Fantino Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 De hadde vel reprodusert hendelsesforløpet, men kun med motorer som allerede hadde erfart dette problemet (så vidt jeg husker). Mener det ble sagt at en eller flere dyser svikter ved at de ikke stenger skikkelig etter innsprøytning og at en derfor får "eksplosjon" i hylsa med diverse ulike følger. Det ser ut til å være en overfokusering på dieselproblemet, men det kan jo like gjerne skyldes journalistene som dekker saken, som VP. Det er mest nærliggende å tro at Bosch har levert/leverer ujevn kvalitet på dysene. Det kan sikkert være ulike årsaker til "overforekomst" av problemet i Norge der dieselkvalitet er bare en av mange tenkelige og utenkelige årsaker. Jeg synes det er merkelig at Volvo ikke har blitt spurt om de har screenet fordeling av ulike produksjonsserier av dyser til de ulike markedene. Hvis det stemmer at det er VP som har uttalt at de vil anbefale smøremidler i norsk diesel så er de etter mitt syn på ville veier, og burde heller gi beskjed til Bosch om å lage dyser som holder. Jeg trodde faktisk at det i Sverige ble solgt såkalt "miljødiesel" som har noe lavere spesifikk vekt og antakeligvis dårligere smøreegenskaper enn den norske. Ref. hysteriet rundt diesel med lav effekt på ÅF for noen ganske få år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 (redigert) Nok en gang går VP ut og etterlater flere spørsmål enn svar. Mediehånteringen begynner å bli en farse. Hva mener de med "norsk marinediesel"? Er det ikke vanlig farget avgiftsfri diesel som selges på de fleste marianer og som lastbiler med CR-motorer fyller fra samme tankene uten trøbbel? Hvilke utslagssteder er det de sikter til? Vi må jo få en oversikt om VP mener alvor med å forebygge flere problemer! Når blir godtkjent tilsetning klar og har VP tenkt å forsyne oss med tilsetning motorens levetid ut? Nei, her er så mange uavklarte spørsmål at jeg mistenker VP for å hoste opp et svar til pressen simpelthen fordi de ikke kan leve med å ikke si noe. Det er mest nærliggende å tro at Bosch har levert/leverer ujevn kvalitet på dysene. Det kan sikkert være ulike årsaker til "overforekomst" av problemet i Norge der dieselkvalitet er bare en av mange tenkelige og utenkelige årsaker. Jeg synes det er merkelig at Volvo ikke har blitt spurt om de har screenet fordeling av ulike produksjonsserier av dyser til de ulike markedene. Hvis det stemmer at det er VP som har uttalt at de vil anbefale smøremidler i norsk diesel så er de etter mitt syn på ville veier, og burde heller gi beskjed til Bosch om å lage dyser som holder. Dette har jeg hevdet hele tiden, men husk det er enklere og mer uforpliktende å skylde på hele den norske oljebransjen enn på en underleverandør som en er totalt avhengig av. Tror nok de har rett i at årsaken er at dysene får for dårlig smøring, men i himmelens navn så må jo Bosh lage dyser som matcher kvaliteten på dagens diesel - og det med god margin. Jeg nekter å tro at den norske dieselen er så veldig spesiell. Har forøvrig sendt en del av spørsmålene til vår gode venn Mats, på vegne av mange D-motor eiere på Sørlandet. Kommer tilbake til svaret hans. Redigert 29.April.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Det ser ut til å være en overfokusering på dieselproblemet, men det kan jo like gjerne skyldes journalistene som dekker saken, som VP. Ja, det er jo mulig, men da er VPs mediehåndtering enda svakere enn evnene til å finne årsaken til problemene! Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Det blir spennende å se hva du får til svar. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 (redigert) Til info så lå jeg bak en NY buss i dag som hadde en Volvo D20 motor hvordan drivstoff bruker evt disse ? Redigert 29.April.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 (redigert) VP velger jammen en noe underlig strategi her VP erkjenner at de leverer motorer som ikke tåler dieselen som er å få kjøpt (her til lands). Det vil si, stort sett går det vist bra, ref. utallige forsvarstaler fra VP og ihuga VP tilhengere. Hvor manger er det som vil kjøpe en brukt VP D-motor som har vert kjørt med ordinær diesel etter dette utsagnet fra VP da??? Til alt overmål legges ansvaret over på kundene som må oppsøke sin forhandler å kjøpe godkjent lurium Dette var mildt sagt pussig fra VP. Redigert 29.April.2008 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 (redigert) Enig i at dette er pussig. Regner da med at 1. VP definerer hvilke tilsetningsstoffer som er godkjent 2. sørger for distribusjon av tilsetningsstoffene slik at de finnes tilgjengelige over hele landet 3. sørger for at det er dokumenterbart om man har hatt i tilsetnignsstoff e.l i tilfelle havari (om ikke kan VP for alltid gjemme seg bak at kunden neppe har hatt nødvendig tilsetnign i dieselen) 4. Sørger for å endre spekken på dysene slik at problemet blir løst Dette blir omtrent som vår kjære T Jagland som mente at det var folket det var feil på - ikke politikerne Vil tro at andre produsenter av marine common rail diesler får samme problem etterhvert - de fleste bruker jo Bosch dyser. I så fall vil det nok legges press på at dieselen endres. Redigert 29.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Det er vel også litt underlig at det da ikke dukker opp tilsvarende problemer med andre cr-motorer i både bil, lastebil,traktor og båt som går på norsk diesel? Bør vel sitte samme dyser i endel andre motorer også. Hva slags dyser sitter feks i D3? Den har vel ikke hatt disse problemene. Virker lite "spiselig" den dieselteorien synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 (redigert) Det er ikke et ukjent fenomen at dyser ryker på cr bil motorer Redigert 29.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Har ikke du D5 i XC90 din da? Pass oppp! Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 (redigert) Men jeg tar skriverier fra journalister med minst to klyper salt.... Det ser ut til å være en overfokusering på dieselproblemet, men det kan jo like gjerne skyldes journalistene som dekker saken, som VP. Voldsomt til skepsis til båtjournalistene her da folkens! Jeg synes faktisk både Båtmagasinet og Båtliv har bidratt til å holde presset på denne saken. Hva tror dere vi hadde hørt fra Volvo uten mediapresset? Dersom dere leser nettutgavene deres i dag vil dere se at ordlyden fra Volvo er identisk - hvilket tyder på at de har gått ut med et forberedt utspill - og at det neppe er journalistene som har overfokusert på dieselene. Swande - jeg forsøkte å sende epost til Mats Edenborg, jeg også - men hadde tydeligvis ikke rett epostadresse. Det er vel ikke noe galt i å legge ut epostadressen her, så kan de av oss som ønsker direkte kontakt gjøre det. Et større press fra flere av oss vil vel dessuten bidra positivt, vil jeg tro. ter-av Redigert 29.April.2008 av ter-av (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Blue_Dragon Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 (redigert) Journalistene i båtbladene bør nå legge mere press på Volvo for å få svar med mere hold i. Redigert 29.April.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Jada, du kan alltid si at de bør gjøre mer. Det bør vi også, som forbrukere. Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
MS Pluto Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Voldsomt til skepsis til båtjournalistene her da folkens! Jeg synes faktisk både Båtmagasinet og Båtliv har bidratt til å holde presset på denne saken. Hva tror dere vi hadde hørt fra Volvo uten mediapresset? Jeg har som forbruker og kunde hos Volvo problemer med å forholde meg til ulike utspill og antakelser i media. Ikke at det er noe galt eller unaturlig i at det blir mye pågang og spekulasjoner i media når et visst antall Volvo motorer eksploderer og kan forventes å eksplodere også i sesongen som kommer. Det skulle bare mangle! Men som kunde må jeg forholde meg til hva som kommer offisielt fra Volvo gjennom de rette kanaler, f.eks. via deres hjemmesider, direkte til meg som kunde, eller ikke minst gjennom forhandler, noe som jo er det vanlige ellers. Vi kan ikke bare på eget ansvar fylle på en eller annen olje som visstnok blir anbefalt av Volvo via media. Hva med sot problematikk og andre utilsiktede bivirkninger? Man bør kunne forvente at Volvo tar et ansvar for å gi en klar og autorativ beskjed om hvordan vi skal forholde oss, ikke bare komme med uforpliktende anbefalinger gjennom media. MS Pluto Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 At volvo som er kanskje verdens største produsent av marinmotorer til fritids bruk skal komme med anbefalling om og bruke lurium er jo helt bak mål Hvis dette er et problem så må jo selvsagt motorene konstrueres deretter.. dieselen i alle verden hjørner er neppe av topp kvalitet.. hvis ikke disse motorene tåler dette så blir det jo bare for dumt.. MEN... det der et parameter som skiller oss fra andre FARGET diesel.. de måtte endre fargen les stoffet fra rødt til grønt grunnet avleiringer og andre ulumskheter.. det er jo mulig at nettopp den tilsettningen ikke er heldig... se bare på min yanmar.. Med farget diesel så "ryker" den .. med vanlig blank autodiesel så er det forduftet fullstendig.. Synd at de ikke kan komme opp med god og fornuftig løsning.. Framtiden er CR motorer med lave utslipp/forbruk og lite støy.. Nå må de ta seg i øra og finne en løsning som fungerer og ikke legge skjebnen over på forbuker om han har brukt lurium eller ei.. Ser det foren meg.. "full tank ja.. og en flaske lurium takk".. "Beklager er utsolgt for lurium du får satse på at det holder" Hallo var det top of the line jeg har kjøpt eller hobbymekanikk fra kina Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Dersom dere leser nettutgavene deres i dag vil dere se at ordlyden fra Volvo er identisk - hvilket tyder på at de har gått ut med et forberedt utspill - og at det neppe er journalistene som har overfokusert på dieselene. Hvor finner du dette? jeg har sett på volvopenta.no og der står det ingenting som jeg kan se Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 ter-av: Hadde ikke lest det siste utspillet fra VP (og tok som du ser et lite forbehold). Kommentaren min vedr. journalistene var ut fra det jeg hadde sett så langt. Jeg synes forsåvidt at de har gjort en viktig jobb med å etterspørre informasjon fra VP, men det hadde da ikke skadet om _noen_ av journalistene greide å stille noen kritiske spørsmål selv, f.eks. vedr. fordeling av ulike serier dyser osv? Leste en artikkel om "min" bransje i Teknisk Ukeblad for noen minutter siden. Skrevet av en som har vært TU's "bransjejournalist" i årevis. Kan dessverre bare konstatere at han grovt sett ikke har den minste anelse om hvordan operasjonen han beskriver virkelig foregår. Sitér dette innlegget Link to post
MS Pluto Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Vi har som kunder ikke fått noe informasjon direkte fra Volvo. Men i media kommer det utspill. Se f.eks. http://www.baatmagasinet.no/ MS Pluto Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 ...MEN... det der et parameter som skiller oss fra andre FARGET diesel.. de måtte endre fargen les stoffet fra rødt til grønt grunnet avleiringer og andre ulumskheter.. det er jo mulig at nettopp den tilsettningen ikke er heldig... se bare på min yanmar.. Med farget diesel så "ryker" den .. med vanlig blank autodiesel så er det forduftet fullstendig..Med farten på VP's "investigering" kan det godt hende at staten kommer de i forkjøpet og løser problemet ved å fjerne den 'avgiftsfrie' dieselen Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 Jeg har sendt denne mailen til VP Hei, Jeg har en Windy 37 med 2xD4 260. Jeg har med interesse fulgt utviklingen i injector problematikken i Norge. Jeg leser nå følgende info fra dere Injektorprodusenten Bosch og oljeprodusentene har derfor i samarbeid kommet frem til at de på det norske markedet må anbefale sine kunder å begynne med smøretilsetninger i dieselen. Disse produktene finnes allerede, og mange benytter seg av slik smøretilsetninger. -Vi vil sørge for at alle våre forhandlere har slike tilsetninger for salg, sier Edenborg Da begynner jeg å undres på hva slags motorer jeg egentlig har kjøpt. Har da følgende spørsmål: 1. Hva gjør jeg om jeg fyller diesel og ikke har det nødvendige fludium ombord eller hos de jeg fyller hos? 2. Vil VP sørge for distribusjon av tilsetningsstoffene slik at de finnes tilgjengelige over hele landet 3. Hvilke krav vil VP stille til at det er dokumenterbart om man har hatt i tilsetnignsstoff e.l i tilfelle havari (om ikke kan VP for alltid gjemme seg bak at kunden neppe har hatt nødvendig tilsetnign i dieselen) 4. Vi bruker båten like mye i Sverige og Danmark som i Norge - hvordan skal vi forholde oss til dieselfylling her - og tilsetning av dette fludiumet motorene nå trenger? Jeg er på min 2. båt med D motorer, og nå føler jeg at dette er grensen for troveridghet for dere. Jeg har hatt mine problemer med ECU'er som tar kvelden og oljelekkasjer fra dårlige pakninger - men at dere stiller krav om at man må ha lurium i dieselen krever i beste fall en god forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 29.April.2008 Del på Facebook Svart 29.April.2008 (redigert) Som tidligere nevnt så må de ta høyde for at ekstern lekkasje kan skje før eller siden, og derfor endre design på hylse eller skifte injektortype slik at en eksplosjon ikke kan skje. Injektorproblemer skjer sikkert på alle motorer, men ikke med samme konskvens som det noen ganger skjer på D4 og D6. Redigert 29.April.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 derfor endre design på hylse På en vanlig dyse er det ikke tett mellom hylsa og omgivelsene, ergo vil eventuell eksplosjon/overtrykk ikke føre til at hylsa sprekker. På D motoren virker det som om dette hulrommet er hermetisk lukket. Noen som vet hvorfor? Kan jo virke som en delvis løsning er å lage en ordentlig åpning fra hulrommet og ut i det fri, da vil iallfall ikke motoren havarere om man får en feil på en dyse.... Ut fra uttalelsene til Volvo høres det ut som om norske oljeselskaper anerkjenner at norsk diesel ikke holder mål på common rail motorer. Da må det vel være naturlig at oljeselskapene gjør noe med dieselen, ikke at kundene er nødt til å tilsette "noe" selv? En helt annet sak: vet volvo med sikkerhet at det har skjedd en eksplosjon? For dysen vil vel også revne kun pga at diesel under trykk presses ut..? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Jeg har sendt denne mailen til VP Veldig relevante og presise spørsmål, Bitteliten. DU burde ha vært båtjournalist! Det er jo akkurat slike spørsmålene båtfolket trenger svar på. Tekniske forklaringer og mulige årsaker er interessant for de mest teknisk interesserte og/eller skolerte, men forbrukerens informasjonsbehov handler om bruk og rettigheter ved evt. problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 På D motoren virker det som om dette hulrommet er hermetisk lukket. Noen som vet hvorfor? Vet ikke om det er dette som er spørsmået, men på utsiden av hylsen er det kjølevann. Man kan derfor ikke bare bore hull i hylsen. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Man bør kunne forvente at Volvo tar et ansvar for å gi en klar og autorativ beskjed om hvordan vi skal forholde oss, ikke bare komme med uforpliktende anbefalinger gjennom media.MS Pluto 100 prosent enig! Det er da også grunnen til at jeg mener vi som forbrukere bør presse Volvo på en del spørsmålsstillinger. Det var det jeg forsøkte i min epost, men som kom i retur pga feil epostadresse. Jeg akter å prøve igjen. Jeg ser Bitteliten har gjort akkurat det samme. Hvor finner du dette? jeg har sett på volvopenta.no og der står det ingenting som jeg kan se Nei, jeg gikk også direkte til Volvo uten å finne noe der. Men hvis du leser Båtmagasinets sak så skriver de at de kontaktet Volvo mandag - og de tirsdag fikk et svar. Dette svaret er gjengitt i både Båtmagasinet og Båtliv med nesten identisk ordbruk, altså tyder alt på at Volvo har sendt ut en slags lik "pressemelding" til dem begge. ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.