Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Ser også at dette med dieselkvalitet og feilende injektorer har vært kjent lenge. I 2000 sendte injektorprodusentene ut et "felles standpunkt" vedr. dårlig dieselkvalitet og garantiansvar på injektorene. Interessant her å se at de forherliger EN590 standarden, spesielt mtp. smøringsegenskapene

 

Europe's latest EN590 standard is singled out for praise, especially its "inclusion of the lubricity requirement" in the ISO 12156-2 lubricity standard.

 

Fuel Injector Makers Warn Of Fuel Quality, Biodiesel Problems: 'Common Position' - Brief Article

 

- Anders M.

Link to post

Veldig enig. Bra når noen kommer med denne typen fakta og tatt seg bryet med å lete det opp!

 

Dette skulle vel bety at det er mer og mer som heller til at dette neppe er et VP-problem alene, men en problematikk som har vært kjent en stund i forhold til CR-teknologi og diesel-standarder. Det verste scenarioet nå vil jo være om VP vil skyve alt ansvar over på petroliumsbransjen som igjen vil skylde på VP osv. Dette ser jeg på som et meget lite gunstig scenario for oss eiere med tanke på utvidede garantier.

Link to post

VI har en advokat som ser på saken - SW jobber med det - jeg har stilt min frie KNBF time til rådighet. Om andre også har frie KNBF timer og vi trenger mer tid for advokaten er det fint om dere kan stille også :smiley: om ikke selger jeg en halv fot at NordWesten til høystbydende for å finansiere advokatstandens cigar og blondinne forbruk :wink:

Link to post
VI har en advokat som ser på saken - SW jobber med det - jeg har stilt min frie KNBF time til rådighet. Om andre også har frie KNBF timer og vi trenger mer tid for advokaten er det fint om dere kan stille også :smiley: om ikke selger jeg en halv fot at NordWesten til høystbydende for å finansiere advokatstandens cigar og blondinne forbruk :wink:

Jeg stiller gjerne min frie KNBF-time til rådighet.

 

Selv om jeg heldigvis :wink: har Cummins Mercruiser.... men etter hvert blir det nok en VP igjen.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
VP stiller krav om at 590 skal følges i sine instruksjonsbøker. Om de nå krever at man har et additiv i er det to mulige forklaringer

1. at oljeselskapene ikke følger 590 normen

2. at motoren krever mer smøring enn 590 normen

 

Eller alternativ 3, blitt forledet av sleske/uvitende drivstoffselgere til å tanke Marin gassolje som ikke ihht. spek tilfredstiller EN590 (se innlegg over). Det e vel umulig for menigmann å se forskjell på den grønne avgiftsfrie autodieselen og den grønne marine gassoljen?

 

Hvis vi ser på veiledende utsalgspriser fra Statoil for leveranse til bedriftskunder ser vi følgende

 

--

Avgifter pr. 15.05.2008 | Pris pr. 15.05.2008

------------------------------------------------------------------

Marin gassolje 139,50 | 897,30

Diesel svovelfri 139,50 | 916,30

--

 

 

Vi ser altså at avgiftene er identiske mellom Marin gassolje og avgiftsfri "Autodiesel", mens den marine gassoljen er 19 øre rimeligere pr. liter før mva. Dersom vi legger til grunn at en leverandør ( marina, tankbil, skip el. ) enten åpent eller uten å fullt ut informere kunden om at det er Marin gassolje som selges mens kunden forventer farget autodiesel så er det penger å tjene her.

 

Også interessant å finne følgende uttalelse på en helt fullstendig utdatert prisliste

 

Hei. Jeg driver Kongen Marina i Frognerkilen i Oslo, ...... Mange av stasjonene som er nevnt er "Kyststasjoner" som har som formål å serve kystflåten. De sier selvsagt ikke nei til fritidsfartøyer, selv om de gjerne ser at det helst blir "større" volum. Produktet er ofte "gassolje". Min stasjon faktureres fra Esso for vanlig farget, avgiftsfri diesel ...............

 

PS. den marine gassoljen blir fortsatt billigere med tilsatt Forbrenningsforbedrer som etter det jeg forstår koster ca. 10 øre/liter drivstoff. Det stoffet som tilsettes "Autodiesel" skal i følge Statoil

 

Produktet har tilsetninger med rensende effekt på innsprøytningsdyser, reduserer skumming og beskytter mot korrosjon.

 

Som vel er mye av det samme som denne Forbrenningsforbedrer Marine som VP nå foreskriver.

 

- anders m.

Link to post
Eller alternativ 3, blitt forledet av sleske/uvitende drivstoffselgere til å tanke Marin gassolje som ikke ihht. spek tilfredstiller EN590 (se innlegg over). Det e vel umulig for menigmann å se forskjell på den grønne avgiftsfrie autodieselen og den grønne marine gassoljen?

 

Vi ser altså at avgiftene er identiske mellom Marin gassolje og avgiftsfri "Autodiesel", mens den marine gassoljen er 19 øre rimeligere pr. liter før mva. Dersom vi legger til grunn at en leverandør ( marina, tankbil, skip el. ) enten åpent eller uten å fullt ut informere kunden om at det er Marin gassolje som selges mens kunden forventer farget autodiesel så er det penger å tjene her.

- anders m.

 

Tror du absolutt er inne på sakens kjerne `andersm`. Kunne nesten tro du var ansatt i ett eller annet oljeselskap.?

Link to post

Tror nok du kanskje er inne på noe der ja. Har tenkt den tanken mange ganger om de er avgiftsfri diesel eller marine gassolje man får..

Marine gassoljen er ikke tilsatt smøring som du sier og den vil "ryke" mer på en fritidsbåtmotor.

Har ikke fått noen tilbakemelding ang dieselen.. har forsåvitt glemt og purre.. men stoler på far som mener hardnakket at det ikke er forskjell på autodiesel og avgiftsfri.. men som han sa.. man vet jo ikke om det faktisk er marine gassolje man får noen steder som du nevner andersm. Og da er det ikke RART AT MAN RYKER INJECTORER..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Svart (redigert)

Interessant informasjon. Selv trodde jeg farget diesel var farget diesel og visste ikke at det var flere kvaliteter. Marine Gassoljen oppgis å være iht ”bransjestandard”, hvilken standard er det?? Er det en fin måte å si at den ikke er iht noen standard men at den er slik den alltid har vært?? Videre skriver Statoil at den møter motorprodusentenes krav, hvordan kan de si det, det kommer jo litt an på hvilken motor den brukes på og hvilke krav denne setter.

 

Jeg fikk en liten aha opplevelse når jeg leste dette. En av plassene jeg fyller diesel så har de en dieselpumpe med Statoil logo ved marinaen og en uten logo ved hurtigbåtkaien. Den gangen jeg la meg til ved pumpa ved marinaen så fikk jeg klar beskjed om å flytte båten bort til den andre pumpa. Dieselen fra Statoil var alt for dyr. Begynner nå å lure på om det er Marine Gassolje de seller på hurtigbåtkaien og ikke diesel iht til EN590.

 

Noen som vet hvem som bruker Marine Gassolje, er dette først og fremst ment brukt til større skip eller er all båtdiesel egentlig Marine Gassolje?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Slik jeg leser dette Blue_Dragon så møter ingen av de fargede diesel kvalitetene i norge EN590, enig?

Da er vi tilbake til at VP har satt et produkt ut på det norske markedet som ikke er egnet for bruk her.

 

Videre så skal ikke et dysehavari medføre umiddelbart og totalt motorhavari.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Slik jeg leser dette Blue_Dragon så møter ingen av de fargede diesel kvalitetene i norge EN590, enig?

 

Avgiftsfri "Autodiesel", eller Diesel B5/Diesel svovelfri som Statoil kaller det med eller uten avgifter er i følge Statoils datablad ihht. EN590 så vidt jeg kan se.

 

 

Kunne nesten tro du var ansatt i ett eller annet oljeselskap.? Nei, har dog vært ansatt i Statoil i en par år for lenge siden, men som Systemkonsulent.

 

- anders m.

Redigert av andersm (see edit history)
Link to post
Avgiftsfri "Autodiesel", eller Diesel B5/Diesel svovelfri som Statoil kaller det med eller uten avgifter er i følge Statoils datablad ihht. EN590 så vidt jeg kan se.

- anders m.

 

 

Ja riktig :blush: , men ser at Esso kun opperer med ESSO Plant Diesel, or offroad/ colored/ tax exempted Diesel og ESSO MARINE GAS OIL (MGO) som farget og disse møter ikke EN590.

 

Ingen av de fargede dieselene i Bransje standardene henviser etter hva jeg kan se til EN590.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Da har vi jo svaret - norsk diesel tilfredsstiller ikke 590 standarden som VP spesifiserer for motorene sine

 

Det er nok smøreegenskaper i norsk marinediesel, sier fagsjef Kjartan Berdal i Norsk Petroleumsinstitutt til Båtmagasinet. I de fleste land selges EUs standardiesel, EN590, både i veinettet og til maritimt bruk. I Norge selges EN590 bare til bruk i biler, mens det for maritimt bruk finnes en egen marinegassolje

Link to post

Spennede Capitaine, la spesielt merke til dette:

 

 

Det er nok smøreegenskaper i norsk marinediesel, sier fagsjef Kjartan Berdal i Norsk Petroleumsinstitutt til Båtmagasinet. I de fleste land selges EUs standardiesel, EN590, både i veinettet og til maritimt bruk. I Norge selges EN590 bare til bruk i biler, mens det for maritimt bruk finnes en egen marinegassolje

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Da har vi jo svaret - norsk diesel tilfredsstiller ikke 590 standarden som VP spesifiserer for motorene sine

 

Eller du kan snu på flisa - VP selger motorer til bruk i Norge som ikke er egnet for det norske markedet.

 

Nå det er sagt så var ikke kravet til diesel vist i innlegget Svenning veldig absolutt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...