Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

En annen ting er at når VP anbefaler tilsetningsstoff til norske kunder som fyller MGO, så er dette egentlig "smør på flesk" hva smøring angår. Mulig det kan ha effekt på andre ting, men NPI er krystallklare på at smøreegenskapene på MGO ikke er hakket dårligere en på ordniær autodiesel - kanskje bedre.

Under forutsetning at de vet hva de prater om når det gjelder CR motorer :smiley: og det er jeg ikke så sikker på

Link to post

Ifølge en artikkel i Båtmagasinet nr.9/juni 2008 innrømmer Volvo Penta(VP) at diesel i Norge for maritim bruk, såkalt marinegassolje(MGO), har smøreegenskaper som ligger innenfor godkjente grenseverdier med de målemetoder som benyttes i dag. Sammen med Norsk Petroleumsinstitutt(NPI) har VP vært med på to dieseltester i senvinter som har vist dette. Det er ut i fra disse ikke noe belegg for å hevde at det er dårlig kvalitet på norsk marinediesel. Faktisk viste testene at smøreegenskapene holdt seg godt innenfor internasjonale standarder for denne typen drivstoff.

 

Men i de fleste land i EU selges standarddiesel med benevnelsen EN 590, både for bil og båt mens det i Norge i hovedsak brukes EN 590 for bil og MGO for båt. VP og NPI vil samarbeide videre for å eventuelt høste mer og ny kunnskap om forskjellen mellom diesel i henhold til EN 590 og MGO for å se om denne forskjellen kan ha betydning for injektorproblematikken.

 

Håkon Hansen i Yanmar Norge sier i den samme artikkelen at de ikke har hatt smørerelaterte injektorproblemer med sine motorer med common-rail, selv om noen her på forumet har kommet med hentydninger om at så kan være tilfelle. De har ikke planer om å anbefale smøretilsetninger til slike motorer.

 

Ettermarkedssjef Vidar Granli i Brunswick Marine som importerer CumminsMerCruiser(Cummins og Mercruiser), sier at heller ikke de har hatt problemer med sine common-rail motorer som kan relateres til for lite smøring i dieselen i Norge, og de vil ikke be sine kunder om å bruke smøreforbedrer i drivstoffet.

 

Da det har blitt hentydet på baatplassen.no at andre motorer med common-rail har hatt tilsvarende problemer som VP D3, D4 og D6, og Yanmar Norge og Brunswick tilbakeviser dette, må det nødvendigvis bety at noen ikke forteller den fulle og hele sannhet, med andre ord lyver. Hvem som gjør det, vil ikke jeg ta stilling til, men jeg håper de som har kommet med slike hentydninger, kan komme med konkrete eksempler på injektorproblemer og/eller havari som følge av injektorproblemer på motorer med common-rail fra Yanmar og CumminsMerCruiser.

Link to post

Problemfri Sabb Iveco.

 

Jeg har Sabb Iveco NEF 370 common rail som har gått sine 500 timer helt problemfritt, til tross for at jeg fyller MGO. På grunn av VP sine problemer tok jeg kontakt med Frydenbø Sabb Motor AS og fikk dette svaret:

 

”Vi har ikke registrert sammenlignbare feil på Iveco sine motorer. Vi har heller ikke mottatt informasjon fra Iveco om dieseltilsetninger av smøremidler. Det som kreves er normalt kommersielt dieselbrennstoff av EN590-standard. Bruk ikke biodiesel eller andre vegetabilske oljer/tilsetninger.”

 

Mvh Bern

Link to post
Vi har ikke registrert sammenlignbare feil på Iveco sine motorer. Vi har heller ikke mottatt informasjon fra Iveco om dieseltilsetninger av smøremidler. Det som kreves er normalt kommersielt dieselbrennstoff av EN590-standard. Bruk ikke biodiesel eller andre vegetabilske oljer/tilsetninger.”

 

Mvh Bern

 

Men oppfyller MGO EN590 da?

 

Neste gang jeg fyller skal jeg be om å få EN590 diesel. Gleder meg til å se trynet på sommerhjelpen på marinaen da :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Da har jeg endelig fått tak i additivet. Framnes Martime hadde trillet en pall med dette luriumstoffet inn i butikken. Det har blitt veldig populært! Det står på flaskene at det er en forbrenningsforbedrer for marine gassolje. Skal blandes i før man fyller. Det blir jo greit første gang jeg skal bruke dette fordi jeg ikke har dette i tanken fra før. Senere blir det mer gjetting hvor mye jeg skal bruke...

 

Men jeg skulle gjerne vite hva jeg fyller på tanken... Hadde usikkerheten blitt borte med å fylle autodiesel er det jo mulig å gjøre dette. Ikek er det særlig mye dyrere enn den avgiftsfrie båt"dieselen" heller.

 

Jeg var en av de som kom med hentydninger om problemer også med andre merker. Informasjonen fikk jeg fra Marex Norge på Vettre. Marex kan også levere Yanmar og Cummins Mercruiser, men så ingen grunn til å ikke levere VP. Konkrete eksempler på andre merkers motorhavarier pga injektorproblemer har jeg ikke.

Link to post

De var utsolgt da jeg var der. Så jeg fikk tak i greiene i Son. Kjøpte så jeg hadde 4 liter før vi dro på ferie. Har fortsatt 4 liter - har bare fylt svensk diesel :wink:

 

Men det kan fort gå noen liter om man ikke bruker gassen forsiktig ja. blir omtrent som en gammal opel - fylle olje og peile diesel - eller var det omvendt? :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Men oppfyller MGO EN590 da?

 

Nei, MGO oljen jeg til nå har brukt oppfyller sannsynligvis ikke EN 590, men det har jeg vært lykkelig uvitende om inntil jeg lærte det i denne tråden. Dilemmaet nå er om jeg skal begynne å tanke EN 590 diesel, eller om jeg skal satse på at det fortsatt går bra med MGO.

 

Mvh Bern

Link to post

Jeg tror VP har rett i drivstoff teorien sin. Selv om det er noen pussige unntak, som den tyske Fjorden etc. Men vi må ikke glemme at det vil alltid være unntak, og havarier forekommer blant alle merker, også i bilbransjen.

 

Så hvis VP løser problematikken rundt diesel i Norge vil det fortsatt kunne forekomme havarier, uten at det er noe spesielt galt med alle D serie motorer av den grunn.

 

Jeg har tillit til at VP tar vare på sine kunder hvis de opplever feil knyttet til injektorer på D serien også i fremtiden...

Link to post

Jeg mener at kunne konstatere to ting i forbindelse med denne mega-tråd:

 

1) Samtalen begynder at køre i ring. Sandsynligvis i mangel af egentlig nyt begynder vi at diskutere de samme ting igen og igen.

 

2) Der har været enkelte konstaterede tilfælde af dysehavari. Men ingen har hørt om noget verificeret tilfælde af totalhavari i sommer - på trods af mange sejlede timer og profetier om det modsatte.

 

 

Betyder det, at der endelig er ved at være ro om denne sag? Eller er jeg blot gået glip af noget? Med alle de antenner der er ude omkring denne sag og med alle de kontakter folk her har, så burde nogen vel have hørt det hvis en D-maskine var havareret i løbet af sommeren, ikke?

 

Andy

Link to post

Jeg stilte noen spørsmål til Motorconsult om drivstoff på marinaene og bunkersbåter og om Hammerdown har noen smørende effejt på innsprøytningen.

 

Her er svaret:

 

Oljene til de forskjellige selskapene skal oppfylle visse krav, men de behøver ikke dermed å være like. De kan f.eks. ha litt forskjellig innhold av svovel. I Norsk Bransjestandard er kravet til svovelinnhold i Autodiesel maks. 50 ppm (0,005%), i MGO maks. 0,2%, mens Esso opplyser at deres MGO inneholder 0,15% S, og deres LSGO (lavsvovel gassolje) 0,04% S. Tetheten til Autodiesel er 820-845 og til MGO maks. 870. Hvilke farvestoffer som tilsettes, skal vel være litt hemmelig, slik at ikke hvem som helst kan fjerne stoffene.

 

Hva marinaer og bunkersbåter leverer av drivstoff til lystbåtene, vet vi derfor ikke. Det spørs om forhanndleren har Autodiesel, LSGO eller MGO på tanken og hvilket oljeselskap som har levert oljen. Dessuten hender det at oljeselskapene "låner" olje av hverandre og leverer den som sin med mindre kunden forlanger dokumentasjon av oljens egenskaper.

 

Når det gjelder tilsetningsstoffer, kan vi bekrefte at Hammerdown bedrer forbrenningen av GO, MGO, MDO og HF og gir en viss smøreeffekt i innsprøytningspumpene

Link to post

Er det noen som har oversikt over årets antall totalhavari av D motorer? Grunnen til at injectorene feiler etter kun et fåtall timer er selvsagt interessant, men et injectorhavari kan de feste leve med. Et totalt motorhavari som følge av en slik "bagatell” som et injector feil egentlig er, det er vel det som egentlig er problemet :confused:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Med alle de antenner der er ude omkring denne sag og med alle de kontakter folk her har, så burde nogen vel have hørt det hvis en D-maskine var havareret i løbet af sommeren, ikke?

Har vært innom samme tanke. Har faktisk ikke lest om, eller hørt om et eneste havari i sommer. Noen dyser som har røket har det vært, men ingen dramatiske totalhavari - som jo har vært det spesielle i denne saken. Spådommene har jo vært voldsomme for denne sommeren fra kritikerne.

 

Om dette er tilfelle er det jo interessant - har det noe med bruk av forbrenningsforbereren å gjøre likevel?

Link to post

Leste i en lokal avis i går at salget av drivstoff ved marinaene har vært heftig hittil i år. Mye mer enn i fjor, og de har ikke merket noe til den påståtte nedgangen i folks privatøkonomi.

 

Det betyr vel at det har vært kjørt mye båt i sommer, og svært få havarier (om noen). Egentlig litt rart, for dette additivet har jo vært utsolgt i store deler av sommeren... Har det vært endringer i drivstoffet i pumpene i år? Et innlegg over nevnte at de ved raffineriet i slagen hadde blandet inn 2% biodiesel i blandingen (hvis jeg husker riktig). Kanskje det gjorde susen?

Link to post

Snakket idag med en bekjent som jobber på Slagenraffineriet idag. Han sa følgende:

 

For marinebruk bruker man MGO, og Slagen distribuerer til hele østlandet, og nedover kysten forbi Kristiansand. Mongstad leverer til Vestlandet, og nordover. Svenskene har egne raffinerier, så "norsk" suppe havner ikke i Sverige.

 

Han hadde ikke hørt om VP D-serie problematikken, og han syntes det hørtes helt usannsynlig ut at dette skulle ramme Norge spesielt. 80% av all MGO som lages ved Slagen eksporteres til utlandet, først og fremst Tyskland og England. Da burde de jo oppleve havarier også i utlandet.

 

Jeg spurte om det kan være forskjeller ved MGO som lages på Slagen og Mongstad. Han var usikker på dette, men mener at det kan være små forskjeller, men ikke mye. Det jobbes kontinuerlig med å forbedre drivstoffer, og det kan skje endringer fortløpende. Men det er strenge regler for dette, og svært lite slingringsmonn. Hvor Mongstad evnt eksporterer MGO visste han ikke noe om.

 

Så det virker jo snodig i forhold til dieselsporet vi har diskutert her inne. Forhåpentligvis har VP gått opp denne løypa tidligere, og vet innholdet i MGO fra henholdsvis Mongstad og Slagen.

 

Jeg fylte min første dose med additiv i går, i en motor som har gått snart 300 timer feilfritt uten additiv.

 

Håper fasiten kommer snart.

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post

Det er jo veldig interessant at det ikke er rapportert om "totalhavari" eller ihvertfall færre av disse i år.

 

Ser at det tidligere i tråden er nevnt at selskapene er begynt å blande inn biodiesel i "bilpumpe" dieselen. Dette stemmer nok, la merke til at på statoil kvitteringene for diesel til bilen min står det ikke lengre LS (lavsvovlig), men B5 som er 2-5% innblandet biodiesel ihht. Statoils datablad. Denne diesel tilfredstiller ihht. datablad EN590.

 

Vet noen om disse injektorhavariene er i åpen tilstand eller i lukket tilstand? Byggmester har jo matematisk vist at en åpen dyse ikke klarer å skape på egenhånd de forhold som er beskrevet av VP (trykk i sylinderen). Dersom det fortsatt er havari med åpen dyse men ikke totalhavari så støtter jo empirien opp om Byggmesters regnestykke.

 

Ser også at det er nevnt at havariene skjer i større grad (utelukkende?) på båter med aksling. Spørsmålet som jeg tidligere da stilte med bakgrunn i den statistiske observasjonen blir da:

 

Hvilken egenskap/mekanisme blir spesielt fremtredende på VPs motorer dersom man tar totalutvalget og velger ut båter som

 

1. fyller diesel/brukes på vestlandet

2. har aksel og ikke drev

 

Dersom noen klarer å isolere egenskaper som forsterkes av de to overnevnte så ligger kanskje løsningen der en eller annen plass. Jeg skriver forsterkes for det er vel enkelt tilfeller som ikke er på vestlandet og som har drev?

 

- anders m.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...