Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie

SF

Recommended Posts

Fint at du fikk fikset motoren, du må ha vært så "heldig" å ha fått en permanent injektorfeil siden de klarte å diagnostisere feilen selv etter at motoren har vært stoppet.

Dette er vel å overdrive litt, så vidt jeg kan lese står det:
- Når du samtidig får vite at det finnes over 14 forskjellige injektorer til Volvo Pentas D4, tyder det på at Volvo Penta må ha store problemer med dette, sier han.

Selv fikk jeg vite fra salgsdirektøren i VP Norge at de satte inn samme type injektorer som originalt i min D4-260. Han sa også at det ikke var kommet noen "Type 2" injektorer forde de fremdeles ikke hadde noen sikker mening om årsak til havariene, men at varierende dieselkvalitet fremdeles var det heteste sporet. De visste heller ikke om injektorer, som tidligere har vært utsatt for diesel uten tilsetning av lurium, var svekket i forhold til nye injektorer. Derfor fikk jeg alle nye.

:wink:
Uff da!
Dette gikk nok litt fort i svingene,det riktige tallet skal være 14.
Det var ikke min mening med innlegget å gjøre ting verre,men 14 er da noe deg og.
Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.
For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Fikk i dag bekreftet fra min lokale VP forhandler som hadde vært i kontakt med VP Norge om at det ikke finnes noen "ny type injector. Det verserer mange historier, mye rykter og mange feil i denne saken, og da er det greit å få verifisert det.

Ellers fikk jeg også bekreftet at det ikke er noen policy fra VP Norge eller serviceapparartet å skifte injectorer som et forebyggende tiltak, slik en kar fra Finmark her inne fortalte at han hadde fått gjort hos sin lokale forhandler. Saken er av min lokale forhandler tatt opp med VP Norge som avviser slik praksis. Kanskje ikke så rart så lenge årsaksforholdet enda ikke er endelig klarlagt og all den tid at en ikke har noen garantier for at en ny injector fungerer bedre en en som har gått mange hundre timer.

Mitt inntrykk er at de aller fleste havarier har skjedd mellom 50 og 200 timer, men det finnes også eksempler på injectorhavari på motorer som har gått mer. For meg blir det ut i fra dette bilde vanskelig å skjønne de som snakker om dette som et "slitasjeproblem". Rart da at vi får havari på motorer som knapt er innkjørt mens motorer med samme injectorer har gått mange tusen timer.

Jeg tror fremdeles at dette er et problem knyttet til den norske MGO-diselen. Det er kombinasjonen mellom denne blyholdige dieselen og disse nye CR-dysene som ikke funker godt nok sammen. Mangel på smøring kan det ikke være, for denne dieselen smører bedre en vanlig autodiesel. Men det kan tenkes at det er andre egenskaper ved MGO som gjør at dysenåla henger seg

Redigert av Swande (see edit history)

Dette er en utrolig spesiell sak. Kan det være mulig at dieselen på vestlandet er annerledes enn på østlandet? Tidligere i tråden blir det hevdet at dieselen på østlandet kommer fra Sverige (ikke fra slagentangen). Men det er jo en rekke injektorhavarier på østlandet også?

Kunne være interessant med en statistikk som viser hvilke typer båter, hvor i Norge, med hvilken belastning de har blitt kjørt osv. Har de gått mye med halvfulle tanker (kondens+), belastning før oppnådd driftstemperatur?

Opprinnelig virket det jo som dette rammet halvplanere på Vestlandet som kanskje må jobbe tyngre for å holde en grei marsjfart, men nå er det en del eksempeler på planende båter også (kanskje ikke motorhavari, men injektorproblemer).

Min egen båt kjøres stort sett i kosefart, med turtall fra ca 1.000 til 2.500 (2.500 tilsvarer ca 25 knop), kjører med konstant nesten fulle tanker, lusekjøring til driftstemperatur 85 grader osv, men det er ikke noen god følelse å ha den lille usikkerheten.

Additivet har jeg fortsatt ikke fått tak i. Hvordan får man tak i Framnes Martime egentlig? Svarer ikke på telefon 33 42 84 00, og ikke på mail: mail@framnes-maritime.no. Sendte mail 30/6, 4/8 og 5/8. Har ikke hørt et pip. Må man møte opp der for å få kontakt med noen?

da at vi får havari på motorer som knapt er innkjørt mens motorer med samme injectorer har gått mange tusen timer.

Jeg tror fremdeles at dette er et problem knyttet til den norske MGO-diselen. Det er kombinasjonen mellom denne blyholdige dieselen og disse nye CR-dysene som ikke funker godt nok sammen. Mangel på smøring kan det ikke være, for denne dieselen smører bedre en vanlig autodiesel. Men det kan tenkes at det er andre egenskaper ved MGO som gjør at dysenåla henger seg

De er vel svovel du mener? MGO har mye mer svovel ettersom det brukes som smøremiddel. Autodiesel har et tilsatt smøremiddel i stedet for svovel

Kan det være mulig at dieselen på vestlandet er annerledes enn på østlandet? Tidligere i tråden blir det hevdet at dieselen på østlandet kommer fra Sverige (ikke fra slagentangen). Men det er jo en rekke injektorhavarier på østlandet også?

Ja - jeg tror det. Det er ikke mange injektorhavarier på Østlandet. Siste statistikk jeg så var 90% på Vestlandet. Og i Sverige vet vi at problemet er ukjent (ref haraldk's historie). Haraldk hadde vel også kjørt på svensk avgiftsfri diesel (fiskediesel). VP har klart rådet meg til ikke å fylle det på min båt (har to D6'er)

Hvordan får man tak i Framnes Martime egentlig?

Jeg ringte dit nå - ringte en gang før de svarte. Og de har additivet på lager :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei Swande

Du skriver "For meg blir det ut i fra dette bilde vanskelig å skjønne de som snakker om dette som et "slitasjeproblem".

Hvem skriver det? Jo nettopp - VP selv i sitt brev til oss D serie eiere. Det bekymrer i alle fall meg. Nå kan vi sikkert tolke dette på mange måter, men som nevnt tidligere liker jeg ikke akkurat den ordlyden.

Regner forøvrig med at VP har lagt sjela si i å sette opp dette brevet. Sikkert ikke noe venstrehåndsarbeid.

Fikk i dag bekreftet fra min lokale VP forhandler som hadde vært i kontakt med VP Norge om at det ikke finnes noen "ny type injector. Det verserer mange historier, mye rykter og mange feil i denne saken, og da er det greit å få verifisert det.

Ellers fikk jeg også bekreftet at det ikke er noen policy fra VP Norge eller serviceapparartet å skifte injectorer som et forebyggende tiltak, slik en kar fra Finmark her inne fortalte at han hadde fått gjort hos sin lokale forhandler. Saken er av min lokale forhandler tatt opp med VP Norge som avviser slik praksis. Kanskje ikke så rart så lenge årsaksforholdet enda ikke er endelig klarlagt og all den tid at en ikke har noen garantier for at en ny injector fungerer bedre en en som har gått mange hundre timer.

Mitt inntrykk er at de aller fleste havarier har skjedd mellom 50 og 200 timer, men det finnes også eksempler på injectorhavari på motorer som har gått mer. For meg blir det ut i fra dette bilde vanskelig å skjønne de som snakker om dette som et "slitasjeproblem". Rart da at vi får havari på motorer som knapt er innkjørt mens motorer med samme injectorer har gått mange tusen timer.

:flag_sw:

Jeg mener at det var det som ble meg fortalt av mekanikeren hos Garstad,Men jeg kan ha missforstått!
Det han ivertfall sa var at han ikke så noen vits i skifte mer en den ene injectoren som var defekt,så dette stemmer ihvertfall godt overens med VPs anbefalinger.

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.
For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Selvsagt svovel, Bitteliten! Bra du følger med.

Du skriver "For meg blir det ut i fra dette bilde vanskelig å skjønne de som snakker om dette som et "slitasjeproblem".

Hvem skriver det? Jo nettopp - VP selv i sitt brev til oss D serie eiere.

Det er det jeg mener. Jeg har vanskelig for å skjønne at VP skriver dette av andre grunner en å skyve vekke fokus fra dårlige dyser eller at det skulle være noe galt med konstruksjonen ellers.

Bare så det er sagt så viste det seg at to av mine injektorer var gåen!!!

Å bære ting som blir srevet her til VP sentralt er totalt "hodeløst" da det kan skape problemer for både forhandler og kunde!!!!!

Er ikke sikker på hva hva du mener med siste setningen din - men om jeg tolker deg rett så kan jeg opplyse om at i hvertafall jeg nok er ganske så sikre på at VP følger godt med i det som skrives her - det er tross alt et åpent, offentlig forum :smiley: Det bør man nok tenke på før man skriver her - selvom man skriver under et "anonymt" nick.

Her er en artikkel om lavt svovelinnhold og smøring som enhver dieselmotoreier bør lese.

Den omhandler problemet med manglende smøring relatert til lavt svovelinnhold i drivstoffet.

Det finnes også en glimrende og miljøvennlig løsning på smøringsproblemet. Muligens er denne løsningen nøyaktig lik løsningen med Volvos "additiv". Løsningen heter biodieseltilsetning.

Det er nå slik at i de fleste europeiske land er det allerede et system der det tilsettes biodiesel i vanlig autodiesel. 5% er vanlig. Artikkelen sier at 2% er nok for å opprettholde smøreegenskapene.

I Norge er det vedtatt 2% innblanding fra 2009 mener jeg å huske. Ikke på grunn av smøreegenskaper, men på grunn av "miljøvennlighet".

Så hvis innblanding av biodiesel i små mengder løser smøringsproblemet på motorer som bruker drivstoff med maks 50ppm svovel og dervav kanskje injektorproblemer på D-serie spesielt, kan dette være årsaken til av vi i Norge er de eneste som har disse havariene med D-serie motorer. I alle andre land innblander de så vidt jeg vet allerede små mengder biodiesel i dieselen. Vi i Norge er sinker på dette området og derfor går D-serie motorer oftere i stykker i Norge.

Volvo har funnet ut dette. Kanskje er det slik at additivet de selger er helt vanlig biodiesel som anbefalt additiv til D-serie motorer? Eller kanskje et tilsvarende petroleumsbasert smøremiddel? Problemet er bare at det må brukes fra dag 1.

I Sverige er de ukjent med havariproblemene. Kanskje av den veldig enkle grunn at de tilsetter biodiesel i dieselen? For det gjør de nok....

Så da koker alt ned til at drivstoffet er problemet i en eller annen form. Kanskje....

Redigert av Lotus (see edit history)

VP har i media uttalt at i "alle andre land" bruker båtene samme diesel som bilder. I diesel til biler har de i en årrekke vært et additiv som skal smøre dysene. Dette finnes ikke i vår båtdiesel.

Det som dog er rart er at vår båtdiesel på Østlandet ser ut til å fungere bra - mens på vestlandet er det ikke bra.

Enig med Lotus - det er noe med drivstoffet.

Bare så det er sagt så viste det seg at to av mine injektorer var gåen!!!

Å bære ting som blir srevet her til VP sentralt er totalt "hodeløst" da det kan skape problemer for både forhandler og kunde!!!!!

Du har da selv lagt det ut på et offentlig forum som både forhandlere og VP leser. Dumt du ikke delte dette med at to av injectoreren var gåen før - da blir jo selvsagt historien en helt annen. Har du en forhandler som skaper trøbbel for deg på bakgrunn av dette, har du en noe useriøs forhandler vil jeg si.

Volvo har funnet ut dette. Kanskje er det slik at additivet de selger er helt vanlig biodiesel som anbefalt additiv til D-serie motorer? Eller kanskje et tilsvarende petroleumsbasert smøremiddel? Problemet er bare at det må brukes fra dag 1.

Så da koker alt ned til at drivstoffet er problemet i en eller annen form. Kanskje....

Ikke utenkelig at du har et godt poeng, selv om innblanding av biodiesel har blitt sett på mer som et problem en en løsning i debatten som har vært.

Må brukes fra dag 1 sier du. Vi har vel også eksempler på iallefall en havarert motor som hadde brukt tilsetningsstoff fra dag 1.

Jeg snakket med tankbilføreren som fylte diesel på tankene til marinaen hjemme. Han var veldig klar på at det var normal bildiesel med fargetilsetning som han leverte. Nøyaktig samme melding har jeg fått på en annen marina i Oslofjorden også.

Like klare meldinger har jeg fått om at Herføl og Filtvet leverer MGO (som da påstås å være "mye fetere og bedre for motorene" - men som Volvo tydeligvis ikke er like fornøyde med uten lurium...).

Jeg tror disse opplysningene stemmer - slik at det leveres enten MGO eller farvet bildiesel på ulike marinaer på Østlandet. Og betjeningen på marinaene aner som regel ikke hva de leverer :headbang:

Og jeg spurte en diesel leverandør i Østfold (de leverer til marinaer) hva de leverte. MGO eller autodiesel? Da var svaret "kjært barn har mange navn - vi leverer lavsvovel diesel" :eek: Og her er vi nok ganske nære sannheten. Det er ikke noen enhetlig spesifikasjon på dette. Kanskje det er slik at vi på Østlandet har autodiesel og på Vestlandet er det MGO?

vi leverer lavsvovel diesel" :eek:

Vanlig bildiesel/autodiesel i statoil pumpa er LS, dvs. lavsvovlig. Det er i tidligere innlegg her referert til datablad/informasjon som viser at MGO og LS er to forskjellige produkter og bare LS er tilsatt additiver som det her påpekes. Det er nok heller ikke usannsynlig at det kan leveres LS diesel på MGO pumpa, men dersom noen selger MGO som LS diesel er det misinformasjon av kunden.

Men har ikke norske faginstanser gått ut og sagt at MGO'en smører godt nok. Dog er ikke den spesifisert ihht. den standard VP angir i instruksjonsboka. Dette står det også flere innlegg om i denne tråden.

Det som er merkelig er at havariene bare skjer i norge til og med overrepresentert på vestlandet. Samtidig som faginstanser har vært ute og sagt at den norske dieselen smører godt nok. På den annen side foreskriver VP additiv til dieselen.... Er det andre forhold som er distinkt forskjellig i norge kontra andre land og som etter overrepresentasjonen av havari på vestlandet fremtrer sterkere/hyppigere på vestlandet?

- anders m.

Det som er merkelig er at havariene bare skjer i norge til og med overrepresentert på vestlandet. Samtidig som faginstanser har vært ute og sagt at den norske dieselen smører godt nok. På den annen side foreskriver VP additiv til dieselen.... Er det andre forhold som er distinkt forskjellig i norge kontra andre land og som etter overrepresentasjonen av havari på vestlandet fremtrer sterkere/hyppigere på vestlandet?

- anders m.

Det jeg ikke vet er om faginstansene har rett i at svovel smører godt nok i de trykkene som en CR dyse har. All erfaring sier at svovel fungerer godt i lavtrykksmotorer. Men vet faginstansene hva som skjer med svovel og dysene når trykket er minst 1600 bar og temperaturen stiger?

Jeg tenker at om svovel hadde vært godt nok så hadde det ikke vært additiver i bil dieselen

Jeg kan ikke se at det er andre forhold som skulle være annerledes i Norge enn i andre land. Det er stort sett samme lufta og vannet i Norge, Sverige og Danmark :smiley: været er ofte stort sett likt også. Ikke har jeg registrert at nordmenn kjører annerledes enn andre heller

At det er slik at vi på Østlandet har autodiesel og på Vestlandet er det MGO er en svært nærliggende tanke. Det eneste som ikke ikke stemmer med dette bilde, er at NPI sier klart og tydelig i en samtale jeg hadde med dem at deres klare inntrykk er at det er MGO som fylles fra norske marinaer landet over. Men han la til "vi har jo selvsagt ingen kontroll på hva de enkelte har på pumpene".

Men har ikke norske faginstanser gått ut og sagt at MGO'en smører godt nok. Dog er ikke den spesifisert ihht. den standard VP angir i instruksjonsboka. Dette står det også flere innlegg om i denne tråden.

Dette stemmer. NPI mener faktisk at MGO smører bedre en ordinær autodiesel siden den inneholder svovel. Men slik jeg forstår faginnstansene spekulerer de på om det kan være andre egenskaper ved MGO i møte med moderne CR-teknologi som ikke fungerer like godt sammen. Kan f.eks. svovel gi en type friksjon som ikke er tiltenkt på disse dysene?

Mulig dette er belyst tidligere i denne etterhvert lange tråden. Her på Sørlandet fyller vi stort sett avgiftsfri diesel fra de samme tankene som benyttes på bilpumpene. Etter å ha sjekket diverse leverandører sitter jeg igjen med en følelse at avgiftsfri diesel mangler tilsetningstoffene som idag finnes i den avgiftsbelagte autodieselen og ikke tilfredsstiller EN590. Er det noen som kan avklare dette?

peppen

Med andre ord ligger følgende påstand i dagen:

Marinedieselen som distribureres på østlandet er autodiesel fra Sverige, med addititiver og tilsatt farge for salg som avgiftsfri diesel.

Marinediesel solgt på vestlandet kommer fra Mongstad og er MGO, med mindre smøreegenskaper og tilsatt farge for salg som avgiftsfri diesel. Dette kan da intuitivt forklare havariet på Færøyene i og med at båten hadde bunkret på vestlandet ved injektorhavariet. Siden Færøyene ikke har avgiftsdifferensiering på audtodiesel og marinediesel, er "Mongstad-dieselen" på Færøyene av typen autodiesel både til båt og bil og har derfor ikke resultert til flere havarier.

Dersom min oppsummering skal vise seg å være korrekt, vil det springende spørsmålet være som følger:

Hvem har forledet Volvo Penta D-serie eierne, Volvo Penta eller StatoilHydro?

Dersom StatoilHydro (produsenten av MGO, dvs marinediesel distribuert på vestlandet) påstår at de fullt ut tilfredstiller EN590, ligger problemet hos Volvo Penta. Dersom det viser seg at påstanden til StatoilHydro ikke holder helt mål, men kun nesten. Da vet ikke jeg utgangen. Det kan bli en langvarig batalje før enn en eventuell rettskraftig dom foreligger. Diskusjonen kan dreie seg om marginaler.

Håper inderlig at det ikke blir dieselforbrukerne som sitter igjen med svarteper.

Er så freidig at jeg siterer meg selv. Jeg synes dette spørsmålet er så viktig at det må avklares med en gang. Her står det store verdier på spill både for den enkelte båteier så vel som VP. Det kan ikke være sånn at dieselfylling er rene russisk rulett. Dersom alle CR-båtmotorer er avhengig av en spesiell dieselkvaliteten, må bunkersanlegg og marinaer med 100% sikkerhet vite hvilken kvalitet de selger. Dette er ikke mindre enn en forbrukerrett like mye som at en diabetiker er sikker på at han får en sukkerfri vare når dette er opplyst på varen. :smash:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Arnstein - det er derfor VP har kommet opp med løsningen om additivet vi må ha på tanken - fordi da bør vi ikke tenke på hva slags diesel vi fyller. Den gjør ikke skade om den fylles på "god diesel" og den løser problemet om man fyller "dårlig diesel". VP må nok gå så bredt ut fordi de aldri kan ha full kontroll på hva slags diesel folk fyller.

Hvem som har forledet hvem er vanskelig å si. Jeg tror det er VP som har problemet - fordi de kan ikke gå ut og si at dieselen i verdens båt tetteste marked ikke funker på deres motorer.

Arnstein - det er derfor VP har kommet opp med løsningen om additivet vi må ha på tanken - fordi da bør vi ikke tenke på hva slags diesel vi fyller.

Er med på den, men hva med de andre CR-motorene, kanksje de ikke er like ømfintlige som VP, men at disse også tar skade over tid? Skulle kanskje bunkersanleggene hengt opp skilt om problemet og anbefalt additiv til alle med CR-motor?

Uansett dette er tragisk rett og slett.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Mulig dette er belyst tidligere i denne etterhvert lange tråden. Her på Sørlandet fyller vi stort sett avgiftsfri diesel fra de samme tankene som benyttes på bilpumpene. Etter å ha sjekket diverse leverandører sitter jeg igjen med en følelse at avgiftsfri diesel mangler tilsetningstoffene som idag finnes i den avgiftsbelagte autodieselen og ikke tilfredsstiller EN590. Er det noen som kan avklare dette?

Det er riktig. Avgiftsfri diesel eller såkalt MGO (Marin Gass Olje). Det er også riktig at denne ikke inneholder tilsetningsstoffer. Grunnen er at den inneholder god gammeldags svovel som før fantes i alle brennstoffer og som har smørende effekt. Grunnen til at det i er tilsetningsstoffer i ordinær autodiesel er jo nettopp at svovelet er fjernet og at tilsetningsstoffet skal sørge for smøring. NPI siser at MGO og ordinær autodiesel er temmelig likt bygd opp. Hovedforskjellen er svovelen. MGO er ikke EN590 godkjent, men som sagt temmelig lik ordinær autodiesel som er EN590 godkjent.

VP kan imidlertid ikke slippe en motor ut på et marked der MGO er rådende båtdrivstoff, uten å spesifisere at dette drivstoffet ikke kan brukes eller uten å ta ansvar når problemer oppstår som følge av bruk av dette drivstoffet, etter min mening.

En annen ting er at når VP anbefaler tilsetningsstoff til norske kunder som fyller MGO, så er dette egentlig "smør på flesk" hva smøring angår. Mulig det kan ha effekt på andre ting, men NPI er krystallklare på at smøreegenskapene på MGO ikke er hakket dårligere en på ordniær autodiesel - kanskje bedre.

Redigert av Swande (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...