SF Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) 100 prosent enig! Det er da også grunnen til at jeg mener vi som forbrukere bør presse Volvo på en del spørsmålsstillinger. ter-av Enig i at dette er svært viktig. Tenkt senario......... VP opprettholder påstand om at det er Norsk diesel som er problemet og at denne gir for dårlig smøring. VP gir uforpliktende anbefalinger gjennom media om bruk av tilsetningsstoffer i diesel. I løpet av sesongen 2008 så oppstår det en rekke nye havari på motorer eldre enn 2 år uten tilsetning i dieselen (eier har ikke fått informasjon om tilsetningsstoffer) Videre skjer det havari på nye motorer som har brukt "ikke godkjente" tilsetningsstoffer. Hva da??? 1) Vil VP påta seg et reklamasjonsansvar på motorer uten fabrikkgaranti (eldre enn 2 år) når de hevder at motorene er OK men dieselen brukt er dårlig? 2) Vil VP påta seg et reklamasjonsansvar for motorer som har havarert på grunn av lurium i tanken dersom det viser seg at luriumet kan ha bidratt til havariet (VP har ikke spesifisert hvilket tilsetningsstoff som skal brukes)? Selv vurderer jeg bytte av båt i løpet av et par år. Det er svært mye mulig at dette blir båt med D4 eller D6. Akkurat nå hadde jeg vært skeptisk til å kjøpe brukt båt med en av disse motorene dersom det ikke lenger var fabrikkgaranti på motoren. Jeg har rett og slett ikke råd til å ta risikoen for et totalhavari. Du kan alltid forsikre deg mot et motorhavari men selv dette er ingen 100% garanti mot et stort økonomisk tap. Redigert 30.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mouche Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Kan man ha dekning i sin forsikring for skade/havari som skyldes dårlig diesel? Kan sikkert bli et problem å hevde "dårlig diesel" hvis den er god nok for alle andre enn de siste og mest moderne motorene fra VP? Merkelig sak og ikke akkurat noen god reklame for VP! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ingar Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 på utsiden av hylsen er det kjølevann. Man kan derfor ikke bare bore hull i hylsen. Jeg mener å lage en åpning ut til friluft. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Kan man ha dekning i sin forsikring for skade/havari som skyldes dårlig diesel? Kan sikkert bli et problem å hevde "dårlig diesel" hvis den er god nok for alle andre enn de siste og mest moderne motorene fra VP? Merkelig sak og ikke akkurat noen god reklame for VP! Motorskadeforsikring vil dekke dette er jeg nesten helt sikker på. Den dekker feks skader fra varmgang pga lite olje. Feil ved drivstoff vil nok også kunne dekkes. For meg blir motorskadeforsikring viktigere og viktigere å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Må ikke motoren være ganske ny for at man skal kunne tegne en slik forsikring? Vil også tro det er noen forbehold, f.eks. mhp drivstoff. Folk som fyller bensin på dieseltank etc. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 For meg blir motorskadeforsikring viktigere og viktigere å ha. Det hadde nok også jeg valgt å ha, Bitteliten. Ikke det at det er utrolig stor sannsynlighet for at en D6/D4 havarerer men bare at det er denne usikkerheten og at havariene har medført så omfattende skade på motorene er grunn nok. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Victora III Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) Jeg har sendt denne mailen til VP Bra det er flere som følger opp. Regner med at du, som meg, deler svaret fra mr. Edberg om det kommer. Han har svart på alle våre mailer. 1) Vil VP påta seg et reklamasjonsansvar på motorer uten fabrikkgaranti (eldre enn 2 år) når de hevder at motorene er OK men dieselen brukt er dårlig? Det vil de. Jeg har skriftlig dokumentasjon fra Edberg på at de forholder seg til 5 års reklamasjonsregelen i Norge når det gjelder dyseproblematikk på D-serien. Må ikke motoren være ganske ny for at man skal kunne tegne en slik forsikring?Vil også tro det er noen forbehold, f.eks. mhp drivstoff. Folk som fyller bensin på dieseltank etc. Jo, det stemmer. Mange mener derfor at denne forsikringen (som jeg selv også har) er unødvendig rett og slett fordi den er helt parallell til 5 års reklamasjonloven. Fordelen er at det trolig vil gå raskere og letter å få hjelp ved å være forsikret enn å krangle leverandører som skylder på hverandre. Redigert 30.April.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Det vil de. Jeg har skriftlig dokumentasjon fra Edberg på at de forholder seg til 5 års reklamasjonsregelen i Norge når det gjelder dyseproblematikk på D-serien. Det er i så tifelle positivt Swande. Men hva skriver de, hvilken ordlyd bruker de? Dersom de skriver akkurat det du gjengir over er det kanskje av mindre verdi. At de forholder seg til 5 års reklamasjonsregelen i Norge kan tolkes som om at de.... nettopp forholder seg til den. Og det er verken mer eller mindre enn det alle andre som selger produkter i Norge må gjøre. Ikke dermed sagt at de ubetinget innrømmer reklamasjonsansvar for disse skadene. Har de derimot sagt at de ubetinget vil utbedre enhver skader som måtte oppstå som følge av dyser som feiler på alle VP motorer til og med motoren er 5 år gammel. Så ville dette ha betydelig større verdi Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ben Sin Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Hvor mye koster en slik forsikring Swande? Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) Det er i så tifelle positivt Swande.Men hva skriver de, hvilken ordlyd bruker de? Dersom de skriver akkurat det du gjengir over er det kanskje av mindre verdi. Her er sitat fra vår gode venn hos VP: Volvo Pentas produkter omfattas av Norsk Forbrukerköpslov, vilketinnebär att det är 5 års reklamationsrätt som gäller. Norska båtägare som drabbats har i samtliga fall blivit hjälpta av Volvo Penta och kostnadsfritt fått nya motorer. Selvsagt ikke noe oppsiktsvekkende i dette, men i og med at det er et svar på spørsmålene om injectorproblematikken må det kunne tolkes - jeg vil også tro juridisk - som en utvidet garanti fra VP. Uansett - ryker motoren etter 4 år - er den selv om den er grønn og heter Volvo Penta, ment å skulle vare lengre. Sånn sett omfattet av 5 års reklamasjonsretten. Hvor mye koster en slik forsikring Swande? Ikke mye - Norwegian Brooker er billigst på min båt som jeg betaler totalt ca 6000,- for. Jeg vet ikke eksakt hvor mye av dette maskinhavaridlene utgjør. Tilsvarende norske selskap (uten maskinhavari) kostet fra 10.000,- til 20.000,- Redigert 30.April.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) Selvsagt ikke noe oppsiktsvekkende i dette, men i og med at det er et svar på spørsmålene om injectorproblematikken må det kunne tolkes - jeg vil også tro juridisk - som en utvidet garanti fra VP. Uansett - ryker motoren etter 4 år - er den selv om den er grønn og heter Volvo Penta, ment å skulle vare lengre. Sånn sett omfattet av 5 års reklamasjonsretten. Tja Swande, Jeg leser ikke noe her som antyder utvidet garanti, men vi får håpe det er det de mener. De sier kun at det er Norsk kjøpslov som gjelder og at så langt har alle som har hatt problemer fått disse utbedret uten kostnad for eier. De sier ikke noe om framtiden. Har du hørt med vår båtjurist her på BP (SW) hvordan han tolker denne uttalelsen fa VP? Redigert 30.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) Jo, det stemmer. Mange mener derfor at denne forsikringen (som jeg selv også har) er unødvendig rett og slett fordi den er helt parallell til 5 års reklamasjonloven. Fordelen er at det trolig vil gå raskere og letter å få hjelp ved å være forsikret enn å krangle leverandører som skylder på hverandre. En maskinskadeforsikring dekker mer enn kjøpsloven. Her er info som jeg fikk fra Norwegian Broker som jeg er forsikret hos Dette er faktisk en viktig utvidelse ettersom den også dekker skader du måtte påføre motor/drivverk pga uaktsomhet som f. eks at du fyller vann på dieseltanken. Det er jo ikke dekket på reklamasjon. Skader pga varmgang er også dekket og det er jo heller ingen reklamasjonssakasjon Jeg poster naturligvis svaret her JEg deler ikke Swandes syn på at VP har gitt en utvidet garanti - de har bare forklart hva de har gjort, og at de som alle andre er bundet av forbrukerkjøpsloven. Redigert 30.April.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 JEg deler ikke Swandes syn på at VP har gitt en utvidet garanti - Er også rimelig sikker på at VP sin uttalelse ikke kan tolkes som noen utvidet garanti - dessverre. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Victora III Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Er også rimelig sikker på at VP sin uttalelse ikke kan tolkes som noen utvidet garanti - dessverre. Mulig utvidet garanti er feil begrep. Men det kan da ikke være tvil om at totalhavari som kan årsaksforklares med injectorfeil gir grunnlag for erstatning med basis i den norske 5 års reklamasjonsretten. Motoren er laget for å vare betydelig lengre, og det må sies å være en svakhet om de ikke tåler norsk diesel som alle andre motorer tåler. I en ev. rettsak kan jeg ikke skjønne at de ville kommet langt med dette, men her får jeg bli korrigert av vår juridiske ekspertise her inne. Utover dette vil jeg vil bli svært overrasket om VP setter seg på bakbeina om en kommer med injectorhavari på en 4 år gammel motor. Så mye fokus som denne saken har fått, vil det å skape trøbbel for kjøperne være å undergrave salget totalt av nye motorer i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) Ikke helt uenig Swande men dersom VP mot formodning skulle sette seg på bakbeina så skulle nok denne kunne gi god mat for en del jurister: Men det kan da ikke være tvil om at totalhavari som kan årsaksforklares med injectorfeil gir grunnlag for erstatning med basis i den norske 5 års reklamasjonsretten. VP har helt sikker spesifisert klare krav til drivstoff i brukermanualen, dersom du har brukt et drivstoff som ikke møter kravene så har VP sitt på det tørre. Hvem har da ansvaret?? Statoil eller hvem det nå skulle være som har levert drivstoffet?? Du og meg??? Her lukter det advokatmat lang vei Tror det er mange som skal krysse fingrene og håpe at VP ikke løper fra sitt ansvar. I mellomtiden frem til alle fakta er på bordet og problemet er løst er nok motorhavariforsikring god og ha. Redigert 30.April.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Må være en drømmesak for Skipper Worse Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 (redigert) VP har helt sikker spesifisert klare krav til drivstoff i brukermanualen, dersom du har brukt et drivstoff som ikke møter kravene så har VP sitt på det tørre. Hvem har da ansvaret?? Statoil eller hvem det nå skulle være som har levert drivstoffet?? Du og meg??? Her lukter det advokatmat lang vei Men hvordan i alle dager skal VP gi oss VP eiere ansvarsbyrden for å ha fylt diesel som ikke imøtekommer deres krav alle den tid vi fyller på autoriserte marinaer og så lenge de ikke gir oss en liste over hvor vi ikke bør fylle?? Det blir håpløs bevisbyrde. Men skulle VP bli skikkelig vrange (noe jeg absolutt ikke tror) kan det selvsagt tenkes at dette er advokatmat mellom VP og petroliumsbransjen. Rent markedsstrategisk var det ikke en slik sak jeg ville ha risikert å undergrave salget for lang tid framover på, om jeg var i Edborgs sko. Men nå venter vi på Worse Redigert 30.April.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Må være en drømmesak for Skipper Worse Ja du skal ikke se bort i fra det Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Men hvordan i alle dager skal VP gi oss VP eiere ansvarsbyrden for å ha fylt diesel som ikke imøtekommer deres krav alle den tid vi fyller på autoriserte marinaer og så lenge de ikke gir oss en liste over hvor vi ikke bør fylle?? Et godt poeng Swande og jeg tror helt klart at det vil være vanskelig for VP å komme unna et evt erstatningsansvar. Men jeg tror det er viktig å nyansere bildet litt, og det er derfor jeg tok litt tak i dette med 5 års reklamasjon. Jeg kan ikke se at VP har gitt en utvidet garanti i denne sak. Tror heller ikke bildet er så svart/hvitt at det er en selvfølge at du får erstatning for en f.eks 4 år gammel motor om den havarerer grunnet def. dyser. Tiden vil evt vise dette. Dersom VP skulle velge å avise en slik reklamasjon så hadde ikke jeg følt meg 100% trygg på at jeg hadde vunnet frem i rettssystemet. VP har sikkert gode advokater de og Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Jeg ser for meg at dette faktisk kan være en sak så prinsipiell at Forbrukerombudet kan ha interesse i å drive den til retten. Men la oss nå ikke ta alle sorger på forskudd Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Den der røverhistorien om dårlig fuel på Vestlandet trur jeg på akkurat like langt som jeg kan hive ett piano. Det er internasjonale standarder for fuel som gjør oss istand til å flytte oss med fly, båt og bil over grenser. Det skulle pinadø ta seg ut en supplybåt må ligge og vente i Stavanger fordi lastebilen som kjører varene han skal ha med ikke hadde fuel nok til å nå fram og at den ikke går på Vestlandsfuel. Eller at jeg leser i manualen til min SAAB TTiD at den ikke kan brukes på Vestlandet. Sånne injektorer er ikke spesifikk for en bestemt bil. De finnes vanligvis tvers over markedet. Så hva er det? Ja ikke vet jeg, men det minner mistenkelig om produktutvikling ute hos kunden. At en liten serie motorer har fått en modifikasjon. Det skjer hele tiden, og går som regel helt greit. Noen ganger går det til H-----. Hvor mange ganger har vi ikke lest om biler fra S/N såogså til S/N såogså som kalles tilbake? Kan kanskje også forklare hvorfor det har skjedd innenfor et begrenset geografisk område. Skulle vært artig og visst S/N på de motorene det har vært noe galt med, og de det ikke har vært noe galt med. Men jeg synes VP har kommunisert saken dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Jeg ser for meg at dette faktisk kan være en sak så prinsipiell at Forbrukerombudet kan ha interesse i å drive den til retten. Men la oss nå ikke ta alle sorger på forskudd Ja, det synes jeg virkelig ikke vi skal. Dine grønne er på plass igjen, min grønne murrer som en katt, det er vår i luften og jeg anser det som litt "som å vinne i lotto" å komme ut for disse problemene alle den tid vi vet at det kun dreier seg om promiller eller kanskje en prosent som har fått trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Den der røverhistorien om dårlig fuel på Vestlandet trur jeg på akkurat like langt som jeg kan hive ett piano. og dette er den andre siden av saken. Og jeg er helt enig med deg Mulligan. Diesel sporet til VP har jeg lite tro men de tviholder på det enda så jeg klarer ikke å frigjøre meg fra å spekulere litt rundt mulige konsekvenser av det Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 30.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2008 Ja, det synes jeg virkelig ikke vi skal. Dine grønne er på plass igjen, min grønne murrer som en katt, det er vår i luften Håper på litt fint vær i helga så min gråe kan få murre litt den og Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
o.b.lix Svart 30.April.2008 Del på Facebook Svart 30.April.2008 Den der røverhistorien om dårlig fuel på Vestlandet trur jeg på akkurat like langt som jeg kan hive ett piano. Selv om Volvo påstår det fremdeles, er jeg enig med deg i dette. En av grunnene er at har en bekjent som nettopp har hentet en princess i england (ny), og i den gruppen, var det en som måtte bytte motor som bare var gått få timer grunnet havari, før de kunne forlate fabrikken. Og motoren var ...D6... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.