Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie

SF

Recommended Posts

Problemet er at har du en 310hk motor ligger så mye å dorger at den bruker 9liter pr time hadde det lønnt seg med bensinmotor selv om denne bruker 30% mere! Om du kjører lange strekk 2-3t nm pr sesong blir det noe annet! Opplevde forresten noe rart sist jeg var ute. Kjørte en tur på ca 70nm i bergensområde. Så nesten ingen båter(Torsdag kveld). De jeg så gikk på lav fart med en blå sky etter seg. Enten var de ikke der jeg var(Holseøy herdla) ellers er folk blitt gale. Det var så varmt at jeg kjørte i 3timer i T sjorte og åpen kalesje. Og forbruket? Ca 60l eller ca 0.9pr nm. Herlig tur!

• 2 uker senere...

Dette er berettelsen om en helvetesuke, forårsaket for en stor del av problemer med VP D4 260 og VPs holdninger overfor problemene :headbang: . Det blir et langt innlegg fordi jeg også bruker dette som en de-briefing for å roe ned tynnslitte nerver. Håper på forståelse for dette. Håper også at andre kan dra nytte av våre erfaringer.

Vi kjøpte ny Saga 315 med VP D4 260 for ganske nøyaktig ett år siden. Båten var en avbestilling fra Sverige så vi fikk den som "take it or leave it". Hadde vi kunne valgt hadde jeg kanskje bedt om en Yanmar motor som vi er vant med fra våre to tidligere båter, men....

Før kjøpet hadde vi forresten ikke hørt noe om problemene med VP D-motorene.

Det tok litt tid å vende seg til "fly by wire" teknologien, men etter verdt fungerte dette helt OK og fjor-års sesongen forløp helt problemfritt, inklusiv en tur til Marstrand på norsk diesel fylt på Filtvedt. Også årets sesong og ferietur var helt problemfri inntil vi etter to herlige uker på Vestkusten vendte baugen hjemover fra Marstrand via Strömmarna og passerte Lysekil med svensk diesel på tanken. Da skjedde det.

I 2-3 meters dønninger i fjorden NV for Lysekil på vei mot Kungshavn kommer alarmen og motoren går i nødmodus. Symptomene var som følger: lå på ca. 2100 rpm, skulle øke til ca. 2300 rpm for å harmoniserere med dønningene, da kom noen skarpe klakkelyder og vibrasjoner fra motoren, deretter pipende alarm, tvungent redusert turtall til ca. 1500 rpm. EVC displayet viste "WARNING: Check Engine" alternerende med "WARNING: See Owners Manual" samt blinkende oransje varseltrekant. Ganske hårreisende opplevelse i disse bølgene, det var hvite brått overalt rundt oss og kona tok på seg redningsvesten og ba meg gjøre det samme. Heldigvis stoppet ikke motoren. Husket til slutt at et trykk på EVC rattet skulle til for å stoppe pipinga, og vi kom oss skjelvende, men helskinnet inn til Malmön Marina.

La oss på utsiden av moloen i første omgang for å roe nervene. Så at det var en ledig plass på innsiden og fikk en vennlig svenske til å "reservere" plassen til vi kom inn med "unnskyldning" om motorproblemer. Regnet med å måtte ligge i noen dager. Fikk til slutt lagt til i sterk vind mellom en stor seilbåt og en liten snekke. Tau i to faste bøyer akter.

Mens motoren fremdeles gikk på hakkende og ristende tomgang (virket som tenning på kun tre sylindre), fant jeg fram "Owners Manual" og fulgte instruksene for å få frem feil-menyen. Alt jeg fikk frem var de samme meldingene som over, bare at de var på svensk: "VARNING: Kolla motorn" og "VARNING: se instr. bok". Alle andre instrumenter viste normal status. Turte til slutt å stoppe motoren. Eter dette var alle feilsymptomer borte. Motoren startet og gikk normalt på tomgang.

Ringte forhandleren vi hadde kjøpt båten av (han var på utenlandsferie) og fikk tips om å ruse motoren i N (fri) posisjon for å teste. rpm kom opp i 1500 som er normalt. Han mente at jeg derfor ikke hadde injektorproblem.

Fikk avtale med VP verksted i Smögen neste dag. Avtalte eskorte neste morgen med båtvenner som lå ved Gåsö.

Traff på "Bitteliten" med sin nye båt og spurte om han hadde erfaring med å lese ut feilkoder på disse motorene. Han fortalte at alt blir nullstilt når man skrur av, men at på hans nye D4 260 motorer var det ny software som lagret feilkodene.

Tilbake i egen båt ble det en stiv ankerdram. Reaksjonene begynte nå å komme og jeg må innrømme at vi gråt, både kona og jeg.

Vinden ble bare sterkere og sterkere og jeg hørte plutselig ett dunk i skroget. Det viste seg at den ene bøya hadde løsnet, dvs. den nedre ringen var rustet igjennom! De unge "havnekapteinene" kunne ikk hjelpe. Så meg nødt til å ro ut anker. Droppet det midt mellom bryggene for å ikke komme nær moringene til bøyene. Fikk superfeste.

"Bitteliten" kom ombord med en lapp med telefonnumer til Ringens Varv i Marstrand og anbefalte kontakt med dem om det skulle bli flere problemer. Han mente også å huske at det tidligere i denne tråden var en som hadde beskrevet lignende symptomer som vi hadde sett og at det hadde endt opp med injektorbytte etter flere turer på verksted etter alarm og påfølgende friskmeldinger fra verkstedet.

Ble kjent med mannskapet på "Pamina", en annen Saga 315 som lå i havna. Utrolig hyggelige folk som holdt jevnlig kontakt med oss gjennom resten av vår "helvetesuke". Godt å vite at folk bryr seg om oss. De tilbød også eskorte til Smögen, men da hadde vi allerede avtalt med andre.

Kona og jeg gikk igjennom nødprosedyrene denne kvelden. Tapet fast en skarp kniv ved døra akter. Nyttig hvis vi må droppe anker. Det vil ikke være lett å hekte av sikringstauet på ankeret med sjøen på tvers. Bestemte også å droppe låsen på jolla under fart. Har nemlig blitt litt ekstrem på låsing av denne etter at vi ble frastjålet jolla en natt i fjor ved Galgeberget NV for Hamburgsund. Håndholdt VHF ble også lagt fram sammen med redningsvesten.

Neste morgen opplevde vi så klart at ankeret hadde festet i ett bunntau mellom bryggene. Med hjelp av en norsk båt på den andre brygga klarte vi etter nesten en time å få ankeret av tauet. Takk for hjelpen!

Hos VP i Smögen hadde de knapt hørt om injektorproblemene. Noe motvillig koblet han på diagnoseverktøyet, men fant så klart ingen feil. Han fortalte også at grunnen til at feilkoder ikke ble lagret var av personverhensyn!?! Det hadde visstnok vært en sak mot SAAB hvor de mente at det var mot personvernet å lagre informasjon om f.eks. fart i kollisjonsøyeblikket med bil!

Etter å ha betalt SEK 250 for bruken av diagnoseverktøyet fikk vi beskjed om at det eneste vi kunne gjøre var å gå videre og håpe på at vi ikke fikk flere problemer, men hvis vi fikk nye alarmer måtte vi unngå å skru av motoren før en VP tekniker hadde koblet seg på.

Gikk rolig nordover gjennom Sotekanalen, forbi Hunnebostrand og Bovallstrand. Med hjertet i halsen kom vi oss over Humparna. Det blåste nå frisk V/SV og ønsket oss plass i gjestehavn. Fjällbacka var bare å glemme, "seilertoget" hadde slått seg til der. Tanum Strand og Grebbestad var også overfylt. Å krysse Gule Humpen i dette været ville være galskap så vi gikk tilbake til Söre Dyvik på Otterön. Der hadde vi sett det lå tre seilbåter på anker mot faste bolter i land. Fikk plass på innsiden av disse. En hyggelig svenske i den ytterste seilbåten hjalp oss.

Vinden bare frisknet på og selv på innsiden av disse båtene vandret vår båt en god del. Vi har hatt litt dårlig erfaring med Engbo-ankeret (15 kg) som originalt satt på båten, spesielt i sidevind. Selv om vi lå med baugen mot V dreide vinden rundt odden og la ganske stort press i sida. Ved feriestart byttet vi til 13 kg Bruce-kopi, men visste ikke hvor mye dette ville holde. Det skulle senere vise seg å holde ekstremt godt.

Vi så at det gikk an å ligge longside på samme stedet og etter som værmeldingen tydet på at vi kunne risikere å bli liggende her i flere dager, gjorde vi klar fendere og tau på land. Siden vi hadde hele ankertauet ute kunne vi ikke bare slippe oss inn, men måtte få opp ankeret først. Slapp fortøyningene i land og dro oss ut på vinsjen med motoren i fri. Etter hvert orket ikke vinsjen mer opp mot vinden med akterenden, så jeg ga forsiktig litt bakk og kabom, der satt tauet i propellen!

Fikk knytt et 30 meters tau i Engboankeret som lå i lasterommet på dekk foran og kastet dette. Det var ca. 10 meters dyp så jeg var ganske sikker på å få feste. Det virket i første omgang som det satt og jeg gikk inn og kalte opp Stockholm Radio på kanal 16, men null respons. Senere skulle det vise seg at svensken i seilbåten hørte oss godt og skjønte at vi hadde trøbbel. Han heiv seg i jolla og kom mot oss. Ankeret hadde ikke festet og vi nærmet oss nå stygt bråttet på østsiden av bukta. Også danskene i de to andre seilbåtene kom oss til unnsetning i jolle. Etter noen hårreisende minutter klarer de å få oss opp mot vinden og sakte i sig. Da var vi max. 5 meter fra bråttet. Sakte klarte de å få oss over bukta og fortøyd i land. Klarte ikke å få oss helt inntil, da Bruce-ankeret som hang fra propellen hadde festet.

Kontaktet Trossen i Fjällbacka for dykkerassistanse. Trodde at dette ville dekkes av Total-medlemskap i Kystpatruljen, men vi fikk beskjed om å ha SEK 1200 klart og at de ville være der om en halv time. De fikk alarm-ytrykning så det gikk noen timer før de faktisk kom, men vi lå jo trygt.

Det var tre rolige og sindige karer som kom. Dykkeren lo og spøkte. Fikk tauet av propellen og vi seg inn til land, med jolla som ekstra fender. Propellen ble inspisert og konstatert OK. Siste utfordring var ankeret som lå begravd i leire ca. 10 meter ute. Dykkeren klarte ikke å rikke det. Løsningen ble et tau rundt ankertauet ned mot ankeret, så vannjeten på full guffe. Baugen på redningsbåten sto høyt i lufta før ankeret endelig løsnet. Etter dette stoler vi på Bruce-kopiens festeegenskaper!

Nå i etterkant skjønner jeg også hva som egentlig skjedde da vi fikk tauet i propellen. Tidligere har jeg vært vant til at ankeret løsner fra bunnen når vi drar oss ut på vinsjen. Bruce-kopien satt så ekstremt at vi faktisk hadde tauet loddrett ned under båten. Da blir avstanden til propellen veldig liten.

Etter å ha fortøyd og fendret skikkelig fikk jeg anledning til å takke våre svenske og danske redningsmenn. De satte pris på en Svart Vinbär snaps på berget. Skål for nordisk samarbeid! Svensken fortalte at han målte steady 17 m/s i mastetoppen...

På natta dreide vinden på NV og neste morgen var det nesten stille. Kastet fortøyningene rett etter kl. 5 og stevnet mot Gule Humpen. Alt så lovende ut inntil vi kom ut mot Fiskholmene. Humpen var bare et frådende hvitt kaos! Ille til mote gikk vi til Grebbestad og fikk fortøyd på yttersiden av siste brygge før "kanalen" inn til Grebbestad varv. Etter en times tid våkner de i seilbåten i båsen innenfor. De forteller at de ble bortvist fra den plassen vi nå lå på dagen før, men at de skulle gå om et par timer så vi kunne overta deres plass. Noen timer senere fikk vi presset oss inn i båsen med plass til fender kun på en side. Betalte for plassen på sjö-mackan og kona fikk seg en velfortjent høneblund. Selv fikk jeg ikke sove, selv så utmattet jeg var. Sloknet senere på dagen.

Sydvesten bare økte på igjen og vi begynte å planlegge å betale for plassen for hele påfølgende uke og ta bussen hjem. Værmeldingen fortalte etter hvert om mindre vind fra NV neste morgen (torsdag).

Våknet først i 6-tiden og det var blankstille. Turte ikke å dra likevel. Da vi våknet igjen nærmere 8 så vi at mange båter dro og vi bestemte oss for å forsøke. Vi ville i hvert fall ha båter i nærheten om noe skulle skje. Nok en gang med hjertet i halsen kom vi oss over Humpen i nesten vindstille, men 2-3 meters dønninger...

Midt i Kosterfjorden skjer det igjen. Skal øke turtallet litt fra ca 2100 rpm for å komme i takt med bølgene. Klakking, risting, alarmen piper, turtall tvunget ned i ca 1600 rpm, de samme meldingene fra EVC. Lar motoren gå nødmodus inn til Strömstad. Verkstedet på Torskholmen server ikke lenger VP, men vi får ligge på en stille plass på verftet.

Med motoren gående på hakkete og ristende tomgang ringer jeg VP Norge. Presenterer meg og ber om å få snakke med service-sjefen. Han er på ferie. Ber om å få snakke med den som fyller hans funksjon i ferien. Får etter en stund snakke med en mann som ikke presenterer seg og jeg forteller om problemene. Vi blir henvist til Ringens Varv i Marstrand og får kontornummeret dit. Jeg sier samtidig at selv om det ikke kan konstateres injektorfeil forlanger jeg alle inkektorene byttet. Han protesterer ikke.

Ringer nummeret jeg fikk, får bare en svarer som sier at de desverre ikke kan ta telefonen, at vi kan ringe senere eller sende mail og at de har lunsj mellom 13 og 14. Ringer i ett sett og får plutselig opptatt. Får til slutt svar av en hyggelig dame. Hun forteller at tekniker er ute og jeg gir henne mitt nummer og de lover å ringe tilbake.

I mellomtiden har kona skaffet nummer til VP i Fredrikstad og Son. Snakker først med Rolf i Son. Han anbefaler ikke å kjøre motoren i nødmodus helt dit. VP Fredrikstad kan først hjelpe oss sent neste dag. Må fikse politibåten først.

Hører aldri noe mer fra VP Marstrand. Prøver gjentatte ganger å ringe, men får bare svareren. Nummerer vi fikk av "Bitteliten" fungerer heller ikke. Litt over kl. 13 gir vi opp, skrur av motoren, starter opp OK og går forsiktig mot Norge. Opp Sekken er vi hårfine på pådraget og kommer greit opp Østerelva ut Vesterelva og rundt Strømtangen i 1 - 2 meters bølger.

Ut fra Slevik mot Merrapanna merker jeg vibrasjoner og null respons ved pådrag fra ca 1700 rpm. Slakker tilbake og får basket oss inn forbi Merrapanna mot Hankø. Etter å ha passert siste båe på styrbord forsøker jeg nytt pådrag. Ved ca 2500 rpm kommer alarmen. I nødmodus til privat bøye i Hankøsundet.

Ringer kystpatruljen, nå vil vi ha slep hjem! Får nummeret til Sundt Flyer. De har ikke kapasitet i dag, torsdag og kan heller ikke garantere noen på fredag. Det er nå blitt sen ettermiddag, vi er heldige og får plass på innsiden av brygga på Hankø Marina. Avtaler eskorte med båtvenner som skal samme vei neste morgen.

Turen fra Hankø går bra over Krokstadfjorden. Skiller lag med eskorten ved Fuglevik der de skal bunkre. Lite vind og relativt små dønninger gjør at vi tør å gå videre alene, men holder godt fra land. Går gjennom Mossekanalen og når vi skal øke farten forsiktig etter 5-knopen nord for Betongen skjer det (heldigvis?) igjen. Null respons ved pådrag, kraftige vibrasjoner, brå stigning i turtall for deretter å gå i nødmodus som tidligere.

Slipper av kona i Kambo. Heldigvis rolige forhold, for responsen på gassen er uberegnelig i nødmodus. Mens jeg går videre til Son kjører kona dit og informerer om min ankomst. Hun og Rolf tar meg i mot, som sagt litt uberegnelig respons på gass, spesielt ved bakking.

Rolf kobler seg på og konstaterer injektorfeil. Forteller ham at VP Norge ikke protesterte da jeg sa at alle skal byttes. Han sier OK. Han skal også bytte en kabel da diagnosen viste at det ikke ble oppnådd kontakt med dyse nr. 4.

Om dette er det samme injektorproblemet som andre har hatt vet jeg ennå ikke. Det er også litt merkelig at jeg fikk det inntrykket at han trodde at jeg allerede hadde fått byttet injektorer. Mer om dette på mandag da reparasjonen skal være ferdig.

Ved første alarm hadde motoren gått 114 timer, ved siste ca. 130 inklusive 2 timer på tomgang i Strömstad. Motoren ble innkjørt etter alle instrukser. Vi kjører motoren ekstremt snilt. Aldri pådrag over 17-1800 rpm før motoren er gjennomvarm. I fjor marsjet vi på 2800 rpm, i år 2500 rpm pga av dieselprisene. Har kjørt store deler av ferien i snekkefart. Fullt pådrag har forekommet 4-5 ganger, da kun for test.

Når vi nå har vært på land i 2 dager kommer den store skjelven. Hva er det vi selv har utsatt oss for? Gå videre med en motor som er en tikkende bombe over disse strekkene i sterk vind. Vi følte oss presset til dette etter den responsen vi fikk fra VP. Det vi burde ha gjort var å bli liggende på Malmön, ringt VP Norge og sagt: Fiks det!

Påstanden om at problemene kun oppstår på båter med Norsk (vestlandsk) diesel synes for meg som svada. Vi hadde diesel fra Lysekil. Når vi vet hvor mange norske båter som går langs Vestkusten i Sverige burde VPs forhandlernett i Sverige vært informert og VP burde uten å nykke ha rykket ut på et hvert problem, ikke bare gi beskjed: kom innom neste gang dere har feil. I nødmodus tror jeg ikke vi hadde klart å holde båten på kurs over Gule Humpen, 16-1700 rpm er en ting, kraft noe annet, den går tross alt bare på 3 sylindere. Hva om en injektor til hadde gått føyken samtidig? Det er litt vanskelig å komme på verksted post mortem.

Hadde problemer med samme potensiale for skade på liv og helse forekommet på en bil, ville alle slike biler blitt kalt inn, eventuelt ville det også bli nedlagt kjøreforbud inntil feilene var funnet og rettet.

Så i et tidligere innlegg i tråden at VP garanterer at problemene vil forsvinne etter bytte av injektorer. Hvordan kan de si dette når de ikke har kommet fram til noen spesifik årsak? Kan vi noen gang stole på motoren igjen?

Redigert av haraldk (see edit history)

Syntes du skal være stolt jeg. Jeg hadde aldri turt å legge ut på en slik tur med singel installasjon CR motor! På større fartøy med cr er det to helt separate elektronikker med 2 stk separate strømforsyninger, dobbelt sett med følere , to høytrykkspumper osv (heinsmann). En må neste ha vert i en situasjon der en vet at stopper motoren er sjangsene små for å klare seg for å skjønne hvor mye driftsikkerhet har å si. Om motoren går pent på tomgan er av liten betydning da! At dette blir dekket av garanti er vel kun interessant om man finner at restene av båten/motoren

Norske avgiftsregler gjør at det forbyr seg for de fleste med vanlig lommebok å tenke på båter med dobbelinstallasjoner.

På brygga ved Hankø snakket jeg forresten med eieren av en nesten ny Princess V46. Den ene motoren stoppet på vei over Gule Humpen på vei sørover. Dette var motoren som servoen var koblet på. 16 tonns båt uten servo er visstnok ikke lett å styre. På vei nordover tok kona hans taxi fra Grebbestad til Strömstad. Årsaken til motorstoppen rakk jeg ikke å få vite, da de holdt på å legge fra.

Redigert av haraldk (see edit history)

Hei og takk for sist :smiley: Trist at dere skulle få en slik ende på ferien deres. Det er jo ikke noe morro når slikt skjer. Dårlig vær og en motor man ikke stoler på er ikke noe morro.

Rart dette Rolf sier at du har dårlig kontakt med injector nr 4. Jeg er faktisk ikke sikker på om du da har et injector havari eller om det "bare" er en løs kabel. Det kunne være interessant å høre hvilke feilkoder LaSa i Son får på motoren din. Jeg vet om en annen D4 motor som ble tolket som injector havari - men som viste seg å være en løs kabel som var fikset på 5 minutter.

Nummeret du fikk av meg til Ringens Varv er mobilen til Pernilla som driver Ringes Varv sammen med Peter. Om det står 070 på begynnelsen er det mulig det hadde fungert med 00467-- i stedet. Det er et svensk mobilnummer og det funker for meg å ringe 070----. Synd at du ikke fikk kontakt.

Ringens Varv brukes mye av NordWest. De har bla byttet software på mine D6'er - der bla joy stick funksjonen ble forbedret samt at det nå er en varig feillogg i systemet som ikke slettes hver gang man stopper motoren og de tok 50 timers serivce forrige uke. Jeg ba de også sjekke med VP om hvordan jeg skulle forholde meg til svensk diesel og additiv. Svaret var at jeg ikke trenger å ha på additiv på vanlig svensk avgiftsbelagt marinediesel og at det ikke er noe problem å blande norsk diesel med additiv med svensk avgiftsbelagt diesel. Dog er jeg i klartekst advart mot å fylle svensk avgiftsfri diesel - denne kunne ikke NordWest eller Ringens Varv gå god for kvaliteten på og dermed om den var OK på D motorene. Jeg vet at en del nordmenn fyller slik avgiftsfri diesel i Sverige - det ville aldri jeg gjort med den drivstoffproblematikken vi har i Norge på D motorene. Noen sier at fetere diesel er bra for motoren - det stemmer sikkert for gamle motorer - jeg tror ikke det er rett for CR motorer. Så jeg fyller alltid på additiv på norsk diesel og fyller alltid avgiftsbelagt diesel i Sverige (selvom jeg sikkert kunne spart en hel del penger på å fylle avgiftsfri diesel når vi fyller mange hundre liter). Da jeg snakket med Framnæs Maritime om dette sa de også at det er enkelt å ta en prøve av dieselen for å finne ut hva slags diesel man har fylt. Når det er sagt så sier jo ikke brevet fra VP som mange D eiere har mottatt at man MÅ bruke additiv. Når Statoil i tillegg har vært utsolgt for produktetet noen uker i sommer blir det jo ikke så enkelt :smiley:

Det VP har sagt er at den norske marine dieselen ikke inneholder de smørestoffene som autodiesel er tilsatt for å smøre CR systemer (norsk marine diesel bruker svovel som smøremiddel). Den svenske, avgiftsbelagte dieselen har disse smørestoffene tilsatt. Jeg gjetter på at svensk avgiftsfri diesel er mye lik den norske marine dieselen

Håper det løser seg ot at du kan oppdatere oss på motoren din. Håper du sjekker feilkodene Lasa får frem før det byttes injectorer - det kunne være interessant å høre om det bare er en løs kabel eller om du faktisk har et havari.m Om du noen gang kan stole på motoren din er det bare du som kan avgjøre. Alle motorer kan få feil - og det er alltid trist. Når det skjer feil hos meg tar det alltid litt tid før jeg stoler på motoren igjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
På brygga ved Hankø snakket jeg forresten med eieren av en nesten ny Princess V46. Den ene motoren stoppet på vei over Gule Humpen på vei sørover. Dette var motoren som servoen var koblet på. 16 tonns båt uten servo er visstnok ikke lett å styre. På vei nordover tok kona hans taxi fra Grebbestad til Strömstad. Årsaken til motorstoppen rakk jeg ikke å få vite, da de holdt på å legge fra.

Årsaken i hans tilfeller er nok ikke dysehavari da V-46 bare ble levert med TAMD 74 og 75P motorer på 480 hk som er mer "tradisjonelle" EDC motorer med elektronisk styrt mekanisk dieselpumpe.

Kjedelig sak for deg :nonod: Fint at det gikk bra med deg og kona! Det er tross alt det viktigeste..

Fint at injektorene dine blir byttet, men kan man være 100% sikker på at motoren ikke har fått andre mekaniske skader etter all klakkingen og dunkingen du hørte??

Slik jeg har skjønt det har flere av D-motorene som har havarert "skikkelig" med at hylsa rundt injektoren revner og høyt trykkk går ut i kjølevannskretsen og blåst ut frostpluggene også hatt skader/sprekker i stempel og sylindervegg på den sylinderen med havarert injektor. Hadde jeg vært deg ville jeg forvisset meg om at motoren ikke har fått mekanisk skade av dette.

På en måte ville det det kanskje vært bedre om motoren din havarerte, for da ville du fått en flunka ny motor på relativt kort tid....

Det tallet på 30-40 havarerte motorer gjelder slik jeg har skønt det de som har havarert mekanisk. De som har hatt diverse alarmer og injektorbytter men ikke havarert er ikke blandt disse? Noen som kan bekrefte?

Mvh. SAP

At en injektor ryker på en CR motor er antakelig ikke mer dramatisk enn at en dyse havarerer på en lavtrykks diesel.

De motoroer som totalhavarerer smeller skikkelig - da går frostpluggen og motoren tømmes for kjølevæaske på sekunder.

Det rare er fortsatt at slike ting bare hender med norske motorer. Kunne vært interessant å høre om hvor mange av de som har D motorer som faktisk har i additivet som VP anbefaler. Det virkelig interessante er jo om det blir et havari på en motor som har brukt additv - for da er VP på feil spor. Ut i fra den infoen jeg har så har ikke VP endret noe på hverken motorer eller injektorer som følge av de havariene som har vært i Norge. At VP i Sverige av den grunn ikke har hørt om injektorhavarier forstår jeg - for feilen forekommer ikke i Sverige.

haraldk: jeg går litt tilbake til dette med den kabelen til injector 4 - og at motoren fungerte helt normalt da vi prøvekjørte den på Malmön. Om det har vært glapp i kabelen kan det forklare hvorfor dere fikk problemene i litt grov sjø. Kan være at dunkingen/rullingen i båten ga dårlig kontakt. Jeg har faktisk liten tro på at en defekt injektor kan være en periodisk feil som bare kommer i grov sjø. Enten så er injektoren defekt eller så er den ikke det (dette fordi det som skjer med injektorene er at nåla skjærer seg )

For meg er det viktig å vite hvorfor en feil har oppstått for å få tillit til motoren igjen - om dette da faktisk er injektorhavari eller en løs kabel kan da være av interesse for dere også tenker jeg :smiley:

En fortelling om hvordan en båtferie kan bli noe helt annet enn hyggelig og avslappende. Jeg forstår godt at dette har vært en marerittopplevelse.

Og det er selvfølgelig bra at det gikk bra med dere, og at dere kom dere hele hjem. Men det jeg lurer på er hvordan man kan stole 100% på motoren igjen etter dette? Ihvertfall stole så mye på motoren at man ikke konstant sitter å lytter og føler etter om alt er som det skal. Jeg hadde hatt store problemer med det.

Hadde problemer med samme potensiale for skade på liv og helse forekommet på en bil, ville alle slike biler blitt kalt inn, eventuelt ville det også bli nedlagt kjøreforbud inntil feilene var funnet og rettet.

Nettopp. Det er tragisk at båt/båtmotorprodusentene ikke behandler kundene sine med mer respekt.

sap_2000: Antallet havarerte injektorer er det vel kun VP som vet. Hvis de vet? Jeg tipper tallet er stort. Veldig stort.

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)

Leste innlegget ditt, Haraldk. Ikke mye hyggelig dette. Man må kunne stole på sin motor, spesielt når man bare har en.

Nå ser det ut til å ordne seg med garantireparasjon, men likevel sitter jeg igjen med en uggen følelse. Spørsmålene som kverner rundt i hodet er vel "Hvorfor skjedde dette?" og "Kan det skje igjen?"

Finner man svaret på det første spørsmålet, er jo sjansen stor for at svaret på det andre spørsmålet blir "Nei".

Problemet ser ut til å være at mange D-serie motorer har hatt samme eller lignende symptomer. Og det på nye motorer med få timer på timetelleren.

Har ikke engasjert meg noe særlig i denne strengen da jeg har en Yanmar som har null og nada elektronisk styring. Innser jo at elektronikken og commonrail er et fremskritt som er kommet for å bli. Bedre forbrenning, lavere vekt, mindre volum og flere hester er jo bare glimrende, men teknikken er tydeligvis versjon 1.0. Ikke for det. En del andre fabrikanter med elektronisk styring og commonrail ser jo ut til å klare seg bra. Tilsynelatende.

Men nå er det jo ikke bare injektorproblemer På D-serie. Det er overtrykk i kjølesystem og frostplugger som spretter ut. Det er foringer som sprekker eller lekker, drivstofflekkasjer og eksplosjoner. Det er elektronikkhjerner med utviklingshemninger som noen ganger virker totalt lobotomerte, mens tvillinghjernen ser ut til å fungere helt perfekt. Og så har vi det store flertallet som ikke har hatt et eneste lite problem med noe som helst. Pussig er jo en passende beskrivelse.

Jeg har siklet litt på en nesten ny Nimbus Commander. Kommer neppe til å kjøpe, da det er i overkant mye penger, men nå har jo disse Volvo D serie greiene gått så langt at jeg er lite lysten på å kjøpe båt med D4 selv om det er D4 x 2.

Synd det skal bli slik. Usikkerheten ødelegger jo mye av båtgleden. Og selv med dobbelinstallasjon har man jo forsatt motorbekymringene, selv om motor nr. 2 redder situasjonen når motor 1 får hikke.

En god ting opp i det hele må da være at bruce-kopien din ser ut til å gjøre en glimrende jobb. :smiley:

Leste innlegget ditt, Haraldk. Ikke mye hyggelig dette. Man må kunne stole på sin motor, spesielt når man bare har en.

Jeg har også Yanmar, men må innrømme at jeg ikke stoler fullt og helt på den heller. Har bare hatt båten i tre måneder og sitter og til stadighet og lytter - senest på fredag i relativt kraftig hekksjø mellom Lyngør og Portør hørtes det ikke bra ut når akterenden reiste seg vel mye på vei ned av en svær dønning - andre lyder som man blir litt usikker på de første gangene er når vinden drar litt i en annen retning og lyden fra brumlebassen endrer seg veldig. Det hjelper nok å få noen hundre timer til med samme båt/motor, men på den annen side er det vel litt betryggende å være forberedt på motorhavari? Men, det hadde nok ikke skjedd dersom jeg ikke hadde begynt å lese på her på bp for tre år siden. Kostnadene til ankerdrammer øker derimot etter tøffe strekk.

Jeg har også Yanmar, men må innrømme at jeg ikke stoler fullt og helt på den heller. Har bare hatt båten i tre måneder og sitter og til stadighet og lytter - senest på fredag i relativt kraftig hekksjø mellom Lyngør og Portør hørtes det ikke bra ut når akterenden reiste seg vel mye på vei ned av en svær dønning - andre lyder som man blir litt usikker på de første gangene er når vinden drar litt i en annen retning og lyden fra brumlebassen endrer seg veldig. Det hjelper nok å få noen hundre timer til med samme båt/motor, men på den annen side er det vel litt betryggende å være forberedt på motorhavari? Men, det hadde nok ikke skjedd dersom jeg ikke hadde begynt å lese på her på bp for tre år siden. Kostnadene til ankerdrammer øker derimot etter tøffe strekk.

Hvis du bekymrer deg for mye så er det bare å satse på seilbåt vet du BårdK :flag: Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver, en sitter å lytter og i en båt blir det mange rare lyder som varierer etter bølger, belastning osv så det tar tid å lære seg til å "akseptere" disse lydene... Med seilbåten nå slapper jeg fullstendig av, jeg har en god motor, men hvis den likevel skulle svikte meg så er det bare å dra opp seilene. DET er en god trygghet å ha når en går for motor og vis versa om en skulle få problem med seilene. For oss har dette en verdi i seg selv... Dessuten er jeg jo svært glad i seildrevet, det er fullstendig fritt for vibrasjoner, jeg lider jo av Vibrates Mentales... :lol: Vel, vel. Nok propaganda :yesnod:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

MS Pluto (saga 315 med D4-260) er vel hjemme igjen etter en flott tur Oslo - Gøteborg - Fredrikshavn - Hals - Limfjorden rundt - Thyborøn - retur Hals - Gøteborg - Oslo. Ingen injektorproblemer i år (i fjor måtte vi skifte en). Feikodene kan man få ut selv ved å trykke på de riktige knappene før man slår av tenningen. (Jeg fikk veiledning om dette fra vp verkstedet - det kan også leses ut fra en gul plansje som fulgte med som vedlegg til instruksjonsboken). Vi måtte ligge værfaste i 4 døgn i Fjellbacka mens kulingen blåste som verst og observerte hele 4 båter som måtte taues vekk fra utsiden av flytebrygga av redningstjenesten p.g.a. høy sjø og slag mot bryggen.

Vi for vår del har hatt en uforglemelig flott ferie, men så har da også D4 vært snill heldighvis.

Vi stolte faktisk på at vi ville få hjelp på et vp verksted underveis dersom vi hadde fått problemer. Det er skandaløst at verkstedene ikke er informerte slik at de kan gripe fatt i problemene.

Hei Haraldk

Det var litt av en “manndoms-prøve” du var gjennom her.

Var selv ute i dårligt vær i sommer (N sterk kuling, vind 18-20 m/s) og tenker med gru hva som kunne skjedd visst jeg hadde fått de samme problemene som du.

Det var heller ikke oppløftende den service VP i Sverige gav deg.

Som nevnt i innlegg over; de injector havari som har vært i massemedia, har kobber-hylsa sprekt, samt grunnet trykket av fuel – sprengt frostpluggene.

Det var også nevnt at du måtte skifte kabel til cyl.#4.

Som også nevnt over; “kan” dette ha vært årsaken til problemet.

Har du noen mulighet til å få en rapport fra LaSan om hva de har funnet ut?

Ser ventilene du skiftet bra ut, vil en trykktesting avsløre om en av ventilene har feilet.

For oss med D4 maskiner er dette viktig informasjon, om vi i det hele tatt kan stole på motoren.

Håper ikke denne hendelsen har ødelagt for båtlivet ditt; det har gitt meg en “støkk”!

Bitteliten: Takk for sist til deg og! At det "bare" er et kabelproblem kan man jo håpe på. Får snakke med Rolf utpå mandagen. Han noterte opp kodene han leste ut på Compaq-en, sa at vi hadde injektor-feil før han deretter stoppet motoren, så jeg burde kunne få kodene av ham. Det var etter at han startet opp igjen og gjorde diverse heksekunster med EVC kontrollen at han nevnte kabelproblemet. Om han så dette via Compaq-en eller fra EVC-en vet jeg ikke.

Feilen både utenfor Malmön og i Kosterfjorden skjedde riktignok i høye dønninger, men de kom inn bakfra eller skrått bakfra og førte derfor ikke til slag eller ristinger, bare til at motoren jobbet tungt. Dette taler igjen mot vakkel i kabel som (eneste) årsak. Feilen sør for Kambo oppsto på flatt hav.

Jeg kan for lite om systemene her, men kan det være slik at en dårlig kabel kan føre til at injektoren blir stående pip åpen slik at diesel kommer inn på feil tidspunkt, noe som fører til feiltenning (risting og klakkelyder). Feiltenningen oppdages så av EVC som kutter ut angjeldende injektor og går i nødmodus for å beskytte motoren? Kanskje bare nok en vill teori blandt mange andre. Får snakke med Rolf før jeg spekulerer noe mer.

Når det gjelder avgiftsfri/grønn/farget diesel i Sverige står det ikke noe om dette i brevet fra Volvo Penta Europe Office Norway, enda de vet at tusenvis av norske båter ferdes her i ferien. At ikke forhandlernettet er informert om problemet med "norske" VP motorer og at det tydeligvis ikke finnes en strategi for å serve norske VP eiere på besøk i Sverige undrer meg også stort. VP har så vidt jeg har fått vite et beredskapslager av motorer for å kunne bytte de som får totalhavari i løpet av 48 timer. De som bare nesten går på grunn får tydeligvis seile sin egen sjø...

Los Endos: Nei, jeg har ikke brukt noe additiv. Fikk ikke tak i dette før ferien, de hadde ikke fått det inn hos forhandleren på Nesbru når jeg var der siste gang før avreise.

Det står i instruksjonsboken din hvilket drivstoff VP sier er OK. Om du fyller noe som ikke oppfyller disse kravene er det et valg man tar på egen risiko. Jeg gjentar mitt råd om ikke å fylle avgiftsfri "fiskediesel" på D motorene. Denne dieselen skal i hht reglene ikke være tilgjengelig for fritidsflåten - og jeg ville ikke riskiskert motorhavari eller det som værre er for å spare noen kroner på dieselen.

VP har ikke sendt ut noen service bulletin over hele verden om inkector problemene - jeg vet ikke hvorfor - men jeg tror VP er ganske så sikre på at dette er et lokalt problem forårsaket av diesel som ikke er god nok i Norge.

En løs kabel er definitivt nok til at motoren går i nødmodus. Da får ikke styringssystemet sendt og mottatt de instruksjoner den skal ha.

jeg var innom vp forhandler nummer 5 siden sesongen startet med ny båt med D4 260 her om dagen for å kjøpe dette anbefalte tilsetningsstoffet, dog uten hell. Ganske ille synes jeg at VP går ut og anbefaler et produkt som etter min erfaring ikke er mulig å oppdrive.

Den siste forhandleren jeg var innom var i Arendal, og han hadde en Windy liggende ved brygga med 3 D6 ombord, der den ene var havarert, gått mellom 100-200 timer, stusselig nå midt i ferien sa jeg, ja sa han motoren er på vei men det er nesten verre å få tak i en kranbil til å løfte med nå i ferien sa han :crazy:

Motoren min er nå kjørt 60 timer og har til nå fungert fint, men jeg hadde et tilfelle på vei ned Tromøysund der jeg lå på 15-1600 omdr, og plutselig hører at motoren kutter på en sylinder og vibrerer mye, får ingen feilmelding, slakker først av litt for så og prøve pådrag igjen og motoren begynner å gå normalt igjen. har ellers ingen indikasjoner på noe galt. Tok opp hendelsen med VP forhandleren i Arendal, uten at han kunne gi noen forklaring på hendelsen. Kan dette være en indikasjon på at en injektor har feil? Er det noen som kjenner igjen dette symtomet? har vel kjørt 5-10 timer etterpå uten å merke noenting.

Sitter jo med alt en har lest om disse motorene i hodet, og det skaper jo bekymring når en får slike hendelser servert.

jeg var innom vp forhandler nummer 5 siden sesongen startet med ny båt med D4 260 her om dagen for å kjøpe dette anbefalte tilsetningsstoffet, dog uten hell. Ganske ille synes jeg at VP går ut og anbefaler et produkt som etter min erfaring ikke er mulig å oppdrive

Hei, har du forsøkt på Shell - Husker jeg ikke feil, var det nevnt fra Volvo at alle VP forhandlere og Shell stasjoner fører denne tilsetningen.

Løs kabel holder.

En bekjent har en båt med to D4 260 gått ca 250 timer, fikk alarm etter en times gange og belastning. Gikk vekk ved å restarte den motoren. Han hadde hørt om problemene, og ringte VP Norge på en tydeligvis overtalende måte, de sendte nemlig ut en servicetekniker som jobbet nesten 24 timer for å finne og løse problemet. Han hadde sagt "problemet skal vekk nå om vi så skal bytte motoren".

Det viste seg at feilen var en halvløs kabel inn på starteren på den ene motoren, denne skapte feilmeldingen.

To poenger med historien, alle feil på D-motorene er ikke injektortrøbbel, og VP Norge stiller opp så godt de kan.

Shell stasjoner fører denne tilsetningen.

Denne tilsetningen er produsert av Statoil, så jeg vil tro man har mest lykke ved å ringe Statoil Norge og forhøre seg om hvor tilsetningen er tilgjengelig.

Statoils Norge, kontaktinformasjon

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

To poenger med historien, alle feil på D-motorene er ikke injektortrøbbel, og VP Norge stiller opp så godt de kan.

Hva er egentlig poenget ditt? Blir det et bedre produkt at det også er andre feil i tillegg til injectorproblemer?

Gjør så godt de kan sier du? Synes haraldk's historie viser det motsatte !

Hvilken beredskap har de for å avhjelpe de problemer denne type motorer representerer for eierne?

Hadde de vært i nærheten av å gjøre noe for kundene sine, hadde de i det minste sørget for at den foreskrevne medisinen var tilgjengelig for de som har kjøpt denne typen motorer!!

Redigert av rogeri (see edit history)
Da kan jeg anbefale IPS også :wink: ingen vibrasjoner - omtrent støyfritt og eksos ut på 1 meters dyp så ingen lukt.

Ja, det er sikkert ett sinnsykt bra system. Med tanke på dieselprisene så vil jeg tro du fort sparer inn igjen denne ekstra kostnaden (antar det er betydelig dyrere enn ordinær aksling/propell), vet du hvor mye du sparer i marsjfart i liter pr time? Mitt seildrev har den fordelen at det er noe rimeligere :lol: Vi møtte forresten er en NW42 i går, den gikk nært oss og det er et majestetisk syn ja... Nydelig motorbåt, det skal være sikkert og litt kult at en ser med en gang hvilket produkt det er. Mor sier tørt "Nordwest?" når den passerer... Det er noe verre å se om det er Prinsess/Failine etc... Antar du er happy med nybåten? Etter at jeg har fått byttet bunnpanne på Yanmaren har jeg begynt å stole på den, det som imponerer meg mest er at den er helt røykfri uten noen form for elektronikk. Det er ikke synlig røyk overhode selv ved kaldstart uten gløding såvidt jeg har klart å se... Men jeg tror den "knatrer" noe mer enn tilsvarende VP. Det er iallefall stillere ombord i Bav 36en min kompis har som har VP2030... Jeg leide en minigraver nylig der det stod en D1 i og den gikk utrolig rolig. Til og med naboen kommenterte at minigraveren var utrolig stillegående... Vel, la oss håpe at VP finner ut av disse problemene sine på ellers så flotte motorer, det er rett og slett trist at folk som har brukt så mye penger på en båt ikke kan lene seg tilbake i førerstolen og nyte turen uten å måtte bekymre seg for at beiste under dørken skal svikte...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...