Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Jeg er glad på dine og familiens vegne at Windyen fungerer bra til sommeren.

Treffes vi i Limfjorden eller på Anholt i juni/juli?

Jeg antar at jeg får 2 - 3 uker på forskjellige steder i Limfjorden i juli og troligt en kort uke på Anholt ultimo juni i år.

I beste fall - om sommeren blir som spådd blir det kanskje en tur innom Helgoland - ett sted jeg trives godt.

Link to post

Båten er kommet hjem :yesnod: Og den ser bra ut :yesnod: Rent og pent motorrom - ingen olje noen sted.

 

Jeg synes Framnæs har gjort en flott jobb med dette. Ikke noe knussel, ikke noe nøling, og de leverer en ren og pen båt. De tok motoren helt ut av båten får å få sjekket dette skikkelig. Jeg snakket med verksmesteren i dag og han var veldig glad for at båten er konstruert slik at det er tenkt at noe kan gå feil en dag. Det gjorde jobben mye enklere enn fryktet for de.

 

Så får vi håpe at motoren holder seg tørr

Link to post

Flott at motoren er ren og tett og fin igjen :yesnod:

 

Jeg synes Framnæs har gjort en flott jobb med dette. Ikke noe knussel, ikke noe nøling, og de leverer en ren og pen båt. De tok motoren helt ut av båten får å få sjekket dette skikkelig. Jeg snakket med verksmesteren i dag og han var veldig glad for at båten er konstruert slik at det er tenkt at noe kan gå feil en dag. Det gjorde jobben mye enklere enn fryktet for de.

 

Det virker som om du har funnet et seriøst og bra VP-verksted. Med full pakke (service, lagring og klargjøring) er du nok også en viktig kunde for dem, Når du i tillegg har hatt oppfølging der fra båt/motor var ny og du fortsatt er innenfor garanti-/reklamasjonstid har du mange gode kort på hånden, men det er nok likevel ikke alle verksteder som hadde håndtert dette like godt.

Hilsen hos

Link to post

Det lyder plausibelt. Har også hørt andre "eksperter" uttale seg om smøreegenskapene til norsk diesel. Kjenner flere med nye/nyere motorer som slår på "en skvett" olje når de tanker.

 

Volvo bør jo da, for sikkerhets skyld, raskt komme ut med "D4-D6 godkjente dieseltilsetninger". Selv om de ikke har konkludert fullstendig.

Link to post

Det er vell ikke helt ukjent at diesel har blitt noe tørr med åra men at den norske er værre en andre var ukjent.

Kan det være at norsk diesel er "renere" med mindre svovel :confused:

 

Uansett så kan det være greit etterhvert å vurdre noe alla dette:

 

http://www.relektagruppen.no/Files/Filer/T...DIESELbrosj.pdf

 

Tenkte selv å ta denne i bruk kommende sesong.

 

 

 

Ellers så var det nok en innrømmelse fra VP å lese:

 

Det har også vært mindre kjent hittil, men Volvo innrømmer nå at de også har hatt innsprøytningsproblemer med D-3 serien i Norge.

-Dette har gitt seg andre utslag enn med D-4 og D-6 serien, men vi tror at grunnproblemet er det samme, sier Mats Edenborg i Volvo Penta til Båtliv.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Sitat: Injektorprodusenten Bosch og oljeprodusentene har derfor i samarbeid kommet frem til at de på det norske markedet må anbefale sine kunder å begynne med smøretilsetninger i dieselen. Disse produktene finnes allerede, og mange benytter seg av slik smøretilsetninger.

-Vi vil sørge for at alle våre forhandlere har slike tilsetninger for salg, sier Edenborg.

 

Nå er ikke den endelige konklusjonen på plass, men dette virker jo ganske merkelig. VP selger dieselmotorer for det norske markedet, men motorene er ikke tilpasset norske forhold? Kundene skal pålegges drivstofftilsetninger og kostnader?

Men jeg tar skriverier fra journalister med minst to klyper salt....

Link to post

Når det gjelder Volvo Penta D3, har injektorer og høytrykkspumpe, i tillegg til dieselfilter, blitt erstattet med forbedrede utgaver på nye motorer. Luftfilter og turbo er også skiftet ut ettersom det var spesielt luftfilteret og en meget trøblete turbo som gav kundene problemer. Men om injektorene og høytrykkspumpen ble erstattet som følge av eventuelle problemer med den norske dieselen, har jeg ikke funnet noe informasjon om.

 

Dersom norsk diesel er for tørr og smører drivstoffsystemet for lite, burde da ikke også andre motorprodusenter enn Volvo Penta ha problemer, spesielt de med common-rail motorer? Eller har de det allerede? Er det ikke mulig for Volvo Penta å utvikle motorer som kan benytte injektorer som tåler den norskproduserte dieselen istedet for at man må ty til tilsetningsstoffer eller at eventelt oljeselskap(-ene) i Norge må endre drivstoffproduksjonen?

Link to post
Hadde de ikke fastslått at hylsa eksploderte fordi de lakk ut diesel fra injektoren? Hvordan kan dette skyldes manglende smøring?

Man kan jo nesten tolke dette som at de mener norske oljeselskaper leverer mindreverdig diesel. Kan bli litt av en oppvask i rettssystemet..

 

Ja, det kan høres ulogisk ut at manglende smøring fra dieselen kan føre til lekke injektorer med påfølgende eksplosjoner i kopperhylsen. Kanskje noen mekanikere eller motorkyndige kan komme med en forklaring? Nå har jo likevel Volvo Penta ikke konkludert med at norsk diesel er hovedårsaken til injektorproblematikken.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...