Bitteliten Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere. Jeg tror det er noe med injectorene som gjør at de ikke tåler diesel med høyt svovelinnhold. Problemet med motorene er at konsekvensen av injektorhavari er så stor. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Disse motorene blir eksportert til en hau ulike land Nesten alle disse har diesel med svovelinnhold på 0.5%. Tror bare det er i europa dieselen har så lite svovel. Det normale er omvendt utstyret tåler ikke lav svovel diesel! Poenget er at common rail motorer er levert i millionvis til alle verdenskanter. Dette har pågått i over 10år! Bosch er en av de største leverandørene. At disse ennå ikke har kontroll på ulike diesel kvaliteter er helt utenkelig! Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Disse motorene blir eksportert til en hau ulike land Nesten alle disse har diesel med svovelinnhold på 0.5%. Tror bare det er i europa dieselen har så lite svovel. ... Bosch er en av de største leverandørene. At disse ennå ikke har kontroll på ulike diesel kvaliteter er helt utenkelig! Jo, men likevel mener jeg å huske at det var bilmerker som ikke kunne levere CR-dieseler til Norge (og muligens hele Norden?) i en periode på 90-tallet - nettopp fordi norsk/nordisk diesel fremdeles hadde for høyt svovelinnhold. Er det noen her som vet det jeg mener å huske? Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
slett meg Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 De første motorene som kom var alfa romeo og mercedes 320cdi disse kom i 1997. Min bilmotor som kjører på bensin kan ikke selges i usa p.g.a høyt svovelinnhold i bensinen der! Kan ikke erindre at CR motorer har eksistert i tyskland og ikke i norge. Jeg leser ganske mye Auto motor und sport! Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 hei Blue Dragon, er klar over at motorene selges over hele verden, men kan det tenkes at de som er sendt til norge med samme produksjonsnr har en prod feil, ingen av de 16 motorene som Viksund har skiftet har har hatt problemer etterpå, fikk dette bekreftet på tlf fra askøy i går. Har fortsatt stor tro på prod feil. Volvo sier med sikkerhet at jeg ikke vil få problemer etter motorskifte. Idag skal jeg hente båten i Haugesund, de har jobbet hele torsdags kvelden for å få jobben gjort. All honør til verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Tenk om feil produksjonen er på 25 % av de norsk produserte, dvs over 750 motorer som skal skiftes, de har nok valgt å skifte etter hvert som de ryker. lykke til med nye motoren gamlå. håper den varer 5000 timer . men synes du det er greit av volvo å la en kundemasse på 750 stk kjøre båtene til det smeller? ikke en kjeft som vet hvilke konsekvenser det kan få. feks en fam på 5 på langtur i åpent hav hvis de har tatt den bestemmelsen , synes jeg det er helt PÅ TRYNET. og hvordan kan de si med sikkerthet at du ikke får problemer med nye motoren? det må isåfall være en skjult innrømmelse om produksjonsfeil på disse d6 ene. nei volvo må ta dette på alvor og byttet ut alle mulige feilproduksjoner før det ryker menneskeliv , selv om det ofte vil gå bra. ( som volvo satser på ) of . ser du har baltic . flotte båter :-) hvilken fart oppnår du med motoren da? bør vel nærme deg 28 knop med 310 hk ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
BårdK Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 At de nå føler ser trygge på at du garantert ikke får flere problemer kan tyde på at du har rett - i så fall har de bevisst feilinformert presse og publikum - men for deg og de andre som har fått fikset eller byttet sine motorer vil jo problemet være løst en gang for alle. Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Hvis Volvo kan si med sikkerhet at du ikke vil få problemer med den nye motoren, må jo det bety at de har funnet en løsning på problemet. Ingen ting hadde vært bedre enn det, men hvorfor har de ikke kommet ut offentlig og fortalt at de har løst problemet. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Kan vanskelig tro at motorer med produksjonsfeil tilfeldigvis har havnet i Norge med over et års mellomrom. Vi vet at det har vært havarier i allefall på både 2006 og 2007-modeller. At Volvo nå forsikrer at det skal gå bra tror jeg handler mest om sansynlighetsberegning, og ikke at de har funnet og rettet en produksjonsfeil de ikke har villet fortelle om. ter-av Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Arvid_A Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Volvo sier med sikkerhet at jeg ikke vil få problemer etter motorskifte. Hvis dette utsagnet kommer fra sentralt hold hos Volvo, burde de vel egentlig konfronteres med det og avkreves en nærmere forklaring på hva som er forskjellen på denne nye utgaven av motoren og de(n) forrige.... Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Dette avkreftes med at dette kun så å si skjer i Norge. Alle D4-D6 lages på samme fabrikk i Sverige. Volvo Penta har først sommeren 2007 erkjent problemene med D4-D6 motorene. Båtmagasinet: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...27?OpenDocument I oktober 2007 har Volvo Penta satt på trykk at de første havariene skjedde to år tidligere, i juni 2005. Volvo Penta har holdt kortene tett for brystet i minst to år. Kan man stole på at informasjonen fra Volvo Penta er fullstendig og korrekt? hei Blue Dragon, er klar over at motorene selges over hele verden, men kan det tenkes at de som er sendt til norge med samme produksjonsnr har en prod feil, ingen av de 16 motorene som Viksund har skiftet har har hatt problemer etterpå, fikk dette bekreftet på tlf fra askøy i går. Havarifrekvensen er oppgitt til ca. 1%. At 16 motorer til Viksund i ettertid så langt ikke har hatt problemer, er langt fra usannsynlig, selvom de har samme latente svakheter som motorene som har havarert. Volvo sier med sikkerhet at jeg ikke vil få problemer etter motorskifte. Dette må i tilfelle bety at du har fått en ny modifisert motor, hvor en funksjonsvikt i systemet for tilførsel av drivstoff (injektornålen skjærer seg) ikke kan føre til til totalhavari i et annet system, nemlig kjølesystemet. Dette bør vel også i så fall bety at Volvo Penta snart er klar for å modifisere motorene som er levert tidligere. I prinsippet er det hovedsaklig et spørsmål om tid, før et havari med blåste frostplugger kan hende for hver av oss som har en av disse motorene i båtene våre i dag. Måtte dette du sier være korrekt. Men vi må ikke godta dette som en sannhet, før hovedansvarlig for "D4-D6 - havariundersøkelsene", Senior Vice President Volvo Penta Lars Ljungqvist erklærer offentlig at det er slik. Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) Ref Utkikken Dette må i tilfelle bety at du har fått en ny modifisert motor, hvor en funksjonsvikt i systemet for tilførsel av drivstoff (injektornålen skjærer seg) ikke kan føre til til totalhavari i et annet system, nemlig kjølesystemet. Dette bør vel også i så fall bety at Volvo Penta snart er klar for å modifisere motorene som er levert tidligere. I prinsippet er det hovedsaklig et spørsmål om tid, før et havari med blåste frostplugger kan hende for hver av oss som har en av disse motorene i båtene våre i dag. Måtte dette du sier være korrekt. Men vi må ikke godta dette som en sannhet, før hovedansvarlig for "D4-D6 - havariundersøkelsene", Senior Vice President Volvo Penta Lars Ljungqvist erklærer offentlig at det er slik. BM Dette med frostpluggene har egentlig lite med havariet å gjøre! Problemet er at det oppstår trykk på over 900bar i sylinderes som bøyer veivstaker, deformerer stempel , og gjør skade slik at hele blokka må skiftes!At trykket er så høyt at dyse blir presset ut er bare en følgeskade. Volvo har vel heller ikke gitt noen som helst forklaring på hvordan 900bar kan oppstå i en sylinder selv om alternativene er få! Om bare frostpluggene ble sprengt ut og motoren ble stoppet like etter ville ikke motoren få en slik skade om den ble skadet i det hele tatt!At motorer som har havarert i Norge kommer fra samme serie høres svært merkelig ut. Produksjonsdato og motor nummer er jo totalt forskjellig på de havarerte motorene! Redigert 20.Juni.2008 av Byggmester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 Dette med frostpluggene har egentlig lite med havariet å gjøre...... Lars Ljungqvist har selv skrevet noe om dette som du kan lese i innlegget her May 26, 2008 08:27: http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?sh...amp;#entry48013 Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 20.Juni.2008 Del på Facebook Svart 20.Juni.2008 (redigert) Gamlå. Det var vel en D6-330 du fikk installert nå? Hvem var det som sa at ut du ikke ville få problemer i fremtiden? Redigert 20.Juni.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Hei Hifo, ja klarer 26-27 mil med den motoren, var og hentet den på fredag som volvo lovde. Eg e kjempe fornøyd, håpe at det var med det havariet. Sitér dette innlegget Link to post
Gamlå Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Hei blue dragon, nei jeg fikk installert en d6-310, både forhandler og volvo penta norge mente at det ikke skulle kunne skje igjen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 steike de har fått fart på disse balticene . hvor fort marsjer du? max marsjer? er dette en ganske ny båt ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gamlå Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Hei hifo, ja båten er en 2007 mod, marsjer på 20-22 mil, 3000 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 du kunne ikke være interessert i å bytte d6 n i en nissan lastebilmotor hjemmemarinisert på 230 hk ?????? :-) skulle gjerne sett 20 tallet jeg og . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gamlå Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Hehe ja greit det......................... Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Dette er et strålende eksempel på hvordan en garanti/reklamasjonsak skal håndteres. Dere som mener noe annet og kaller folk for nikkedukker har ikke peiling. At saken løser seg såpass raskt er mye honør til det lokale VP verkstedet. Det er desverre ikke alle plasser det er slik. Eier får helt ny motor etter 200t etter kun 14dg og etter det jeg kjenner til ny garanti på den nye motoren. Vis meg gjerne tilsvarende historier for andre motormerker. At D-Serien ikke skal havarere i utgangspunktet, det er en helt annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 Er det forresten noen som vet noe mere om båten ved Yachtsenteret? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Juni.2008 Del på Facebook Svart 21.Juni.2008 .................etter det jeg kjenner til ny garanti på den nye motoren. Nå vil vel Forbrukerkjøpsloven gjelde for "nye" fem år fra levering av ny motor uansett så forhandler risikerer vel ikke så mye ved å gi ny garanti? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 (redigert) Eier får helt ny motor etter 200t etter kun 14dg og etter det jeg kjenner til ny garanti på den nye motoren. Ja, det er bra. Hva andre motorleverandører gjør vet jeg ikke. Det er heller ikke dette som er kjernen i denne tråden så vidt jeg har fått med meg. Spørsmålet er hva som forårsaker havariene, hvorvidt VP gir utvidet garanti på disse motorene - og hvordan jeg som (evt) eier av D4 og D6 motor vil bli behandlet av VP hvis en motor skulle havarere etter 5 år og 1 dag... Er det produksjonsfeil? (av VP eller underleverandør) Er det feil diesel? Det er klart at det blir mye synsing i en slik tråd, men jeg regner dette som kjernespørsmålet. Det er bra at VP viser service og hurtighet ved havari av ny motor. Men det hjelper meg ikke om motoren skulle havarere etter vanlig garantiperiode - selv om det er samme produksjonsfeil som er årsaken... Jeg skulle ønske VP kunne kommunisere dette klart og tydelig. Redigert 22.Juni.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gamlå Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Hei blue dragon, da jeg snakket med volvo penta norge, ble jeg fortalt fra frakt ansvarlig at det var sendt 3 stk motorer til stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.