Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Snakket idag med en bekjent som jobber på Slagenraffineriet idag. Han sa følgende:

 

For marinebruk bruker man MGO, og Slagen distribuerer til hele østlandet, og nedover kysten forbi Kristiansand. Mongstad leverer til Vestlandet, og nordover. Svenskene har egne raffinerier, så "norsk" suppe havner ikke i Sverige.

Mener du med dette å si at det er MGO (Marine GassOlje) vi får når vi fyller fra pumpene hvor det står Avgiftsfri/Grønn Diesel?

Iflg Bransjestandarden er det bare Anleggsdiesel, Fyringsparafin og Lett Fyringsolje som tilsettes fargestoffer :confused:

Link to post

Jeg oppfattet han som om det er MGO som er på pumpene på marinaene rundt omkring. Og dette eksporteres også til utlandet, og selges til marinebruk ihvertfall i Tyskalnd og England.

 

Jeg ser i dokumentet ditt at det er andre krav til nasjonal og internasjonal marine olje, men for Slagen sitt vedkommende er det den samme blandingen som går til norske marinaer og som eksporteres. På Autodiesel står det spesifisert farge, men ikke på MGO...

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Ser også at det er nevnt at havariene skjer i større grad (utelukkende?) på båter med aksling. Spørsmålet som jeg tidligere da stilte med bakgrunn i den statistiske observasjonen blir da:

 

Hvilken egenskap/mekanisme blir spesielt fremtredende på VPs motorer dersom man tar totalutvalget og velger ut båter som

 

1. fyller diesel/brukes på vestlandet

2. har aksel og ikke drev

 

Dersom noen klarer å isolere egenskaper som forsterkes av de to overnevnte så ligger kanskje løsningen der en eller annen plass. Jeg skriver forsterkes for det er vel enkelt tilfeller som ikke er på vestlandet og som har drev?

 

Tror ikke du skal henge deg opp i aksling / drev -

Når en ser på antall / prosentvis av havarier av disse motorene, og ser på hvor mange som er installert med aksling / drev, tror jeg "brorparten" faller på aksling. :smiley:

Link to post
For marinebruk bruker man MGO, og Slagen distribuerer til hele østlandet, og nedover kysten forbi Kristiansand. Mongstad leverer til Vestlandet, og nordover. Svenskene har egne raffinerier, så "norsk" suppe havner ikke i Sverige.

 

 

Tror ikke du skal henge deg opp i aksling / drev -

Når en ser på antall / prosentvis av havarier av disse motorene, og ser på hvor mange som er installert med aksling / drev, tror jeg "brorparten" faller på aksling. :smiley:

 

En opptelling av havariene som referert på batliv.com som vel er klippet fra dette VP referatet som ligger her på BP en plass. Viser at fordelingen er

 

3 havari i "Slagentangens område"

29 havari i "Mongstads område"

 

Dersom vi da ser bort fra aksling / drev egenskapen er det påfallende mange i Mongstads leveringsområde. Det er vel den eneste kjente egenskapen som påviselig medfører en overrepresentasjon av havariene? Kanskje Mongstad / Slagentangen har forskjellige avtaler eller annet som medfører at produktet de leverer til marinaene differerer?

 

(noen som tør å anta noe om antall D3, D4 og D6 motorer i de to områdene?)

 

Den høyst ikke-akademiske-statistiske antagelsen over er da kanskje det samme som Bitteliten er inne på?

 

Og jeg spurte en diesel leverandør i Østfold (de leverer til marinaer) hva de leverte. MGO eller autodiesel? Da var svaret "kjært barn har mange navn - vi leverer lavsvovel diesel" :eek: Og her er vi nok ganske nære sannheten. Det er ikke noen enhetlig spesifikasjon på dette. Kanskje det er slik at vi på Østlandet har autodiesel og på Vestlandet er det MGO?

 

Dersom leverandøren med "lavsvovlig diesel" her mener LS er jo det som kjent autodiesel, eller var ihvertfall før B5 ble standard på pumpene.

 

- anders m.

Link to post
Iflg Bransjestandarden er det bare Anleggsdiesel, Fyringsparafin og Lett Fyringsolje som tilsettes fargestoffer :confused:
Dersom leverandøren med "lavsvovlig diesel" her mener LS er jo det som kjent autodiesel, eller var ihvertfall før B5 ble standard på pumpene.

 

- anders m.

 

Går du inn på Bransjestandarden så vil du se at der er stor forskjell på Autodiesel og Lettdiesel.

 

Redigert: Tok som en selvfølge det var lettdiesel du mente.

LS= tung fyringsolje (lavt svovel innhold)

Redigert av flex (see edit history)
Link to post

Ja.. det einaste du visuelt kan sjå er at 4 plugger er lause.. båtføraren fekk først en alarm om feil på injektor, så han slakka ned til tomgang. Sikkert derfor ikkje større skade skjedde. Etterpå prøvde han å banke inn igjen frostpluggane og fylle på med kjølevæske igjen, men det piplet bere ut igjennom frostpluggene :flag_sw:

 

Båten ligg ved Volvo Penta i Ålesund. Har nå fått montert ny D6.

Link to post

Sidan eg jobber som mekaniker for Volvo Penta, så kan eg ikkje komme med så mykje informasjon. Men har også jobba for firmaet som eig denne båten. Motoren blei satt inn tidlig i vinter. Det er ein dykkerbåt, og blir brukt til spyling av oppdretsmerder. Der båten bruker framdrift, er for det meste til og fra oppdrag. Når båten ligg og spyler så er ikkje framdriftsmotoren i gang, så derfor er ikkje timetallet så høgt.

Link to post

Bellen, om du er VP mekaniker så har du vell skrudd litt på disse motorene også, har du noen teori om hva som gjør at motorene kan havarere som følge av injector feil? Greit nok at frostpluggene presses ut, men hvordan kan dette skje?

Selv så kommer jeg ikke helt fra tanken om at dette må være en grunnleggende designfeil.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Som sagt så er eg ganske fersk som mekaniker hos Volvo Penta og D-serien er så pass nye at det er ikkje så mange som treng reparasjon som for eksempel at toppen må av. Derfor kjenner eg ikkje til så godt konstruksjonen til desse motorane. Men det eg trur er at injektorane er pressa ned i nokon kobberhylser nede i toppen, og rundt kobberhylsene på utsida så er dei vannkjølt. Det som eg trur skjer, er at desse kobberhylsene er for svakt konstruert og at dei eksploderer på grunn av kompresjonen frå sylinderene, og dermed vil det bygge seg opp trykk i kjølekanalene heilt til frostpluggene til slutt gir etter.

Eg kan ikkje garantere at eg har gitt rett informasjon nå, men dette er noko eg kan tenke meg som skjer.

Link to post

Jeg får vel komme med min solskinshistorie også da :sweat:

 

På fredag forrige uke over Boknafjorden i noe sjø sakket jeg av for å dreie sørover fjorden.

Når jeg skulle dra på igjen, ville ikke turtallet over 2500 rpm.

Ingen alarm på EVC panelet.

 

Etter en stund kom turtallet opp igjen, og jeg fortsatte til Stavanger.

Hadde en teori om at det gjerne var filteret som hadde tettet seg.

Skiftet grovfilter, som var veldig skittent.

Hadde ikke finfilter ombord.

 

På tur nord igjen gikk det bra ene dagen, men neste dag opplevde jeg samme som om torsdagen.

Jeg var da kommet nesten til Sagvåg, og kjøpte nytt finfilter der.

Etter byttet var det like gale.

En telefon til dem jeg kjøpte båten av, resulterte i at Volvo verksted i Bergen ringte og sa at de kunne sjekke motoren over helgen.

Han sa at det var flere av disse injektorene som hadde feilet, både i biler og båter.

Timeantall på motor var uvesentlig.

Problemet med VP sine maskiner var kobberhylsen, og forbindelse ut på kjølevannsiden.

Fikk beskjed om å ikke belaste maskinen med mer enn 1500rpm, og kome meg nordover.

Han skulle byte til en ny type injektor, også den fra Bosch, om det var dette som var problemet.

 

Det ble en laaang tur til Bergen i 6 - 7 kts, men været var fint og vi koste oss.

La båten igjen der oppe i dag, så kan de starte på den i morgen.

Spennende å høre hva det er som er gale.

Kjenner meg ikke igjen med tikking og feilkoder, men dette virker dog som et injektorproblem.

 

Motoren er en D-4 225hk, har gått 170 timer.

Den er 2007 mod.

 

Når det gjelder dette luriummet, så har jeg hatt dette på tanken de siste 1000 literne jeg har brukt.

 

Forøvrig er jeg fornøyd med at de var så kjappe til å ta inn båten på verksted.

Mindre fornøyd er jeg med at det koster meg ca: 3000,- i diesel, taxi og hurtigbåt fra Stord.

Men den skal jeg ta med VP i etterkant.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Men det eg trur er at injektorane er pressa ned i nokon kobberhylser nede i toppen, og rundt kobberhylsene på utsida så er dei vannkjølt.

Hei bellen

Visst jeg forstår deg rett, er det presset kobberhylser ned i toppen?

Ved injektor havari - blir disse hylsene byttet?

Skulle tro at visst dette er årsaken, ville det være best av VP å innkalle alle motorene å skifte disse hylsene :confused:

Videre er det nevnt at de skifter til ny type injektorer - Etter som jeg kan huske, er det et bilde her i forumet som viste injektorene som ble brukt, - mener da at disse hadde kobberhylse ??

 

Vennligst rett meg om dette er feil :sweat:

 

Må rette meg selv: Se artilkkel fra båtliv - her er også bilde av injector og sprengte hylser.

http://www.batliv.com/wip4/search/detail.e...395&cat=586

Eksplosjon sprenger hylse

Feilen ligger i innsprøytningseneheten. Det skjer en eksplosjon i kobberhuset som omslutter injektorene som igjen sørger for at det sprøytes diesel ned mot stemplene. Årsaken til denne eksplosjonen er man ikke i stand til å skjønne.

Det er her Volvoledelsen nå ønsker hjelp fra norske båteier. Sverige har avslørt at med den norske dieselen på testtanken, skjer det en merkelig lekkasje midt på selve injektorstammen. Lekkasjen er minimal, men den er målbar og synlig. Hvorfor, blir derfor spørsmålet fra Volvo?

Svaret håpet de at vi i Båtliv kunne være med å gi dem når vi besøkte fabrikken på tirsdag i denne uken. Det sier vel noe om hvor ydmykende denne situasjonen er for en av verdens største motorprodusenter for fritidsbåter

Redigert av flex (see edit history)
Link to post

Hei flex.

Ja.. du har rett i at desse er pressa ned i toppen. Når man merker at man har fått havari, så er det som regel så seint at frostpluggene har røket.

Etter mitt syn så er VP flinke å vise god service over kundane sine. og har man fått eit slikt havari, så får man ny motor på reklamasjon.

 

Denne båten som eg snakker om, kom inn på verkstedet seint fredags kveld. Mandagen hadde vi ikkje meknikara som kunne starte på reparasjonen, så det blei starta tirsdags morgon. På ettermiddagen på onsdag var den nye motoren montert og klar til å startast opp, men på grunn av feil på PCU'en på den nye motoren så ligg fortsatt båten hos VP.

Link to post

...grunn av feil på PCU'en på den nye motoren så ligg fortsatt båten hos VP..

 

PCU'en???? Hva mener du?

Til Flex og Bellen:

Hvis dere leser denne tråden fra begynnelsen vil dere se at denne teorien med kobberhylser er behørig omtalt i denne tråden tidligere. Håper Bellen kan supplere med ytterligere informasjon når motoren er åpnet og feilen "avdekket".

Går vel utfra at motoren sendes til Gøteborg for nærmere analyse, eller tas den hånd om på lokalt verksted??

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...