Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie

SF

Recommended Posts

......Glemte jeg at nævne, at nye slanger og propeller samlet løber op i over 30.000 kroner? ....

:eek: Er det mulig??? Propellene koster vel ca. 15.000 DKr om jeg husker riktig (ihvertfall ca 17.000 NOK). Da blir det 15.000 for noen korte slanger og jobb? :crazy:

Og, ja, det er deilig å være norsk i Norge. Våre reklamasjonsbestemmelser synes å være langt bedre.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Ny melding fra mit værksted i dag om slanger og propelskade: Nu forlyder det, at Volvo sandsynligvis IKKE vil dække disse skader. Og 100% sikkert ikke HELE beløbet - eventuelt kun en del.

Ikke nok med det - men den gamle repararation hvor jeg fik skiftet defekt søvandsfilter (der var ved at få båden til synke) og utæt dæksel ved intercooler vil Volvo måske heller ikke dække. I hvert fald har der nu i TRE MÅNEDER ligget en henvendelse fra værksteder hos Volvo DK men der er endnu ikke kommet noget svar!!

NOT GOOD!

Glemte jeg at nævne, at nye slanger og propeller samlet løber op i over 30.000 kroner? Og at intercooler-dæksel og søvandsfilter løber op i over 6000?

:headbang:

Andy

Swande, hvor blir det av optimisten som kan berolige vår kjære major?

Da blir det 15.000 for noen korte slanger og jobb? :crazy:

Og, ja, det er deilig å være norsk i Norge. Våre reklamasjonsbestemmelser synes å være langt bedre.

Hei, kunne vært interessant å hørt spesifikasjoner på hyd. slangene. Antall slanger (lengde), regner med at det er syrefaste slangekuplinger, men prisen syntes allikevel å være over "alle hauger". :nonod:

Regner med at arb. trykket i disse slangene ikke overstiger 250 bar og da holder det med en Sae 100 r2at slange (2 wire), som er vanlig standard. :wink:

Ny melding fra mit værksted i dag om slanger og propelskade: Nu forlyder det, at Volvo sandsynligvis IKKE vil dække disse skader. Og 100% sikkert ikke HELE beløbet - eventuelt kun en del.

Jeg hadde eksakt det samme problemet med mine drev. Kavitasjon på propellene, defekte sprukne hydraulikkslanger for styring og tæring på styresylindre. Alt dette ble dekket fullt ut som en reklamasjonssak for meg. Meget bra service fra Volvo Penta. Stå på du også!

Bårdk - den der synes jeg var usmakelig og usakelig. En sak er injector problematikken - en annen sak er en reklamasjon - i et land der i hvertfall ikke jeg kjenner forbrukerkjøpsloven. Naturligvis håper vi alle at det skal gå godt for MajorAndy.

Beklager hvis det ble opplevd usmakelig - det var ikke meningen - synes bare VP her viser det jeg og mange andre opplever som deres sanne ansikt - mens Swande har vært talsmannen for et mer positivt syn på VP serviceinnstilling (og for gud vet hvilken gang - jeg snakker ikke om produktene). Mulig jeg burde tatt forbehold for dansk lov - på den annen side har VP full frihet til å behandle sine kunder bedre enn minimumskravene i loven! Håper selvfølgelig det går bra for MajorAndy og alle andre som måtte få ulike typer av trøbbel med sitt båtutstyr. Når det gjelder det utstyret som koster flesk og som er helt avgjørende for sikkerheten ombord blir slik saker naturligvis enda viktigere.

Beklager hvis det ble opplevd usmakelig - det var ikke meningen - synes bare VP her viser det jeg og mange andre opplever som deres sanne ansikt - mens Swande har vært talsmannen for et mer positivt syn på VP serviceinnstilling (og for gud vet hvilken gang - jeg snakker ikke om produktene). Mulig jeg burde tatt forbehold for dansk lov - på den annen side har VP full frihet til å behandle sine kunder bedre enn minimumskravene i loven! Håper selvfølgelig det går bra for MajorAndy og alle andre som måtte få ulike typer av trøbbel med sitt båtutstyr. Når det gjelder det utstyret som koster flesk og som er helt avgjørende for sikkerheten ombord blir slik saker naturligvis enda viktigere.

Hyggelig at du vier meg oppmerksomsomhet BårdK, men tar du deg bryet med å lese trådene vil du nok se at min holdning til VP`s serviceapparat bygger utelukkende på konkrete egne erfaringer eller andres erfaringer jeg har kjennskap til. Det synes jeg bør være en godt utgangspunkt for alle som skriver innlegg. Og - ja, jeg har utelukkende svært god erfaring med VP`s lokale serviceappart og har et håndfull andre jeg kjenner med samme erfaring. At noen ikke liker å høre det, er en annen sak. Og - jeg har et inntrykk av at det er relativt mange som er kritiske til både VP generelt og ders serviceappart uten noen gang å eid, knapt nok har kjennskap til, noen med en grønn en. Jeg vet ikke om det blir mer troverdig.

Når deg gjelder MajorAndys sak har jeg ingen forutsetninger for å kunne hverken støtte eller bidra til ytterligere frustrasjon. Men generelt høres det ut som han, ut ifra norske forhold, bør ha en god sak mot VP. Bare å stå på Andy. Jeg hadde aldri gitt meg på dette.

Hyggelig at du vier meg oppmerksomsomhet BårdK, men tar du deg bryet med å lese trådene vil du nok se at min holdning til VP`s serviceapparat bygger utelukkende på konkrete egne erfaringer eller andres erfaringer jeg har kjennskap til. Det synes jeg bør være en godt utgangspunkt for alle som skriver innlegg. Og - ja, jeg har utelukkende svært god erfaring med VP`s lokale serviceappart og har et håndfull andre jeg kjenner med samme erfaring. At noen ikke liker å høre det, er en annen sak. Og - jeg har et inntrykk av at det er relativt mange som er kritiske til både VP generelt og ders serviceappart uten noen gang å eid, knapt nok har kjennskap til, noen med en grønn en. Jeg vet ikke om det blir mer troverdig.

Når deg gjelder MajorAndys sak har jeg ingen forutsetninger for å kunne hverken støtte eller bidra til ytterligere frustrasjon. Men generelt høres det ut som han, ut ifra norske forhold, bør ha en god sak mot VP. Bare å stå på Andy. Jeg hadde aldri gitt meg på dette.

Flott at du har fått god service lokalt, ingen ting er bedre enn det. Er også enig i at det er et godt utgangspunkt for hva som evt. vil skje med deg og din motor. Men fra en vanlig kundes ståsted blir det vel risikabelt å basere seg på det lokale serviceapparatet. Jeg bygger min skepsis til VP sentralt på kad42-saken og deres kommunikasjon så langt i D-problematikken, blant annet til pressen. Hadde de vært skikkelig opptatt av kundeservice hadde de for lengst kommet med beroligende og bindende uttalelser ifb. med D-problemet, f.eks. hva angår evt. problemer som måtte oppstå etter at reklamasjonstiden er over. Vanskeligere er det ikke. Kan godt hende det blir en VP i min neste båt, men da skal jeg først sjekke ut mine rettigheter med VP eller båtforhandler, rett og slett fordi VP sentralt ikke inngir tillit - i mine øyne.

Redigert av BårdK (see edit history)

Nå fremkommer det ikke hvor lenge denne båten har gått uten tilsetning før den fikk det i Ålesund på sin ferd nordover...Det står at båten er spiltter ny,men hva det innebærer helt konlret er ikke så godt å si... men den har gått fra Drammen til Ålesund i allefall uten tilsetning.... Det er en "lokal helt" fra Bodø som skriver på forumet til Båtmagasinet at båten er er år gammel... men om dette er fakta er vel vanskelig å uttale seg om...

Synes dette virker å være noe søkt løsning denne dieselteorien og lurium flasken, men det er min mening da....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har samme tanke som power. tror dysene blir stående åpne når de havarerer

Nå ser vi hvor mye VP's teori om dårlig diesel er verdt. Men igjen ser det ut til at det er fylt diesel i Nord Norge - rart.

Dette havariet er kanskje grunnen til at vi ikke har fått noe brev fra VP om additiv ? For VP kan jo ikke hevde at vi alle skal ha hørt om additivet ryktesveien - for at de skal komme noen vei må de vel sende brev til alle eiere?

Jo det kan det,over ca 400bar teoretisk men ikke mye mere. Stakene deformeres ikke før 900bar og dysa spretter ut ved 950 eller omvent!

400bar er ikke godt for motoren og selvfølgelig kan det være injektorer som ikke er skikkelig dratt til men jeg tviler på at dette forklarer det hele!

Nå fremkommer det ikke hvor lenge denne båten har gått uten tilsetning før den fikk det i Ålesund på sin ferd nordover...

Det er tidligere i tråden opplyst at VP har uttalt at havariene oppstår plutselig og at det ikke vil være senskader på motorer som alt har gått på diesel uten tilsetninger. Mulig de revurderer den påstanden nå.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Tiden vil vel vise om de revurderer dette, men jeg tror nok det blir satt i gang en liten undersøkelse av den havarerte motoren i allefall..... så får en se om det ender ut i en ny teori fra VP... men jeg må innrømme at jeg er glad jeg ikke eier eller har planer om å kjøpe en båt som har disse "fantastiske maskinene" ombord....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...