Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Jeg er nylig tilbake fra en uke ferie i Nord-Italia og ble litt i stuss når jeg skulle fylle tanken på leiebilen et sted på grensen mot Sveits. På pumpen på Agip stasjonen ble det "servert" Gasolje og BlueDieselTech.

 

italia_juni_2008_152.jpg

 

Han som drev stasjonen så nok at jeg stusset litt og kom bort så på bilen at det var en diesel og pekte på Gasoljen og sa på italiensk "regulare", pekte så på BlueDieselTech og sa "speciale". Han nikket anerkjennende når jeg tok opp fylletuten med "regulare" og begynte å fylle. Bilen var en Alfa Romeo 147 med 1,9 liters Common-Rail diesel motor. Dette er en bil og motor som det går svært mange av der nede.

 

Ser på Agip sine sider at Gasolje selges som Alpine Diesel grunnet gode kulde egenskaper.

 

Se link og trykk "other gasoils" i meny til venstre.

 

http://www.agip.eni.it/agip/internal.do?mn...sionId=10596496

 

Så det kan se ut som andre Common-Rail motorer fungerer utmerket på Gasolje. :cool:

 

 

Ellers så er det leit å lese at havariene fortsetter men hyggelig å høre at VP rydder opp.

Men som andre har poengtert – Det skulle da bare mangle.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

...Dette er et strålende eksempel på hvordan en garanti/reklamasjonsak skal håndteres. Dere som mener noe annet og kaller folk for nikkedukker har ikke peiling.

 

At saken løser seg såpass raskt er mye honør til det lokale VP verkstedet. Det er desverre ikke alle plasser det er slik.

......... :eek:

Nikkedukker eller ikke!

Her har man kjøpt en ny vare til flere hundre tusen som ikke holder mål, og ferien står snart for døren!

De har ikke gjort annet enn sin forbannede lovpålagte plikt, er det noe å rope hurra for?

Det skulle da pinadø ellers bare mangle!! :yesnod:

Link to post

Jo da, 11 dager er ikke så værst, men tatt i betraktning en kjent feil som VP selv må ta ansvaret for, sommerferie for døren osv., mener jeg det bare skulle mangle. At Yanmar og andre er dårligere, er ille, dersom det er riktig. Et par år med nedgangstider er kanskje det som skal til? Jeg er ikke særlig teknisk kompetent, og for meg er denne tråden mest interessant fra at kundeservice- og rettighetsperspektiv. Så gratulerer med nymotoren :flag: .

Link to post
Har hørt at andre motormerker bla. Yanmar har leveringstid på 4-6 uker, og noen ukers ventetid på de få autoriserte verkstedene som er, må vel være grunn til jubel når volvo klarer dette på 11 dager. :flag:

Volvo Penta har kjent til at D4-D6 motorene kan havarere på denne måten i tre år. De har hele tiden visst at flere slike havarier ubønnhørlig vil komme, de har et garanti-ansvar og et renomé å ta vare på. Rimelig at de i så fall har nye motorer "stand by ready" for å erstatte de som havarerer med en gang. Andre motorfabirkanter har meg bekjent ikke noen slik trusel hengende over seg.

 

I fjor fløy Volvo Penta inn noen motorer og erstattet de på to dager. Hvorfor tror du de gjorde det? Det har vel noe med å forsøke å dempe skadevirkningene for Volvo Penta's rykte. At det nå kan ta 11 dager tyder dessverre på at beredskapen kan ha blitt noe redusert.

Link to post

Halloen!

 

Den siste uken har jeg vært gjennom denne tråden, og ut ifra det kan det virke som om problemene rammer større og tyngre båter hvor motoren må jobbe relativt hardt. Har ikke registrert noen innlegg om havarier på små, lette daycruisere (eks Nidelv). Eller skyldes det at det på dette forumet stort sett er personer med bobåter? Problemene virker også ganske konsentrert om Vestlandet, selv om det her er unntak. Det er veldig rart, fordi leverandørene av dieselen er jo de samme?

 

Var også i kontakt med Volvo Penta, og de mener at tilsetningsstoffet de har kommet opp med er en god første løsning, men de jobber videre med å finne en bedre permanent løsning. Jeg oppfatter Volvo Penta som meget seriøse, og de tar kundene sine på alvor. De har ikke noe ønske om å ødelegge Volvo Penta sitt gode navn og rykte, og jeg tror de er ganske smidige i forbindelse med havarier av båtmotorer langt ut over normal garantitid.

Link to post
det er vel det som er det store spørsmålstegnet i denne saken. vp har vel ikke gått ut og sagt noe slikt og da kan man jo tro hva man vil.

 

De pakker det inn litt, men det er ingen tvil om at de ikke ønsker mer negativ omtale om D-serien. Vedkommende jeg var i kontakt med (en svensk person) var i alle fall relativt tydelig på at problemet var lite internasjonalt sett, og dersom det ville skje motorhavrier som følge av injektorproblemene ville de strekke seg langt for å ta vare på kunden, utover vanlige garantitider.

 

Men du har rett i at de ikke har definert klart og tydelig hva de vil ta på sin kappe og ikke.

Link to post
... Jeg forlangte at VP skulle skifte injektorer på min D6-370 nå før ferien, jeg har passert 70timer å mener faren for at de ryker i ferien er stor.

Dette sa den lokale VP forhandleren seg enig i!!

Dem skulle skifte samtlige injektorer i denne uken...

Gjør VP forhandleren dette uten noen indikasjoner på feil isbjørn, kun at du har passert 70 timer driftstid?

Når fikk du levert båten?

Link to post

Synes det er rart at volvo erstattet injektorer når motor er ok, og kun kjørt 70 timer.

Dette er en kostbar reperasjon.

Var det Volvo Penta Norge som ga klarsingnal til dette?? :confused:

Eller er det en inrømmelse at det er feil på injektorene.

Regne då med at injektorene blir skiftet umiddelbart på alle de over 3000 motorene som er solgt her til lands, slik at ingen ødelegger ferien sin, eller liv går tapt. :sailing:

Link to post
Det er god service det!! :cheers:

 

Ja, jo det er jo det men det reiser jo en del spørsmål da.

 

Hvorfor skulle VP forhandler skifte injectorer etter 70 timer?

Er det som Blue_Dragon spør kommet ny generasjon injectorer?

Skifter de evt kun for du er god kunde og ber om det?

Vil andre som ber om det få skifte????

 

Enig at det er god service men er allikevel noe forundret :confused:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Som bitteliten skriver så er det ikke gjort kjent havari av D3 grunnet injectorfeil. D3 er i utgangspunktet en marinisert bilmotor og basis motor design skulle en følgelig kunne anta er rimelig grundig testet før lansering i båt. D3 har hatt noen småfeil og VP har tilbakekalt en del motorer grunnet feil på bla luftfilter og turbo. Ref tidligere innlegg i denne tråd og egen artikkel i Båtmagasinet.

 

D4 og D6 er et rent Volvo Penta produkt, og det er jo fristende å spekulere i om VP har valgt et noe uheldig design av kjøling/kjølekappe til injectorene.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
D4 og D6 er et rent Volvo Penta produkt, og det er jo fristende å spekulere i om VP har valgt et noe uheldig design av kjøling/kjølekappe til injectorene.

Om ikke jeg tar helt feil mener jeg at jeg så et strømaggregat fra Hillevåg Elektrodiesel (for anleggsdrift) med D6 motor. Det betyr vel at en del av disse motorene også står i anleggsmaskiner. Et interessant poeng kunne da være om anleggsmaskiner inngår i de 40000 produserte motorene til Volvo Penta. Vil påstå at en motor i en kompressor eller aggragat har atskillig bedre arbeidsforhold enn i en båt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...