Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

I mange andre land er det 1 år :)

 

Synes jeg hører om problemer på de fleste merker jeg. Når man ser på % vis feil tror jeg ikke VP er noe værre enn andre.

 

Forresten så synes jeg alle kritikere av D serien i det minste bør ta seg en prøvetur først.

 

Kan du vise til noen annen produsent som har slike problemer??

 

Ikke minst en produsent som går ut å sier at motoren ikke tåler dieselen som selges på marinaer i det ganske land??

 

Hva skal den prøveturen være godt for?? Da i forhold til utfordringene med havarier.

Link to post
Share on other sites

Forresten så synes jeg alle kritikere av D serien i det minste bør ta seg en prøvetur først.

 

Jeg har latt meg overbevise om D-serien er veldig bra mht. vibrasjoner, ytelse, drivstofforbruk etc., så det trenger jeg ikke. Problemet fra mitt ståsted (og grunn til at jeg ikke ville ha VP på min nåværende båt, og at jeg fremdeles er skeptisk med tanke på neste båtbytte) er (a) tilsynelatende mangel på kontroll hva angår introduksjon av nye produkter og (b) VPs nølende tilnærming til garantiansvar og forsikringer på hva som skjer dersom man får problemer med sin nåværende eller kommende D-motor. (a) hadde ikke vært noe stort problem dersom VP hadde vært supre på (b). Les Bavaria-tråden(e) så skjønner du hva jeg mener mht. til tillitsvekkende, kundevennlig og tilsynelatende veldig lønnsom kundehåndtering.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det kunne være en ide for eiere av Volvo Penta D3/4/6 å ta kontakt med forhandlere/verksteder/redere/maskinister som til daglig jobber med common-rail motorer i bil- gods- og/eller passasjerførende hurtiggående fartøy og høre hvilke erfaringer de har? Nå er riktignok slike motorer konstruert for å vare lenger enn lystbåtmotorer, men det kunne vært interessant å vite om de har problemer med injektorer eller andre deler av drivstoffsystemet, og om de må eller bør benytte tilsetninger i dieselen for å bedre smøreevnen. Slike motorer har svært mange gangtimer kontra motorer for lystbåter slik at man kan regne med at mye erfaring er opparbeidet. Jeg vet ikke om de bruker den samme avgiftsfrie dieselen som selges til motorer i lystbåtflåten, men det kan man også finne ut av. Dette er bare et tips.

Link to post
Share on other sites

Du bruker nok litt. 96 innlegg i tråden vitner om det. Og siden du er så opptatt av utvidet garanti, sover du nok litt dårlig.

:lol: Jammen godt vi har en hobby-psykolog her! Diagnosen var imidlertid helbom. Imponert over at du har tid til å telle opp innlegg også. Vi får jo håpe det blir litt tid til å være på sjøen også :lol:

Synes jeg hører om problemer på de fleste merker jeg. Når man ser på % vis feil tror jeg ikke VP er noe værre enn andre.

Forresten så synes jeg alle kritikere av D serien i det minste bør ta seg en prøvetur først.

:lol: Absolutt enig!! Referanser til gamle motorer blir liksom ikke helt sammenligningsgrunnlag. Dessuten tror jeg mange ville få seg en ganske stor overraskelse over kraftreservene og fleksibliteten i disse motorene. Det overbeviste iallefall meg.

Link to post
Share on other sites

Er det bare i Norge VP D4/D6 har disse problemene? I så fall er det jo nærliggende og tro at det er dieselen som VP hevder.

 

Dersom du foretar et søk på utelandske båtforum, vil du kunne finne at det har vært injektorproblemer på Volvo Penta D4/D6 også der. Men dette er ikke offisiell informasjon. Ifølge Volvo Penta var det heller ingen injektorproblematikk for D4 og D6 i Norge før Båtmagasinet tok tak i saken. Men Volvo Penta har bekreftet ett havaritilfelle på Færøyene som skyldes defekte injektorer. Volvo Penta har heller ikke opplyst om injektorproblemer på D3 før nå i månedsskiftet april/mai 2008. D3-motorene har fått forbedrede injektorer og ny høytrykkspumpe, men om dette skyldes injektorene sin mulighet til å håndtere norsk diesel, er det vanskelig å finne informasjon om.

Link to post
Share on other sites

:lol: Jammen godt vi har en hobby-psykolog her! Diagnosen var imidlertid helbom. Imponert over at du har tid til å telle opp innlegg også. Vi får jo håpe det blir litt tid til å være på sjøen også :lol:

 

Du behøver ikke å bli så imponert. Hvis du trykker her ser du hvem som står for innleggene i tråden. Du har fortsatt en klar ledelse. Jeg skriver så lite i denne tråden at jeg har masse tid til overs. Ikke bekymre deg for det. Du har derimot rett på hobby-psykolog teorien din. Jeg har ikke papirer, derfor er det gratis prøvetime hos meg.

 

Swande: Har jeg noengang kritisert egenskapene til D-motorene med hensyn til støy, kraft og effektivitet? Det er vel ikke det innleggene i denne tråden er dominert av heller. Kritikken eller synspunktene er slik jeg kan se, går mest på håndteringen til VP, eller mangel på sådan. Det er lenge siden vi skjønte at du ikke har evnen til å se ting med andres briller. Tenk om hele verden var enig med deg? Det hadde vel vært godt.

Link to post
Share on other sites

Dersom du foretar et søk på utelandske båtforum, vil du kunne finne at det har vært injektorproblemer på Volvo Penta D4/D6 også der

Omfanget av diskusjon er likevel desidert størst her på berget. Jeg tror at hadde dette vært et like stort problem i resten av verden hadde ikke det gått verdens båtpresse forbi. Det er så vidt jeg vet ikke skrevet en eneste artikkel om dette andre steder en i Norge. Mener sågar at BM skrev at de hadde hatt kontakt med kolleger i andre land for å sjekke om de hadde fått tips, uten at de fikk napp.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hørt noe fra VP - men jeg har hørt fra det "lokale verkstedet" - Framnæs Maritime. De har fått denne mailen fra VP:

 

 

Hei alle sammen !

 

Vedrørende injektorproblemer til D3/4/6, viser det seg at avgiftsfri diesel til marinaer bli levert uten tilsettinger for å ivareta innsprøytningssystemer med common rail.

 

Når det gjelder autodiesel har dette vært praksis i lang tid, og dette gjøres for å hindre slitasje på injektorene.

Vi ønsker at alle forhandlere kjøper inn, og markedsfører dette til våre commonrailmotorer.

 

 

Dette additivet blandes i forhold 1/2 liter pr. 1000 liter, slik at dette ikke er noen stor kostnad for kunden.

 

Vi håper alle kan være behjelpelig med dette, da det har vært mye negativ omtale rundt disse motorene og injektorer.

 

Skal ikke se bort fra at det blir en endring i drivstoffet etterhvert da vil jeg tro. Nå er jo mer eller mindre alle nye dieselmotorer i fritidsbåter

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette additivet blandes i forhold 1/2 liter pr. 1000 liter, slik at dette ikke er noen stor kostnad for kunden.

Kanskje det heter Hammerdown også.... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har læst dette emne med stor interesse, for jeg var ved og købe en båd med VP D3 130 hk årg. 2003, men er jeg glad for jeg ikke gjorde alligevel, og valgte en båd med en "gammel" TMD 30 istedetfor. Har spurgt VP forhandler hvilken motor som passe til min båd hvis jeg ville skifte til ny motor, og der er det en D3, det som passer nemmest. Men så vil jeg hellere beholde den gamle, efter og have hørt de historier.

Vedrørende tilsætning af addivtiv, så har jeg hørt fra flere bilejere at de kommer helsyntetisk totakts olie i dieselen når de tanker, ca 1 liter til 50-100 liter. Det var måske værd og overveje til sin bådmotor, for og forlænge levetiden for brændstofpumpen.

Hvis man tager diesel på fingrene og gnider det kan man mærke på hvordan det smører, jeg kan huske fra arbejde til søs, at diesel ombord til brændstof var ikke så fedtet, som hvis man fik diesel fra min fars bil på fingrene :confused: . Dieselen ombord til brændstof blev også kaldt gasolie, og var mere opløsende og ikke smørende som den fra tankstation.

Det var bare lige en tanke til emnet.

Link to post
Share on other sites

Vedrørende injektorproblemer til D3/4/6, viser det seg at avgiftsfri diesel til marinaer bli levert uten tilsettinger for å ivareta innsprøytningssystemer med common rail.

 

Når det gjelder autodiesel har dette vært praksis i lang tid, og dette gjøres for å hindre slitasje på injektorene.

Vi ønsker at alle forhandlere kjøper inn, og markedsfører dette til våre commonrailmotorer

 

 

Kan noen forklare den første settningen :confused: levert uten for og så tilsette :confused:

 

Er det sånn ment at marinediesel er levert uten tillsettning fra raffeneriet?? og autodiesel er levert med??

 

Ifølge far som jobber på slagen så blir all diesel tilsatt addetiver for og kompensere for tap av smøring siden svovel andelen er kuttet drastisk.

 

 

Tipper forresten at tillsettningen heter 2-takts olje bare med annet navn :wink: det ble ALLTID brukt i forsvaret og jeg har selv brukt det på mine motorer for og få penere gange og mindre pumpe og dysestøy

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

ja i dag døpte Hordaland Røde Kors sin nye båt.......men to stk d6 350.....herlige maskiner ...på demoturen etter dåpen...ja så mistet vi en motor alt kjølevann i bunnen og dermed var den ferdig...den andre begynte og å tulle får max turtall da 2000...volvo mekanikker så på den og de skal ta dem ut på mandag og betille ny...............motor har gått 150 timer....... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er riktig! Fargestoffet blir tilsatt ved fylling på bil.. mulig det er slik med addetivet også.. merkelig da dette med addetiver og særlig kompensasjonen for svovelen er viktig med hht smøring.. da har vel ikke oljeselskapene fulgt med i timen hvis dem ikke tilsetter det på avgiftsfri diesel.. de fleste annleggsmaskiner og traktorer går med common rail idag ville hvert rart hvis de sløyfet dette ved bukring til marine.. det er jo samme bilen til det også som annleggsmaskiner..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

ja i dag døpte Hordaland Røde Kors sin nye båt.......men to stk d6 350.....herlige maskiner ...på demoturen etter dåpen...ja så mistet vi en motor alt kjølevann i bunnen og dermed var den ferdig...den andre begynte og å tulle får max turtall da 2000...volvo mekanikker så på den og de skal ta dem ut på mandag og betille ny...............motor har gått 150 timer....... :headbang:

 

Det er en svært kjedelig sak for Hordaland Røde Kors dette når man har satset på å anskaffe båt.

 

Er det denne Minor 37 Hordaland Røde Kors har døpt, og som har fått problemer med motorene?

 

Vet du om det ble vurdert andre motoralternativer? Jeg registrerer at Redningsselskapet bruker motorer fra Yanmar og MAN på de mindre skøytene(SIMRAD-klassen) som blir bemannet med frivillige mannskaper, også på skøyter levert etter at D4 og D6 kom på markedet. Er det noen som vet hvorfor disse skøytene ikke benytter motorer fra Volvo Penta? Er det ut fra ønsket om driftssikkerhet, eller har Redningsselskapet fått et bedre tilbud fra Yanmar eller MAN. Eller har ikke Volvo Penta vært vurdert som motorleverandør?

Link to post
Share on other sites

Å dosere ut additiv og farvestoff på bil er gambling og kan neppe belastes VP. Shell har prøvd tilsetting av additiv på bil på 1ste generasjon super duper bensin de kom med og det er vel rimelig klart hvorfor det gikk galt. Farvestoff har jeg aldri opplevd tilsatt på bil, dette er en kunst i mine øyne.

Link to post
Share on other sites

ja i dag døpte Hordaland Røde Kors sin nye båt.......men to stk d6 350.....herlige maskiner ...på demoturen etter dåpen...ja så mistet vi en motor alt kjølevann i bunnen og dermed var den ferdig...den andre begynte og å tulle får max turtall da 2000...volvo mekanikker så på den og de skal ta dem ut på mandag og betille ny...............motor har gått 150 timer....... :headbang:

 

 

Kan du utdype denne litt. Er dette nytt havari som har skjedd?

Har ikke sett noe om dette i media.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...