slett meg Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Et par ting. Når man skal sammenligne motorer må man sammenligne epler med epler og pærer med pærer. Volvos D serie har ingen sammenligbarte motorer som går mot drev i dag. Å sammenligne den mot kad 300 blir helt feil. Kad 300 kan muligens sammenlignes mot D6 435 da disse har samme liter ytelse. Allikevell er disse motorene svært ulike. Volvos D3 serie kan sammenlignes med steyr og mercruiser s motorer. Volvos D 4 kan sammenlignes med IVECOS 5.5 ev 5.9 liters motoer . Sammenligner man D6 mot en gammel IVECO 5.5 liter er de overaskende like. En slik veide 620kg med gear ytte 270hk ved 3200rpm og hadde et moment på over 610Nm på fullt turtall Sansynligvis mye mere på max. Dette var i 1983! Volvos egen 63L på 5.5 liter fra 1996 hadde nesten 950Nm moment 310hk og 100kg høyere vekt. Den hadde derimot lavere forbruk. Med en 10til 20% endret utveksling ville disse fint kunne kjøres mot dagens drev! En motor med høy grad av overlading vil føles slappere en en med liten. En normalladet motor vil ha en momentan momentopbygging. Derfor blir det uretferdig å bruke en kad mot en lavt ratet D6 med 310hk! Om en skal sammenligne pærer og bananer kan man sammenligne en D6 310 mot en 41 motor med 200hk. Disse har samme overladingsgrad! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Byggmester - dette er jeg totalt uenig i. For en båtbruker er det i min verden hvilke ulike motorer samme båt tilbys med som er relevant. Literytelse er etter min mening totalt irrelevant. En D3 er erstatter til KAD 32 D4 er erstatter til KAD 44/KAD 300 D6 er en ny serie som kommer på toppen av KAD 300's ytelser. Det ser vi ved at stadig større båter utstyres med D6 med drev - største er vel 45 fot nå. KAD 300 rekte ikke til her. Også glemmer du en sak også. Det er kommet nye miljøkrav som gjør at alle de gamle motorene du henviser til ikke er lov å selge i dag Redigert 17.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Det er imo nox som gjelder her i Norge! Det klarer de fleste motorer. Disse kravene blir skjerpet i 2011 med 20% men dette går fint med gårsdagens teknikk også! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Driftssikkerheten kan vi diskutere i mente. Jeg tror alle merker har problemer. I går skulle jeg vært på vannet i en båt med 2 Yanmar motorer av den gamle sorten - men turen ble kansellert pga motorhavari. Sånt skjer. Når det gjelder injectorene til VP tror jeg det er en sammenheng mellom drivstoff og injecotrene samt konsekvens av injectorhavariet - dvs at under visse omstendigheter raser motor. Har vel en tanke om at Bosch rett og slett ikke har god nok kvalitet på injectorene sine Hva skjedde med Yanmar moteren(e) som havarerte. Sjelden man hører om slikt vettu Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Det er imo nox som gjelder her i Norge! Det klarer de fleste motorer. Disse kravene blir skjerpet i 2011 med 20% men dette går fint med gårsdagens teknikk også! Nja - stemmer det da. Det er nye EU regler som gjelder også - og KAD motorene er ikke lov å selge lenger om jeg husker rett. Hva skjedde med Yanmar moteren(e) som havarerte. Sjelden man hører om slikt vettu Det er ikke et totalhavari - men et markant oljeforbruk som gjorde det uforsvarlig å bruke motoren uten reparasjon. Vet ikke mer pt Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Volvo har ingenting spesielt her med D4-6 maskinene uten o at de har en "bra" pakke...... ytelse vs volum er ikke spesielt stort her , før de begynner å gli over 400 hk og vel så det med D6 ...... Cummins har tatt ut lett 380 ut av QSB 5.9 ... og med relativt god driftssikkerhet.... men Volvo bør få fart på å fikse problemet med dysene og de katastrofale følgene.... de bør snart forstå at dette er runt 40 år siden MD 21 og 32 serien kom ut som en "revulosjon" ... og med den markedsandelen de har i dag, så kan de ikke tillate seg å vente på at alt skal blåse over.... alt IMHO selvsagt.... Redigert 17.Juni.2008 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
olpi Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 (redigert) Ok, meget stort oljeforbruk hvis det ikke er noe olje i under motorene høre ikke bra ut. Redigert 17.Juni.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 ytelse vs volum er ikke spesielt stort her , før de begynner å gli over 400 hk og vel så det med D6 418 aksel hk leverer hver av mine D6'er Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Hva skjedde med Yanmar moteren(e) som havarerte. Sjelden man hører om slikt vettu Må være forsiktig nå. Å antyde at motorer som ikke har D i navnet kan ha feil er ikke like moro Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Antakelig er det en brukerfeil Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 418 aksel hk leverer hver av mine D6'er Beklager BL ... siterte 2004 tall.... Cummins leverer nå QSB 5.9L med 470 hk ... og svært få feilslag.... http://marine.cummins.com/attachments/publ...QSB/fr92132.pdf Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
slett meg Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Sitat Divemaster Beklager BL ... siterte 2004 tall.... Cummins leverer nå QSB 5.9L med 470 hk ... og svært få feilslag.... http://marine.cummins.com/attachments/publ...QSB/fr92132.pdf Denne motoren er sammenlignbar med volvo D6! Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Det var hensikten med innlegget BM... det er sammenlignbare maskiner på markedet.... men ofte ikke med "pakke" ... maskin og drev fra en leverandør .. som er økonomisk fordelsmessig fra båtbyggers perspektiv... men kjøpers erfaring er ikke altid ubestridt positiv... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 det virker for meg som at motorene som er sendt til norge er feilprodusert. Hvorfor havarere ikke båter som er produsert i frankrike og italia, tenker da på de som er impotert til norge, med d6 installert. Det er kun motorer som er installert i norge som havarerer, se på feks viksund: 16 Havari Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Hadde selv havari på min d6 den 08.06.2008, frostpluggene spratt ut. Venter på ny motor, kjempe service fra volvo sålangt. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Det er vel din båt som er omtalt ligger ved Yachtsenteret kanskje. Har du noe mere info om havari/motoren? Hadde du fyllt additiv? Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Hei, nei min båt ble fraktet til haugesund, dette var en d6-310, 2007 mod, den stoppet opp på akkurat 200 timer, brukte tilsettnings stoff samme helg som havariet skjedde. Det var ingen forvarsel til havariet, utenom alarmer som peip og melding om stop engine. kikket ned i motor rommet, der fløyt det av kjøleveske, så tydelig minst 2 frostplugger. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Dette var trist å høre! Mitt injektorproblem dukket også opp rundt 200 timer, men jeg fikk heldigvis ikke noe havari. Etter skifte av samtlige seks injektorer har motoren gått som en drøm (måtte det vare!). Er injektorene dine undersøkt etter havariet? Ellers registrerer jeg at nok et havari blir geografisk plassert på Vestlandet. ER du en "typisk" vestlandbruker med båten ute hele året? ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
ivar Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Det er kun motorer som er installert i norge som havarerer, se på feks viksund: 16 Havari Merkelig... Er en Viksund 340(?) som kom til Longyearbyen som har havarert. Hvilken dieselkvalitet som leveres her tør jeg ikke uttale meg om Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Det er også motorer installert andre plasser en i Norge som havarerer. F.eks Bavaria. Men felles er at de har Norsk drivstoff. (Skal ikke se bort i fra at Longyearbyen, Færøyene, Grønland får Diesel i fra Norge). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Longyearbyen får nok fra Norge tenker jeg. Mem er jo store tanker og kaldt deler av året, så jeg vil anta at det er "vinterdiesel" hele året... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Thorlyn Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Kan jo virke som om tillsettningen ikke har noen effekt.. Hmm smart av volvo og prøve ut på sine kunder Hele saken er jo bare trist for de berørte parter Jeg håper for ALLE D eiere at de ikke slutter og yte topp service også etter reklamasjonstiden.. men man vet jo hvordan andre forholder seg til reklamasjonen.. Etter 5 år er det som regel INGEN hjelp og få annet en "god pris på ny Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Harald_K Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 At fiskerne ble anbefalt andre motorer, kan ha sammenheng med at de nevnte motorene bør kjøres med godt pådrag for å unngå nedsoting. Fiskernes bruk er et helt annet - mye tomgangskjøring og gange på sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 ja båten blir brukt hele året, injektorene er ikke blitt sjekket, forstod det slik at motoren skulle sendes til volvo sitt laboratorium. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Er vi da oppe i 41 motorer som har hatt havari? Båtmagasinet sier 35, men jeg tror ikke de har talt med de som har røket iår.. Noen som har riktig tall? mvh Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.