Victora III Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 (redigert) VP stiller krav om at 590 skal følges i sine instruksjonsbøker. Om de nå krever at man har et additiv i er det to mulige forklaringer1. at oljeselskapene ikke følger 590 normen 2. at motoren krever mer smøring enn 590 normen Her er vi ved kjernen og i Båtmagasin-oppslaget i dag står oljeselskapene knallhardt på at marin gassolje skal gi tilstrekkelig smøring til CR-motorer. Det jeg da ikke skjønner er hvorfor i alle dager at Statoil kommer med en Marin forbrenningsforberer som nettopp gir bedre smøring. Hvorfor fremstiller de et produkt som, i følge deres egen bransjeorganisasjon, skal være unødvendig?? Her er det noe som ikke stemmer. I fare for å bli tatt for å være "blind VP-fanatiker" og hva en nå blir kalt, tror jeg faktisk mer på Volvo her. For meg er det en logisk sammenheng mellom at Norge er det eneste landet som har hatt disse havariene og også det eneste landet (slik jeg forstår) som selger Marin gassolje med mindre smøring en tradisjonell diesel. Likefullt står vi igjen med spørsmålet om VP selger motorer som kan få problemer med den norske dieselen. I så fall har de en dårlig sak. Forøvrig meget spent på SW`s vurderinger. Stiller også min advokattime til disposisjon. Redigert 16.Mai.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Det rare er at det jo er Norsk Petroleumsinstitutt som har forsket for VP. Men spørst om ikke båtmagasinet er inne å kikker litt på båtplassen av og til :) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Men spørst om ikke båtmagasinet er inne å kikker litt på båtplassen av og til :) ja det var det da, fort gjort å glemme at det er mange lesere her etterhvert Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
VHF Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 Jeg håper at VP har rett,ellers så kanVP eiere gå en spennende sommer i møte. Jeg vil benytte denne anledningen til ønske dere en riktig god 17mai på land eller sjø. Sitér dette innlegget Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke??? Link to post
nor star 290.. Svart 16.Mai.2008 Del på Facebook Svart 16.Mai.2008 skjønner ikke helt dette med dieselen er for dårlig, hvorfor havarer mesteparten etter få timer mens andre kan gå i tusen timer uten havari, tror fortsatt på dårlig serie med injectorer Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Dersom Volvo Penta krever at det skal benyttes diesel som tilfredsstiller standarden EN 590(eksempelvis en av flere mulige standarder), og kunder som har Volvo Penta D3/D4/D6 fyller diesel som ikke oppfyller denne eller andre standarder beskrevet i instruksjonsboken, er det vel strengt tatt kundene som har et problem da de nettopp ikke har fulgt kravene i brukerhåndboken. Eiere av Volvo Penta D3/D4/D6 plikter vel å sette seg inn i hva instruksjonsmanualen sier om bruk og vedlikehold for at garanti og reklamasjon skal gjelde. Om Volvo Penta ikke har tatt hensyn til at norsk marin diesel ikke oppfyller EN 590, eller at norske oljeselskaper produserer marin diesel som ifølge Volvo Penta ikke tilfredsstiller deres krav for D3/D4/D6, kunne nok Volvo Penta likevel ha informert norske kunder om at de må fylle autodiesel på bensinstasjoner eller tilsette nødvendig drivstofforbedrer. Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Jeg har brukt å helle en kork eller to med motorolje i tanken før fylling, fikk det rådet av en maskinist som sa at dieselen smurte dårligere nå en før, har gjort det i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Jeg har brukt å helle en kork eller to med motorolje i tanken før fylling, fikk det rådet av en maskinist som sa at dieselen smurte dårligere nå en før, har gjort det i flere år. det er vel bedre å bruke 2-taktsolje da den blander seg lettere med dieselen. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Concorde Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 hvorfor skulle den ikke det? Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Capitaine skrev Dersom Volvo Penta krever at det skal benyttes diesel som tilfredsstiller standarden EN 590(eksempelvis en av flere mulige standarder), og kunder som har Volvo Penta D3/D4/D6 fyller diesel som ikke oppfyller denne eller andre standarder beskrevet i instruksjonsboken, er det vel strengt tatt kundene som har et problem da de nettopp ikke har fulgt kravene i brukerhåndboken. Eiere av Volvo Penta D3/D4/D6 plikter vel å sette seg inn i hva instruksjonsmanualen sier om bruk og vedlikehold for at garanti og reklamasjon skal gjelde. Om Volvo Penta ikke har tatt hensyn til at norsk marin diesel ikke oppfyller EN 590, eller at norske oljeselskaper produserer marin diesel som ifølge Volvo Penta ikke tilfredsstiller deres krav for D3/D4/D6, kunne nok Volvo Penta likevel ha informert norske kunder om at de må fylle autodiesel på bensinstasjoner eller tilsette nødvendig drivstofforbedrer Støtter dette. I instruksjonsboka til bilen min står det utrykkelig at jeg ikke kan kjøre MDO eller MGO kvaliteter. Tror ikke garantien gjelder om jeg får havari etter bruk av slik diesel! Men det er jo litt rart om volvo selger motorer til Norge og ikke informerer om dette! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 (redigert) Men det er jo litt rart om volvo selger motorer til Norge og ikke informerer om dette! Det er vel det de gjør i brukerhåndboken/intruksjonsmanualen? Joda310 Redigert 17.Mai.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Victora III Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Dersom Volvo Penta krever at det skal benyttes diesel som tilfredsstiller standarden EN 590(eksempelvis en av flere mulige standarder), og kunder som har Volvo Penta D3/D4/D6 fyller diesel som ikke oppfyller denne eller andre standarder beskrevet i instruksjonsboken, er det vel strengt tatt kundene som har et problem da de nettopp ikke har fulgt kravene i brukerhåndboken. Eiere av Volvo Penta D3/D4/D6 plikter vel å sette seg inn i hva instruksjonsmanualen sier om bruk og vedlikehold for at garanti og reklamasjon skal gjelde. Om Volvo Penta ikke har tatt hensyn til at norsk marin diesel ikke oppfyller EN 590, eller at norske oljeselskaper produserer marin diesel som ifølge Volvo Penta ikke tilfredsstiller deres krav for D3/D4/D6, kunne nok Volvo Penta likevel ha informert norske kunder om at de må fylle autodiesel på bensinstasjoner eller tilsette nødvendig drivstofforbedrer. I instruksjonsboka står det "till exempel EN 590". Husk at norsk marine gassolje også er etter en nasjonal standard - faktisk ganske lik EN 590. Forskjellen er at EN 590 er tilsatt addetive for å kompensere for lavere svovelinnhold (miljøkrav), mens marin gassolje ikke har addetiver, men har til gjengjeld mer svovel. Jeg har minimal tro på at VP kommer noen vei rent juridisk med å klamre seg til dette med at norsk marin gassolje ikke er i henhold til EN 590. De selger motorer på et norsk marked der marin gassolje er standard drivstoff for båt. Skulle de mene at dette drivstoffet ikke kunne brukes på deres motorer, så måtte de selvsagt gjort kundene spesifikt oppmerksom på dette fra starten av. Det har de ikke gjort. De har heller ikke brukt dette som argument i pressen. Dette er noe de helt klart har funnet ut underveis. Dette er jo kjernene i hele saken. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Det spørsmålet må du gjenta, Alvine - ikke helt med på det. Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Det var en som mente at totaktolje var bedre,lurte bare om han viste Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Totakts olje er best! Det skal brukes selvblandende outboard olje har jeg blitt fortalt. Blandingsforholdet sklal være 1%. Hvorfor det ikke bør være mindre vet jeg ikke! Har brukt det selv. Det øker centan tallet slik at tennings forsinkelse blir mindre. Motoren går hørbart finere. Vanlig motor olje blander seg sansynligvis dårligere.pga tetthet? Normal smørolje har en tetthet på 0.89 diesel har 0.84 så den vil kanskje synke til bunns i tanken! Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Har også fått rådet om 2-takts olje, men det skal visstnok være type helsyntetisk, som f.eks. Statoil sin Raceway. Har fyllt på Forbrenningsforbedreren til Statoil nå, og vil fortsette med det inntil videre. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Ingar Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Det øker centan tallet slik at tennings forsinkelse blir mindre. Motoren går hørbart finere.Tidligere tenning fører jo normalt til mer støy, man kan få en diesel til å gå som en bensinmotor ved å forsinke tenningen. Litt satt på spissen. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Jeg sa tennings forsinkelse ble mindre. Årsaken til at diesel motorer knatrer er at den mengde diesel som er innsprøytet før den tenner nermest detonerer. Har du sett en diesel motor med trykkgiver i sylinderen vil du se dette som en vertikal trykkstigning ut fra den normale kompresjons kurven. At en motor knatrer mere med tidligere tenning kommer av to ulike årsaker. For det første er effektivt kompresjons forhold lavere før stemper er i tdc. Dette gjør at luftas tetthet er lavere og luftas temperatur er lavere. Dette fører til lengre tennforsinkelse. Dessuten fører tidlig tenning til høyere sylindertrykk. Setter du tenning svært sent på en diesel motor kan den tenne etter tdc. Da får du som regel det du kaller finere gange. Kompresjons trykket er da høyste trykk i sylinder. Hoved poeng: Med samme tennings instilling mekanisk fører økt centan tall til at dieseler tenner raskere og trykkstigning blir finere. På common rail motorer bruker man en liten pilot insprøyting for å dempe dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Har også fått rådet om 2-takts olje, men det skal visstnok være type helsyntetisk, som f.eks. Statoil sin Raceway. Har fyllt på Forbrenningsforbedreren til Statoil nå, og vil fortsette med det inntil videre. Framnæs Maritime som jeg bruker på mine motorer hadde aldri hørt at 2 taktsolje kunne settes til dieselen. de frarådet det. Additivet anbefaler de Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Ville heller aldri eksprimentert med noen annet en det VP anbefaler. Forunderer meg ikke om tilsetningsstoffet inneholder mye 2-taksolje, men med tanke på garantier osv, er det nok lurt på ikke putte på tanken noe annet en det VP anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Vi vet ikke om to-taks olje f.eks kan gi avleiringer i systemet. Jeg ville ikke brukt det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Ikke mye fare med avleiringer. Det beste er å følge instruksjonsboken til motoren. Min GM 6,2L sier ja takk til en liten oljeskvett. På 500 liter diesel av litt obskur kvalitet har jeg på 1/2 liter to-taktolje. Det går så fint så. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 Når jeg uttalte at totaktsolje var best var det sammenlignet med en kork motor olje i dieselen. Spørsmål ble senere slettet. Bruk selvfølgelig det Volvo annbefaler på D motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 (redigert) MGO FAKTA: MGO blir tilsatt lubrisitter(addetiver) MGO fra slagen ER BLANK og blir først tilsatt farge ved loading på skip ikke på truck loading. Den fargede diesel vi har her på østlandet i hvertfall er HELT lik autodiesel.. Den blir lastet på bil og distrubiert ut ifra dette.. Mulig at det selges MGO på andre kanter av landet men ikke her på østlandet til fritidsbåt ,her er det vanlig autodiesel tilsatt farge. Dette fortalte far som jobber med dette året igjennom. Kanskje det er grunnen til at det er overrepsentert med havari tilfeller på vestlandet. Hva det gjelder to takts olje har dette blitt brukt mye i forsvaret og jeg selv bruker det for og smøre godmotoren innimellom Redigert 17.Mai.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
chagall Svart 17.Mai.2008 Del på Facebook Svart 17.Mai.2008 MGO FAKTA: MGO blir tilsatt lubrisitter(addetiver) MGO fra slagen ER BLANK og blir først tilsatt farge ved loading på skip ikke på truck loading. Den fargede diesel vi har her på østlandet i hvertfall er HELT lik autodiesel.. Den blir lastet på bil og distrubiert ut ifra dette.. Mulig at det selges MGO på andre kanter av landet men ikke her på østlandet til fritidsbåt ,her er det vanlig autodiesel tilsatt farge. Dette fortalte far som jobber med dette året igjennom. Tviler ikke på din forklaring `THORLYN`, kan se ut som det er forskjell i prosedyrer fra Østlandet til Vestlandet. Hvis dette er tilfelle , må det være noe som er fullstendig galt.? MGO fra Østlandet må jo da tilfredstille EN 590 standarden så vidt jeg kan forstå, da du sier at den er helt lik autodieselen (kun tilsatt farge). Såvidt jeg har registrert har de fleste motorhavarier funnet sted på Vestlandet.?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.