Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Fuel Stabilizer er vel primært for å kunne langtidslagre bensin på tanken uten at den blir gammel og sur.

 

Det er riktig som du sier `teerex`, Fuel Stabilizer blir anbefalt som tilsetning i bensinen før vinteropplag. I tillegg anbefaler Mercury "Quicklean Engine Treatment Additive", som skal tilsettes bensinen ved hver tanking gjennom sesongen!. Dette for å unngå karbonoppbygging i motor og samtidig smøre injectorer.

Må innrømme at jeg ofte har glemt å benytte dette stoffet ved hver tanking, men det ser ut til å gå bra allikevel.

Så VP er ikke alene med å anbefale "lurium"som tilsetning i drivstoffet. :yesnod:

Link to post
Å " anbefale " eller " kreve " gir vel en ganske forskjellig betydning ?

 

Særlig når vi snakker om fabrikkgaranti på et produkt som kan koste opptil mange hundre tusen kroner.

Suzuki

 

Blir vel muligens litt ordkløveri, men hvis man ikke benytter det "ANBEFALTE" stoffet til VP, så kan man heller ikke "KREVE" noen erstatning så vidt jeg forstår. :wink:

Link to post

I dag kom vidundermidlet på tanken, så da regner jeg med at jeg og D4`en får et langt liv sammen.

Kr. 188,- pr. liter hos Garstad i Stavanger, for oss som sokner til det distriktet. En liter skulle holde til et par sesonger for min del.

Burde vært unødvendig, men etter alt skriveriet så blei æ litt skræmt, ja.

Link to post
Må innrømme at jeg ofte har glemt å benytte dette stoffet ved hver tanking, men det ser ut til å gå bra allikevel.

 

Vel, i Norge har vi ikke bensin med US additiver - enda - så det går nok bra med din motor. "Fuel stabilizer" er vel anbefalt siden det i USA er mye store påhengere med faste tanker. I Norge, derimot, finnes ikke disse to produktene nevnt over i Yamaha´s dele og utstyrsportefølje. -Men det kommer nok --- når folk begynner å bli lei av havarerte injektorer

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Her er fakta fra Statoilbrosjyre.

 

Forbrenningsforbedrer

 

...

For meg ser dette bare ut som en variant av "silke", "hammerdown" eller hva nå alle disse additivene heter. Men disse ble jo erklært for humbug fordi hadde dette vært nødvendig, så hadde allerede oljeselskapene tilsatt dette i drivstoffet...!

 

Det er noen som pisser i egen vollgrav eller hva ordtaket nå igjen var... :cool:

Link to post
I Norge, derimot, finnes ikke disse to produktene nevnt over i Yamaha´s dele og utstyrsportefølje. -Men det kommer nok --- når folk begynner å bli lei av havarerte injektorer

 

Håper jeg ikke misforstår `rago`, men i Norge finnes "Fuel Stabilizer"og "Qucklean Treatment Engine Additive" tilgjengelig hos Mercury forhandlere. Yamaha kommer nok etterhvert skal du se. :yesnod:

Link to post
Hva handler artikkelen i Stavanger Aftenblad om da? Noe nytt om flere motorer?

I følge Stavanger Aftenblad går det kort oppsummert ut på at regjeringens dieselsatsing i privatbiltrafikken er feil fordi teknologien med "intelligente" eller elektronisk styrte dieselmotorer er for komplisert og upålitelig. Skal man få ned NOx og partikkelutslippene ennenfor EU-kravene, som skrus til i 2009 og 2012, vil motorene bli for kompliserte og rett slett dårligere.

 

Siv.ing Lars M. Nerheim, med spesialkompetane på dieselmotorer ved NTNU hevder at: "Når vi i Norge har dyre og relativt dårlige verksteder, og ikke så kontinulerlig oppfølging som for eksempel i Tyskland, vil det gå ut over driftssikkerheten".

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Selv om Volvo påstår det fremdeles, er jeg enig med deg i dette.

 

En av grunnene er at har en bekjent som nettopp har hentet en princess i england (ny), og i den gruppen, var det en som måtte bytte motor som bare var gått få timer grunnet havari, før de kunne forlate fabrikken.

 

Og motoren var ...D6... :rolleyes:

 

 

Hei O.b.lix,

 

Her hadde du et interessant innlegg som har gått meg forbi.

Har du noe mer informasjon om denne hendelsen?

Slik jeg leser ditt innlegg skjedde dette havariet i England og følgelig ikke med "norsk" diesel på tanken. Kan du bekrefte dette?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Har du noe mer informasjon om denne hendelsen?

Har ikke mer infomasjon enn det jeg har skrevet. Dvs en D6 måtte skiftes i en princess som var ny pga havari, før de forlot England. Vet ikke om det var dysehavari, men er lett å tro det.

 

Min bekjente fikk også problem med sin D6 i sin nye princess, denne jaget på turall under belastning, dvs i bølger gikk den fordømt ureint.

 

Han hadde fått beskjed om at Statoil hadde innrømmet for dårlig diesel, fortalt av av volvo/princess, men jeg har sjekket med statoil, og dette nekter de hardnakket på.

 

Imidlertid kan jeg sjekke litt grundigere med han.

 

 

Men var det ikke noen som nevnte at dette var en diskusjon som gikk i flere utenlandske forum - dvs at problematikken ikke er ukjent i Europa forøvrig???

Link to post
Imidlertid kan jeg sjekke litt grundigere med han.

 

Fint om du kunne sjekket litt og om mulig fått frem litt mer fakta. Dersom han vet noe mer om havariet og om det var et dysehavari hadde det vært fint med mer info om dette.

 

Det er også min forståelse at det er kun VP som hevder at norsk diesel ikke holder rett kvalitet. VP har ikke klart å dokumentere mangler med denne ei heller har norske produsenter imøtekommet VP i sin påstand.

 

 

Men var det ikke noen som nevnte at dette var en diskusjon som gikk i flere utenlandske forum - dvs at problematikken ikke er ukjent i Europa forøvrig???

 

VP hevder fremdeles at dette er et særegent norsk fenomen. Derfor er det ekstra interessant om du sitter på informasjon om et konkret havari i England. :yesnod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Vi bør få mer konkret informasjon fra Volvo. Har noen fått kundebrev om dette? Det bør i tilfelle komme raskt siden sesongen nå er i full gang.

Lurt å lese tråden. Vi er flere eiere som har fått konkret positivt bekreftet fra lokale forhandlere at brev fra VP er på vei ut til oss eiere.

 

Det er også min forståelse at det er kun VP som hevder at norsk diesel ikke holder rett kvalitet. VP har ikke klart å dokumentere mangler med denne ei heller har norske produsenter imøtekommet VP i sin påstand.

VP hevder fremdeles at dette er et særegent norsk fenomen.

Feil. VP har hevdet at de foreløpig kun kjenner til dysehavari i Norge og på Færøyene. Deres svar på hvorfor, er at norsk avgiftsfri diesel ikke smører godt nok. Så kan vi selvsagt hevde at så lenge det opprettholder standarder som er satt, så leverer Volvo et produkt som har en mangel. De har trolig ikke gjort analyser av diesel i andre land. Men det forunder meg ikke om det også finnes diesel som smører CR-marinemotorer for dårlig også i andre land, eller dårlig dieselkvalitet som kan forårsake injector-trøbbel på mang en CR-motor.

 

Tilsetningsstoffet er forøvrig utviklet av Statoil - ikke av VP.

 

Ellers et imponerende engasjement, SF, vet sannelig ikke om jeg kan love deg samme grad av deltakelse om det skulle dukke opp en tråd om Steyr-motor eller Sea Ray for den del :wink:

Link to post

Kan ikke svare for SF, men det er da ikke unaturlig eller irrasjonelt å være opptatt av hvordan en dominerende aktør på båtmotormarkedet forholder seg til sin kunder? Det kan godt hende at jeg blir VP-eier igjen, men det kommer anpå hvordan de løser denne "syretesten" til slutt. Foreløpig er min karakter en svak LG :tongue:

Link to post
Ellers et imponerende engasjement, SF, vet sannelig ikke om jeg kan love deg samme grad av deltakelse om det skulle dukke opp en tråd om Steyr-motor eller Sea Ray for den del :wink:

 

Klart jeg er engasjert, vi kan ikke alle stikke hodet i sanden og håpe det blåser over.

 

VP D-serie er en meget aktuell motor for min neste båt da de fleste båter jeg vurderer har en versjon av denne motoren levert originalt. Skal jeg bruke store summer på en slik motor så skal jeg være rimelig sikker på at den ikke bare holder noen hundre timer men flere tusen.

 

Siden du først stiller spørsmålstegn ved mitt engasjement Swande så vil jeg oppfordrer deg til å tygge litt på spørsmål 1-3 i mitt innlegg #1120 over. Smak litt ekstra på disse, hvordan er magefølelsen??

 

Jeg får inntrykk av at alle som er kritisk til VP sin prosess i denne saken trår deg litt på tærne. Jeg er ikke ute etter rakke ned på din grønnmalte maskin eller fremheve min grå. Jeg stiller kritiske spørsmål til hvordan VP håndtere denne mangelen som har oppstått på deres maskiner og har et genuint ønske om at de kommer opp med en god og permanent løsning på problemet og ikke enkle bortforklaringer.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Lurt å lese tråden. Vi er flere eiere som har fått konkret positivt bekreftet fra lokale forhandlere at brev fra VP er på vei ut til oss eiere.

 

Jeg har lest tråden! Nettopp derfor er jeg meget spent på når dette kundebrevet kommer og ikke minst hva som måtte stå der. Blir det uforpliktende anbefalinger på et udokumentert grunnlag, eller klare direktiver på et sikkert grunnlag? Den første av oss som får et slikt kundebrev bør kopiere det inn på tråden slik at vi har noe å forholde oss til.

Pluto

Link to post
Siden du først stiller spørsmålstegn ved mitt engasjement Swande så vil jeg oppfordrer deg til å tygge litt på spørsmål 1-3 i mitt innlegg #1120 over. Smak litt ekstra på disse, hvordan er magefølelsen??

 

:lol: Magefølelsen har aldri vært bedre. Meget god - særlig etter at tilsetningsstoffet er på tanken! Og helt ærlig, jeg er mer engstelig for å få noe dritt i kjølevannsinntaket eller for å kjøre på en tømmerstokk enn for at injectorene skal ryke. Og sannsynligheten er sannsynlig større også.

 

Spørsmålene dine har jeg svart på før i tråden, men om du vil ha det repetert, så gjerne for meg:

 

1) Dette er ikke lurium, men et tilsetningsstoff som skal kompensere for manglende smøring i den norske avgiftsfrie dieselen. Så enkelt. Så kan vi selvsagt i ettertid stille spørsmål ved om ikke VP leverer et produkt med en mangel så lenge det kan oppstå problemer med et drivstoff den i utgangspunktet er godtkjent for. Dette er noe vi nå må få avklart juridisk.

2) Så lenge VP konkluderer med at problemene skyldes manglende smøring av injectorene, velger jeg å stole på at tilsetningsstoffet de nå anbefaler vil ha effekt. Så kan andre velge det motsatte. Jeg synes faktisk det er ganske logisk

3) Min lokale VP-forhandler har gitt meg en lang innføring i problematikken og bekrefter for meg at problemene oppstår akutt og ikke som følge av slitasje. Dette stemmer også med at helt nye motorer har fått problemer. Dette velger jeg også å stole på og bekymrer meg derfor lite for hverken mine eller andres injectorer som har gått feilfritt.

4) Jeg er fornøyd med en to ting: at det er funnet et svar på hvorfor disse problemene oppstår, og at det er funnet en løsning. Utover det har jeg gjentatte ganger, stilt meg kritisk til VPs håndtering av saken underveis. Jeg er også kritisk til hvordan de vil håndterer spørsmålet om utvidede garantier. Dette skal vi følge opp.

 

Jeg får inntrykk av at alle som er kritisk til VP sin prosess i denne saken trår deg litt på tærne.

:lol: Da må du lese om igjen. Jeg har flere ganger vært kritisk til mye i denne saken, men ser ikke helt det konstruktive i å male om og om igjen på de samme kritiske argumentene. Hva er motivene dine for det? Vi har tross alt fått en prositiv vending i saken, så er vi alle enige om at vi nå får vi gi dette tid og se om det har effekten som jeg, og flere med meg, tror det har

 

Det skal siges at denne ene båt fra Færøyene, at den var ny, den hadde aldrig bunkret diesel på Færøyne før motor røyk. Båten og dieselen kom fra Norges vestland.

Ellers får vi all diesel og gassolje fra Mongstad.

Interessant. Både at det er diesel fra Norge og at motoren var helt ny. Styrker VPs teorier, spør du meg.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Ellers får vi all diesel og gassolje fra Mongstad.

Bruker dere samme type diesel til båt og bil? Eller har dere samme differensieringen som her i Norge med grønn avgiftsfri marinediesel og blank autodiesel.

 

Forstår det dithen at VP D-motorene ikke tåler marinedieselen i Norge da den ikke har tilsatt smøremiddel som autodieselen har.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Far mener at forskjellen er ingen.. han jobber i produksjonen med og ta prøver av tanker etc o han sier at all diesel ligger på samme tank.. det er kun farven som blir tilsatt i siste ledd før det går på bil..

Ingeniøren sa også at fargen er eneste forskjell og den er jo kun der pga tollmyndighetene.. men hun skulle sjekke dette.

 

Hei `THORLYN`, fikk du noen bekreftelse fra ingeniøren om at det kun er fargen som er forskjellen på autodiesel og marinediesel, eller er det lagt lokk på saken. :confused:

Som jeg har sagt tidligere , det er merkelig stille fra offisielle hold i oljeselskapene. :nonod:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Bruker dere samme type diesel til båt og bil? Eller har dere samme differensieringen som her i Norge med grønn avgiftsfri marinediesel og blank autodiesel.

 

Forstår det dithen at VP D-motorene ikke tåler marinedieselen i Norge da den ikke har tilsatt smøremiddel som autodieselen har.

 

Vi har ikkje de samme restriktioner med dieselen her på Færøyene, som i Norge. På bensin stationen koster diesel til bil 8,89 DKR pr liter, diesel til båt koster 8,70 DKR pr liter og gassolje til båtbruk, tilsatt addetiver, koster 8,51 DKR pr liter. Om jeg vil, må jeg gjerne fylle diesel fra båtanlægget i min bil eller traktor.

Link to post
Hei `THORLYN`, fikk du noen bekreftelse fra ingeniøren om at det kun er fargen som er forskjellen på autodiesel og marinediesel, eller er det lagt lokk på saken.

 

Med referanse til et tidligere innlegg i denne tråden av Bitteliten skal VP CR motorene ha Diesel ihht. EN590 standarden. Jeg har ikke flette peiling på hva EN590 standarden er, men regner med at denne regulerer sentrale egenskaper ved dieselen. Som jeg har påpekt i et tidligere innlegg er f.eks. ikke Marin Gassolje spekket ihht. EN590. Se referanser under.

 

Når det gjelder hva som kommer og ikke kommer fra samme tankanlegg så har jeg for noen år siden vært involvert i samme diskusjon dog med et annet underliggende tema. Det ble bekreftet at veldig mye av norsk bensin/diesel kommer fra samme tanken, men avhengig av destinasjon ( Shell, Statoil, Esso ol ) så blir det på et eller annet tidspunkt tilsatt forskjellige additiver. Antar det samme gjelder for Diesel og forskjellige kvaliteter her, f.eks. Autodiesel vs. Marin gassolje.

 

I et tidligere innlegg refererte jeg til en kort oppsummering av dieselkvaliteter hos Esso. Linker her inn en mer omfattende oversikt fra Statoil

 

Her er Produktdatablader drivstoff for Statoil

 

Dersom de enkelte leses er det klart at Diesel B5/Diesel svovelfri tilfredstiller EN590. Det må vel være denne kvaliteten som er avgiftspliktig/avgiftsfri Autodiesel.

 

Marin Gassolje ( Grønn diesel ? ) er ikke spekket ihht. EN590.

 

- anders m.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...