Ingar Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Dersom det er noe galt med dieselen må vel oljeselskapene være de ansvarlige? Saken er så spes. at vi gjerne kan sette opp et eget forum slik at dere kan holde oversikten.... Kanskje VP kunne være villige til å orientere dere direkte om utviklingen... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 En annen sak - noen som vet om det kommer info fra VP til alle D eiere eller anser VP at de via ryktesveien har informert tilstrekkelig? Er ikke informasjonen gjordt direkte tror jeg VP vil slite. Kan ikke forvente at alle kjøper blad/leser på nett eller andre informative kilder. Endringer av eierforhold spiller også inn. Ikke lett å få tak i alle så lenge det ikke er reg plikt/register. Synes saken er kjedelig for de som rammes. Ikke lett med aut personell heller. Så det kan ta litt tid ved event rep. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
SF Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 (redigert) Dersom det er noe galt med dieselen må vel oljeselskapene være de ansvarlige? Ja nettopp derfor er det jo grunn til å anta at "norsk" diesel er i henhold til gjeldende standard men at VP motorer ikke fungerer på all diesel som følger standarden. Enhver standard har øvre og nedre grenseverdier og det kan være store variasjoner mellom enkelt produkter som er levert iht samme standard. Dersom VP kan bevise at norske oljeselskaper leverer diesel som ikke følger standarden vil jeg tro de var ganske raske med å kunngjøre dette. Redigert 8.Mai.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
BEG Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 ...Fra min side er ikke dette en landskamp mellom VP og andre leverandører/importører/forhandlere - det virker i det hele tatt som flere i denne bransjen har mye å lære hva angår kundeservice - men tydeligvis med unntak av Lunde Båt. Her er vi rørende enig! Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Dersom VP kan bevise at norske oljeselskaper leverer diesel som ikke følger standarden vil jeg tro de var ganske raske med å kunngjøre dette. Og det var nok derfor VP ikke ville svare på mitt spørsmål heller. Jeg følger opp saken via merkeverstedet jeg bruker. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Og det var nok derfor VP ikke ville svare på mitt spørsmål heller. Jeg følger opp saken via merkeverstedet jeg bruker. Og spørsmålet blir videre om det er en permanent løsning å tilsette additiver for å kompensere for manglende svovel/smøring i dieselen Dette er vell å gå baklengs inn i fremtiden. Additiver er noe vi tidligere har brukt for å få motorer av eldre design til å fungere på nye og mer miljøvennlige drivstoff (ref bly i bensin). Additiver bør ikke være svaret dersom nye motorer ikke fungere på dagens "tørre" miljødiesel. Da er det etter mitt hode motoren som er problemet ikke drivstoffet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Victora III Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Er det noen som har fått kjøpt tilsetningsstoffet? Tilsetningen ligger på lager hos Statoil på Fagerstrand, og jeg har forsøkt å få tak i det uten hell. Det kan ikke selges via bensinstasjoner, men skal omsettes via VP sitt forhandlerapparat. De vet desverre heller ikke så mye om dette, så jeg er veldig interessert i å høre om noen har fått dette inn for salg. Det er på vei inn i VPs forhandlernett. Min forhandler skulle hatt det i dag, men får det trolig i morgen. Jeg tenker litt høyt her - men kan dette være en sak for forbrukerombudet? Kan det være at KNBF kan komme på banen her og skrive et brev (jeg er medlem av KNBF og kan gjerne bruke min gratis rettshjelpstime til dette) En annen sak - noen som vet om det kommer info fra VP til alle D eiere eller anser VP at de via ryktesveien har informert tilstrekkelig? Her er du inne på viktige ting, Bitteliten. KNBF hadde jeg ikke tenkt på, men selvsagt en glimrende idè. Dersom Forbrukerombudet synes et gruppesøksmål er interessant vil de også dekke saksomkostninger så vidt jeg har skjønt. Om du tar et første møte der du bruker din gratis rettshjelpstime følger jeg gjerne opp på andre måter. Mulig et spesialforum her for D-motoreiere hadde vært en idè. Ellers tror jeg at info vil komme til oss alle så snart VP har fått ut tilsetningsstoffet. Noe annet vil være uproffesjonelt etter all den omtalen denne saken har fått. Og spørsmålet blir videre om det er en parmanent løsning å tilsette additiver for å kompensere for manglende svovel/smøring i dieselen Dette er vell å gå baklengs inn i fremtiden. Additiver er noe vi tidligere har brukt for å få motorer av eldre design til å fungere på nye og mer miljøvennlige drivstoff (ref bly i bensin). Additiver bør ikke være svaret dersom nye motorer ikke fungere på dagens "tørre" miljødiesel. Da er det etter mitt hode motoren som er problemet ikke drivstoffet. Så da skal vi kaste ut alle CR-marinemotorer og vente til det kommer versjoner som tar høyde for de utfordringene diesel uten smøring skaper for disse motorene? Om dette nå viser seg å være en kvalitetsmssig løsning som forebygger injector-problemer (som jeg tror), synes jeg dette er blitt en helt akseptabel løsning tross alt.Hva er alternativet da? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 (redigert) Så da skal vi kaste ut alle CR-marinemotorer og vente til det kommer versjoner som tar høyde for de utfordringene diesel uten smøring skaper for disse motorene? Om dette nå viser seg å være en kvalitetsmssig løsning som forebygger injector-problemer (som jeg tror), synes jeg dette er blitt en helt akseptabel løsning tross alt.Hva er alternativet da? Les gjerne innlegget mitt en gang til. Ordet permanent er sentralt. Hva som er alternativet...............tja at bransjen utvikler motorer som fungerer på all miljødiesel og ikke bare på diesel som bare nesten møter renhetskravet til moderne miljødiesel. Redigert 8.Mai.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Thorlyn Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Jeg kan bekrefte at frannæs maritime har fått inn stoffet idag.. en kollega av meg var nedom og kjøpte det. Det som er rart er at vp sentralt ikke kunngjør at dette er tilgjenglig gjennom servicemelding.. Framnæs skulle sette opp skilt i butikken. utover dette ingenting. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 (redigert) KNBF's advokat er kontaktet pr IM Jeg stusser veldig over at VP ikke går ut med en service bulletin til alle D eiere. Hvordan i alle dager skal man da kunne håndtere en tvis ved et havari der additiv ikke er brukt. Kunden kan da hevde at han ikke har fått denne meget viktige informasjonen fra VP. Dette er veldig veldig rart. Får en følelse av at VP tror alle eiere er komplette idioter Tipset også Framnæs om denne tråden. Kan godt være at VP ikke kjenner til dette. Redigert 8.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Her er stoffet som Volvo Penta foreskriver. Statoil part no. Merkelig...... Dette er vel ikke noe annet enn Hammerdown eller Omega 903 alt. 991Diesel eller andre tilsvarende produkter Det har jo i mange år blitt påpekt at miljødieselen har dårlig smøreevne? Mener å ha lest artikler om det blant annet i Båtmagasinet. Vil Volvo prøve å skape seg et eget marked for tilsetninger til D-motorer Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 KNBF's advokat er kontaktet pr IM Bra, Bitteliten, dette blir spennende å følge. forhåpentligvis vil en slik sak kunne ha en oppdragende effekt også på leverandører/importører/forhandlere av andre motormerker og annet båtutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Det er klart VP skal tjene penger på dette... det snakkes om ca 120-150KR pr flaske. Ser at noen påstår at dieselen er uten smøring.. dette er direkte feil. Den har tilsatt smøring og fyller volvos krav til diesel.. Problemet er ikke dieselen.. men motorkonsturksjonen tror jeg.. VP tør ikke og gå hardnakket ut mot oljeselskapene nettopp fordi de ikke har noen sak der. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
oroeltoro Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Siden jeg har 2xD4-225 under dørken, leser jeg denne tråden med stor interresse. Tok opp saken med mitt Volvo verksted, de kjente til saken og additivet som snart var tilgjengelig. De mente at jeg ikke skulle bekymre meg, da årsaken skulle være annerledes (tynn) diesel på vestlandet som skulle være årsaken til havariene. Hvis jeg skulle være uheldig å få havari, hadde de stående innstruks på å bytte ut motorene med en gang uten kosntnad. Hva som skjer når motorene er over 5 år gamle er jeg mer usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Hiver meg på hvis det blir noen felles front her. Skal ha førstegangs service i begynnelsen av Juni så da får jeg sjekke om det er kommet noe lurium til å ha på tanken. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Fantino Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Jeg tenker litt høyt her - men kan dette være en sak for forbrukerombudet? Kan det være at KNBF kan komme på banen her og skrive et brev (jeg er medlem av KNBF og kan gjerne bruke min gratis rettshjelpstime til dette) Høres ut som en god ide med forbrukerombudet - eller hva med å tipse FBI på NRK? Synes Volvo er helt på tyttebærtur for øyeblikket mhp. kundebehandling (eller egentlig fullstendig fravær av sådan). Skal vi kjøpe "snake oil" til 150 kr flaska basert på det vi blir hvisket i øret når vi evt. er innom VP-forhandler? Etter mitt syn burde Volvo enten slå full retrett og utstede en form for utvidet garanti med en fornuftig varighet eller så burde denne garantien _vris_ ut av de.. Har også hengt meg opp i denne: Gruppesøksmål Ser at enkelte allerede er i gang med nettsider for registrering av div. gruppesøksmål a-la amerikansk modell. Synd, for motorene er jo en drøm å suse rundt med. Ikke er de så sultne heller! Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Det er vel bare å be om å få tilsendt nyhetsbrev og skrive i anmerkningsfeltet hva man er opptatt av. For eks. dyser eller dieseltilsetning. http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-.../nyhetsbrev.htm Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Jeg holder dere orientert om KNBF utviklingen. Jeg trykker også mot både Framnæs Maritime og Windy nå. Har bedt de begge ta opp mine spørsmål med VP. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 KNBF's advokat er kontaktet pr IM Jeg stusser veldig over at VP ikke går ut med en service bulletin til alle D eiere. Hvordan i alle dager skal man da kunne håndtere en tvis ved et havari der additiv ikke er brukt. Kunden kan da hevde at han ikke har fått denne meget viktige informasjonen fra VP. Dette er veldig veldig rart. Får en følelse av at VP tror alle eiere er komplette idioter Tipset også Framnæs om denne tråden. Kan godt være at VP ikke kjenner til dette. Bra jobbet, Bitteliten. Jeg tror at svaret vi får der avgjør om vi har en sak å gå videre med. Har vi det, vil organisering av oss eiere være et viktig arbeid i fortsettelsen. Ser for meg at vi kan begynne med registering på et felles fora her for D-motor-eiere og så la jungeltelegrafen gå sin gang. Deretter kan vi drøfte presse, FBI osv., men jeg synes det først og fremst er viktig å få klarhet om vi har en sak overfor VP i form av et gruppesøksmål. Venter spent på svaret du får, Bitteliten. Har også tipset Edberg i VP om tråden her. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Bra jobba Bitteliten skal bli spennende å se hva slags svar du får. Hentet min båt i dag med 4 nye dyser innsatt BB motor. Motoren har kastet ut diesel, vært tungstartet og avgitt en del røyk på tomgang helt siden i fjor. Hos denne forhandleren hadde man heller ikke fått det inn. Rådet til meg var klart; Kjør til du får tak i Statoil sin Forbrenningsforbedrer og ikke bruk alternativer. Når det gjelder VP har de ikke tatt seg bryet med å svare på min mail heller, som i utgangspunktet inneholder mange av de samme spørsmålene som Bitteliten har stilt. Dette er den andre jeg sender med en god tids mellomrom, men ingen svar fra VP. Tviler på at jeg får noe også, da de virker helt handlingslammet i forhold til oss som har D motorer. Inegn svar, ingen informasjon, ikke noe av noe som helst, bare "störste möjliga tystnad" Utrolig slett av en stor seriøs aktør, og jeg opplever dette som arrogant, og at jeg ikke blir tatt på alvor overhode. I morgen er det båttur med knallvær og sjampis, så jeg er ved godt mot, har 3 års garanti igjen på motorene, så dette blir bra. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Mai.2008 Del på Facebook Svart 8.Mai.2008 Tipper at hvis Windy fatter interesse i saken så blir det gang på det. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Tipper at hvis Windy fatter interesse i saken så blir det gang på det. Tror jeg du har rett i. Men her er det to sider av denne saken. Det ene er båtprodusentene og deres rolle i å legge påtrykk på Volvo for å kvalitetssikre nye motorer. Det andre er oss båteierer som allerede eier D-motor. Her må kampen nå først og fremst stå om krav om utvidet garanti på injectorproblematikk utover 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 (redigert) Enig med Swande - og det er noe jeg kommer til å ta opp om KNBF's advokat tar dette med VP. Særlig viktig da er om den dieselstandarden som VP har angitt som krav for sine motorer i instruksjonsbøkene er oppfylt i Norge. Om dieselen oppfyller kravene vil det være en mangel ved motorene. Framnæs Maritime er flinke - har fått svar både fra dem og fra VP i dag etter at de trykket på VP. VP sier at alle som har D motor vil få brev i posten til neste uke hvor situasjonen forklares. VP sier videre i en mail til meg: Vi har sørget for at tilsetningsstoffet finnes for salg i vårt forhandlernett, dette bør finnes ombord. Til informasjon er blandingsforholdet en 1/2 liter til 1000 L bränsle. Vi leverer ikke denne tilsetningen, da dette leveres av Statoil. Dette er ikke å finne på Statoil sin stasjoner på landeveien, for dette er ferdig iblandet i avgiftsdiesel som selges på bensinstasjoner. I Sverige og Danmark er ikke dette noe problem, da det her ikke finnes forskjellige kvaliteter grunnet avgiftsreglement. Det var fin info å få fra VP - da vet vi at vi ikke trenger å fylle tilsetningen utenfor Norge. Jeg kommer til å loggføre med kvitteringer kjøp og bruk av additivet så jeg har det dokumentert. Tanken med å trykke på produsenter som Windy er at VP skal føle at dette ikke er en liten sak ingen bryr seg om. En sak er enkelte eiere - en annen sak er når store kunder begynner å mase. Redigert 9.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 9.Mai.2008 Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Dette er ikke å finne på Statoil sin stasjoner på landeveien, for dette er ferdig iblandet i avgiftsdiesel som selges på bensinstasjoner.I Sverige og Danmark er ikke dette noe problem, da det her ikke finnes forskjellige kvaliteter grunnet avgiftsreglement.[/i] Er det noen som kjenner til hva det er i avgiftsreglementet som betinger forskjeller mellom avgiftsfri og avgiftsbelagt diesel, når det gjelder dette tilsetningsstoffet? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2008 Merkelig...... Dette er vel ikke noe annet enn Hammerdown eller Omega 903 alt. 991Diesel eller andre tilsvarende produkter Det har jo i mange år blitt påpekt at miljødieselen har dårlig smøreevne? Mener å ha lest artikler om det blant annet i Båtmagasinet. Vil Volvo prøve å skape seg et eget marked for tilsetninger til D-motorer Kanskje vi skulle vekke tråden om Hammerdown til live igjen Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.