power Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 (redigert) Litt OT men det er nå 1400 svar på denne tråden og vist 75559 ganger Redigert 11.Juni.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Personlig tror jeg det vil finnes injektorfeil så lenge det finnes injektorer! Det er tydelig VP har fått fokuset akkurat der de ønsker det. Det begynner nærmest å bli litt komisk. MGO er jo falig det... Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Dersom rotårsaken til d-motorenes havarier er injektor feil er det vel bare D-motorene som har så omfattende følgeskader, men injektor problemer som følge av f.eks. diesel kvalitet er det ikke bare disse motorene som har etter hva som finnes av informasjon på nettet I den første linken din fant jeg dette utsagnet: Remember, it is not the lowering of the sulphur content that causes the problem, it is the fuel manufacturing process that reduces the fuel's lubricating qualities. Det skulle vel bety at svovel ikke er en komponent som her smørende virkning? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 (redigert) Jeg synes det er litt påfallende at dette i størst grad skjer på den kant av landet hvor MGO er mest utbredt.Norsk Petroleumsinstitutt ved Kjartan Berland hevder i Båtmagasinet`s juni-utgave at "Norsk Marinegassolje" selges på marinaer, mens EN590 selges kun til bruk i biler. Spør den lokale marinaen, i hvert fall på østlandet, så hevder de å selge "Farget Diesel" som oppfyller EN590. HVEM SNAKKER SANT ???? Leser man på Forbrenningsforbedreren til Statoil står det vitterlig: "Tilsetningsstoff til gassolje for bruk i marine motorer." Det er vel en god grunn til at dette produktet er utviklet og jeg tror ikke det er noe produkt som oppsto fordi VP har hatt problemer.... Det har jo blitt populært å sitere seg selv - så jeg gjør det - ref mitt innlegg over tror det gir litt indikasjon på hva man fyller på marinaer. Jeg kommer til å spørre hva jeg får på tanken når jeg fyller fremover. Pratet med Østfold Olje nå - de leverer ikke MGO men lavsvovel diesel. Jeg spurte om jeg kunne få avgiftsfri autodiesel og da sa han at det var det samme som lavsvovel diesel og den har mindre svovel enn MGO "Kjært barn har mange navn" sa han også. Ikke lett å bli klok på hva man egentlig får på tanken. Jeg tolket det dithen at man ikke får MGO - fordi MGO har høyere svovelinnhold - og det er det avgift på. Årsaken til at yrkesbåter bruker det er at de får refundert avgiften sa Østfold Olje. [/size][/font][/i]Det skulle vel bety at svovel ikke er en komponent som her smørende virkning? Kan være du er ved kjernen Lotus - svovel smører er en gammel sannhet - men kanskje det får feil smøreegenskaper i et CR system. Redigert 11.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Jeg synes det er litt påfallende at dette i størst grad skjer på den kant av landet hvor MGO er mest utbredt.Norsk Petroleumsinstitutt ved Kjartan Berland hevder i Båtmagasinet`s juni-utgave at "Norsk Marinegassolje" selges på marinaer, mens EN590 selges kun til bruk i biler. Spør den lokale marinaen, i hvert fall på østlandet, så hevder de å selge "Farget Diesel" som oppfyller EN590. HVEM SNAKKER SANT ???? Leser man på Forbrenningsforbedreren til Statoil står det vitterlig: "Tilsetningsstoff til gassolje for bruk i marine motorer." Det er vel en god grunn til at dette produktet er utviklet og jeg tror ikke det er noe produkt som oppsto fordi VP har hatt problemer.... Jeg har på vegne av flere D-motor-eiere hatt flere samtaler med Berland. Han bekrefter det han sier til BM at deres inntrykk er at det er MGO som selges på marinanen rund om, men han understreker at dette kan de ikke vite 100% sikkert. Hva de har på tankene kan vi ikke kontrolerer, sier han. Om det du sier er riktig, at det stort sett selges vanlig autodiesel - og ikke MGO på østlandet, er det jo meget interessant. Min dieselleverandør bekrefter at han selger MGO her på sørlandet. Når det gjelder Forbrenningsforbedreren har du rett. Dette var på markedet før VP fikk trøbbel. VP sier at denne har vært brukt i lengre tid av den proffesjonelle delen av båtbransjen. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Ref. Swande: Jeg har overhodet ikke til hensikt å sensurere innspill fra Swande eller noen andre for den saks skyld. Ei heller hause opp eller krise-maksimere. Fokuset til deg Swande er tydeligvis knyttet til injektorproblemene alene, samt at dette også skal har forekommet på andre (Cummins) CR motortyper. Dette er f.ø en dårlig dokumentert påstand visstnok sakset fra BM's forum. Ser likevel ikke bort fra at det også kan inneholde et snev av sannhet for alt jeg vet. Linkene som ble oppgitt i et innlegg nylig i denne tråden og som du referer til, gjelder dieselmotorer generelt og er ikke spesifikt for CR motorer. Dyser og injektorer er nærmest for slitedeler å regne, og vil nok i større grad vil bli det ettersom kvalitet og smøreevne på dieselen ser ut å bli ofret på miljøets alter, dette må og BØR man regne med. Dette skal da også kunne oppstå uten totalhavari som resultat . Når totalhavari likevel skjer som følge av dette, beror etter mitt syn på en alvorlig konstruksjonsfeil, som dermed logisk sett også omfatter alle motorene produsert i denne serien. Dette er her sakens kjerne befinner seg, mener jeg! Som jeg har nevnt tidligere må en kunne forvente at en moderne lystbåtmotor varer i minst 20-25 år ved normalt bruk. Denne er ennå relativt ny på markedet og bør gi kunne gi mange års brukstid foran seg uavhengig av injectorenes tilstand. At man til tross for dette velger å skamrose VP fordeler, fremfor å etablere et kontaktnett og i større grad av felleskap, presse forhandler og produsent til å gi relevant informasjon og gode løsninger for forbrukerne, synes jeg er beklagelig og fører ingen steder hen. Motorene er uten tvil enerådende mht. kraft, miljøvennlighet, stillegående osv. Dette er er vel og bra, men til syvende og sist skal den også inngi en følelse av trygghet samt fungere på en driftsikker og god måte gjennom mange år og ivareta liv og helse for eierne og deres familier, selv om en injector skulle kollapse. Jeg er av den formening at noen lukkeleg løsning på denne saken er det kun dere eiere i fellesskap som kan presse fram. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Godt innlegg rogeri. Hadde bare alle innlegg vært like seriøste som dette (mener ikke dine). Det er forresten kun et fåtall av injektorfeilene som har ført til havari. (hvor mange etc vet vi ikke konkret). Vi som eiere jobber aktivt med dette og det vil komme frem en løsning som vi er tilfreds med. Husk også at dette er en sak som kun rammer Norge. Slike havarier oppstår av en eller annen grunne ikke andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 (redigert) Dyser og injektorer er nærmest for slitedeler å regne, og vil nok i større grad vil bli det ettersom kvalitet og smøreevne på dieselen ser ut å bli ofret på miljøets alter, dette må og BØR man regne med. Dette skal da også kunne oppstå uten totalhavari som resultat . Når totalhavari likevel skjer som følge av dette, beror etter mitt syn på en alvorlig konstruksjonsfeil, som dermed logisk sett også omfatter alle motorene produsert i denne serien. Dette er her sakens kjerne befinner seg, mener jeg! Kunne ikke vært mer enig og har hele tiden ment at her er sakens kjerne. Redigert 11.Juni.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 min enkle mening om det jeg har lest her , er at vp burde føle\ta ett betydelig reklamasjonsansvar langt utover de 5 årene som reklamasjonsfristen er på nye ting. noe ala yanmars forlik nevnt noen innlegg over. noe annet er for dårlig uavhengig av dieselkvaliteter ol. motorhavari pga dyse , bør de ta på egen kappe . og det er iflge vp et minimalt problem så da er det ikke store risken vp tar med å inngå slik en ekstragaranti. ( hilsen glad jeg bruker nissan ) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Victora III Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Ref. Swande:At man til tross for dette velger å skamrose VP fordeler, fremfor å etablere et kontaktnett og i større grad av felleskap, presse forhandler og produsent til å gi relevant informasjon og gode løsninger for forbrukerne, synes jeg er beklagelig og fører ingen steder hen. Hva vet du om hva som blir gjort? Selvsagt jobbes det med dette! Og så må vi skille mellom et kritisk blikk på injektorproblematikken og VPs håntering av saken, og det faktum at svært mange av oss som eier disse motorene opplever dem som svært kraftsterke, økonomiske og fleksible - kort sagt langt over mye annet, iallefall jeg har vært borti. Det kan da ikke provosere noen. Det er forresten kun et fåtall av injektorfeilene som har ført til havari. (hvor mange etc vet vi ikke konkret). selv om det er kritisk dårlig at noen havarerer er faktisk dette momentet like viktig å få frem som de som fremstiller D-motorene som "havarimaskiner" der et hvert dyseproblem fører til totalhavari. Det blir tåkelegging av debatten. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Har ikke den helt store troen på dyseteorien. Er det påvist at det ryker flere injektorer på vestlandet eller er det bare flere havari på vestlandet. Dette må jo volvo kunne svare på! Andre som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 (redigert) Det vet vi ikke helt. Det er vel flere havari på vestlandet, men det kan være tilfeldig. Av en eller annen grunn så er de fleste injektor feil jeg har hørt om på Sør -og Østlandet. Det hadde vært interessant og plottet injektor feil på kartet også. Redigert 12.Juni.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Det hadde vært interessant og plottet injektor feil på kartet også. Enig, og ikke minst internasjonalt. Det har sikkert røket noen injectorer i det store utland også. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
rogeri Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Vet ikke om det er meg du mener som skulle føle seg provosert? Ingen har trukket kraftoverskuddet til disse motorene i tvil, etter det jeg har sett. Den store kraften som hentes ut av disse forholdsvis lettbygde motorene er direkte imponerende. Alt dette er vel og bra, men nok en gang ,ikke sakens kjerne! Driftsikkerhet og varighet er etter mitt syn det viktigste og må da bety mere enn at man klarer å komme 2 sekunder raskere opp i plan enn andre? La oss håpe at motorene for de fleste oppleves "svært kraftsterke, økonomiske og fleksible " også etter at garantitiden er utløpt! Bra det jobbes med saken på bred basis og jeg ønsker de berørte lykke til med denne jobben! Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 At kraftoverskudd er imponerende mot en kad 300 er det nok ingen tvil om. Kan huske en kjenning som montrete en 5.5 liters fiat på et 280drev i en vindy. Motoren ga fullt turtall enten båten var på plan eller ikke. Den gikk bare 36knop fordi det ikke fantes høyere utveksling eller tyngre propeller til 280sp drevet. Motoren var forøvrig nesten identisk med volvos D serie. Samme borring og slag NOminelt turtall var 3200rpm. Tror motoren var fra 70tallet. Poenget er at volvo med D serien har tatt en ny motor klasse og montert på drev. Det er gjort før og det er like vellykket nå. Bare synd driftsikkerheten på D serie ikke er 100%. Det var det på fiaten! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Den store kraften som hentes ut av disse forholdsvis lettbygde motorene er direkte imponerende. På ingen måte imponerende i det hele tatt. Yanmar har hatt 6' ere som har overgått D6 i prestanda lenge før D6 var påtenkt. Og det uten commonrææl. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 På ingen måte imponerende i det hele tatt.Yanmar har hatt 6' ere som har overgått D6 i prestanda lenge før D6 var påtenkt. Og det uten commonrææl. HELT uenig! Jeg har haft både 6LP og D6. Der er en verden til forskel. Ikke nødvendigvis på antallet af HK - men derimod på den måde, motoren leverer kraften. Momentet og fordelingen af moment over hele kurven er VÆSENTLIG forskellig - og det betyder, at måden en båd sejler på er helt anderledes. Desuden bruger jeg så også 33% mindre brændstof på D6'eren. Andy Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 D serien kan vel heller ikke sies å være spes. lettbygd, de er jo minst like tunge som sammenlignbare motorer. F.eks D6-310 som vel er ca 200kg tyngre enn KAD300..? Forskjellen slik jeg har skjønt det er akselrasjon + at motor og drev fungerer bra sammen mtp holdbarhet på drev osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Blue_Dragon Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 (redigert) En av de største fordelene med VP er at de har en drevløsning som også fungerer på store båter. Det er nok en av hovedgrunnene til markedsandelen i Europa (70%). Generelt så er det lite feil på de nye drevene. Tror ikke jeg har hørt om noen drevhavari. Swande var vel borti et med vann inni. Nei D-serien er ikke lette motorer Ei heller har de lite volum (KAD300 3.7l D6 5.5l). Mange båtprodusenter (e.g. Windy) har derfor måtte bygge om båtene sine. Redigert 13.Juni.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 HELT uenig! Jeg har haft både 6LP og D6. Tull, man sammenlikner ikke direkte en 4 liter motor og en 5.5 liter. Skal man sammenlikne får man sammenlikne kurvene med 6LY serien. Er det hekkansaggregat eller motorteknologi som diskuteres i denne tråden... Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 (redigert) En av de største fordelene med VP er at de har en drevløsning som også fungerer på store båter. Det er nok en av hovedgrunnene til markedsandelen i Europa (70%). Generelt så er det lite feil på de nye drevene. Tror ikke jeg har hørt om noen drevhavari. Swande var vel borti et med vann inni. Nei D-serien er ikke lette motorer Ei heller har de lite volum (KAD300 3.7l D6 5.5l). Mange båtprodusenter (e.g. Windy) har derfor måtte bygge om båtene sine. Dette er også slik jeg ser det den store fordelen med D-serien. Optimalisert kombinasjon av drev og motor, men lette neida. D6`en er kort og godt et beist av en motor. Prøvekjøring av D-motorene er anbefalt alle som ikke har kjørt dem, for å merke hvordan kraftoverskuddet trøkker der du trenger det. Tekniske spesifikasjoner gir bare en del av bilde. Vannet i drevet var på en D4 ikke min D6. Dette skjer titt og ofte med mange drev uten at det trenger få store konsekvenser om det blir tatt tidlig og utbedret. Men jeg skjønner ikke hvorfor en aktør med 70 % markedsandel ikke klarer å lage simringer eller andre løsnininger mot aksel som klarer å holde tett. De bør tåle mer en tang, tare og ålegress. Redigert 13.Juni.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Leste noe i båtmagasinet (båtplassen) om rykte om havari i stavanger. Båten skal ligge ved Yacht senteret (VP serviceverksted) Noen som kjenner til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 D3: 156hk og 360NM 4100rpm og ca 270kilo?? kom først i 2002?? Yanmar 4LH-DTE: 165 hk 430NM 3300rpm og ca 400kilo med gear. Kom for salg i 1990 Hva det gjelder forbruk så ligger yanmar på ca 170Gram pr hest noe som gir et forbruk på ca 25 liter i timen på marsj 3000rpm. Volvoen vet jeg ikke noe om, men tviler på at den ligger vesentlig lavere.. At de nye motorene er en revolusjon være seg prestanda om det er det ene eller andre merket ser jeg ikke.. Yanmar har ikke hatt noen god drevløsning nettopp pga meget høyt dreimoment og da har ikke mercruiser drevene holdt. Dette er synd da mercriuser drevene er MYE lettere og vedlikeholde.. Men nå har jo mercruser nye drev som holder og ZEUS drevene som tilsvarer volvo sine.. Askeladden har jo valgt dette så det blir spennende og følge med på CMD framover Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Fantino Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 Et eple er bedre enn en banan fordi det kom tidligere og er tyngre... Hvis sammenligningene skal ha noen relevans bør du kanskje se etter motorer med noenlunde samme slagvolum. Yanmar er nok fenomenale motorer, men har vel ikke hatt noe bra alternativ for planende båter i overkant av 20 fot før de mariniserte bilmotorene til BMW (BY-serie)? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) VP kommer med joy stick styring for drev neste år sier kilder. For å oppleve forskjellen på D motorer og andre motorer må man nok ut og teste samme båt med ulik motorisering. Kan si at jeg egentlig ikke opplevde så stor forskjell på en Windy 37 med 2xKAD 300 og 2xD4 260 - bortsett fra at D4 har et litt hardere lydbilde. På Nidelv 300 var det forskjell på dag og natt på 1xKAD 300 og 1xD6 310. Med KAD 300 gikk jo båten knapt i plan. Med D6 310 ble det betydelig mer trykk. Båten vi har i dag smyger seg ikke akkurat opp i plan - det kreves godt med kraft for å komme opp i fart - men det er nok kraft i motorene. Opplever egentlig mer turboforsinkelse på D6 435 enn på D4 260, dvs at vi må ha mer turtall for å løfte båten ut av vannet. Det stemmer også ganske bra med dreimomentkurvene fra VP som viser max dreimoment på 2800 rpm på D6 435 Driftssikkerheten kan vi diskutere i mente. Jeg tror alle merker har problemer. I går skulle jeg vært på vannet i en båt med 2 Yanmar motorer av den gamle sorten - men turen ble kansellert pga motorhavari. Sånt skjer. Når det gjelder injectorene til VP tror jeg det er en sammenheng mellom drivstoff og injecotrene samt konsekvens av injectorhavariet - dvs at under visse omstendigheter raser motor. Har vel en tanke om at Bosch rett og slett ikke har god nok kvalitet på injectorene sine Redigert 17.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.