Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Den nye motoren er nå kommet til verkstedet, de regner med at den er klar nå på fredag, dette er bra volvo. Håper at dette var første og siste gang med havari for min del. Volvo dekker også førstegangs service på motoren og ellers alle utgifter. TAKK TIL VOLVO, dette er service som INGEN andre motormerker kan stille opp imot, har ringt rundt og spurt: de fleste har 4-6 ukers levering. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 TAKK TIL VOLVO, dette er service som INGEN andre motormerker kan stille opp imot, har ringt rundt og spurt: de fleste har 4-6 ukers levering. takk for hva da? at de bytter ut en "ny" motor som har totalhavarert? skulle da bare mangle. du skulle under normale omstendigheter slippet å ha båten på verkstedet for bytte av motor , på en så ny båt. skulle du hatt grunn til å takke volvo , var vel det om de hadde byttet ut volvoen ,med en yanmar ol. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
slett meg Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Ser ut til at volvo har noen motorer på lager ja. Har volvo også kanskje noen bitte små tvil om at denne diesel tilsetningen løser havariproblemene? Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 du har jo missforstått alt..................... Når det fyst har gått så galt så e det flott at Volvo ordner opp raskt. Hvis eg ville hatt Yanmar så hadde eg bestilt båten med Yanmar. E ikkje interssert i staur gammale teknologi. Volvo har snart orden på problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Det viktigste er vel at motor er ok nå midt i sessongen. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Å kalle yanmars cr motorer for gammel tekniologi er vel noe nytt, men tekniologien er vel 4år eldre enn volvos om du tenker yanmar by serie! Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 (redigert) I fjor skriver Båtmagasinet i artikkelen "Volvo Pentas D-serie: D-trøbbel i vest og nord" at nye motorer ble fløyet inn og montert på plass klar til bruk to dager etter havari hvor frostpluggene ble blåst ut. Tatt i betraktning at Volvo Penta ikke har løst problemet, bør beredskapen også denne sesongen være langt bedre enn at ny motor er på plass først etter to uker. Dessverre må vi regne med at havariene vil fortsette. Om noen er i tvil om det, så spør Lars Ljungqvist hos Volvo Penta. Redigert 19.Juni.2008 av Utkikken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Heilt enige, men eg personlig er fornøyd med 2 uker. Tross alt e ferien min reddet. Det har heller ikke vært havarier på de motorene som er skiftet, ifølge Viksund som har hatt 16 havari. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Hvor mye BMW er det i den nye BY-serien. Ser at både 2 og 3 litern har eksakt samme volum som 2,0D og 3,0D til BMW, hhv. 1995 og 2993 ccm. Så antar at blokka må være den samme. Men det er vel lagt opp til diverse forsterkninger på Yanmaren siden det er en båtmotor. Er det kun mariniseringen som er Yanmar her?? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Det har heller ikke vært havarier på de motorene som er skiftet, ifølge Viksund som har hatt 16 havari. det virker vel rart sålenge det "må" være dieselen i norge som har skylden. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Ja By=BMW stort sett. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 takk for hva da? at de bytter ut en "ny" motor som har totalhavarert? skulle da bare mangle. du skulle under normale omstendigheter slippet å ha båten på verkstedet for bytte av motor , på en så ny båt. skulle du hatt grunn til å takke volvo , var vel det om de hadde byttet ut volvoen ,med en yanmar ol. :-) hifo. Slike kommentarer er helt unødvendige. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 (redigert) At fiskerne ble anbefalt andre motorer, kan ha sammenheng med at de nevnte motorene bør kjøres med godt pådrag for å unngå nedsoting. Fiskernes bruk er et helt annet - mye tomgangskjøring og gange på sakte fart. At yrkesbruker blir anbefalt andre motorer skyldes helt enkelt at D-serien til Volvo ikke er konstruert for yrkesbruk. Motorer klasifiseres som Heavy Duty - Light Duty - Pleasure. Volvo D-serie er definitift en Peasure-motor. Dette har med uttak av kraft pr. kg motor og sylindervolum. Sabb har veldig klar rating av sine motorer. Du kan kjøpe en motor i alle klasser, forskjellen er at på Light Duty er det tatt ut færre hestekrefter og på Heavy Duty enda færre. Konstruksjonen er den samme. Redigert 19.Juni.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nyste Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 (redigert) hifo. Slike kommentarer er helt unødvendige. Hvorfor det? Jeg er enig med hifo. Det er vel ikke slik at vi skal legge oss på kne, og takke for at en leverandør ordner opp for seg? Redigert 19.Juni.2008 av Nyste (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Og da kommer det sikkert ikke som noe sjokk at ikke jeg heller ser noe galt med hifos innlegg. Mange nikkedukker her. Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Til hifo. ja det virker litt rart, men eg har fortsatt tro på at det e feil produksjon av noen motorer. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 ja gamlå. det er mest nærliggende å tro . enig .men volvos versjon er vel at det er noe feil med dieselen :-) det er jo volvos håndtering som er det store spørsmålstegnet her. ansvarsfraskrivelse heter det på godt norsk. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Tenk om feil produksjonen er på 25 % av de norsk produserte, dvs over 750 motorer som skal skiftes, de har nok valgt å skifte etter hvert som de ryker. Sitér dette innlegget Link to post
MS Pluto Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Ett er i alle fall sikkert. Det har foregått mye rart på vestlandet når det gjelder håndtering av oljeprodukter. Se kveldens program i nrk brennpunkt, http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.6053050 Våre kontrollmyndigheter har åpenbart ikke den nødvendige kapasitet til å følge opp den slags virksomhet. Videre er det altså nettopp på vestlandet de fleste D - motorene har fått problemer. Pluto Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Stemme det Pluto, men det er jo rart at det ikke er blitt funnet noe på prøvene som er blitt tatt av Volvo i samråd med Petroleums tilsynet, det burde vel blitt oppdaget der. Forstod det slik at det var tatt stikkprøver av 15 forskjellige bunkrings stasjoner langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
MS Pluto Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 For å være helt sikre burde man kanskje ta prøve av dieslen på tankene til båter med defekte injektorer, ikke bare fra bunkringsstasjonene på land? Pluto Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Ja heilt klart, loggbok fra hver enkelt båt, der det står bunkringsted, når og hvor, jeg skal sende min til Volvo penta Norge Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 VP har analysert dieselen i flere båter med havari uten og finne noe unormalt. Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 ok, Ja det styrke jo teorien om produksjonsfeil Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Dette avkreftes med at dette kun så å si skjer i Norge. Alle D4-D6 lages på samme fabrikk i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.