Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Hei,

 

Det var du som hadde denne tråden, var det ikke?

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry415790

 

Kjøpte du motoren ny her i Norge eller importerte du den selv?

Hvordan er responsen hos Garstad?

 

 

Joda det var jeg som hadde denne tråden.

Motor og båt har fungert kjempefint til dags dato,og motor er ikke gått mer en 70 timer.Servicer oljeskift,drevservice er utført etter VPs intervaller og utført av godkjent VP mekaniker.

Båtdoktoren Geir Hetland som også tar mange jobber for Garstad,men han er desverre nå på ferie og ikke å få tak i,men uansett så må jo VP på banen med deres diagnoseverktøy.

Vedr. servicen. hos Dem ja så vet jeg jo ikke enda,men han Helge virket da veldig imøtekommende så får vi se...

Motoren er importert med båten fra USA og er en 2006 model produsert i 07/2007,men ble satt i drift og først kjørt i fjor og somsagt brukt 70t.

Nå får vi se hva VP og Garstad gir av goodwill på en slik sak,der motor beklagelsesvis ikke er kjøpt i Norge.

Link to post
Motoren er importert med båten fra USA og er en 2006 model produsert i 07/2007,men ble satt i drift og først kjørt i fjor og somsagt brukt 70t.

 

 

Mener du produsert i 07/2006?

Hvilken garanti gir VP i USA, er det ett eller to år?

 

Dersom VP gjør seg vanskelige her så kan du muligens få problemer med garanti.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

:yesnod: Veldig viktig prinsippsak det der... . Lykke til!

 

Her dreier det seg jo kun om VP`s garanti (varighet) og hvordan de håndterer en slik sak hvis garantitiden har utløpt. Er det fremdeles i garantitiden så skal jo saken ordne seg greit. Etter utløpt garantitid kan det jo bli annerledes, men jeg vil vel tro at VP er velvillig hvis det er snakk om injektorproblemer selv om de juridisk ikke er forpliktet til å dekke kostandene for rep. Skal bli veldig interresant å se utfallet...

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Vp gir vel bare ett års garanti - med mulighet til å forlenge om man har en såkalt utvidet førstegangsservice. Dette ble jeg fortalt av VP i Sverige. Dog har dette ingen betydning for norske forhold da det er forbrukerkjøpsloven som gjelder - men jeg er usikker på hvordan dette er når man som jeg feks har kjøpt båt i Sverige og er norsk. Da er det vel svensk lov som gjelder? er usikker på hvordan Konsumentkjøpslagen er på det området. I følge Framnæs Maritime var det helt unødvendig å ta utvidet service på mine motorer ettersom jeg er norsk

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ikke enig i at denne saken er mest interessant fra et juridisk synspunkt - vel og merke dersom det er snakk om et injectorrelatert problem. Da er dette en PR- og markedsføringssak som vil gi ganske klare føringer for de som har D-motorer hvor garanti- og reklamasjonstiden er utgått - og de som lurer på om de tør å gå for bruktbåt med D-motor. Mulig at jussen også kommer inn her, men hvem i all verden vil ha tillit til VP dersom dette er injectorrelart og VP bruker jussen til å komme unna sitt moralske ansvar? Ergo hadde jeg følt meg ganske trygg på at VP tar ansvar - og - gjør de det ikke, ville jeg ha trøstet meg med at hevnen vil smake søtt når pressen blir informert om saken.

Link to post
Ikke enig i at denne saken er mest interessant fra et juridisk synspunkt - vel og merke dersom det er snakk om et injectorrelatert problem. Da er dette en PR- og markedsføringssak som vil gi ganske klare føringer for de som har D-motorer hvor garanti- og reklamasjonstiden er utgått - og de som lurer på om de tør å gå for bruktbåt med D-motor. Mulig at jussen også kommer inn her, men hvem i all verden vil ha tillit til VP dersom dette er injectorrelart og VP bruker jussen til å komme unna sitt moralske ansvar? Ergo hadde jeg følt meg ganske trygg på at VP tar ansvar - og - gjør de det ikke, ville jeg ha trøstet meg med at hevnen vil smake søtt når pressen blir informert om saken.

 

:wink:

 

Kjekt å se at så mange følger med på saken.

Motoren er som sagt kjøpt med båten fra USA,og motoren kommer faktisk også via forhandler i USA.

Den er kjøpt hos firmaet Mavex inc. i USA og faktiskt sendt til Norge der den er fortollet på lovlig vis.

Så hvilke garantier som vitterlig gjelder er jeg faktisk ikke helt sikker på.

Garantier er en ting,mens en annen er VPs ansikt utad dersom dette er injektorproblematikk..og jeg har også brukt VPs lurium hele denne sesongen etter at dette ble anbefalt.

Vi får da bruke "jungeltelgrafen" her på forumet,men velger å tro at det ordner seg.

Link to post

Norsk kjøpslov kommer nok ikke inn i bildet har så lenge du ikke har kjøpt båten av AYN(AYE). De er vel bare meglere som har gitt deg "hjelp" til å kjøpe i USA.

Hvordan kontrakten du skrev med dem (AYE) er, og hvilke forpliktelser slike meglere er bundet av i Norge, vet jeg ikke.

Hvilke forbrukerrettigheter man har i USA og om VP har lengre garantitid der enn i Norge aner jeg ikke. Regner med at forbrukerrettighetene er langt dårligere.

M.a.o. tro jeg vel ikke du har krav på noe som helst, men at saken vil vise hvordan VP vil opptre i et slikt tilfelle. Håper for din del at de er romslige.

 

Som Bitteliten skriver er det ingen vits med en utvidet garanti for hans del så lenge Forbukerkjøploven er så god som den er når man handler i Norge. En garanti må være bedre enn forbrukerkjøpsloven hvis det skal være noen vits i å ha den når man handler i Norge.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

:flag_sw:

 

Jeg tuffet inn til Garstad i Stavanger for 1500 omdr og la til kai,tok kontakt med Helge Rossavik som avtalt dagen før.

Han fikk Øystein (som jeg tror er verksmester)til å se på motoren pronto.

Det var som jeg fryktet defekt injector,så maskinen gikk bare på 3 sylindre.

Hadde litt flaks da de tilfeldigvis hadde EN injector på lager,så denne ble derfor skiftet så hele jobben ble gjort på 30min..

Det var en ny type injector men dette hadde ingen innvirkning på de resterende 3 med gammel type.

Så var det dette med garanti da....

Dette var vanskelig da jeg som "egen importør" måtte hevde garantiansvar overfor VP,men de lovte å prøve saken for meg..

Dessuten så er Volvo World wide garantien kun 1 å ble det hevdet.

Jeg måtte da selvfølgelig betale for gildet der og da,og ville deretter (kanskje) få en kreditnota fra Garstad dersom Volvo gir goodwill.

Så her står saken..og regningen for 1 times arb og ny injector med moms kr 4700,-,men servicen hos Garstad var upåklagelig da de satte i gang umiddelbart.

Så får jeg vente å se hva Volvo vil gjøre...får kanskje gi dem litt tid

Motoren er nå ihvertfall i orden,og like god som før.

Link to post
Det var en ny type injector men dette hadde ingen innvirkning på de resterende 3 med gammel type.

 

Det var kjekt at skaden ikke var verre :flag:

Men med de problemene som VP har hatt med injectorer så hadde jeg forventet at de ordnet opp seg imellom (VP og Garstad) og at du skulle slippe å betale noe.

 

Så var det dette med injector, er du sikker på at det var en ny type? Sa de noe om hva som var anderledes med denne?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Det var kjekt at skaden ikke var verre :flag:

Men med de problemene som VP har hatt med injectorer så hadde jeg forventet at de ordnet opp seg imellom (VP og Garstad) og at du skulle slippe å betale noe.

 

Så var det dette med injector, er du sikker på at det var en ny type? Sa de noe om hva som var anderledes med denne?

 

 

Det ble sagt av mekanikeren at det var en ny type injector,men jeg fikk ingen forklaring på hva som var forskjellen.

Det ble spesifisert at de ville virke godt i sammen med 2 typer,og at de ikke var nødvendig å skifte mer enn den som var defekt.

Jeg skal forfølge saken videre,og kanskje Volvo Penta selv også er inne å leser på forumet så får vi se hva som skjer.

Har også brukt tilsetningstoffet som Volvo anbefaler hele sesongen,og likevel ryker injektoren?

Kan vi stole på dette tilsetningstoffet?

Link to post
Det ble sagt av mekanikeren at det var en ny type injector,men jeg fikk ingen forklaring på hva som var forskjellen.

Det ble spesifisert at de ville virke godt i sammen med 2 typer,og at de ikke var nødvendig å skifte mer enn den som var defekt.

 

 

Rart at du får beskjed om at det er ny type injector. :confused:

Andre her inne har fått byttet alle injectorene men har fått bekreftet at de nye er identiske med de som ble byttet.

Dersom det er kommet en ny og forbedret utgave så burde VP byttet ut alle de gamle.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Rart at du får beskjed om at det er ny type injector. :confused:

Andre her inne har fått byttet alle injectorene men har fått bekreftet at de nye er identiske med de som ble byttet.

Dersom det er kommet en ny og forbedret utgave så burde VP byttet ut alle de gamle.

 

Joda det synes jeg også var rart,men det var det som ble sagt av mekanikeren.

Link to post

 

:smiley:

 

Til SF og alle dere andre:

Denne tråden vår om D-motorene begynner nå å bli så lang at vi mister oversikten.

Har gått tilbake i tid og fant dette innlegget oktober 07.

Her kan de leses i linken at Volvo har over 40 typer injectorer i bruk på D-serien,så det kan derfor godt stemme at jeg har fått en annen type enn de resterende.

Link to post

Fint at du fikk fikset motoren, du må ha vært så "heldig" å ha fått en permanent injektorfeil siden de klarte å diagnostisere feilen selv etter at motoren har vært stoppet.

 

Her kan de leses i linken at Volvo har over 40 typer injectorer i bruk på D-serien

 

Dette er vel å overdrive litt, så vidt jeg kan lese står det:

- Når du samtidig får vite at det finnes over 14 forskjellige injektorer til Volvo Pentas D4, tyder det på at Volvo Penta må ha store problemer med dette, sier han.

 

Selv fikk jeg vite fra salgsdirektøren i VP Norge at de satte inn samme type injektorer som originalt i min D4-260. Han sa også at det ikke var kommet noen "Type 2" injektorer forde de fremdeles ikke hadde noen sikker mening om årsak til havariene, men at varierende dieselkvalitet fremdeles var det heteste sporet. De visste heller ikke om injektorer, som tidligere har vært utsatt for diesel uten tilsetning av lurium, var svekket i forhold til nye injektorer. Derfor fikk jeg alle nye.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...