Bitteliten Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 (redigert) Nei - det er ikke så mye nytt på den fronten annet enn at det jobbes aktivt med saken Ettersom VP vet om denne tråden er det ikke så mye annet å si pt - men skjer det noe spennende så meddeles det her Redigert 2.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Det er nok VP som har formulert seg feil. Ifølge talsmannen her på forumet skjer dette akutt, og ikke på grunn av slitasje.......... Om du synes det er moro å feilsitere meg, unner jeg deg selvsagt den moroa. Så rause skal vi da være her inne , men særlig mer en underholding bidrar du jo neppe til Men for alle andre, har jeg altså sitert en lokal VP-mekaniker. Selv har jeg for lite kunnskap om de anvansert CR-tekonlogi. Det skal selvsagt bli interessant å høre hva han har å si til innholdet i dette brevet. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Pass på at dere som er eiere av D3 får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette. Misforståelse om D3-service Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Jeg har også fått det berømte brevet fra Volvo. Der står det ingen ting om MGO vs. autodiesel, men rett og slett: "Vi anbefaler derfor eiere av D3 og D4/D6-motorer i Norge å tilsette smøreforberedende tilsetning" Men det er vel slik at det mistenkes at Volvo motorene ikke tåler MGO fra Mongstad? I Oslofjorden tror jeg det i all hovedsak er autodiesel som omsettes (bortsett fra på Filtvet hvor de selger MGO - forøvrig til den ikke helt beskjedne prisen av kr. 10,- pr liter ). I Statoil sin omtale av "Forbrenningsforbedrer marine" nevnes det jo også bare gassolje. Jeg spurte på Sætre, sist jeg fylte, og fikk et klart svar om at det er ordinær bil-diesel som leveres i farget versjon. Likevel har jeg (på grunnlag av Volvo sitt brev) valgt å skvalpe oppi dette luriumet.... Spørsmålene blir da: 1. Kan det tenkes å være skadelig å ha forbrenningsforbedrer på ordinær (farget) autodiesel (altså ikke MGO)? 2. Har Volvo bare tatt i litt ekstra for å gardere seg, eller har de glemt at mange i Norge ikke bruker MGO? 3. Er det klarlagt at det bare er på marinaer i Norge at man får MGO. Altså ikke i f.eks. Sverige og Danmark? Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Tror egentlig diesel sporet er noe volvo gjør for å prøve å redusere garantikostnader med feil på injektorer. Dersom en av hundre injektor ryker p.g.a tørr diesel er det litt av en jobb for volvo å teste dette ut selv. Tenk bare hvor mange motorer som må kjøres med samme belastning og turtall med og uten tilsetting. Om man skal ha et statistisk grunnlag for å si om de ene er bedre enn det andre må man kjøre mange motorer tusen timer. Bare tenk at for å få et lite statistisk grunnlag må ca 10 injektorer havarere innen tusen timer.Om en av hundre ryker må en teste 250 4syl motorer med og 250 4syl motorer uten tilsetning. Tviler litt på om volvo har gjort denne testen. Dette forutsetter at injektorer ikke slites gradvis men at havari sker plutselig p.g.a rivning. Slites de gradvis vil en kunne se det i mikroskop og da må jo samtlige dyser på alle d motorer skiftes(da er de jo alle skadet!)! Nå vil jo volvo kunne se om antall dyser som må skiftes på garanti går ned og gratis få teste ut om teorien stemmer! En vinn vinn situasjon for volvo! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Godt sagt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Fluctus Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Beklager "Byggmester", men jeg ble ikke så mye klokere av det innlegget der.... Jeg er forsåvidt enig i at det ikke er opplagt at denne tilsetningen vil gjøre "vei i vellinga", men det er pinadø vanskelig å argumentere imot Volvo når det gjelder statistikken over hvor havariene skjer! Det er vel egentlig veldig mye som tyder på at problemet med injektorene oppstår ved bruk av MGO (uten at det i seg selv sier noe som helst om hvem som har skyld i problemet). Derfor funderer jeg på dette med behov for tilsetninger i "ikke-MGO" drivstoff og hviken type drivstoff man faktisk får på ulike steder. Jeg synes dette er relevant og sakelig informasjon for en som vil forsøke å redusere sannsynlighet for motorproblemer til et minimum. Så kan man fordele skyld og ansvar når man vet litt mer om årsak og virkning... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 (redigert) Jeg kommer nok i så stor grad som mulig å fylle diesel i Sverige i sommer. Noen som vet hvor man fyller nære grensen? har hørt det er en marina i Strømstad - men har aldri funnet den. Havstensund er kanskje neste mulighet? Redigert 10.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mosteen Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Er det noe poeng å ha i smøreforbedring i eldre VP-motorer, slik som KAD44 osv? Sitér dette innlegget - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post
Ludde Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Jeg kommer nok i så stor grad som mulig å fylle diesel i Sverige i sommer. Noen som vet hvor man fyller nære grensen? har hørt det er en marina i Strømstad - men har aldri funnet den. Havstensund er kanskje neste mulighet? Det ligger en Statoil Marina til høyre inne i vika når du seiler rett inn mot gjestehavna i Strømstad. Pleier å være mye båter her som skal fylle men det går greit å fylle her. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 er det på bortsiden av fergeterminalen da? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 (redigert) Er det noe poeng å ha i smøreforbedring i eldre VP-motorer, slik som KAD44 osv? Hvis jeg har forstått dette riktig er svaret nei, men hvorvidt det gjør noe positivt med eldre motorer med tanke på forbruk, dyserens eller annet aner jeg ikke. Redigert 10.Juni.2008 av Ludde (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
baatsman Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 er det på bortsiden av fergeterminalen da? Korrekt, borte hos Axelsons marina. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Windy37GM Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 ja, på styrbord side :-) Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 (redigert) En annen fundering jeg har: om man bestiller diesel med tankbil (om vi går flere sammen blir det noen tusen liter) - kan vi da bestille avgiftsfri autodiesel i stedet for marin gassolje? Pratet med Østfold Olje nå - de leverer ikke MGO men lavsvovel diesel. Jeg spurte om jeg kunne få avgiftsfri autodiesel og da sa han at det var det samme som lavsvovel diesel og den har mindre svovel enn MGO "Kjært barn har mange navn" sa han også. Ikke lett å bli klok på hva man egentlig får på tanken. 9,80 kroner/liter var det om man kjøpte 2000 liter fra de Redigert 10.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Ulempen med å fylle i Sverige er ikke avgiftsfri diesel. Men sjekk også Østre utløp ved Fredrikstad. Der ligger det en bunkersbåt som er kjent for rimelig diesel. Om den dieselen er kompis med D-motorene, aner jeg ikke. Virker ihvertfall på vår "high-tech" D2-55. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mix Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 og da sa han at det var det samme som lavsvovel diesel og den har mindre svovel enn MGO Nettopp, og derfor smører MGO mye bedre pga. høyere svovel innhold. Lurium teorien til VP er etter min mening det rene svada. Som resten VP har kommet med i denne saken. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Pratet med Østfold Olje nå - de leverer ikke MGO men lavsvovel diesel. Jeg spurte om jeg kunne få avgiftsfri autodiesel og da sa han at det var det samme som lavsvovel diesel og den har mindre svovel enn MGO "Kjært barn har mange navn" sa han også. Ikke lett å bli klok på hva man egentlig får på tanken. disse LS variantene som du får i "bilpumpa" er tilsatt lurium for å kompensere for lavt svovelinnhold. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 (redigert) Nettopp, og derfor smører MGO mye bedre pga. høyere svovel innhold.Lurium teorien til VP er etter min mening det rene svada. Som resten VP har kommet med i denne saken. La oss nå være litt nyanserte. Jeg er heller ikke overbevist om at det nødvendigvis er dårligere smøring isolert sett som skaper problemene, men det er åpenbart noe med kombinasjonen av nyere CR-teknologi og MGO som inneholder god gammeldags svovel, som skaper problemer. Svovel er tradisjonelt tilsatt brennstoffer nettopp for å gi smøring, men moderne CR-motorer er jo skapt i en tid der brennstoff med addetiver er det rådende drivstoffet. Det kan da tenkes at den typen smøring som MGO gir ikke er tilstrekkelig eller blir feil på CR-motor. Flere har pekt på også andre en VP som har hatt problemer etter bruk av MGO (bl.a. Cummins) Norsk Petroliumsinstitutt (NPI) bekrefter overfor oss, det samme som de sier til BM at "MGO ikke smører dårligere en ordinær autodiesel", men de er åpne for å se nærmere på om det kan være andre ting med MGO i kominasjon med CR-teknologi som kan skape problemer. Sånn sett kan det tenkes at addetiver faktisk har en funksjon i og med at MGO da bli noe mer lik ordinær autodiesel som så langt ikke har skapt problemer, så langt vi vet. NPI sier at MGO og autodisel er svært like brennstoff-typer. Forskjellen er rett og slett svovel eller svovel-erstatter (addetiver). disse LS variantene som du får i "bilpumpa" er tilsatt lurium for å kompensere for lavt svovelinnhold. Om lurium er et begrep som gir mening må du gjerne bruke det, men det er flere steder i denne tråden forklart hva tilsetningsstoffet faktisk inneholder. Ikke mye lurium å spore der. Redigert 10.Juni.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Svovel er tradisjonelt tilsatt brennstoffer nettopp for å gi smøring, men moderne CR-motorer er jo skapt i en tid der brennstoff med addetiver er det rådende drivstoffet. Har ikke svovelet egentlig vært der hele tiden? Såvidt jeg vet er der ulikt svovel innhold i de forskjellige råoljetypene, vår tids vekt på miljøsaken har gjort at de lavsvovelholdige råoljetypene er blitt mest etterspurt, ihverfall i vesten. Det resulterer gjerne i at et sluttprodukt som diesel eller MGO nå inneholder mindre svovel en tidligere, ut fra et miljøsynspunkt. At dette så går ut over smøreegenskapene fikses ved å tilsette "lurium", dvs. diverse additiver. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
rogeri Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Hva er referansen til problemene med Cummins og de "andre" CR motorene, Swande? Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Ulempen med å fylle i Sverige er ikke avgiftsfri diesel. Men sjekk også Østre utløp ved Fredrikstad. Der ligger det en bunkersbåt som er kjent for rimelig diesel. Om den dieselen er kompis med D-motorene, aner jeg ikke. Virker ihvertfall på vår "high-tech" D2-55. Jeg har ihvertfall fylt all konsumert diesel fra denne "pumpa", uten at min D-4 har klaget på forsyningene. Vi snakker om Nøkledypet, som ligger rett etter ISEGRAN ved elva i Fredrikstad, om man går østover fra Oslofjorden. Obligatorisk oppfylling her, før man setter kursen mot Koster eller Svenskekusten. Betalte 9.30 for en mnd siden. Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Victora III Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Hva er referansen til problemene med Cummins og de "andre" CR motorene, Swande? Jeg har konkret lest om en Cummins som har hatt dysehavari, mener det var på BM sine debattsider. Har også lest om havari på CR-lastebilmotorer som har gått på avgiftsfri diesel. Det var ikke Volvo, men kan ikke i farten ta igjen merke og hvor jeg leste det. Har også lest flere som viser til CR-bilmotorer som har hatt likende dysehavari. Dette er ting folk skriver, på samme måte som i denne tråden, så hva som er sant eller ikke kan jeg selvsagt ikke stå til ansvar for. Mulig andre har bedre husk en meg på hvor dette har stått. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 (redigert) Nå er vel ikke saken den at det er dysehavari, men de katastrofale konsekvensene av dysehavariet. Cummins har sikkert en og anne dyse som går fyken, Yanmar har sikkert det samme og dysene byttes. Men med D motorene går en motor til 3-4-500.000 føyka "fuc** beyond repair". Dyser er relativt rimelige, ei blokk++ er steindyrt. Joda310 Redigert 11.Juni.2008 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
slett meg Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Nå må vi huske at cr teknikken er 10år gammel og at det kun er i vesten at svovelinnhold er så lavt. Så et verdenskart der dieselens svovelinnhold i ulike verdensdeler var plottet og det er klart at store deler av verdens bilparker går på 0.5% svovel diesel. Dette har nok de store motor byggerne full peiling på! Motoren i bilen min blir ikke eksportert til usa p.g.a svovelinnhold i bensin der borte. Mongstad har leveret 50ppm diesel siden 2000 så det burde ha havarert mange cr motorer her på vestlandet da. Mercedes taxier har kjørt siden 1998 med cr og har logget tusenvis av timer. Disse tror jeg også har bosch injektorer. MTU har også kjørt her på vestlandet med CR motorer i minst 8 år på samme diesel! Mener M/S Sleipner som forliste ved ryvaden i 1999 hadde CR motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.