Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Helt enig bjoris, spøke med alvorlige ting letter presset!

 

Omtrent når du skrev innlegget ditt satt jeg i bilen og hørte Reiseradioens annonseringer av Redningsselskapets faste eskortetjenester. Da slo det meg at jeg skulle ha bedt Trossen om eskorte over Humpen sist torsdag, noen som vet hvordan Trossen forholder seg til slike henvendelser fra en med Total-medlemskap i Kystpatruljen?

Link to post

En liten (gledes-)rapport etter første helg med nye injektorer.

 

Det virker fakstisk som vi har fått en helt annen motor. Tidligere opplevde vi, spesielt på sakte fart, en del vibrasjoner som kunne minne om ubalanse i drivlinjen. Jeg har lest på Sagaforumet om en med tilsvarende ny båt som måttet sende propellen til "avbalansering". Hadde egentlig planer om dette til høsten selv. Nå er disse planenene skrinlagt. Også på høyere turtall går motoren mye penere. Tidligere har vi måttet ty til diverse rare tiltak for å slippe å irritere oss over ristelyder i f.eks. klaffebordet i salongen. Dette er hengslet pga av løsningen med co-pilot setet som kan vendes forover under fart og bakover under landligge. Både hengslene og støtteskinnene under har vi tidligere kilt fast med tannpirkere. På hjemturen i går oppdaget vi at vi faktisk hadde glemt dette, men ingen ristelyder kom :flag:

 

Kona er veldig musikalsk, og da vi startet ferieturen i sommer og la oss på marsjfart, bemerket hun at motoren "sang". Det var tre toner som gikk igjen og hun forsøkte faktisk å lage en melodi av disse. Motorsyngingen er nå borte, men vi synger nå selv av glede :yesnod:

 

Forøvrig en praktfull helg på fjorden, 30++ i lufta og opptil 25 i vannet. Nesten tropenatt (19,6). Gikk en omvei hjemover fra Slevik: tvers over fjorden til Bolærene, innom Åsgårdstrand for å kjøpe is, deretter midtfjords opp rundt Jeløya og hjem til Kambo. Husker en bilreklame for en del år siden med temaet "Taking the long way home" for å beskrive kjøregleden. Vi opplevde den i helgen. Beste form for PTSD behandling :smiley:

Link to post

Hei haraldk,

 

Hyggelig å høre at du fikk så betydelig mindre vibrasjoner på din motor med injector bytte. Vil det si at motoren oppleves bedre nå enn den var som ny? Litt rart egentlig siden det er samme typer injectorer du nå har fått montert og ikke en forbedret utgave :confused:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hei haraldk - så flott at motoren virker mye bedre. Luriumet du har på er forbrenningsforbedrer - så det kan være at det gir bedre gange. Ikke vet jeg. Kan jo også være at du har hatt injectorer som har vært på nedre tolleranse - og dermed har motoren gått hardt :confused:

 

ad. feilkodene. Pga knallhard prioritering av tid på sol og bad og litt båtkjøring har jeg ikke fått somlet meg til å sjekke. Skal gjøre det - men akkurat nå er det for mye annet viktig å gjøre (som sol og bading :lol:). Tenkte det var greit ettersom motoren din fungerer så fint nå uansett.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Bra at det løste seg for deg HarldK. - og ikke minst at både kona og motoren synger igjen :lol:

 

Uansett hva en del uten D-motor i denne tråden måtte mene, vil jeg gjennom et mangeårige båtliv, se den leverandøren som handler raskere opp midt i ferien. Skulle selvsagt bare mangle, men praksis er dessverre ikke alltid slik vi forventer.

 

Er en tur hjemom etter halvannen uke langs sørlandskysten øst og vest. Aldri et feilslag av noe slag i min grønne. Bare gromlyd i det den nå passerte 200 timer. Skulle bare mangle selvsagt :lol: Så langt blandt de 99% norske eierne uten dette tullet.

Link to post

en bekjent av meg havarerte en d6 på vei fra stømstad forrige uke. toppen av stempelet ser ut som et krater frotalte han. +riper i sylinderen (1) tror jeg. må ut med 55000+mva for en ny blokk med stempler. gått veeeldig mange timer dog.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Dette må du gi noen flere detaljer på. Hvilke type havari? Hvilken båt? Hvor mange timer? Årsmodell på motor? Var dette en motor med mye "sjølmekk"? Siden det er en bekjent har du vel dette? 55.000,- for ny maskin må da være et kupp av de sjeldne?

Link to post

ja. bare 5000 timer :-) 4 år gammel mener jeg . 310 hk. prisen var subsidiert av volvo penta. får også med nytt dysesett . mener det var gjennomslag og skjæring i den ene sylinderen. og stempeltoppen lignet på ett krater.

for å slippe å vente på at denne motoren skulle bli ferdig , kjørte han like godt ned og kjøpte en flett ny en :-) er en privatmann dette , men motoren (den ødelagte) kjøpte han av ett firma for noen uker siden .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

En bekjent var "heldig" for vel en uke siden. Etter en lang og fin tur med sin Viksund 360 St,Cruz i Danmark fikk han problemer med sin ene D4, 10 minutter fra hjemhavnen.

Injectortrøbbelet til Volvo hadde slått til. Etter Volvos uttalelser skjer dette med Båter som har gått 50-200 timer, og på Norsk diesel. Denne motoren har en gangtid på ca 700 timer, ca 3 år gammel, og motoren havarerte på Dansk diesel.

Injektoren havarerte lukket så ytterligere følgeskader ble ungått.

Selvsagt bør slike feil rettes umiddelbart av Volvos verksteder langs hele kysten, men hva om man etter et døgns venting på deler får beskjed om at injectorene ikke er på lager i Gøteborg? Da blir gode råd dyre. ( Etter min mening bør alle landets Volvoverksteder ha disse på lager til enhver tid).

I helgen dro Viksunden ut på bølgene igjen, og etter en liten stund havarerte styringsenheten til den ene motoren: uflaks.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
ja. bare 5000 timer :-) 4 år gammel mener jeg . 310 hk. prisen var subsidiert av volvo penta. får også med nytt dysesett . mener det var gjennomslag og skjæring i den ene sylinderen. og stempeltoppen lignet på ett krater.

for å slippe å vente på at denne motoren skulle bli ferdig , kjørte han like godt ned og kjøpte en flett ny en :-) er en privatmann dette , men motoren (den ødelagte) kjøpte han av ett firma for noen uker siden .

 

BM

Disse motorene er designet for 5000timer! Så han hadde vel penger klar til en ny! Men 4 år er jo ikke serlig lang levetid!

Link to post

5000 timer på 4 år!

 

Hørers ikek ut som fritidsbåtkjøring dette...

 

Det blir 1.250 timer i løpet av året, eller kjøring nonstop 24 timer i døgnet i 52 døgn.

 

Hvis min D4 260 holder i 5.000 timer tilsvarer det ca 50 års bruk for meg. Kjører maks 100 timer i året.

Link to post

:cryin:

Laget først en ny tråd,men legger saken også inn her da det kanskje er relevant for injektorsaken.

 

Da kom den dagen som jeg håpet å unngå!

Var ute med båten her en tur i dag da alarmen med blinkene rød trekant på alarmpanelet plutselig dykket opp.

Jeg har EVC system tachometer med display og modellen er 2006 og her kom infoen CAUTION SEE OP MANUAL og ikke noe mer info.

Gikk deretter ned på tomgang og stoppet motor kontrollert,og da forsvinner jo all info for bruker.Startet opp på ny,og når du gir nesten full gass så skjedde det samme på ny.

Det hørtes ut som et kraftig klikkelyd fra motoren i forkant samt at en ikke oppnådde max turtall(manglet 200-300 omdr)deretter kom alarmen på ny.

Gikk deretter på tomgang inn til brygga og sjekket motor,væskenivåer etc,og alt ser normalt ut.

Alarmen ble jeg som sagt ikke klokere på,så jeg kontaktet Volvo Pentas forhandler Garstad i Stavanger.

Snakket der med en grei tekniker (Helge)som ikke kunne gi meg noen konkrete

svar på problemet.Det kunnne være et forvarsel på injektorer??

Vi ble derfor enige om at jeg kunne tøffe inn til verkstedet deres på kontollert turtall for å få stille diagnose med verktøet deres.

Dette skjer i morgen så nå får vi se...

Gode råd tas imot med takk!

Link to post
Jeg har EVC system tachometer med display og modellen er 2006 og her kom infoen CAUTION SEE OP MANUAL og ikke noe mer info.

Gikk deretter ned på tomgang og stoppet motor kontrollert,og da forsvinner jo all info for bruker.Startet opp på ny,og når du gir nesten full gass så skjedde det samme på ny.

Det hørtes ut som et kraftig klikkelyd fra motoren i forkant samt at en ikke oppnådde max turtall(manglet 200-300 omdr)deretter kom alarmen på ny.

Høres veldig likt ut som det vi opplevde i sommerferien, spesielt det med "klikkelyd fra motoren i forkant", se dette innlegget tidligere i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...15&st=1530#

Det er skikkelig "høl i huet" :headbang: at feilkodene ikke blir lagret, så det kan godt hende at de ikke finner feil på motoren din i morgen. Jeg forlangte, og fikk, alle injektorer byttet, men jeg var så "heldig" at jeg kom meg til verksted mens motoren var i nødmodus og de fikk da konstatert feil på en injektor.

 

Hvis de ikke finner feil så ikke la deg avspise med at "du får bare komme tilbake ved neste feil". Prøv da heller å avtale å provosere frem feilen (belastning/turtall) i kontrollerte former (lite vind og bølger, gjerne følgebåt).

 

Hold oss oppdatert!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...