Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Mercedes taxier har kjørt siden 1998 med cr og har logget tusenvis av timer. Disse tror jeg også har bosch injektorer. MTU har også kjørt her på vestlandet med CR motorer i minst 8 år på samme diesel! Mener M/S Sleipner som forliste ved ryvaden i 1999 hadde CR motor.

Det blir vel ikke helt det samme å sammenligne bilmotor og båtmotor pgs trøkket en båtmotor utsettes for? 80% belastning over tid i båten, kontra 5% i en bil...

 

JOda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Bil og båtmotorer er vel ganske like.D3 er vel en bilmotor? Kjører du en varebil på autbahn i 140km pr time og bilen ikke går fortere har du 100% belastning. Her i Norge kan du nok si at mange motorer går lett men ser du på de mange små budbilene og små varebiler går de ganske hardt når de kjører 110 på motorveien.Disse har jo hatt cr like lenge! Hurtigbåter går også veldig hardt 85 til 95% belastning.

Link to post

......Jeg har konkret lest om en Cummins som har hatt dysehavari, mener det var på BM sine debattsider

 

Jeg synes ærlig talt dine referanser om Cummins og "alle de andre" CR motorene blir syltynne i denne settingen, Swande!

Hvis du velger å forholde deg til BM's debattforum og presentere dette som faktum i denne saken, vil ikke jeg tillegge dine synspunkter særlig vekt!

Du har også gjentatte ganger kommet med halvkvedete viser om Yanmar's problemer uten at faktagrunnlaget har vært særlig troverdig.

Feil på dyser og injectorer kan vel forekomme også på andre dieselmotorer, men de alvorlige følgefeilene som flere har opplevd, er unike for D-serien.

Når du i tillegg ber andre være nyanserte i sin fremstilling av saken......

 

Tror du skjønner hva jeg mener!? :yesnod:

Link to post
......Jeg har konkret lest om en Cummins som har hatt dysehavari, mener det var på BM sine debattsider

 

Jeg synes ærlig talt dine referanser om Cummins og "alle de andre" CR motorene blir syltynne i denne settingen, Swande!

:yesnod::yesnod: enig.

 

Et rimelig syltynt forsøk på å dra fokus vekk fra VP og antyde at dette er et generelt problem med CR motorer, totalt uten noen som helst form for dokumentasjon.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Et rimelig syltynt forsøk på å dra fokus vekk fra VP og antyde at dette er et generelt problem med CR motorer, totalt uten noen som helst form for dokumentasjon.

 

Dersom rotårsaken til d-motorenes havarier er injektor feil er det vel bare D-motorene som har så omfattende følgeskader, men injektor problemer som følge av f.eks. diesel kvalitet er det ikke bare disse motorene som har etter hva som finnes av informasjon på nettet

 

Diesel fuel: Is your fuel system getting the lubrication it needs?

 

CANOBOLAS DIESEL SERVICES Fuel Injection Specialists DIESEL FUEL QUALITY

 

Diesel Lubricator Plus with MCT

 

Engine Damage From Low Sulphur Diesel Fuel

 

Fuel Injectors

 

50 PPM SULPHUR DIESEL

 

linker også inn denne som jeg har linket i et tidligere innlegg

 

Fuel Injector Makers Warn Of Fuel Quality, Biodiesel Problems: 'Common Position' - Brief Article

 

- anders m.

Link to post
Dersom rotårsaken til d-motorenes havarier er injektor feil er det vel bare D-motorene som har så omfattende følgeskader,

 

 

Ja her er du ved kjernen av problemstillingen andersm!!

 

At injectorer (og tradisjonell dyser for den saks skyld) feiler er kjent enten det skyldes dieselkvalitet eller høyt antall driftstimer men at dette skal medføre totalt motorhavari er ikke akseptabelt. Dette er et problem som også meg kjent er forbeholdt Volvo Penta D-serie.

 

Dersom noen kjenner til et annet CR fabrikat som har opplevd total havari av motor grunnet feil på en injector så hadde det vært interessant med mer informasjon om dette. Men fortrinnsvis noe mer konkret enn at du mener å ha hørt eller lest noe en eller annen plass. :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
......Jeg har konkret lest om en Cummins som har hatt dysehavari, mener det var på BM sine debattsider

 

Jeg synes ærlig talt dine referanser om Cummins og "alle de andre" CR motorene blir syltynne i denne settingen, Swande!

Hvis du velger å forholde deg til BM's debattforum og presentere dette som faktum i denne saken, vil ikke jeg tillegge dine synspunkter særlig vekt!

Du har også gjentatte ganger kommet med halvkvedete viser om Yanmar's problemer uten at faktagrunnlaget har vært særlig troverdig.

Feil på dyser og injectorer kan vel forekomme også på andre dieselmotorer, men de alvorlige følgefeilene som flere har opplevd, er unike for D-serien.

Når du i tillegg ber andre være nyanserte i sin fremstilling av saken......

 

Tror du skjønner hva jeg mener!? :yesnod:

Nei, det var ikke lett å skjønne.

Hadde du lest innleggende mine ville sett at jeg understreker nettopp at dette er udokumenterte ting som andre skriver eller sier og at det må tas for nettopp det. Forøvrig er det interessant at i innleggene etter, så er det flere her som bekrefter nettopp det samme!

 

Selvsagt er slike ting relevant for saken! Og selvsagt er det interessant om vi kan få det dokumentert. Kjernen i problematikken er jo om dette dreier seg om et spesifikt VP problem, eller om dette kan tenkes å være CR-problem i båt og i kombinasjon med bestemte drivstoff-typer.

 

Kan du forøvrig vise meg en eneste tråd her inne som bare inneholder verifiserbare påstander og dokumenterbare fakta?? Dette er jo nettopp forumets egenart at her drøftes og synes det. Kommer noen med ting de vet er løgn eller usannheter, har det selvsagt liten verdi.

 

Ellers er det nok av "synsing" ellers om D-motorene så det er underlig at noen er så hårsåre når andre merker nevnes som mulig motorer med injcetor-problemer. Nei, her får du ta selvkritikk! Forøvrig påfallende at debatten ii større og større grad dominers av folk som ikke eier, har kjørt, har spesiell kjennskap til motorene og iallefall ikke har tenkt å skaffe seg en! Men selvsagt; alle har "synserett! :yesnod:

 

Ellers er jeg helt enig i at omfanget på dysehavari hos VP kan bli betydelig mer dramatisk enn det vi så langt har hørt om ellers. Nå må også dette nyanseres. Flere har opplevd dyseproblemer uten at det har ført til havari eller dramatikk også på D-motorer. I følge noen innlegg her skal det være "store mørketall". Om det er dokumentert eller ei er en annen sak. :lol:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

Hei Swande!

 

Selvkritikk på hva da? :confused:

 

Du prøver stadig vekk å dra kvaliteten på andre motormerker i tvil ved å hevde disse har sammenfallende problemer med VP- D serie! At svovelinnholdet er endret og skaper problemer for dieselmotorer generelt er etter hvert et kjent fenomen. Som det fremkommer i et innlegg lenger opp, gjelder det også motorer uten CR og er derfor irrelevant i denne sammenheng.

 

Dette får på langt nær de konsekvenser som kun angår VP og som diskuteres på denne tråden!

Ser også at du trekker min rettighet til å være meningsberettiget i tvil!

Tiden kommer muligens da også jeg vil måtte anskaffe meg ny motor.

Dagens status vedr. disse problemer klargjør etter mitt skjønn tydelig hvilken motor en ikke bør velge!

Til tross for dine ensidige skriblerier angående VP hvor du konsekvent velger å tåkelegge den alvorlige problemstillingen gjør at jeg bare blir mer sikker i min sak!

 

Faktisk mener jeg at du med denne form for argumentasjon, gjør ikke bare deg selv, men alle som har denne motoren, en STOR bjørnetjeneste!! :yesnod:

Link to post

Jeg kan ikke se helt hvorfor dere angriper Swande på denne måten. VP er opptatt og finne den bakenforliggende årsaken. Injektorfeil på andre CR motorer er selvsagt interessant. Linkene som er vist her viser ikke så mye, men i USA har Cummins problemer med diesel med lavt svolvelinnhold.

 

Tilsetningen er det som VP anbefaler og som brukes mange andre plasser i verden. Dette er første løsning og siden jeg har satt meg nøye inn i saken i det siste så har jeg faktisk tror på at det er en god løsning foreløpig.

 

Enkelte på den andre siden her bør absolutt ta seg et tak i nakken.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post

En båtforhandler jeg snakket med idag mente at de andre CR dieselfabrikantene hadde de samme problemer som VP, men det hadde ikke kommet ut i pressen. Han mente også at problemet var minimalt, og ikke verdt å bekymre seg for det...

 

Jeg vet ikke. Er bekymret for å kjøpe denne motoren lell jeg...

Link to post
En båtforhandler jeg snakket med idag mente at de andre CR dieselfabrikantene hadde de samme problemer som VP, men det hadde ikke kommet ut i pressen. Han mente også at problemet var minimalt, og ikke verdt å bekymre seg for det...

 

Jeg vet ikke. Er bekymret for å kjøpe denne motoren lell jeg...

 

Det hadde vært fint om du kunne konkretisere litt mer.

 

Hvilken båtforhandler mener at andre fabrikanter av CR-motorer har de samme problemer som VP? Er det en forhandler med motorverksted, og i tilfelle ja, hvilke motorer utfører han service eller reparasjoner på?

 

Hvilke andre CR-motorer enn Volvo Penta mener denne forhandleren har de samme problemene som VP? Er det eksempelvis båtmotorene Yanmar, Cummins MerCruiser Diesel, Iveco, MAN eller MTU, og har disse totalhaverert på samme eller tilsvarende måte som VP D4/D6 ved feil på injektorer?

 

Mener forhandleren at ALLE båtmotormerker med common rail har problemer?

 

Mener han også at bilmotorerleverandører med CR har de samme problemene som Volvo Penta, eller mener han at ALLE motormerker med CR har de samme problemene som VP?

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Jeg fandt noget ganske interessant i dag:

 

Det viser sig, at der har været en problem med Yanmars populære 6LP-serie (jeg havde en i min Skilsø 33!) Ventilerne gik i stykker og det medførte havari. Der blev derfor rejst en Class Action Lawsuit mod Yanmar, som åbenbart resulterede i et forlig mellem Yanmar og ejerne.

 

Forliget omfatter som jeg læser det en udvidet garantiforpligtelse overfor tilsvarende motorer, der endnu ikke er havareret. Læs mere her: http://www.yanmarsettlement.com/

 

Jeg ved godt, at Yanmaren ikke er en CR motor etc etc. Men jeg fokuserer på det juridiske aspekt: Det burde da være OPLAGT at forfølge denne sag. Og at opnå det samme: Et forlig, hvor Volvo påtager sig forpligtelsen til at reparere skader etc.

 

Det burde virkelig være en sag for en medlemsorganisation at forfølge.

 

 

Andy

 

red: Her er et link med yderligere læsestof, der beskriver problemet med Yanmar-maskinen i tekniske detaljer; http://www.fishtheclassic.net/forums/showthread.php?t=10524

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Yanmar ble tydelig presset til å gi, eller inngikk forlik på 8 år/5000 timer UTVIDET garanti - slikt lar seg høre. Jeg har denne typen motor fra 2000, men må sjekke serienummeret. Nå tror jeg selvfølgelig ikke at denne garantien gjelder oss norkse forbrukere, men dersom noe skulle skje med min motor vil det første jeg gjør er å sette meg inn i saken Major Andy henviser til.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Dersom rotårsaken til d-motorenes havarier er injektor feil er det vel bare D-motorene som har så omfattende følgeskader, men injektor problemer som følge av f.eks. diesel kvalitet er det ikke bare disse motorene som har etter hva som finnes av informasjon på nettet

 

Diesel fuel: Is your fuel system getting the lubrication it needs?

 

CANOBOLAS DIESEL SERVICES Fuel Injection Specialists DIESEL FUEL QUALITY

 

Diesel Lubricator Plus with MCT

 

Engine Damage From Low Sulphur Diesel Fuel

 

Fuel Injectors

 

50 PPM SULPHUR DIESEL

 

linker også inn denne som jeg har linket i et tidligere innlegg

 

Fuel Injector Makers Warn Of Fuel Quality, Biodiesel Problems: 'Common Position' - Brief Article

 

- anders m.

 

Har lest gjennom linkene!

Nå utelukker jeg ikke at det er engelsken min det er noe i veien med men alle disse artiklene er 2 til 8 år gamle. Beskriver problemer som er relatert til slitasje på Bosch VE , stanadyne pumper og dyser på tilsvarende system. Alt dette er kjent fra år 2000 da vi i Norge gikk fra 0.5% til 50ppm. Oljeselskapene tilsatte da additiv som forbedret smørningen. De fleste av linkene er reklame for diesel tilsetting! Kunne ikke se at common rail dyser ble nevt i det hele tatt. Den eneste dysa var en fra en motor som gikk på destilat (Litt tung diesel som må heates til 40grader) denne var heller ikke fra en CR motor. Tar jeg helt feil her?

Link to post
Det hadde vært fint om du kunne konkretisere litt mer.

 

Hvilken båtforhandler mener at andre fabrikanter av CR-motorer har de samme problemer som VP? Er det en forhandler med motorverksted, og i tilfelle ja, hvilke motorer utfører han service eller reparasjoner på?

 

Hvilke andre CR-motorer enn Volvo Penta mener denne forhandleren har de samme problemene som VP? Er det eksempelvis båtmotorene Yanmar, Cummins MerCruiser Diesel, Iveco, MAN eller MTU, og har disse totalhaverert på samme eller tilsvarende måte som VP D4/D6 ved feil på injektorer?

 

Mener forhandleren at ALLE båtmotormerker med common rail har problemer?

 

Mener han også at bilmotorerleverandører med CR har de samme problemene som Volvo Penta, eller mener han at ALLE motormerker med CR har de samme problemene som VP?

 

Jeg har ikke lyst til å henge ut noen ved å oppgi navn, men det var en norsk båtforhandler, som både selger VP, Cummins Mercruiser og Yanmar. Han så ingen grunn til å la være å selge VP fordi problemet var minimalt, og mente at de andre båtmotorene (med CR) hadde de samme utfordringene.

 

Jeg gikk ikke inn i en lang diskusjon om dette med han.

Link to post
Hei Swande!

 

Selvkritikk på hva da? :confused:

 

Du prøver stadig vekk å dra kvaliteten på andre motormerker i tvil ved å hevde disse har sammenfallende problemer med VP- D serie! At svovelinnholdet er endret og skaper problemer for dieselmotorer generelt er etter hvert et kjent fenomen. Som det fremkommer i et innlegg lenger opp, gjelder det også motorer uten CR og er derfor irrelevant i denne sammenheng.

 

Dette får på langt nær de konsekvenser som kun angår VP og som diskuteres på denne tråden!

Ser også at du trekker min rettighet til å være meningsberettiget i tvil!

Tiden kommer muligens da også jeg vil måtte anskaffe meg ny motor.

Dagens status vedr. disse problemer klargjør etter mitt skjønn tydelig hvilken motor en ikke bør velge!

Til tross for dine ensidige skriblerier angående VP hvor du konsekvent velger å tåkelegge den alvorlige problemstillingen gjør at jeg bare blir mer sikker i min sak!

 

Faktisk mener jeg at du med denne form for argumentasjon, gjør ikke bare deg selv, men alle som har denne motoren, en STOR bjørnetjeneste!! :yesnod:

:crazy: Nei, dette blir for dumt, RogerI.

 

Vi er flere eiere her inne som åpent har vært kritiske til VP og hånteringen av saken og også bidratt med synsing om hva som kan være årsaken til problemene. Her er det INGEN som bagateliserer problemene, ei heller noen som ikke er interessert i at VP finner løsninger og tiltak. Selvsagt er vi det! Men debatten må være åpen i alle retninger.

 

Det er nettopp i denne sammenhengen at det er interessant om det faktisk viser seg at også flere har dette problemet. Det må jo være et viktig moment for å komme nærmere et fullgod løsning på injektorer-problemene til VP. Kan det være noen felles trekk i så fall som kan føre til løsning for VP? VP er den totalt dominerende CR-leverandør på båtsiden og vil naturlignok få dette rett i fanget når problemene oppstår.

 

Du kan ikke seriøst mene at i en tråd der omtrent ALLE sider av denne problematikken er diskutert, så skal vi "sensurere" bort denne typen påstander som er kommet opp?

 

At du blir så provosert over at det stilles spørsmål ved om dette også KAN være et problem på andre CR-båtmotorer er ganske enkelt underlig, om du virkelig er interessert i denne problematikken. For jeg tar for gitt at motivet for engasjementet rundt D-serien er det samme hos deg som hos oss eiere; at det kommer en løsning?

 

Jeg har i tillegg også fra min egen VP forhandler direkte at de konkret kjente til samme typen dyseproblem også på Yanmar. Min forhandler har jeg all grunn til å ha tiltro til som en seriøs kilde. Siden mitt forrige innlegg kommer jammen meg enda en til med akkurat samme erfaring! Fremdeles uinteressant??

 

Det jeg tror gjør denne saken en stor bjørnetjeneste er om vi ikke får en debatt som er bred i alle ender. VP-kritiske argumenter har vi alle bidratt med i snart tusenvis av innlegg. Nå må vi også være åpne for erfaringer fra andre CR-motorer.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

Jeg synes det er litt påfallende at dette i størst grad skjer på den kant av landet hvor MGO er mest utbredt.

Norsk Petroleumsinstitutt ved Kjartan Berland hevder i Båtmagasinet`s juni-utgave at "Norsk Marinegassolje" selges på marinaer, mens EN590 selges kun til bruk i biler.

Spør den lokale marinaen, i hvert fall på østlandet, så hevder de å selge "Farget Diesel" som oppfyller EN590. HVEM SNAKKER SANT ????

Leser man på Forbrenningsforbedreren til Statoil står det vitterlig: "Tilsetningsstoff til gassolje for bruk i marine motorer." Det er vel en god grunn til at dette produktet er utviklet og jeg tror ikke det er noe produkt som oppsto fordi VP har hatt problemer....

 

Jeg tror uansett om den ene motorfabrikanten har en mer "sensitiv" konstruksjon enn andre, så skal man ikke ta lett på dette med hvilken type drivstoff man faktisk får på tanken.

At det er stor forskjell på smøreegenskapene til EN590 Diesel og MGO er det ingen tvil om. Selv om jeg har en gammel motorkonstruksjon, har jeg også dyser som trenger smøring for å holde lengst mulig !

 

Jeg legger til litt i mitt innlegg etter å ha lest Blue_Dragon sin selv-sitering:

Kan man prøve å få en oversikt over hvem som har hva i tanken. Skal man tro Kjartan Berland som hevder EN590 KUNN selges til biler. Snakker han da også om den fagede varianten, eller er det bare avgiftsbelagt han prater om. Er det noen som hart kontakter på Slagen/Mongstad etc. slik at man kan finne ut om hva som leveres hvor. Er det eventuelt noen marina-eier her som kan dokumentere at han har "EN590 farget" på tankanlegget. Gjerne også en bensinstasjonseier (om slike enda finnes) som kan bekrefte hviken kvalitet han selger med avgift og hvilken kvalitet som selges avgiftsfritt ?

 

Jeg hadde veldig gjerne sett at man gikk disse Oligopolene litt i sømmene for å finne utr hva som faktisk selges, jeg har faktisk ikke tilitt til at Bjerland kanha full oversikt/kontroll over hva som leveres hvor !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg siterer meg selv fordi jeg har redigert en post over som kom litt uheldig ut. Begynner nesten å bli båtmagaisnet tendenser i denne tråden nå.

 

Jeg kan ikke se helt hvorfor dere angriper Swande på denne måten. VP er opptatt og finne den bakenforliggende årsaken. Injektorfeil på andre CR motorer er selvsagt interessant. Linkene som er vist her viser ikke så mye, men i USA har Cummins problemer med diesel med lavt svolvelinnhold.

 

Tilsetningen er det som VP anbefaler og som brukes mange andre plasser i verden. Dette er første løsning og siden jeg har satt meg nøye inn i saken i det siste så har jeg faktisk tror på at det er en god løsning foreløpig.

 

Enkelte på den andre siden her bør absolutt ta seg et tak i nakken.

Link to post

Personlig tror jeg det vil finnes injektorfeil så lenge det finnes injektorer! Det havarerer sansynligvis en i dette øyeblikk! Dette skjer på biler og lastebiler også selv om de går på autodiesel. På 99% av vedens motorer fører dette til at motoren går på en sylinder mindre og i noen tilfeller røyk/rakling fra motoren. Man oppdager det lett og får injektoren skiftet. Irriterende å måtte på verksted, koster noen tusenlapper og det var det. Motoren går nye 1000-5000timer så kommer kanskje en ny. Værre er det ikke for 99% av verdens motorer!

Link to post
Han så ingen grunn til å la være å selge VP fordi problemet var minimalt

 

HVIS det er slik at det er solgt drøyt 3000 motorer, og mellom 30 og 40 av disse har havarert på grunn av injektorer - er det 1% av motorene som har havarert foreløpig.

 

HVIS jeg har en slik motor, er det altså 1/100 del sjanse for at jeg får havari.

 

Det er klart det gir meg dårlig magefølelse for motoren, og det påvirker mine valg.

 

 

Sånn for sammenliknings skyld (litt OT det her):

Hva er "normalen" når det gjelder motorhavari i lystbåtverdenen?

 

1 av 100 motorer totalhavarerer? Mer? Mindre?

 

 

Følger saken spent, mtp på oppklaring og tilbakemelding fra VP om utvidet garanti eller ikke.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Men hva har vi egentlig på dieselpumpene i Oslofjorden, MGO eller autodieselkvalitet ihht EN590....?

 

Hvis jeg tanker MGO så vil jeg tilsette enten Statoils lurium eller 0,5% 2- taktsolje for å hindre slitasje på dieselpumpe og injektorer.

 

Dette må da oljeselskapene kunne svare på...??

 

Jeg synes det blir litt for vagt at mannen ved pumpen påstår det er autodiesel ihht. EN590. Hva med et merkesystem ! Man merker jo bensin med forskjellig oktan kvalitet.....

(Dette har et økonomisk aspekt for stasjonseieren og kan få dramatiske følger for kunden)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...