Blue_Dragon Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 Vi er i nærheten av 1100 innlegg i denne tråden Hvor mange av disse har SF? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 tre tror jeg, blir vell fire med dette Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Victora III Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 (redigert) Vi er i nærheten av 1100 innlegg i denne tråden. Jeg ser frem til noen som kan oppsummere hva som er situasjonen for nye VP D-motor eiere. En oppsumering kommer nok an på øyet som ser, men slik jeg ser det er status nå følgende: 1) Båtpressen lager høsten 07 sak på at 35 D-motorer (av totalt 3500 solgte i Norge) har havarert som følge av injector (dyse)-problemer og saken får voldsom oppmerksomhet 2) VP klarer i des- 07 å fremprovosere feilene 3) De konkluderer i april 08 med at årsaken er for dårlig smøring fra norsk avgiftsfri diesel 4) I mai 08 kommer de med en løsning på problemet i form at tilsetningsstoff som skal forhindre injecektorproblemer 5) Brev går ut til eierne med informasjon om saken og tiltaket 6) Eiere jobber med å få til dialog med VP ( ev. gruppesøksmål) bl.a. for å sikre utvidede garantier med tanke på usikkerheten saken har skapt Personlig tror jeg at vi nå har fått både svar og løsning på problemet. Mange er enig i at årsaken høres logisk ut og at tilsetningsstoff kan hindre videre problemer. Løsning er dessuten enkel og rimelig. Jeg stoler på min VP forhandler som forklarer at injectorfeil oppstår rimelig akutt i mangel av smøring ved høyt turtall og at injcetorer som er kjørt på avgiftsfri diesel uten å få feil ikke er skadet. Så gjenstår det selvsagt å se utover sommeren om vi har rett når vi nå tror at problemet er løst. Hvor mange av disse har SF? ikke så verst, uten å ha D-motor Redigert 11.Mai.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 11.Mai.2008 Del på Facebook Svart 11.Mai.2008 La oss håpe du har rett Swande. Kostnadene til lurium og styret med å huske det er jo egentlig en bagatell, men prinsippielt viktig - også i juridisk sammenheng. Hadde jeg hatt markedsføringsansvar i VP hadde jeg tatt denne kostnaden inntil det dokumenteres at oljeselskapene har levert dårlig diesel. Dette er uansett en fin mulighet for VP til å vise at de er (blitt?) seriøse på kundesiden - da tenker jeg på utvidet garanti etc. - men historien er vel ikke helt på kundenes side? Hilsen tidligere VP-eier som gjerne blir det igjen - dersom VP viser at de tar kundene på alvor, men ikke før. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Med så mange innlegg begynner det å bli litt vanskelig å få oversikt.... Er det noen som vet om problemet bare rammer de kraftigste motorene i hhv D4 og D6 serien? Jeg har selv en D6-310 og funderer på om det har vært noen havarier på de (de går jo med vesentlig lavere belastning).... Dersom gjetningene om at VP kommer til å foreskrive hostesaft til motorene så vil det ihvertfall bli viktig å skrive logg for å kunne dokumentere dielsefylling og tilsetning ifm. fremtidig salg! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 (redigert) Så vidt jeg vet rammer det alle varianter av D4 og D6. Vet positivt at D4 225, D4 260 og D6 370 (IPS 500) er rammet. Jeg fører loggbok for bunkring samt påfylling av additiv og tar vare på alle kvitteringer på addititv. VP foreskriver nok en test av dieselen på tanken før de aksepterer en reklamasjon pga dysehavari i fremtiden Redigert 12.Mai.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Jeg gjør det samme som deg Bitteliten, for dette tror jeg kan være viktig i fremtiden. Tenkte å gjøre det på en enkel måte, og setter opp antall liter diesel og mengde forbrenningforbereder påført på kvitteringen for kjøp av dette Statoil produktet. Da kan man se når og hvor dette er kjøpt og hva den aktuelle liter er brukt til, samt når. Ganske fiffig synes nå jeg. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
KOB Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Glad jeg har Cummins Mercruiser Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Suzuki Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Siste nå har jeg hørt, er at VP kun foreskriver vann på flasker bært til fots av Nymfomane Jomfruer fra Tibet og til Norge brukt i kjølesystemet. Kan man ikke DOKUMENTERE, og det i 7 elektroniske kopier, at dette er brukt i hele kjølesystemet, ligger man tynt an. Det geniale, er at VP denne gangen har klart å holde direktivene HELT HEMMELIG,og siden ingen lekkasjer, hverken til pressen eller til forbrukerne har skjedd, kan de trygt se fram mot en sesong HELT uten reklamasjonskostnader. God sommer ! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bonus Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Jeg fører også detaljert logg over all dieselfylling og nå dieseltilsetning. Legger også informasjonen inn i et regneark slik at jeg kan lese ut litt forbruksdata over sesongen. Har forøvrig hatt en flott pinsetur. Ned til Grebbestad-området. Traff Bitteliten da han var på vei nordover. Helt flatt vann hjem i ettermiddag. Mine nye D4'er har nå brummet perfekt i nesten 40 timer, de siste med ekstra nytelsesmiddel på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Huldre Svart 12.Mai.2008 Del på Facebook Svart 12.Mai.2008 Ser at det er anbefalt å tilsette stoff i dieselen for en sikrere drift av D6 motoren. Hva heter stoffet og er det å få kjøpt på vanlige Statoilstasjoner? Hvor mye skal innblandes? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 ... Hva heter stoffet og er det å få kjøpt på vanlige Statoilstasjoner?Hvor mye skal innblandes? Stoffet kalles "Forbrenningsforbedrer Marine". Du får det hos Volvo Penta forhandlere, ikke på Statoilstasjoner. Koster 190kr for en liter. Blandes 1:2000. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Glad jeg har Cummins Mercruiser og i noen tilfeller som fordekt VM Motori. Sistnevnte er spec. med inntil 5 % innblandet biodiesel. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
ter-av Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 MorMajor fylte "lurium" i helgen. Gikk VP'en som et lyn på hjemturen? Tja, den gikk vel som den pleier; meget bra. Som mange lesere av denne tråden vet, skiftet vi injektorer i fjor. En av seks hadde skade, dvs at denne hadde låst seg (og altså ikke eksplodert). Alle seks ble byttet og motoren har gått som en drøm siden. "Problematisk" å måtte tilsette "lurium" når jeg tanker? Nei. Med den gamle Mercruiseren gjorde jeg det hver gang i flere sesonger. Ingen gjorde noe nummer ut av det den gangen...... Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
VannTro Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Dette tilsettningsstoffet skader vel ikke å tilsette andre mototer heller det. Når alt kommer til alt, er norsk diesel altså tørrere enn tidligere og for å spare dyser må det vel være greit. Jeg har forøvrig også hørt at eiere av Suburban med diesel ofte bruker 2-T olje for å få en penere gange på rakle-verket..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Suzuki Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 "Problematisk" å måtte tilsette "lurium" når jeg tanker? Nei. Med den gamle Mercruiseren gjorde jeg det hver gang i flere sesonger. Ingen gjorde noe nummer ut av det den gangen...... Problemet må vel bestå i at VP skyver ansvaret for at de leverer UBRUKELIGE motorer på det Norske markedet, over på forbrukeren. At VP eiere gladlig tar ekstraarbeidet, ekstraregningen og i tillegg synes det er helt greit, er vel egentlig ikke noe problem. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
BårdK Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 At VP eiere gladlig tar ekstraarbeidet, ekstraregningen og i tillegg synes det er helt greit, er vel egentlig ikke noe problem. I alle fall ikke for VP Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Du kan umulig ha fulgt med i denne tråden, Suzuki. Vi som eiere er fornøyd med at det nå er kommet opp en løsning, ja. Mange kritikere mente at VP aldri ville komme opp med løsning eller tiltak. Om du leser tråden, ser du at vi jobber med å organisere oss og med å avklare juridisk, om vi har noen sak m.h.t utvidede garantier i og med at det har vært mye fokus på denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Nå vet jeg ikke hvor mye Suzuki har fulgt med på tråden, det får han svare for selv , men han har et poeng. Denne løsningen som nå er på bordet er en ganske enkel løsning for VP. Med hvilken sikkerhet kan vi si at det er en god og permanent løsning for D-serie eiere og oss andre som fremtidige potensielle kjøpere. 1) Hvorfor må det tilsettes lurium i en diesel som møter samme diesel standard som D-serien er designet for?? 2) Vil dette lurium ha ønsket effekt? Har VP dokumentasjon på dette? 3) Hva med injektorer som feiler i fremtiden grunnet antall gangtimer, hvilken garanti har vi for at disse ikke forårsaker flygende frostplugger og påfølgende motorhavari. 4) Og sist men ikke minst, er virkelig alle eiere fornøyd med denne løsningen slik du er Swande. Du påtar det vell ganske stort ansvar når du svarer på vegne av alle D-serie eiere. PS: jeg har selv brukt lurium på tanken i mange år. Ikke for å unngå totalhavari men for å unngå kondens og dieseldyr. Løfte fra produsent om roligere gange, mindre forbruk, bedre smøring osv kommer bare som en mulig bonus som jeg aldri har klart å verifisere at jeg faktisk har fått. Redigert 13.Mai.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Stusser over at tilsetningen kalles "Forbrenningsforbedrer". Trodde det var manglende smøring som er problemet, ikke dårlig forbrenning? Sitér dette innlegget Link to post
Huldre Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Her er fakta fra Statoilbrosjyre. Forbrenningsforbedrer Forbrenningsforbedrer Marine Tilsetningsstoff til gassolje for bruk i marine motorer. Fjerner/hindrer sylinderlakkering, gir bedre beskyttelse mot slitasje i innsprøytningsutstyr, bedre tenningsegenskaper til drivstoffet, holder innsprøytningsdysene rene, beskytter mot korrosjon i tanker og rørledninger, gir drivstoffet bedre lagringsstabilitet, reduserer drivstoff-forbruket og gir mindre skadelige utslipp. Dosering: 1 liter til 2000 liter gassolje (500 ppm). I tilfeller med kraftig sylinderlakkering kan noe høyere dosering foretas etter avtale med Statoil Norge AS. TYPISKE DATA Densitet v/15o C, kg/m3 923 Flammepunkto C 56 Viskositet v/40o C, mm2/s 90 Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 (redigert) Tilsvarende i USA, der Yamaha anbefaler bruk av "Ring Free" for å unngå karbonoppbygging i stempelringer og topper - i tillegg anbefales "Fuel Stabilizer" - begge for å forbedre egenskapene til bensinen som er av såkalt "Gasohol"-type. Additivene selges gjennom forhandlerne med eget delenummer.... - og det er vel ikke lenge før vi får samme type bensin her også... Redigert 13.Mai.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
lippert Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Tilsvarende i USA, der Yamaha anbefaler bruk av "Ring Free" for å unngå karbonoppbygging i stempelringer og topper - i tillegg anbefales "Fuel Stabilizer" - Evinrude anbefaler samme type produkter til sine motorer, i alle fall eldre 2-taktere. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Teerex Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 i tillegg anbefales "Fuel Stabilizer" - begge for å forbedre egenskapene til bensinen som er av såkalt "Gasohol"-type. Fuel Stabilizer er vel primært for å kunne langtidslagre bensin på tanken uten at den blir gammel og sur. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nesing Svart 13.Mai.2008 Del på Facebook Svart 13.Mai.2008 Problemet må vel bestå i at VP skyver ansvaret for at de leverer UBRUKELIGE motorer på det Norske markedet, over på forbrukeren. At VP eiere gladlig tar ekstraarbeidet, ekstraregningen og i tillegg synes det er helt greit, er vel egentlig ikke noe problem. Suzuki Ja, men dersom du skrur selv og motoren havarerer på grunn av injektor/diesel da kan du forsøke å få VP til å ta ansvar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.