Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Da ser det ut til at jeg ble den neste heldige. Fikk "gul" trekant i alarmpanelet ved Nappholmane på vei fra Stavanger til Kvinnherad. Stoppet, sjekket, startet igjen og kjørte rolig i gang. Alarm var borte og kom aldri igjen. Alt virket OK. Etter 20 min kom det plutselig en stygg ulyd og motoren gikk urolig på tomgang (mye vibrasjon/kast). Kastet inn håndkleet og fikk en kamerat til å slepe meg inn (til Leirvik som er temmelig nær forhandler - ørlitegrann hell i uhellet...). 80 gangtimer+, "snake oil" fra når det ble tilgjengelig, aldri hatt slik alarm tidligere.

 

Fyllinger: For det meste på Stavanger Motorbåtforenings pumpe i Hillevågsvannet. Andre fylleplasser: Ølen Båtlag, Ølensvåg Statoil, Sagvåg, Leirvik, Bruknapp (mener jeg det het, oppe i Straumane litt sør for Lurefjorden)

 

Så lenge jeg ikke har sprengt frostplugger eller lignende "risikerer" jeg vel at de kun skifter injektor/injektorer? Regner med at jeg bare må godta det, men hva slags utsjekk bør jeg kreve for å fastslå om motoren har lidd annen "overlast"? Lyden var ikke fin for å si det sånn, og jeg regner i alle fall med at veiv o.l. har sett en del belastning om sylinderen var i ferd med å fylles med diesel..

 

Så langt har jeg en ide om å kreve at de sjekker for svovel i kjølevann da jeg regner med at et "mini-gjennomslag" gjennom en hylse som begynner å sprekke kan detekteres på denne måten (vet i alle fall dette er vanlig for å sjekke for gåen toppakning).

 

Ringte VP i Sagvåg i dag. De var mest opptatt av å presisere at "dette kom til å ta tid" og "kunne ikke se på dette før i neste uke". Etter litt diskusjon skulle de se på det i morgen. Ringer de rundt lunch. Skjer det ikke noe da så er plan 1 en telefon til VP og plan 2 slep til Haugesund (Haugaland Elektrodiesel) der kameraten min fikk båten igjen fix ferdig med ny motor 7 dager etter at han leverte den.

 

Jeg ringte faktisk også Stord Havnekontor først og traff en svært imøtekommende kar som etterhvert måtte kaste inn håndkleet da jeg ville ha han til å reparere motoren min. Telefonnummeret til VP i Sagvåg var ikke så ulikt, og jeg hadde ringt Stord Havnekontor for å ordne med kaiavgift i da båten lå der et par dager. Vi fikk oss en god latter etterhvert (han begynte faktisk veldig tålmodig å forklare meg at han ikke drev med fiksing av motorer før det demret for meg..) :blush::blush::blush:

Link to post
Nok et mulig havari på Vestlandet - lurer på hva som er i dieselen deres.

 

Meget godt spørsmål Bitteliten :confused:

 

Hva er det med den dieselen på Vestlandet som så effektivt dreper D-motorene til VP?

 

Det er jo så mye snakk om designerdrugs, men at en klarer å designe diesel til kun å ta livet av D-serien..... :confused:

Det er nesten så en må lure på om det kan være noe galt med motorkonstruksjonen :confused:

 

Det beste er gjerne at alle på Vestlandet, med D-motor, flytter til østlandet :wink:

Eller egentlig så burde alle D-motor eiere på Vestlandet få etablert egne bunkersanlegg med diesel fra østlandet :lol::lol::lol:

Link to post

Vestlandsdiesel må det være mye krutt i :smiley:

Det er synd at dette ikke skulle fungere og jeg tror mørketallene er store hva det gjelder havarier små eller store.

Det har jo hvert stille rundt dette i år og jeg frykter at VP gjør det de kan for og dysse problemet ned.. Kanskje en skulle fått Båtmagasinet eller båtliv til og grave litt hos verksteder eller rett og slett formane eiere om og stå fram??

 

Det er jo nettopp oss forbukere som taper på dette hvis ikke alt kommer frem.

 

Hva VP velger og gjør med nettopp han som har fått et problem og ikke tør stå på sitt om utbedring osv kan det jo bare spekuleres i men det er jo lett og dytte regningen over på kunden.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Det er nesten så en må lure på om det kan være noe galt med motorkonstruksjonen :confused:

 

Nesten???

Det må no vera temmeleg innlysande for alle at dette i høgaste grad har noko med motorkonstruksjonen å gjera.

Eller kjem det tikkande inn meldingar om havari på ei mengd andre fabrikat også?

Redigert av RITS (see edit history)

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Sidan eg jobber som mekaniker for Volvo Penta, så kan eg ikkje komme med så mykje informasjon. Men har også jobba for firmaet som eig denne båten. Motoren blei satt inn tidlig i vinter. Det er ein dykkerbåt, og blir brukt til spyling av oppdretsmerder. Der båten bruker framdrift, er for det meste til og fra oppdrag. Når båten ligg og spyler så er ikkje framdriftsmotoren i gang, så derfor er ikkje timetallet så høgt.

Hmm...minner bare om at på et forum som dette så er det lett å utgi seg for hva som helst og komme med informasjon om hva som helst. Skulle det være riktig at du jobber hos VP skal du bare håpe at din arbeidsgiver ikke oppdager formidlingsgleden ellers er jeg redd jobben din henger i tynn tråd... :wink:

Link to post
Jeg har litt vansker med å dele Swandes arbeidsrettslige bekymringer her

 

Som generell betraktning så er vel Swande inne på noe. Mange bedrifter har arbeidsreglement som forteller noe om hvem som får uttale seg til pressen (om et diskusjonsforum er faller innunder dette??). I en sak som denne er det dertil mye sprengstoff (erstatningsansvar/omdømme). Kan vel hende at en arbeidsgiver ikke setter pris på høyst private uttalelser fra en som atpåtil kanskje har lite faglig grunnlag/innsikt. Men som blir tillagt dertil mer vekt i kraft av hvor han jobber. Det, kan kanskje starte en prosess med utgangspunkt i brudd på arbeidsreglementet (og/eller illojal opptreden).

 

Tror ikke "vår" mekaniker har tråkket uti, men kanskje greit å være litt på vakt.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Nå er den nye teorien at dette ikke er injektorhavari, men et eller annet med drevet. Ingen feil på Vodia ved avlesning. Slippes på torsdag for sjekk av drevet, så får jeg se...

Er ikke overbevist om den nye teorien selv om den er plausibel. Om noe skulle ha truffet drevet slik at dette oppsto vil jeg tro jeg hadde merket det. Men det må jo være slitsomt å være mekaniker med et "overvåkingssystem" som sletter alarmer ved stopp/start. Ikke lett å få et bilde uten å slite motoren fra hverandre da..

 

Minner meg om "overvåkingssystemet" i min nå 10 år gamle Audi. IKKE EN GANG har dette hjulpet til med å finne feil jeg har hatt, men jeg får alltid opplyst at "jeg har gjort noe feil med sentrallåsen" eller lignende (_prøv_ å gjøre noe feil med sentrallåsen..). Mener de sa det var 455 sjekkpunkter. Tar ca 20 min å lese ut. Utrolig nyttig system (not).

Link to post
Er vel ikke uten grunn at EVC versjon C2 har en feillogg som ikke slettes når man stopper motoren :rolleyes:

På den andre siden - har man et injektor havari er det nok så enkelt at feilmeldingen kommer opp hver gang motoren startes.

(min uthevning i sitatet)

 

Nettopp dette er et problem slik vi opplevde det, vi hadde ikke havari på en injektor, men en injektor som når som helst fant på å henge seg og utløse nødmodus på motoren. Hvis feilkodene var blitt lagret hadde det spart oss for masse stress :headbang:

Link to post
Er vel ikke uten grunn at EVC versjon C2 har en feillogg som ikke slettes når man stopper motoren :rolleyes:

På den andre siden - har man et injektor havari er det nok så enkelt at feilmeldingen kommer opp hver gang motoren startes.

Dvs. at VP lanserte versjon A, B og C før de kom på at feilloggen ikke burde slettes og implementerte dette i den geniale versjon C2? Er det slik:

 

EVC A=MS-DOS

EVC B=Windows 3.1

EVC C=Windows 95 (pre SP2)

EVC C2=Windows XP

 

I så fall gruer jeg meg til versjon D (Windows Vista..) :smiley:

 

Alvorlig talt så har jeg store problemer med å forstå hvordan det går an å lage et system som ikke lagrer feilmeldingene. Og har vel også fått med meg at software for å kunne lese ut forbruk/tid osv. lå inne i tidligere versjoner, men nå er fjernet slik at den kan bestilles som "tillval".

Link to post
Er ikke D3 marinisert utgave av 2.4D som står i veldig mange personbiler? Burde jo være svært velprøvde konstruksjoner.

 

Vel, i Båtmagasinet i sommer en gang var det en uttalelse fra SINTEF som er engasjert av Volvo for å finne ut hvorfor det er så mange havarier med D serien. De vet ennå ikke helt hvorfor, men sammenligningen med bil er ikke helt korrekt. Som SINTEF sier, så går en båtmotor i konstant "oppoverbakke" med en helt annen belasting enn bil. Foreløpig har VP sagt at man skal ved hver fylling tilsette et stoff man får kjøpt i butikker som La-Sa osv som hjelper til med smøring, men selv synes jeg dette ikke er holdbart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...