Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Da har også Pluto fått sin dose "lurium" (forbrenningsforbedrer fra Statoil) på tanken. Selv om vi ikke har fått noen dokumentasjon for effekt av dette så langt, (jeg hører ingen forskjell på motorlyden) regner jeg det som mindre risikabelt å fylle dette på tanken enn å la være. Ser av etiketten på flasken at den er beregnet for tilsetting til MGO, men det kan vel ikke skade selv om man altså skulle ha vanlig autodiesel på tanken. Det hadde likevel vært ønskelig med litt nærmere informasjon fra Volvo om man alltid bør tilsette dette uansett, om det bare er ved fylling av MGO, hvordan er det på den svenske vestkysten og hvordan er det med garantien / reklamasjonsansvaret i forhold til bruk eller ikke bruk av tilsettingen? Spurte volvo forhandleren om noe av dette, men fikk til svar at de foreløpig ikke hadde fått nærmere informasjon fra volvo. Som forbruker blir man jo sittende igjen med noen spørsmål. Håper problemet med motorhavarier nå forsvinner. I mens har Volvo og oljebransjen et stykke arbeid å gjøre for å bringe klarhet.

Vi får vel nærmere informasjon fra volvo etter hvert slik det skal være gitt uttrykk for?

Pluto

Link to post

Det rare er jo at det ikke er kommet ut noen info fra VP formelt sett som sier at D eiere må ha dette tilsetningsstoffet (kalt Helge Mix etter Helge Lund :lol:) på tanken. Man kan vel ikke basere seg på at alle kunder ved en tilfeldighet skal ha forstått at man må ha en skvett "svart kaffe" på tanken heretter.

Link to post

Leste igjennom VP rapporten og på side 20 står det om en O-ring som er kommet på injectorene på D-serien på motorerer etter et gitt serienummer på D4 og D6 for å unngå at hylsen sprekker ved lekkasje. Ilte ned i båten full av optimisme og sjekket serienumerene på min grønne uhyrer, for å oppdage at de hadde et lavere serienummer og dermed er produsert før denne løsninge ble introdusert. :cryin:

 

Er det noen som kjenner til om dette er en oppgradering som kan/skal gjøres, og er det noen som har fått gjort noe slikt?

Hilsen Ludde

 

Link to post

Hei! Bare et spørsmål. Det er jo slik at D4-motorene 225 og 260 (også D6-ene) er samme blokka. Si at du kjører disse i to

 

båter, og hver motor brukes det 90% av i gjennomsnitt hver gang de kjøres. Er det slik at 225-en vil vare lenger siden

 

blokka må yte mer ved 90% av 260 hk enn 90% 225 hk. :confused: Eller er det mye mer komplisert enn som så?

 

Takker for svar :yesnod:

Link to post

Til tidligere diskussion om hydraulikslanger og propeller:

 

Jeg fik min båd op til service i dag. Og ganske rigtigt: Defekte hydraulikslanger og kavitationsskader på propellen.

 

 

Slangerne er helt bløde/svampede og det virker som om det yderste lag er ved at løsne sig fra det inderste:

 

image_060.jpg

 

 

Og der er dybe skader på bagsiden af propellen:

 

 

image_062.jpg

 

 

Volvo-værkstedet mener at Volvo vil tage denne sag selv om motoren er udløbet på garantien. Jeg må sige, at hvis de gør det, så har Volvo virkelig ryddet op efter sig for mig. De har repareret et søvandsfilter, en intercooler og nu dette. Jeg vender tilbage når jeg har endelig bekræftelse på at Volvo tager denne sag. Og gør de det, ja så har de gjort det rigtige. Alle kan lave fejl - det vigtige er hvordan man retter dem!

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Alle kan lave fejl - det vigtige er hvordan man retter dem!

Alle som har litt erfaring med produksjon vet dette :smiley: Og rydder VP opp her er det veldig bra.

 

Jeg har en følelse at når det gjelder injector problematikken til VP så har de ikke løsningen ennå. Virker for meg som om de famler i blinde. Lurer på om dieselen i Norge egentlig er problemet. Og er det kanskje like greit å begynne å se på bensinmotorer i stedet :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
..............er det kanskje like greit å begynne å se på bensinmotorer i stedet :smiley:

det blir bare en midl lösning...bensinen er snart oppe i 20-25kr den oxo

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Ar...5c22%255c285468

 

du skulle sett deg om efter en HR istellet......... :smiley::wink:

 

eller får du blir bryggseglare!!!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Til tidligere diskussion om hydraulikslanger og propeller:

 

Jeg fik min båd op til service i dag. Og ganske rigtigt: Defekte hydraulikslanger og kavitationsskader på propellen.

Jeg var litt føre-var og fikk dem skiftet mens båten var på land - selvsagt på garantien. Det er i Norge gått ut brev til eiere om denne svakeheten i slangene og at dette blir rettet av VP ved å ta kontakt. Mitt VP-verksted er usedvanlig serviceinstilte og de var der samme dag som jeg ringte og skiftet og luftet. De har også stilt opp gratis på prøvetur for å sjekke en motor-lyd jeg var usikker på (men som selvsagt var helt normal) uten noen kostander. Så lokal oppfølging har jeg iallefall ingenting å si på!

Link to post
Når gikk dette ut Swande? Visste ikke om dette men det er mulig at dette er gjort før jeg kjøpte båten.

Det gikk ut i fjor vår, men lurer på om det gjelder en bestemt nummerserie, så derfor ikke sikkert alle har fått det.

 

Når det gjelder brev fra VP om tilsetning i diesel er det ikke kommet. VP Norge sier de jobber med det og at det vil komme med det første.

Link to post

Min motor (D6-350) ble underlagt noen reklamasjonsarbeider i april. Utgangspunktet var at man kontrollerte motornummeret og hva som det tilsa av jobb. For min del ble det;

 

* Byttet sjøvannsfilter

* Byttet "lokket" på intercooler, dvs. der vannet går inn på enheten

* Kontroll av hydraulikkslanger på drevet. Disse ble funnet i bra stand (ingen sprekker eller skader på metallstussene) Disse ble derfor ikke skiftet

* De nylig omtalte "tetningsringene" her på BP, var ikke et tema som kom opp

 

Det hører med til historien at det var jeg selv som kontaktet VP-verkstedet og stilte spørsmål på bakgrunn av diskusjoner her på BP. Motoren er nå omregistrert i VP's database fra tidligere eier og nå på meg. Dette for å sikre at eventuelle framtidige "nyhetsbrev" mottas.

 

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Ny melding fra mit værksted i dag om slanger og propelskade: Nu forlyder det, at Volvo sandsynligvis IKKE vil dække disse skader. Og 100% sikkert ikke HELE beløbet - eventuelt kun en del.

 

Ikke nok med det - men den gamle repararation hvor jeg fik skiftet defekt søvandsfilter (der var ved at få båden til synke) og utæt dæksel ved intercooler vil Volvo måske heller ikke dække. I hvert fald har der nu i TRE MÅNEDER ligget en henvendelse fra værksteder hos Volvo DK men der er endnu ikke kommet noget svar!!

 

NOT GOOD!

 

 

Glemte jeg at nævne, at nye slanger og propeller samlet løber op i over 30.000 kroner? Og at intercooler-dæksel og søvandsfilter løber op i over 6000?

 

:headbang:

 

Andy

Link to post
Det gikk ut i fjor vår, men lurer på om det gjelder en bestemt nummerserie, så derfor ikke sikkert alle har fått det.

 

Når det gjelder brev fra VP om tilsetning i diesel er det ikke kommet. VP Norge sier de jobber med det og at det vil komme med det første.

 

Ja det var jo enda noe, at jeg kanskje har motorer hvor noe ny teknologi er tatt med :lol:

 

Når det gjelder brevskrivningen til VP er det ikke noen overraskelse; det er knapt så det beveger seg fremover. Hvor mye må det jobbes med to linjer om at tilsetningen skal brukes inntil videre, fås hos VP forhandlere langs kysten, at kostnaden er 9 øre per liter og at de beklager eventuelt bryderi for oss eiere?

Hilsen Ludde

 

Link to post
Svart (redigert)
Glemte jeg at nævne, at nye slanger og propeller samlet løber op i over 30.000 kroner? Og at intercooler-dæksel og søvandsfilter løber op i over 6000?

 

:headbang:

 

Andy

 

 

 

 

får inderlig håpe at du får en ordning på det og at ikke dette er et eksempel på hva D-serie eiere har i vente fra Volvo på motorer med garanti som har utløpt.

 

Her må VP få en liten :headbang::discuss::boxing:

 

Her ser vi eksempel på hvordan bilindustrien håndterer lignenede situasjoner: http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=533066

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...