haraldk Svart 23.Juli.2008 Del på Facebook Svart 23.Juli.2008 Helt enig bjoris, spøke med alvorlige ting letter presset! Omtrent når du skrev innlegget ditt satt jeg i bilen og hørte Reiseradioens annonseringer av Redningsselskapets faste eskortetjenester. Da slo det meg at jeg skulle ha bedt Trossen om eskorte over Humpen sist torsdag, noen som vet hvordan Trossen forholder seg til slike henvendelser fra en med Total-medlemskap i Kystpatruljen? Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 En liten (gledes-)rapport etter første helg med nye injektorer. Det virker fakstisk som vi har fått en helt annen motor. Tidligere opplevde vi, spesielt på sakte fart, en del vibrasjoner som kunne minne om ubalanse i drivlinjen. Jeg har lest på Sagaforumet om en med tilsvarende ny båt som måttet sende propellen til "avbalansering". Hadde egentlig planer om dette til høsten selv. Nå er disse planenene skrinlagt. Også på høyere turtall går motoren mye penere. Tidligere har vi måttet ty til diverse rare tiltak for å slippe å irritere oss over ristelyder i f.eks. klaffebordet i salongen. Dette er hengslet pga av løsningen med co-pilot setet som kan vendes forover under fart og bakover under landligge. Både hengslene og støtteskinnene under har vi tidligere kilt fast med tannpirkere. På hjemturen i går oppdaget vi at vi faktisk hadde glemt dette, men ingen ristelyder kom Kona er veldig musikalsk, og da vi startet ferieturen i sommer og la oss på marsjfart, bemerket hun at motoren "sang". Det var tre toner som gikk igjen og hun forsøkte faktisk å lage en melodi av disse. Motorsyngingen er nå borte, men vi synger nå selv av glede Forøvrig en praktfull helg på fjorden, 30++ i lufta og opptil 25 i vannet. Nesten tropenatt (19,6). Gikk en omvei hjemover fra Slevik: tvers over fjorden til Bolærene, innom Åsgårdstrand for å kjøpe is, deretter midtfjords opp rundt Jeløya og hjem til Kambo. Husker en bilreklame for en del år siden med temaet "Taking the long way home" for å beskrive kjøregleden. Vi opplevde den i helgen. Beste form for PTSD behandling Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Hei haraldk, Hyggelig å høre at du fikk så betydelig mindre vibrasjoner på din motor med injector bytte. Vil det si at motoren oppleves bedre nå enn den var som ny? Litt rart egentlig siden det er samme typer injectorer du nå har fått montert og ikke en forbedret utgave Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
haraldk Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Vil det si at motoren oppleves bedre nå enn den var som ny? Har to teorier: 1: luriumet 2: ikke optimal(e) injektor(er) fra dag én Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Rart Håper din lykke vedvarer Er noe nedrullet selv. Båten er på verksted, trøbbel med det hekkans aggregatet igjen Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
JRK Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Hei, Dette var jo hyggelig lesing, etter det du skrev i forrige uke. Håper at alt er i orden nå. (Det var meg du møtte med Saga 315 i Stenungsund) Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 JRK, Takk for sist. Vi passerte dere litt senere i ferien mens dere holdt på å legge til longside rett sør for Skärhamn. Så ut som en fin plass Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 (redigert) Hei haraldk - så flott at motoren virker mye bedre. Luriumet du har på er forbrenningsforbedrer - så det kan være at det gir bedre gange. Ikke vet jeg. Kan jo også være at du har hatt injectorer som har vært på nedre tolleranse - og dermed har motoren gått hardt ad. feilkodene. Pga knallhard prioritering av tid på sol og bad og litt båtkjøring har jeg ikke fått somlet meg til å sjekke. Skal gjøre det - men akkurat nå er det for mye annet viktig å gjøre (som sol og bading ). Tenkte det var greit ettersom motoren din fungerer så fint nå uansett. Redigert 28.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 28.Juli.2008 Del på Facebook Svart 28.Juli.2008 Pga knallhard prioritering av tid på sol og bad og litt båtkjøring har jeg ikke fått somlet meg til å sjekke. Helt korrekt prioritering Bitteliten, nyt dagene () og timene før høytrykket forsvakes mot slutten av uka... Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 Bra at det løste seg for deg HarldK. - og ikke minst at både kona og motoren synger igjen Uansett hva en del uten D-motor i denne tråden måtte mene, vil jeg gjennom et mangeårige båtliv, se den leverandøren som handler raskere opp midt i ferien. Skulle selvsagt bare mangle, men praksis er dessverre ikke alltid slik vi forventer. Er en tur hjemom etter halvannen uke langs sørlandskysten øst og vest. Aldri et feilslag av noe slag i min grønne. Bare gromlyd i det den nå passerte 200 timer. Skulle bare mangle selvsagt Så langt blandt de 99% norske eierne uten dette tullet. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 29.Juli.2008 Del på Facebook Svart 29.Juli.2008 en bekjent av meg havarerte en d6 på vei fra stømstad forrige uke. toppen av stempelet ser ut som et krater frotalte han. +riper i sylinderen (1) tror jeg. må ut med 55000+mva for en ny blokk med stempler. gått veeeldig mange timer dog. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Victora III Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Dette må du gi noen flere detaljer på. Hvilke type havari? Hvilken båt? Hvor mange timer? Årsmodell på motor? Var dette en motor med mye "sjølmekk"? Siden det er en bekjent har du vel dette? 55.000,- for ny maskin må da være et kupp av de sjeldne? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.August.2008 Del på Facebook Svart 1.August.2008 Svensk pris på blokk og stempel? Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Blue_Dragon Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Vet du hvor mange timer denne motoren hadde? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 ja. bare 5000 timer :-) 4 år gammel mener jeg . 310 hk. prisen var subsidiert av volvo penta. får også med nytt dysesett . mener det var gjennomslag og skjæring i den ene sylinderen. og stempeltoppen lignet på ett krater. for å slippe å vente på at denne motoren skulle bli ferdig , kjørte han like godt ned og kjøpte en flett ny en :-) er en privatmann dette , men motoren (den ødelagte) kjøpte han av ett firma for noen uker siden . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Per Harald Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 En bekjent var "heldig" for vel en uke siden. Etter en lang og fin tur med sin Viksund 360 St,Cruz i Danmark fikk han problemer med sin ene D4, 10 minutter fra hjemhavnen. Injectortrøbbelet til Volvo hadde slått til. Etter Volvos uttalelser skjer dette med Båter som har gått 50-200 timer, og på Norsk diesel. Denne motoren har en gangtid på ca 700 timer, ca 3 år gammel, og motoren havarerte på Dansk diesel. Injektoren havarerte lukket så ytterligere følgeskader ble ungått. Selvsagt bør slike feil rettes umiddelbart av Volvos verksteder langs hele kysten, men hva om man etter et døgns venting på deler får beskjed om at injectorene ikke er på lager i Gøteborg? Da blir gode råd dyre. ( Etter min mening bør alle landets Volvoverksteder ha disse på lager til enhver tid). I helgen dro Viksunden ut på bølgene igjen, og etter en liten stund havarerte styringsenheten til den ene motoren: uflaks. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
slett meg Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 ja. bare 5000 timer :-) 4 år gammel mener jeg . 310 hk. prisen var subsidiert av volvo penta. får også med nytt dysesett . mener det var gjennomslag og skjæring i den ene sylinderen. og stempeltoppen lignet på ett krater. for å slippe å vente på at denne motoren skulle bli ferdig , kjørte han like godt ned og kjøpte en flett ny en :-) er en privatmann dette , men motoren (den ødelagte) kjøpte han av ett firma for noen uker siden . BM Disse motorene er designet for 5000timer! Så han hadde vel penger klar til en ny! Men 4 år er jo ikke serlig lang levetid! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 nei. han kjøpte den brukt for noen uker siden. akkurat puttet den i båten . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Los Endos Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 5000 timer på 4 år! Hørers ikek ut som fritidsbåtkjøring dette... Det blir 1.250 timer i løpet av året, eller kjøring nonstop 24 timer i døgnet i 52 døgn. Hvis min D4 260 holder i 5.000 timer tilsvarer det ca 50 års bruk for meg. Kjører maks 100 timer i året. Sitér dette innlegget Link to post
Gjesti Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Laget først en ny tråd,men legger saken også inn her da det kanskje er relevant for injektorsaken. Da kom den dagen som jeg håpet å unngå! Var ute med båten her en tur i dag da alarmen med blinkene rød trekant på alarmpanelet plutselig dykket opp. Jeg har EVC system tachometer med display og modellen er 2006 og her kom infoen CAUTION SEE OP MANUAL og ikke noe mer info. Gikk deretter ned på tomgang og stoppet motor kontrollert,og da forsvinner jo all info for bruker.Startet opp på ny,og når du gir nesten full gass så skjedde det samme på ny. Det hørtes ut som et kraftig klikkelyd fra motoren i forkant samt at en ikke oppnådde max turtall(manglet 200-300 omdr)deretter kom alarmen på ny. Gikk deretter på tomgang inn til brygga og sjekket motor,væskenivåer etc,og alt ser normalt ut. Alarmen ble jeg som sagt ikke klokere på,så jeg kontaktet Volvo Pentas forhandler Garstad i Stavanger. Snakket der med en grei tekniker (Helge)som ikke kunne gi meg noen konkrete svar på problemet.Det kunnne være et forvarsel på injektorer?? Vi ble derfor enige om at jeg kunne tøffe inn til verkstedet deres på kontollert turtall for å få stille diagnose med verktøet deres. Dette skjer i morgen så nå får vi se... Gode råd tas imot med takk! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 nei. den har stått i ett nyttefartay av ett eller annet slag, Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 Det kan jo tyde på at selger solgte denne på akkuratt rett tidspunkt Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 ja. men de etterga 25000 kr . som ville utgjøre omtrent halve nye blokken. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 Laget først en ny tråd,men legger saken også inn her da det kanskje er relevant for injektorsaken. Hei, Det var du som hadde denne tråden, var det ikke? https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry415790 Kjøpte du motoren ny her i Norge eller importerte du den selv? Hvordan er responsen hos Garstad? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
haraldk Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Jeg har EVC system tachometer med display og modellen er 2006 og her kom infoen CAUTION SEE OP MANUAL og ikke noe mer info.Gikk deretter ned på tomgang og stoppet motor kontrollert,og da forsvinner jo all info for bruker.Startet opp på ny,og når du gir nesten full gass så skjedde det samme på ny. Det hørtes ut som et kraftig klikkelyd fra motoren i forkant samt at en ikke oppnådde max turtall(manglet 200-300 omdr)deretter kom alarmen på ny. Høres veldig likt ut som det vi opplevde i sommerferien, spesielt det med "klikkelyd fra motoren i forkant", se dette innlegget tidligere i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...15&st=1530# Det er skikkelig "høl i huet" at feilkodene ikke blir lagret, så det kan godt hende at de ikke finner feil på motoren din i morgen. Jeg forlangte, og fikk, alle injektorer byttet, men jeg var så "heldig" at jeg kom meg til verksted mens motoren var i nødmodus og de fikk da konstatert feil på en injektor. Hvis de ikke finner feil så ikke la deg avspise med at "du får bare komme tilbake ved neste feil". Prøv da heller å avtale å provosere frem feilen (belastning/turtall) i kontrollerte former (lite vind og bølger, gjerne følgebåt). Hold oss oppdatert! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.