Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Hvis dette er tilfelle , må det være noe som er fullstendig galt.? MGO fra Østlandet må jo da tilfredstille EN 590 standarden så vidt jeg kan forstå, da du sier at den er helt lik autodieselen (kun tilsatt farge).

Såvidt jeg har registrert har de fleste motorhavarier funnet sted på Vestlandet.?? :confused:

Med andre ord ligger følgende påstand i dagen:

 

Marinedieselen som distribureres på østlandet er autodiesel fra Sverige, med addititiver og tilsatt farge for salg som avgiftsfri diesel.

 

Marinediesel solgt på vestlandet kommer fra Mongstad og er MGO, med mindre smøreegenskaper og tilsatt farge for salg som avgiftsfri diesel. Dette kan da intuitivt forklare havariet på Færøyene i og med at båten hadde bunkret på vestlandet ved injektorhavariet. Siden Færøyene ikke har avgiftsdifferensiering på audtodiesel og marinediesel, er "Mongstad-dieselen" på Færøyene av typen autodiesel både til båt og bil og har derfor ikke resultert til flere havarier.

 

Dersom min oppsummering skal vise seg å være korrekt, vil det springende spørsmålet være som følger:

 

Hvem har forledet Volvo Penta D-serie eierne, Volvo Penta eller StatoilHydro?

 

Dersom StatoilHydro (produsenten av MGO, dvs marinediesel distribuert på vestlandet) påstår at de fullt ut tilfredstiller EN590, ligger problemet hos Volvo Penta. Dersom det viser seg at påstanden til StatoilHydro ikke holder helt mål, men kun nesten. Da vet ikke jeg utgangen. Det kan bli en langvarig batalje før enn en eventuell rettskraftig dom foreligger. Diskusjonen kan dreie seg om marginaler.

 

Håper inderlig at det ikke blir dieselforbrukerne som sitter igjen med svarteper.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

MGO har aldri oppfyllt EN 590.

 

Det er heller ingen vits i.

MGO er ikke noe definert dieseldrivstoff ihht EN 590.

 

Fyller man MGO på en motor som skal ha EN 590 definert drivstoff, er det overveiende sannsynlig at det går galt.

 

Du kan trolig tilsette additiver og lurium til krampa tar deg. MGO blir likevel ikke EN 590 drivstoff.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

EN LITEN KORREKSJON- MGO er ikke lik autodiesel og det står heller ikke noe om EN 590 kravet ved den.. det jeg skrev var at MGO ikke kan bli lastet som Grønn diesel ut fra slagen ved lasting til lastebil kun ved lasting på båt ut fra slagen.

 

Slagen ligger ved Tønsberg og ikke i sverige..

 

MGO skal ha grønn farge ved ommsettning.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Med fare for å skape litt forvirring - også i bilbransjen begynner det å oppstå problemer med defekte injektorer på flere bilmotor"familier" av commonrailtypen. Eksempler på dette er f.eks. smådieselene til PSA gruppen som både citroen og peguot bruker. Og disse bileierne fyller nok ikke diesel på marinaer........ Og feilene som oppstår på disse motorene er bl.a lekkasje/spreng"skader" ved injektorene. Og man er allerede i gang med kampanjer/serviceskriv/oppdateringer/automatiske utskiftinger ved service. Men i bilbransjen er jo denne typen "oppfølging" nærmest som rutine da en rekke bilmodeller har mindre feil/mangler som må utbedres. Men antallet enheter og serviceintervaller skiller jo meget fra bil til båt. Videre har båtbransjen en hel masse å lære fra bilbransjen når det gjelder service/garantier/reklamasjoner. Hvem ville vel funnet seg i å bli henvist til en batterileverandør hvis den 1 år gamle bilen til 500000 ikke ville start grunnet dårlig batteri....... Dette er imidlertid vanlig "løsning" hos mange båtforhandlere fortsatt.

Link to post

Jeg føler det hele har gått litt over styr, for dette er vel tross alt ikke noe stort problem. Jeg har hørt at antall motorskader er 32 motorer av totalt 250 0000 eller var det 350 000 produserte motorer.

 

Det er vel to typer feil vi har med å gjøre hvorav den ene er relatert til lekkasje i dyser. Denne feilen skal visstnok bli registrert i motorens feildiagnosesystem, og den røde trekanten på instrumentpanelet varsler visstnok denne feilen. Varsellampen forsvinner hvis en skruer av tenningen og starter motoren på ny. Man skal vel i henhold til motorens manual da kontakte en Volvo Penta forhandler som da leser ut diagnosen. Så vidt jeg har skjønt, så har Volvo penta rimelig god kontroll på dette nå.

 

Dyser med lekkasje blir da skiftet på garanti og nå er vel i prinsippet årsaken til denne feilen lokalisert til å være drivstoffet. Jeg tror personlig denne feilen kun skaper driftsproblemer og ikke motorhavarier.

Det er vel Bosch som har ansvaret for denne delen, for det er jo de som har produsert dysene.

 

Jeg kjøper ikke helt forklaringen at denne feilen i dysene forårsaker et motorhavari, for det er vel slik at dysene i disse motorene er vannkjølt. På grunn av en produksjonsfeil på noen dysetetninger tror jeg det har kommet vann inn i sylindrene på noen ganske få motorer som da har havarert ganske fort.

Dette er vel også forklaringen på at ingen motorer som har fått noen timer på seg havarerer selv om det er registrert feil på dysene. (Altså kan dette gjelde et svært begrenset antall motorer, og hvor da faren allerede er over for de som har kjøpt disse motorene. Jeg føler meg i vertfall trygg på at Volvo Penta nå har kontroll på denne feilen).

 

Jeg ville tatt det med knusende ro, fulgt anbefalingene fra Volvo og lagt eventuelle bekymringene bak meg.

Link to post

Der har du nok helt rett TERRON. Vi hører bare ikke så mye om dette forløbig.. annet at det kanskje blir rykte om god og dårlig bil etterhvert.

 

Personlig så tror jeg teknologien ikke riktig er helt moden enda for marine bruk.. Desverre. Og jeg tror at diesel sporet som volvo henger seg på er et desperat forsøk.. Drivstoffet vi har er det det er og motorfabrikantene må konstruere motorer deretter..

Synd og tragisk for eiere som investerer MYE penger i dette for så og bli brukt som prøvekluter.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Rart at ikke andre motorer tar skade av norsk diesel? - Min Steyr skal visstnok gå på det meste fra margarin til diesel, men begynner å lure på om dette kan bety problemer for meg også. Har et sinnsykt trykk på dysene og de har ikke streiket enda!

 

Er det noen som vet om andre produsenter har klaget på dette problemet?

Link to post
Slagen ligger ved Tønsberg og ikke i sverige..

 

Ja, heldigvis, men i et tidligere innlegg ble det påstått at dieselen på østlandet kommer fra Sverige. Er dette korrekt?

 

Et annet spørsmål kan være hvor går den geografiske grensen for dieseldistribusjon mellom øst- og vestlandet

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Jeg føler det hele har gått litt over styr, for dette er vel tross alt ikke noe stort problem. Jeg har hørt at antall motorskader er 32 motorer av totalt 250 0000 eller var det 350 000 produserte motorer.

<klippet>

Jeg ville tatt det med knusende ro, fulgt anbefalingene fra Volvo og lagt eventuelle bekymringene bak meg.

Det er helt greit sålenge motorene er innenfor garanti/reklamasjon. Den dagen du har en 5,5 år gammel motor som blåser seg selv til hel** (selv om du da bare er en av 50.000), har du et stort problem til 300K-400K kroner. Og for meg er såpass mye penger som en utgift et problem. Jeg er veldig usikker på om jeg vil ha en båt med D4/D6 selv om det var den drøm for 1-1,5 år siden..

 

Når ble D4/D6 lansert? Hvilket år? Det jeg lurer på er når første motor smeller som er mer enn 5 år.... Hvilken reaksjon har Volvo da?

 

mvh

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Litt på sidelinjen....

Da jeg var i Sverige nylig, var det en overskrift i en avis som beskrev at den nye "miljødieselen" var et problem for båtfolket. Filtrene gikk tett- stod det i artikkelen. Husker ikke hvilken avis det var. Noen som kjenner til dette? Og hvorfor er det bare et problem på båter?

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post

Så vidt jeg har fått med meg så har denne dieselen innblanding av bla. brukt frityrolje osv. som gjør at den lettere tar opp vann og dermed er mer utsatt for dieseldyr. Det anbefales visstnok ikke å lagre denne over vinteren. Båter er vel mere utsatt for kondens og blir derfor "rammet", samt at de fleste dieselbiler ikke vinterlagres..

Link to post

Som kjent er vi flere som jobber sammen om denne saken nå. I den forbindelse hadde jeg en lengre samtale med fagsjef Kjartan Berdal i Norsk Petroliumsinstitutt (NPI) fredag. Her er noen av hans momenter som kanskje kan suplere noe av det dere andre skriver om norsk diesel:

 

- Norske marinaer lever marin gassolje. Slik jeg oppfattet det, er dette spesielt for Norge.

- Marin gassolje er bygd opp på samme måte som ordinær avgiftsbelagt diesel som oppfyller EN 590 standarden. Forskjellen er at denne ikke er tilsett addetiver, men inneholder til gjenngjeld svovel. Svovel er som kjent redusert kraftig i den ordinære dieselen p.gr.a miljøkrav. Marin gassolje er på mange måter en mer "gammeldags diesel

- MGO nevnte han ingenting om og jeg vet derfor lite om hva dette er.

- Bakgrunnen for hans uttalelse til Båtmagasinet ligger i at han mener at svovelen som finnes i marin gassolje gir like god og kanskje bedre smøreegenskaper som addetiver som er tilsatt ordinær avgiftsbelagt diesel (EN 590). Volvo sier på sin side at tilsetning av addetiver har vært levert lenge til den den proffesjonelle delen av båtbransjen som bruker CR-motorer og skjønner ikke hvorfor oljeselskapene selv utvikler tilsetningsstoffer om dieselen tilfredstiller gode nok smøreegenskaper.

- Han er åpen for at det kan være noe med den norske marinedieselen som skaper problemer for VP og Bosch, men avviser at det er for dårlig smøring. Det kan f.eks. tenkes at VPs motorer krever mer smøring en det som ellers er vanlig. Er dette tilfelle, er det en enklere (og også rimeligere) løsning for VP, å anbefale kunden å tilsette addetiver, en å få endret de europeiske ISO-kravene.

 

Jeg føler det hele har gått litt over styr, for dette er vel tross alt ikke noe stort problem. Jeg har hørt at antall motorskader er 32 motorer av totalt 250 0000 eller var det 350 000 produserte motorer.

 

Det er vel to typer feil vi har med å gjøre hvorav den ene er relatert til lekkasje i dyser. Denne feilen skal visstnok bli registrert i motorens feildiagnosesystem, og den røde trekanten på instrumentpanelet varsler visstnok denne feilen. Varsellampen forsvinner hvis en skruer av tenningen og starter motoren på ny. Man skal vel i henhold til motorens manual da kontakte en Volvo Penta forhandler som da leser ut diagnosen. Så vidt jeg har skjønt, så har Volvo penta rimelig god kontroll på dette nå.

 

Dyser med lekkasje blir da skiftet på garanti og nå er vel i prinsippet årsaken til denne feilen lokalisert til å være drivstoffet. Jeg tror personlig denne feilen kun skaper driftsproblemer og ikke motorhavarier.

Det er vel Bosch som har ansvaret for denne delen, for det er jo de som har produsert dysene.

 

Enig i det aller meste i det du sier, selv om det nok er samme feil det er snakk om. I de fleste tilfeller vil feil på dyse/injector gi alarm og en vil merke det på ujevn og hardere gange, mer røyk, en mer tungstartet motor osv. Oppdages slike sypmtomer er jeg anbefalt å kjøre motoren forsiktig til nærmeste havn og få tingene sjekket. Som regel går dette da veldig greit. Skifte av dyser er ingen stor sak. Skulle alarm utebli og en skulle overse symptomene derimot, kan det selvsagt bli dramatisk, slik disse 32 har opplevd.

 

Slik saken har vært framstilt kan en få inntrykk av at en hver dyse som feiler i en D-motor forårsaker havari. Det er svært langt fra sannheten. Vi har også medlemer her inne som har opplevd feil på dyser uten at dette har ført til havari, så her må vi nyansere.

 

Der har du nok helt rett TERRON. Vi hører bare ikke så mye om dette forløbig.. annet at det kanskje blir rykte om god og dårlig bil etterhvert.

 

Personlig så tror jeg teknologien ikke riktig er helt moden enda for marine bruk.. Desverre. Og jeg tror at diesel sporet som volvo henger seg på er et desperat forsøk.. Drivstoffet vi har er det det er og motorfabrikantene må konstruere motorer deretter..

Synd og tragisk for eiere som investerer MYE penger i dette for så og bli brukt som prøvekluter.

Du glemmer en vesentlig faktor. Motorprodusentene er under et ganske stort miljøpress når nye motorer nå utvikles. CR-teknologien er et resultat av dette. Sett i dette perspektivet er det nok ingen vei tilbake hverken på land eller sjø. Det er miljøkravene som styrer dette - ikke om du eller jeg, eller for den del Volvo mener disse motorene er modne for maritimt bruk.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
- MGO nevnte han ingenting om og jeg vet derfor lite om hva dette er.

MGO="Marin Gas Oil"

 

Flott innlegg med gode momenter Swande

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hvilke miljøkrav er det som gjelder i norge på slike motorer? Trodde common rail ble brukt for å hindre røyk ved svært høye egr rater. Har fritidsbåtmotorer avgass resirkulering? Bil industrien ønsker seg 3000bars commonrail system for å kunne øke egr rate uten å generere røyk.

Nytt for meg at marine motorene var slik også!

Link to post
Det jeg lurer på er når første motor smeller som er mer enn 5 år.... Hvilken reaksjon har Volvo da?

Svaret er, enkelt og greit, INGEN.

 

Som kjent er vi flere som jobber sammen om denne saken nå. I den forbindelse hadde jeg en lengre samtale med fagsjef Kjartan Berdal i Norsk Petroliumsinstitutt (NPI) fredag. Her er noen av hans momenter som kanskje kan suplere noe av det dere andre skriver om norsk diesel:

 

- Norske marinaer lever marin gassolje. Slik jeg oppfattet det, er dette spesielt for Norge.

- Marin gassolje er bygd opp på samme måte som ordinær avgiftsbelagt diesel som oppfyller EN 590 standarden.

 

Jeg fatter ikke at han kan si det der.

Ser man på databladene, er det store forskjeller, bla.a i egenvekt.

 

Forskjellene mellom autodiesel og MGO er nesten like store som mellom MGO og spesialdestillat for skipsmotorer ( tungolje )

 

Jeg tror man er ved sakens kjerne.

Kundene benytter et annet drivstoff en hva motorene er konstuert for å tåle.

Og nå diskuterer man på kammerset hvem sin skyld dette er.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Tja kanskje det er så enkelt at vi brukere ikke har fulgt instruksjonsboken mht. dieselkvalitet. Problemet er vel kanskje også at vi har fyllt der det er diesel å få til båt, menlig på marinaer langs kysten, og det er jo et tankekors at VP som markedsleder introduserer en motorserie hvor man må bære diesel i Jerrykanner fra nærmeste landbaserte bensinstasjon, dersom man vil at motorene skal holde i årene som kommer.

 

Litt betenkelig er det jo også at man oppdager dette 4 år etter at motorserien er lansert og innstalllert i en haug med båter langs vår vakre kyst, og at vi eiere sitter på verdier for en masse penger, som ingen vil ha etter 5 år, hvis det er sånn da.:confused:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post

Må bare si eg enig med Swande når det gjelder det "press" som motorprodusentene utsettes for att. bl.a. miljøkrav. Siden jeg tidligere har nevnt bilbransjen - kan jo f.eks. nevne de stooooore problemene som en rekke billeverandører har for tiden med dieselbiler med partikkelfilter. F.eks. GM har flere 100 000 tusen biler rullende (les fuskende) rund i Europa grunnet ECR ventiler som må byttes. Dette er en "ventil" som er en del av systemet knyttet til temperatur/sotmengde/renseprosess i partikkelfilteret. Og f.eks. Honda, Nissan og andre japanske motorprodusenter har bare i løpet av det siste halvår "oppdatert" motorstyringer og el.programmer for filterrensing både 2 og 3 ganger for de fleste dieselmotormodeller. Men bilbransjen har som skrevet tidligere et stort sett meget bra "system" for å fange opp/oppdatere/skifte ut/ha kampanjer på aktuelle modeller for å avhjelpe problemene.

Link to post

Hvis marinaer fyller MGO så skal dem selvsagt opplyse om dette og som suzuki sier de er langt ifra like .. mgo er MYE Feitere med høyrere effekt og er nærmere tungolje enn diesel.. Det selges ikke MGO til marinaer her på østlandet i hvertfall.. det er jo veldig enkelt.. det er bare og spørre marinen det om hva han bestiller.. Autodiesel eller MGO.. han får jo kun det han bestiller.. De driver jo ikke og selger Laks som torsk heller.. men så har man GO (gassolje) også i flere varianter..

 

At han petroleumskaren mener at alle marinaer selger MGO er merkelig.. motoren min i hvertfall hadde ryki som ei mile med MGO på tanken

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
MGO på fritidsbåt. neppe
Å joda, jeg har brent opp en betydelig mengde MGO i fritidsbåt, både på Detroit Diesel, Ford og VP uten problemer. Spør i marinaen hva de har. Der står gjerne "Diesel" med store bokstaver men det kan godt være de selger MGO likevel... Du ser forskjell på diesel og MGO om du søler på dekk eller i sjø, MGO flyter ikke så lett ut som diesel...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Mange i indre Oslo-fjord bunkrer på Filtvedt, da disse har vært prisgunstige i forhold til ordniære fritidsbåt-marinaer. Meg bekjent er dette ikke den "vanlige" båtdieselen, da salget primært er rettet mot de større fraktebåtene. Men, mange lystbåteiere bunkrer der og det samme gjør Redningsselskapets båter.

 

Noen som vet type diesel de selger, og om det er bedre/dårligere kvalitet for våre D-motorer?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Har ett intrykk av etter aa ha lest her paa BP siden starten at paa vestlandet er det mange som fyller drivstoff paa bunkersanlegg beregnet for kystflaaten. Selvfolgelig grunnet tilgjenglighet og pris. Der er det vel MGO man faar.

Har ogsaa forstaatt at de fleste D motorene som har havarert, har hatt tillhorighet paa Vestlandet.

Noen sammenheng?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Jeg deler Mariell's undring over dieselen. Den båten jeg lurer mest på er den Fjord 40 Open med IPS som fikk havarier (stod om den i Båtmagasinet tror jeg) - den var vel rundt i Norge, Sverige og Danmark?

 

VP har D9/D11 og D12 også. Er disse CR motorer?

D9-575

The D9 in-line 6 diesel is developed from the latest design in modern diesel technology.

 

The engine has a robust block with ladder frame, high pressure unit injector system, 4 valves per cylinder, “twin entry” turbo and aftercooler. Together with a large swept volume and the electronic engine management system, this results in a very smooth running engine with world-class diesel performance, combined with low fuel consumption and emissions.

 

D11-670

Volvo Penta’s D11 in-line 6 diesel is developed from the latest design in modern diesel technology.

 

The engine has a robust block with ladder frame, high pressure unit injector system, 4 valves per cylinder, “twin entry” wastegate turbo and aftercooler. All together with the electronic engine management system results in a very smooth running engine with world-class diesel performance, combined with low fuel consumption and emissions.

 

D11 er vel ganske så ny - men har noen hørt om injector problemer på disse litt mer slagkraftige motorene? Disse monteres jo gjerne i større båter - og kommer også med IPS nå

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...