort tid. Saltvann og sollys er gummiens fiende nr. 1.

Mulig du har rett, men jeg har fått et klart inntrykk i brevet fra VP at det dreier seg om en serie slanger med fabrikasjonsfeil. Det var en del D6`er i en spesiell produksjonsserie som hadde fått brevet.

 

For å oppdatere på VP-serice så fikk jeg telefon i formiddag (ringte dem fredag ettermiddag) og de kunne fortelle at de alt hadde vært på båten og skiftet slangene. Ikke mye somling der i gården!

 

Så får vi se hvordan det går med dysene våre i sommer :smiley:

Det tror jegi ikke vi skal bruke mye energi på å bekymre oss for. Hadde en lengre prat med verksmester hos VP lokalt og han ristet på hode av omfanget denne saken hadde fått. De hadde hatt EN båt inne av de berømmelige 30. Og de har noen hundre D-motorer i sitt distrikt. Utover dette hadde de skiftet dyser på et par andre. Disse hadde symptomer på injcektorfeil og de ble skiftet for å være på sikre siden. Han mente at det var klart hørbart på disse som hadde hatt problemer.

Link to post
I en av mine økter for å holde det rent og pent i motorrommet oppdaget jeg noe som kanskje kunne være olje bak motoren - var ikke mange dråpene - men nok til at jeg sa i fra til Framnæs Maritime. De oppdaget at det svettet olje fra bla bunnpannepakningen og peilepinnepakningen. Så dette ble byttet i vinter. Det er plass nok under motoren til at de slapp å ta den ut.

Kom hjem i dag etter en fin tur. Åpnet motorrommet for å ta en sjekk da båten lå i båsen og så 1/2-1 liter olje i bunnen av motorrommet :eek: Ringte Framnæs Maritime og de sender mekaniker i morgen. Ser ut til at de ikke har klart å få tett det de har pakket om :headbang: Vi får se hva de finner ut. Håper de slipper å ta motoren ut av båten

Link to post

Kjedelig start på sesongen, Bitteliten, men det høres ut som du har god dialog med VP-mekanikeren din og da pleier det å ordne seg. Synes dette var relativt mye olje på så på pass kort tid til å være bunnpannepakning. Men har VP skiftet denne har de vel sjekket at det er herfra det kommer fra. Det skulle jo være mulig å lokalisere om det kommer høyere oppe på motoren.

Link to post

Opprinnelig var det bare noen dråper med olje som lakk i bakkant av motoren. Motoren fungerer helt utmerket ellers. Kjørte normalt i går og testet også motorenes toppturtall - de nådde 3480 rpm begge to slik de pleier å gjøre. Ingen ulyder, ingen unoter. Forhåpentligvis er det bare en pakning de ikke har gjort god nok jobb på. Det lekker i bakkant av motoren - det er et trau under motoren som skal samle opp søl - og dette er tørt. All lekkasje er bak trauet - omtrent der drivakselen går inn i drevet. Vet ikke helt hva som er bak der.

 

For meg er det to alternativer som er fint å tenke på:

1. at det er en enkel sak å fikse med motoren i båten

2. at det er så alvorlig at motoren må byttes.

 

Alt som er mellom der er det værre å tenke på - liker ikke tanken på at man skal gjøre masse tekniske inngrep inni en så ny motor. Den som lever får se - nå er de i hvertfall ombord og skrur :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Triste greier Bitteliten. Lekkasjen fikser VP mekanikere. Problemet er ofte at det ikke er utlærte mekanikere med fagbrev som skrur. Det er så mye å gjøre i båtbransjen at hjelpearbeire gjør mye av vedlikholdet på marinemoterer og utstyr. Var jeg deg så hadde jeg forsikret meg om at det er gode mekaniker som skrur på motorer og utstyr.

Link to post

Ser ut til at motoren må ut av båten. Teorien er at det er en sprekk i bunnpanna. Vi får se. Framnæs Maritime gjør en bra jobb og jobber med å finne ut hvordan dette enklest mulig kan gjøres :smiley:

 

Det er noe dritt - men jeg er glad jeg har en bra partner som jobber med dette :smiley: Også er jeg glad det er tidlig i sesongen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Triste saker dette her. Håper det ikke er så alvorlig og at det lar seg løse på en rask og bra måte.

 

Jeg tror nå fortsatt at disse nye D4/D6 motorene er bra motorer og bedre enn sine forgjengere. En kamerat av meg har en D6-350 i sin Nova 300R, og det er en nytelse å kjøre den båten med den motoren. Den har også gått problemfritt siden den var ny (2005, mener jeg det var).

 

Selv har jeg bare gode erfaringer med VP. Mine KAD32 gikk som en klokke - de var 4 år da båten ble solgt. Mine KAD 300 var nydelige motorer - ikke et feilslag de 3 årene jeg hadde dem, heller ikke sesongen etter med ny eier. Varmgang på den ene som følge av tett sjøvannsfilter får jeg selv ta ansvaret for. 2 drivremmer som røk skyldtes at disse var strammet for mye ved klargjøring for sesong nr. 2.

 

Lykke til

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Vet at på endel av disse volvomotorene som er montert i bil, slurves det med bytte av pustefilter for veihusventilasjon. Dette har ført til havari som følge av at motoren har "blåst oljen", men hvodan dette er anlagt på marineutgaven vet ikke jeg. :confused:

Koster uansett ikke noe å spørre........

Skifte av veihusfilter er en meget enkel sak og bør gjøres iallfall 2. hvert år. At det koster så det er flaut å si det, er en annen sak.

 

Kjedelig sak. Godt det er tidlig i sesongen. Lover jo godt at de er igang alt. :smiley:

Og dette var alt du hadde å bidra med?? Anbefaler deg andre tråder om du ikke har mer substans å bidra med.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...