haraldk Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 (redigert) Motoren min er nå kjørt 60 timer og har til nå fungert fint, men jeg hadde et tilfelle på vei ned Tromøysund der jeg lå på 15-1600 omdr, og plutselig hører at motoren kutter på en sylinder og vibrerer mye, får ingen feilmelding, slakker først av litt for så og prøve pådrag igjen og motoren begynner å gå normalt igjen. har ellers ingen indikasjoner på noe galt. Ligner mye på det jeg opplevde fra Slevik ut rundt Merrapanna, fikk sterke vibrasjoner, som om det var kast i propell eller aksling, men ingen alarm. Slakket av til jeg kom inn i smulere farvann ved Hankø og ga gradvis gass til ca. 2500 rpm., da kom alarmen og motor gikk i nødmodus. Har snakket med VP Norge i dag. Fikk først beskjed om at de ikke har noe support-avdeling og at jeg måtte henvende meg til forhandler. Etter at jeg insisterte på å få snakke med en teknisk kyndig ble jeg satt over til en jeg glemte å skrive opp navnet på . Fortalte om mine opplevelser og symptomer og han mente bestemt at jeg hadde injektorfeil. Når jeg spurte han om en injektorfeil ble borte når man skrur av motoren sa han at feilen ville komme tilbake ved belastning av motoren. Han mente at alle injektorene burde byttes, deretter burde motoren kjøres på nesten topp turtall (3300-3400 rpm) i et par timer. Det er tydeligvis forskjell på injektorfeil og injektorhavari. Han tvilte forøvrig på kabelsporet, men sa jeg fikk ta det videre med VP i Son. Har prøvd i flere timer å få tak i Rolf, men avventer fremdeles svar... Redigert 21.Juli.2008 av haraldk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Hei Haraldk, her lest din fyldige beskrivelse om din dramatiske opplevelse med stor interesse. Det er en skikkelig guffen følelse å gå med en motor som fusker og som du bare venter på skal stoppe hvert øyeblikk. Har opplevde selv et par ganger, riktignok en annen motor og annet problem, men dog ikke kjekt Når heller ikke været viser seg fra sin beste side så blir det bare mer dramatisk. Det som jeg reagerer litt på er hvor raskt VP konkluderer injectorfeil og alt alle injektorer må byttes. Nesten så en begynner å lure på om de alt har en generasjon 2 injectorer på plass men ikke ønsker å si det for høyt slik at de skal slippe å bytte på alle maskiner Bare en tanke Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Los Endos Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Skikkelig kjedelig historie Harald K. Håper det løser seg greit nå. Jeg tok en ringerunde idag for å finne noe av dette additivet vi skal tilsette D serie motorene, men det er faktisk umulig å oppdrive. Det er jo litt leit, når VP mener at vi bør bruke dette. En VP forhandler jeg snakket med mente at jeg i alle fall ikke burde fylle diesel i Sverige... Det høres jo meget snodig ut, særlig siden de svenske VP forhandlerne ikke har opplevd noe særlig problemer med svenske båter. Motorene er like i Norge og Sverige, og hvorfor er da "svensk" diesel skadelig for "norske" motorer...?!? Merkelig. Jeg håper snart at VP har en fullgod løsning på problemene. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Det som jeg reagerer litt på er hvor raskt VP konkluderer injectorfeil og alt alle injektorer må byttes. Nesten så en begynner å lure på om de alt har en generasjon 2 injectorer på plass men ikke ønsker å si det for høyt slik at de skal slippe å bytte på alle maskiner Bare en tanke Jeg har også lurt på det samme. Litt tidligere i tråden fortalte en at han hadde forlangt alle injektorene byttet før han dro på ferie og verkstedet hadde sagt seg enig. Dette var noe av bakgrunnen til at jeg forlangte alle mine injektorer byttet da jeg ringte til VP Norge fra Strömstad mens motoren gikk på tomgang i nødmodus. I samtalen med Volvo i dag kom også anbefalingen om å bytte alle. Hmmm Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Det kan jo være en ide å spørre verkstedet om hvilken garanti du har for at disse injectorene vil holde lengre enn de gamle? Og om det er det samme "dritten" du får monterte igjen eller om det er en forbedret utgave? Kunne vært intressant å høre svaret på de spørsmålene Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
BårdK Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Skikkelig kjedelig historie Harald K. Håper det løser seg greit nå. Jeg tok en ringerunde idag for å finne noe av dette additivet vi skal tilsette D serie motorene, men det er faktisk umulig å oppdrive. Det er jo litt leit, når VP mener at vi bør bruke dette. En VP forhandler jeg snakket med mente at jeg i alle fall ikke burde fylle diesel i Sverige... Det høres jo meget snodig ut, særlig siden de svenske VP forhandlerne ikke har opplevd noe særlig problemer med svenske båter. Motorene er like i Norge og Sverige, og hvorfor er da "svensk" diesel skadelig for "norske" motorer...?!? Merkelig. Jeg håper snart at VP har en fullgod løsning på problemene. Det gjelder vel kun avgiftsfri svensk diesel. Se innleggene til Bitteliten over, han forklarer det nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
MS Pluto Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Det kan jo være en ide å spørre verkstedet om hvilken garanti du har for at disse injectorene vil holde lengre enn de gamle? Og om det er det samme "dritten" du får monterte igjen eller om det er en forbedret utgave? Kunne vært intressant å høre svaret på de spørsmålene Dette er et spørsmål som kan ha betydning for mange. I vårt tilfelle skiftet verkstedet bare den ene injektoren der lekkasje ble konstatert etter en trykkontroll. Dersom det er kommet forbedrede injektorer, er vi mange som vil kreve disse. MS Pluto Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 (redigert) svar til bjoris: Det beste med IPS er manøvreringsevnen i havn, lav støy og ingen eksos inn i båten. De som følger tråden om status på svenskekysten kan se noen av bildene vi har tatt fra trange farvann. Det er ro i båten alltid - og ål egge til kai eller gå fra kai er en smal sak - kan lukeparkere båten med 1 meter foran og 1 meter bak ledig plass. Og om mannskapet ikke er klart holder jeg båten enkelt i ro (har en fundering på om jeg skal oppgradere til GPS anker - slik at båten automatisk kan holde posisjonen). Drivstofforbruket mot aksling er vanskelig å si. Vi bruker ca 100-110 liter i timen i 22-25 knop. Vet ikke hvor mye tilsvarende båt ville brukt med aksel installasjon fordi den er aldri lagd De siste 20 motortimer har vi et snittforbruk på ca 35 liter i timen. Alternativet på denne båten til IPS er hekkagregat. Hvordan forbruket er på de vet jeg ikke. Ytelsene er vel omtrent de samme med 2xD6 370 som med IPS 600. Prisforskjellen er ca 400.000 i hekkagregats favør (med da bør man legge til hekktruster synes jeg - og den koster fort 50.000) Om vi er fornøyd med båten: Ja - dette er den beste båten vi har hatt noen gang. Er veldig forøyde. Noen småting er det alltid med ny båt - også vår. vi ligger på NordWest nå bla for å bytte en slange til en dusj og en lyskaster. Gikk opp fra Gøteborg i kveld - hadde en fantastisk seilas i mørket opp Malø Strømmar Og forresten - motorene har gått 58 timer til nå. Helt uten feilslag. Bank i bordet (eller peppar peppar som svenskene sier) Redigert 21.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 (redigert) Har fundert litt rundt injektorproblemer i kveld etter samtalen med VP Norge tidligere i dag, og etter å ha skummet gjennom tidligere innlegg i denne tråden. Det virker på meg som det er tre forskjellige varianter eller grader av injektorproblemene. 1. Injektor (dyse/nål) henger seg midlertidig opp eller blir treg pga. f.eks elektomekanisk feil eller dårlig smøring. Fører til overtrykk i railen ved kompresjon og EVC kobler injektoren ut. Motoren går i nødmodus og halter videre på 1 sylinder mindre og lavt turtall. Feilen er transient og motoren ser ut til å fungere normalt etter ny start. Kan/vil komme tilbake ved belastning av motoren. Kan kanskje spores ved trykktest. 2. Injektor (dyse/nål) skjærer seg = injektorhavari. Fører til overtrykk i railen ved kompresjon, motoren går i nødmodus og halter videre på lavt turtall. Feilen er solid og man får ny alarm ved oppstart. Motor igjen i nødmodus. 3. Injektor (dyse/nål) skjærer seg = injektorhavari. Overtrykket klarer å sprenge kobberhylsa og trykket går ut i kjølesystemet og sprenger frostplugger = motorhavari. Uten tvil solid feil Spørsmålet er om det bare er grader av flaks eller uflaks som avgjør hvilken variant man treffer på. En annen ting som gjør meg mer og mer forbannet er at feilkodene i standard konfig av EVC ikke blir logget. Nå forteller Bitteliten at dette kan gjøres ved en oppgradering av sf/fw i EVC. VP burde ha tilbudt denne oppgraderingen vederlagsfritt til alle D4/D6 eiere samtidig som de sendte ut sitt sommerbrev. Mulighet til å lese av kodene fra logg i etterkant hadde i alle fall spart oss for masse traumer, motoren kunne da vært fikset allerede i Smögen. Fikk kontakt med VP Son i ettermiddag, de hadde akkurat startet å jobbe på motoren. Rolf jobbet i en annen båt så jeg fikk ikke kodene han hadde avlest. Ble lovt dem i morgen (huff, det er blitt i dag). Redigert 21.Juli.2008 av haraldk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Den nye programvaren som er lagt inn i båten min er en oppgradering av IPS systemet - der feil logg var en av endringene. Det er mange andre endringer også - viktigste er på styringen av joy stick Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 God morgen Bitteliten! Har du mulighet til å sjekke om logg-muligheten kun er tilgjengelig for EVC i en IPS installasjon, eller om det også finnes for "gammeldagse" aksling/drev EVC installasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2008 Del på Facebook Svart 21.Juli.2008 Har desverre ikke det. Min verden er begrenset til NordWest og der er aksling et fyord Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 To poenger med historien, alle feil på D-motorene er ikke injektortrøbbel, og VP Norge stiller opp så godt de kan. Hva er egentlig poenget ditt? Blir det et bedre produkt at det også er andre feil i tillegg til injectorproblemer? Gjør så godt de kan sier du? Synes haraldk's historie viser det motsatte ! Hvilken beredskap har de for å avhjelpe de problemer denne type motorer representerer for eierne? Hadde de vært i nærheten av å gjøre noe for kundene sine, hadde de i det minste sørget for at den foreskrevne medisinen var tilgjengelig for de som har kjøpt denne typen motorer!! Jeg synes noen av dere kanskje begynner å bli vel hysteriske. Er vel en form for massesuggesjon rent psykologisk, men snart er angsten for at noe skal gå gærnt helt ødeleggende for båtgleden for flere av dere. Jeg ville bare nevne at båtmotorer alltid har hatt feil, og gamle motorer hadde faktisk flere feil enn nye. Det er bare tull at alt var bedre før, det var det ikke. Men det gjorde ikke så mye, de kunne skru, båtene tålte mer og eierne tålte mye mer. Så når man pådrar seg avanserte båter, så får man selvsagt flere problemer, ikke færre. Mangler dere lurium? Sleng på en liter totaktsolje i ny og ne, samme effekten. Men den er vel ikke stemplet av Vice President i Volvo Penta og da tør dere ikke. Kanskje på tide å slappe av litt? Det er faktisk svært få av disse motorene som raser. Når det gjelder haraldk, så har han min dypeste sympati. Alle som har vært ute på en slik tur vet hvor jævlig det er, har hatt et par slike gjennom 25 år med båt, men aldri med en D-motor. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 (redigert) Jeg synes noen av dere kanskje begynner å bli vel hysteriske. Er vel en form for massesuggesjon rent psykologisk, men snart er angsten for at noe skal gå gærnt helt ødeleggende for båtgleden for flere av dere. Jeg ville bare nevne at båtmotorer alltid har hatt feil, og gamle motorer hadde faktisk flere feil enn nye. Det er bare tull at alt var bedre før, det var det ikke. Når det gjelder haraldk, så har han min dypeste sympati. Alle som har vært ute på en slik tur vet hvor jævlig det er, har hatt et par slike gjennom 25 år med båt, men aldri med en D-motor. gamle motorer hadde faktisk flere feil enn nye - ikke min erfaring. Hatt to tidligere båter i 7 år, hhv 16 og 11 år gamle ved salg, uten et feilslag på motoren. snart er angsten for at noe skal gå gærnt helt ødeleggende for båtgleden for flere av dere - det er nettopp det som skjer med oss, men det skyldes ikke uvitenhet om at det alltid vil være noe som kan gå galt. Det skyldes det faktum, som etter hvert har kommet fram, at D4/D6 motorene her er overrepresentert med sine injektorproblemer og som pga. konstruksjonen rundt kobberhylse/injektor kan føre til totalhavari. Vi var heldige, hos oss begrenset det seg til redusert motorkraft som ved en dysefeil på "gammel" motor. Den største utfordringen er at VP ikke klarer å finne en sikker årsak og dermed heller ikke kan komme med en løsning. Min kone har ingen ønsker om å gå ombord før VP kommer med en god forklaring, ja båtgleden har fått seg et skikkelig skudd for baugen. Ellers takk for sympati. Redigert 22.Juli.2008 av haraldk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Jeg ser det antydes at Volvo kanskje har fått en 2.generasjon dyser som gjør at problemet er fikset. Det er en ting jeg er helt sikker på, hadde det vært så enkelt så hadde Volvo grunnet sitt renomè gått ut og informert om dette. Vel er de Svenske, men Svensker er slett ikke dumme. Tenk så deilig det hadde vært for de ansvarlige i Volvo å kunnet komme med en løsning på det uføret de har havnet i her på berget. Jeg tror man ønsker å skifte alle dyser på motorer som har hatt problemer rett og slett for å berolige kundene og forsøke å beholde så mye "Goodwill" som mulig intil man har kommet frem til årsak/årsakssammenheng. På samme måte har drivstofftilsetningen blitt lansert. Det er noe som heter, "Ingenting skal være uprøvd" og i denne situasjonen famler jo Volvo i blinde, det har de jo selv innrømmet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
slett meg Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 (redigert) gamle motorer hadde faktisk flere feil enn nye - ikke min erfaring. Hatt to tidligere båter i 7 år, hhv 16 og 11 år gamle ved salg, uten et feilslag på motoren. Gamle motorer har færre feil kilder! Dessuten har cr dyser en masse ekstremt små bevegelige deler som jeg tviler på har godt av å stå stille i et halvt år! Videre er en en hau med sensorer som kan feile. Alle spoler består av kobber tråd som har en tendens til å utvide seg når de blir varm. Disse ryker rel lett. Videre har man en masse kalbel som kan få usynlige hull i mantling som kan gi merkelige resultat. Så har man alle hurtig koblinger som kan irre og miste kontakt. Sevfølgelig kan kabler rett og slett knekke p.g.a viberasjoner! Kondens i eletronikk ved vinterlagring kan gi senskader som vi kjenner fra mobiltelefoner. Det er mulig disse elektronikkene er luft tett eller lakkert ulempen ba er at komponenetr ikke kan skiftes lett! Så har man flere mekaniske komponeneter som trykk reg ventil for diesel som kan henge! Høytrykks pumpene var veldig utsatt for kavitasjon i starten i hvertfall. CR railen skal holde et trykk på 1600bar i timevis samtidig som motor vibererer. Ser volvo har 3 ulike artikkel nummer på denne og den koster ca 20 000! Hvorfor? Det som er synd er at det er bilindustrien som styrer løpet. Med en gang disse går over til CR må alle andre følge etter. Dette fordi med en gang Bosch reduserer produksjonen av en fra en million pr år til 10 000 så blir prisen en helt annen! Dette betyr at alle diesel motorer må gå over til denne teknikken enten vi vill eller ikke! Synd, for i fritidsbåter er ikke denne teknikken ,etter min mening , optimal utfra ønske om enkel, robust og driftsikker fremdrift! God ferie! Redigert 22.Juli.2008 av Byggmester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Jeg har lest innlegg # 1553 fra haraldk med største interesse. Tenkte først å sende deg en IM, men lar dette postes i tråden. Først må jeg si at det er et usedvanlig godt innlegg idet det er velskrevet, velformulert, informativt og berører flere viktige forhold knyttet til båtlivet. I ettertid må man være takknemlig for at den fysiske helsa ikke ble skadet, så får man håpe at summen av hendelsene ikke fører til at man får vansker med å glede seg over båtlivet i fremtiden. Som en ikke-VP-D-serie eier kjenner jeg meg likevel godt igjen i alle episodene du beskriver. Det skal ikke mer enn problemer med drivstofftilførsel før man kan få enda større manøvreringsvansker. Når jeg har familien ombord er bl.a. en "bekvem" passering av eksempelvis Gule Humpen viktig. Derfor bruker jeg tid - mange vil si alt for mye tid - på å undersøke værinformasjon før jeg seiler i slike områder. I dag anser jeg tilgjengelighet av værinformasjon via internett som en sikkerhetsforanstaltning. Derfor har jeg også to uavhengige systemer ombord. Din beskrivelse av landligge ved tiltagende vind er nok kjent av svært mange - og etter slike opplevelser får i alle fall jeg en fornyet respekt for naturkreftene. Håper at reperasjonen i Son går greit. Det er godt at noen verksteder er åpne om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Når jeg har familien ombord er bl.a. en "bekvem" passering av eksempelvis Gule Humpen viktig. Dette har også vært vår instilling. Derfor gjorde vi en avtale dengang vi begynte å feriere i båt på "Bestkusten" at om det så var, skulle vi la båten ligge i havn og heller dra tilbake å hente den når været tillot det. Det oppstod i år imidlertidig en rar psykologisk effekt. Etter først å ha fått motor i nødmodus og deretter ankertauet i propellen og kommet helskinnet ut av begge situasjonene var vi både redde og fandenivolske. "De kan jo ikke finne feilen på motoren", "motoren stopper jo ikke ved feil, gjør den vel?", "Jeg vil hjem, der er det trygt!". Det har fra vi startet med båt hele tiden vært kona som får sette begrensningene. Jeg har kanskje presset litt på, og etter hvert har hun blitt tryggere. Nå oppstod nesten det motsatte, nemlig at jeg følte meg presset av kona . "Det er jo ingen hos Volvo som kan hjelpe oss uten at vi får en ny feil!" Det skal ikke mer enn problemer med drivstofftilførsel før man kan få enda større manøvreringsvansker. Dette er jo en av grunnene til at vi kjøpte helt ny båt (og motor). I en normal situasjon ville jeg ment at de som basket seg over Gule Humpen samtidig med oss, i 20-30 års gamle snekker, tok større sjanser enn det vi gjorde. Nå i ettertid er jeg ikke lenger så sikker på det... Heldigvis gikk det jo bra med helsa rent fysisk, psykisk er det litt værre Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Da er motoren reparert og båten prøvekjørt. Stresset motoren på alle mulige måter og alt virker OK, den fikk mer juling i løpet av prøveturen enn den har fått i løpet av de første 130 timene tilsammen . Grov- og finfilter ble byttet (vistnok standard prosedyre) og alle fire injektorer byttet, lurium tilsatt på tanken. Kun injektor nummer 4 viste feil, visstnok tett dyse. Forstår ikke helt at tett dyse kan forsvinne ved å stoppe/starte motoren . Fikk bekreftet fra VP Norge at injektorene er av samme type som tidligere. Kan vi stole på motoren? Tja, jeg planlegger å stresse den en hel del i smulere farvann en det vi befant oss i forrige uke, så hvis dere ser en Saga 315 som planer på kjølen i 22 kn mellom Kambo og Sandspollen så er det bare vi som prøver å overvinne "Post Traumatic Stress Disorder" Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Vi bistår som vanlig med håndtering av PTSD her på BP - jeg tror vi gjør det bedre her enn i de "profesjonelle" miljøene. Noen motforestillinger til denne uttalelsen? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Jeg tror man ønsker å skifte alle dyser på motorer som har hatt problemer rett og slett for å berolige kundene og forsøke å beholde så mye "Goodwill" som mulig intil man har kommet frem til årsak/årsakssammenheng. På samme måte har drivstofftilsetningen blitt lansert. Jeg siterer meg selv litt, men jeg er sikker på at denne reparasjonen har gitt deg "litt mer ro" om ikke tiltro....og der ligger mye av årsaken til at de skiftet alle dysene i stedet for bare nummer fire. Det at de skifter filtre sorterer under samme grunn. (ja, jeg driver med salg) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
haraldk Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Enig med deg VannTro, og ja, det har gitt meg, og ikke minst kona litt mere ro (og ja, jeg jobber med support ) Sitér dette innlegget Link to post
MrAnders Svart 22.Juli.2008 Del på Facebook Svart 22.Juli.2008 Ganske malapropos men dog, farfaren min hadde flysertifikat nr noen og femti i Norge, før 1. verdenskrig. Han fortalte meg at han aldri hadde opplevd ett eneste flytokt uten minst en nødlanding... Så han deisa ned på jorder Østlandet rundt, skrudde litt og tinte forgasseren, fikk hjelp av bonden og tok av igjen retning Kjeller. (Han var forøvrig ganske forbanna på motorprodusenten 50 år etter.) I dag ville det jo blitt førsteoppslag i Dagsrevyen om et fly fra Luftforsvaret hadde nødlandet på et jorde... Jeg tror nok at hvis man skal få veldig høy sikkerhet i en båt, dvs aldri oppleve slikt haraldk gjorde, så må man gi avkall på de fancy løsninger, driftsøkonomi og komfort og prioritere sikkerhet øverst. Det betyr f.eks. saltvannskjølte rakledieseler uten turbo, kompressor og intercooler. Det betyr aksel ikke drev, mekanisk styring og ikke servo, store og dyre filtre, to motorer, separate systemer for strøm, kjøling og drivstoff, svært få skroggjennomføringer, navigere på kart og kompass etc. Det betyr å lære seg motorene, ha verkstedmanual ombord, ha med deler, teste diesel før fylling, sjekke oljer etc før hver start. En svenske som seilte jorden rundt nektet å ha en eneste skroggjennomføring i båten sin, fordi som han sa, "det er alltid der lekkasjene oppstår". Han gav jo da avkall på slikt som motor og septik, men lekkasjer fikk han ikke og rundt kom han! Av samme grunn innførte flyene "fly by wire" først for ganske få år siden, og all kommunikasjon skjer på radio og med papir, de tør ikke bruke datakommunikasjon, av sikkerhetsgrunner. Så det er kanskje på sin plass å si at vi frivillig dytter grensene for sikkerhet hele tiden, fordi vi vil ha stor, rask, billig, energiøkonomisk, komfortabel båt. Og uten å behøve ha kunnskap eller deler ombord. Jeg tror jo VP vil stå last og brast med disse motorene i mange år, lenge etter garantitiden, ene og alene fordi det lønner seg. Men skulle de lovet det, måtte de gjort avsetninger i regnskapene sine på millarder, og det sitter langt inne i et børsnotert selskap. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Kan vi stole på motoren? Tja, jeg planlegger å stresse den en hel del i smulere farvann en det vi befant oss i forrige uke, så hvis dere ser en Saga 315 som planer på kjølen i 22 kn mellom Kambo og Sandspollen så er det bare vi som prøver å overvinne "Post Traumatic Stress Disorder" Litt OT, men i PTSD-sammenheng vil jeg slå et slag for indre Oslofjord etter 5 dager på Koster og halvannen uke på Sørlandskysten. Befinner oss i Håøybukta som virkelig er en perle! 45 min. til hjemmehavn, men allikevel som å være på langtur. Lykke til med råkjøringen. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 (redigert) Inntil Volvo har funnet ut av feilen(e) så kanskje de bør etablere eskortetjeneste for utsatte havstrekk for eiere av D motorer... (Det er viktig å spøke litt med alvorlige ting...) Redigert 23.Juli.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.