roaldbj Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Jeg er glad på dine og familiens vegne at Windyen fungerer bra til sommeren. Treffes vi i Limfjorden eller på Anholt i juni/juli? Jeg antar at jeg får 2 - 3 uker på forskjellige steder i Limfjorden i juli og troligt en kort uke på Anholt ultimo juni i år. I beste fall - om sommeren blir som spådd blir det kanskje en tur innom Helgoland - ett sted jeg trives godt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 (redigert) Takk Roald. Vi er også godt fornøyde. Det blir noen uker på vannet i sommer. Kanskje til og med bikkja får være med. HVor vet vi ikke - men et sted mellom Danmark - Sverige og Norge blir det nok Redigert 23.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 HVor vet vi ikke - men et sted mellom Danmark - Sverige og Norge blir det nok Vannsjø Fint at det ordnet seg. Synes det er greit de tar ut motoren. Det betyr at de virkelig vil finne feilen. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Blue_Dragon Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 De har vel fått teken på å ta ut motorer nå Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2008 Del på Facebook Svart 23.April.2008 Vannsjø Det er vel eneste stedet vi er sikre på at vi ikke kommer til å være Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Båten er kommet hjem Og den ser bra ut Rent og pent motorrom - ingen olje noen sted. Jeg synes Framnæs har gjort en flott jobb med dette. Ikke noe knussel, ikke noe nøling, og de leverer en ren og pen båt. De tok motoren helt ut av båten får å få sjekket dette skikkelig. Jeg snakket med verksmesteren i dag og han var veldig glad for at båten er konstruert slik at det er tenkt at noe kan gå feil en dag. Det gjorde jobben mye enklere enn fryktet for de. Så får vi håpe at motoren holder seg tørr Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 Det skulle være selvsagt. Men nå blir jeg vel beskutt av Swande. God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
halvorsen Svart 24.April.2008 Del på Facebook Svart 24.April.2008 (redigert) godt og høre at alt ente bra , hopper du får nyte sommeren uten noe mer olje søl , Redigert 24.April.2008 av halvorsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Flott at motoren er ren og tett og fin igjen Jeg synes Framnæs har gjort en flott jobb med dette. Ikke noe knussel, ikke noe nøling, og de leverer en ren og pen båt. De tok motoren helt ut av båten får å få sjekket dette skikkelig. Jeg snakket med verksmesteren i dag og han var veldig glad for at båten er konstruert slik at det er tenkt at noe kan gå feil en dag. Det gjorde jobben mye enklere enn fryktet for de. Det virker som om du har funnet et seriøst og bra VP-verksted. Med full pakke (service, lagring og klargjøring) er du nok også en viktig kunde for dem, Når du i tillegg har hatt oppfølging der fra båt/motor var ny og du fortsatt er innenfor garanti-/reklamasjonstid har du mange gode kort på hånden, men det er nok likevel ikke alle verksteder som hadde håndtert dette like godt. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Blue_Dragon Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Synes vel det er på tide med en oppdatering fra Volvo om injektorsaken nå. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Bra det ordnet seg! Du har, som meg, en god og seriøs forhander å forholde deg til, og da er ting enklere. Det skulle være selvsagt. Men nå blir jeg vel beskutt av Swande. Selvsagt er det selvsagt! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 Skulle ikke være noen overraskelse - jeg har stor tro på de grønne - lenge leve teknologien Både i 4 og 6 sylindret utgave Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 25.April.2008 Del på Facebook Svart 25.April.2008 En kompis av meg har forholdsvis ny båt med montert vp ombord. Han har kjørt 170 t med den uten noe som helst problemer. 170 t er jo ikke mye.men har jo hørt om andre merker som får problemer etter færre gangtimer en dette. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
ter-av Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 For dårlig smøring med norsk diesel? Siste om VP-problemer ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Bonus Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Det lyder plausibelt. Har også hørt andre "eksperter" uttale seg om smøreegenskapene til norsk diesel. Kjenner flere med nye/nyere motorer som slår på "en skvett" olje når de tanker. Volvo bør jo da, for sikkerhets skyld, raskt komme ut med "D4-D6 godkjente dieseltilsetninger". Selv om de ikke har konkludert fullstendig. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2008 Det er vell ikke helt ukjent at diesel har blitt noe tørr med åra men at den norske er værre en andre var ukjent. Kan det være at norsk diesel er "renere" med mindre svovel Uansett så kan det være greit etterhvert å vurdre noe alla dette: http://www.relektagruppen.no/Files/Filer/T...DIESELbrosj.pdf Tenkte selv å ta denne i bruk kommende sesong. Ellers så var det nok en innrømmelse fra VP å lese: Det har også vært mindre kjent hittil, men Volvo innrømmer nå at de også har hatt innsprøytningsproblemer med D-3 serien i Norge. -Dette har gitt seg andre utslag enn med D-4 og D-6 serien, men vi tror at grunnproblemet er det samme, sier Mats Edenborg i Volvo Penta til Båtliv. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Oteren Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Sitat: Injektorprodusenten Bosch og oljeprodusentene har derfor i samarbeid kommet frem til at de på det norske markedet må anbefale sine kunder å begynne med smøretilsetninger i dieselen. Disse produktene finnes allerede, og mange benytter seg av slik smøretilsetninger. -Vi vil sørge for at alle våre forhandlere har slike tilsetninger for salg, sier Edenborg. Nå er ikke den endelige konklusjonen på plass, men dette virker jo ganske merkelig. VP selger dieselmotorer for det norske markedet, men motorene er ikke tilpasset norske forhold? Kundene skal pålegges drivstofftilsetninger og kostnader? Men jeg tar skriverier fra journalister med minst to klyper salt.... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Brodern har også volvo som han må tilsette litt ekstra smørning i bensinen. En Volvo 144 fra -72. Back to the 70`s Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Når det gjelder Volvo Penta D3, har injektorer og høytrykkspumpe, i tillegg til dieselfilter, blitt erstattet med forbedrede utgaver på nye motorer. Luftfilter og turbo er også skiftet ut ettersom det var spesielt luftfilteret og en meget trøblete turbo som gav kundene problemer. Men om injektorene og høytrykkspumpen ble erstattet som følge av eventuelle problemer med den norske dieselen, har jeg ikke funnet noe informasjon om. Dersom norsk diesel er for tørr og smører drivstoffsystemet for lite, burde da ikke også andre motorprodusenter enn Volvo Penta ha problemer, spesielt de med common-rail motorer? Eller har de det allerede? Er det ikke mulig for Volvo Penta å utvikle motorer som kan benytte injektorer som tåler den norskproduserte dieselen istedet for at man må ty til tilsetningsstoffer eller at eventelt oljeselskap(-ene) i Norge må endre drivstoffproduksjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Er det ikke sånn at mesteparten av den diesel vi bruker kommer fra, ja nettopp, Sverige? Scanraff i Lysekil. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Hadde de ikke fastslått at hylsa eksploderte fordi de lakk ut diesel fra injektoren? Hvordan kan dette skyldes manglende smøring? Man kan jo nesten tolke dette som at de mener norske oljeselskaper leverer mindreverdig diesel. Kan bli litt av en oppvask i rettssystemet.. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Er det ikke sånn at mesteparten av den diesel vi bruker kommer fra, ja nettopp, Sverige?Scanraff i Lysekil. Mye på Vestlandet kommer vel fra Mongstad. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 (redigert) Hadde de ikke fastslått at hylsa eksploderte fordi de lakk ut diesel fra injektoren? Hvordan kan dette skyldes manglende smøring?Man kan jo nesten tolke dette som at de mener norske oljeselskaper leverer mindreverdig diesel. Kan bli litt av en oppvask i rettssystemet.. Ja, det kan høres ulogisk ut at manglende smøring fra dieselen kan føre til lekke injektorer med påfølgende eksplosjoner i kopperhylsen. Kanskje noen mekanikere eller motorkyndige kan komme med en forklaring? Nå har jo likevel Volvo Penta ikke konkludert med at norsk diesel er hovedårsaken til injektorproblematikken. Redigert 29.April.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Var det ikke sånn at de hadde reprodusert lekkasje/eksplosjons forløpet? Var flere artikler på havna.com om dette, men jeg finner ikke noe igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Hmm trodde det faktisk var motsatt.. at den svenske er tørrere.. den norske er i alle fall mer energirik høyere cetan tall.. men de har kuttet drastisk på svovelen mener den var fra 500ppm til 50 ppm.. må forhøre meg med far da han jobber på slagen. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.