Mix Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Det dreier seg om litt over 30 motorer i Norge som fikk havari fra 2004 til 2007. De tallene du kommer med der ville jeg ikke stolt på. Bare i år har jo antallet vært like stort ifølge Båtmagasinet. Da er jo realiteten faktisk at det har vært en 3 dobbling av havarier det siste året. I værste fall en 4 dobbling ! Men det er kanskje sannheten ? Havariene akselererer nå når de begynner å få noen år på baken ? Redigert 19.Oktober.2008 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 De tallene du kommer med der ville jeg ikke stolt på.Bare i år har jo antallet vært like stort ifølge Båtmagasinet. Da er jo realiteten faktisk at det har vært en 3 dobbling av havarier det siste året. I værste fall en 4 dobbling ! I følge Volvo Penta 23.10.2007 totalhavarerte 30 motorer i Norge i tidsrommet juli 2005 og ut 2007 sesongen. Tallene fra Båtmagasinet for 2008 er ikke beroligende. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Og nå må vi slippe disse innleggene om "at det bortforklarer ikke at det har vært problemer med D-serien". Selvsagt ikke, men omfanget av problemet har druknet fullstendig. Det å nyansere debatten er IKKE å bagatelisere de problemene som har vært, og som vi alle har stor interesse av blir løst. Enhver motor uavhengig av prodsent kan havarere. Men det som jo er spesielt med D4- og D6-motorene(og til en viss grad også D3) fra Volvo Penta, er at en feil på en eller flere injektorer kan få motorene til å totalhavarere. Reelt sett betyr det faktisk at ut i fra D4 og D6 sin konstruksjon, kan absolutt alle disse motorene ha potensiale til å havarere som følge av injektorproblemer, enten man liker det eller ei. Og som jeg har uttalt tidligere, frykter jeg at det er mørketall både når det gjelder havarier og injektorproblemer. Når det gjelder antall motorer som har hatt problemer med injektorene, har jeg ennå ikke sett noe tall på det, noe som forøvrig kunne vært interessant med tanke på omfanget. Jeg synes det er meget betenkelig at Volvo Penta ikke informerer sine kunder bedre enn hva som faktisk er tilfelle. D6 kom på markedet i 2003, og at man nå på slutten av 2008 ennå ikke har funnet en løsning på injektor- og havariproblematikken, finner jeg høyst merkverdig, selv om Volvo Penta sier de jobber "intenst" med å finne en løsning. Og hvem skal ta regningen om en D4/D6 eldre enn 5 år totalhavarerer, slik at reklamsjonsretten etter forbrukerkjøpsloven ikke lenger kommer til anvendelse? Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Relaiteten er at en faktisk skal ha temmelig mye uflaks om en får dysetrøbbel og enda mer uheldig om en får havari. Det dreier seg om litt over 30 av 4000 motorer i Norge som fikk havari fra 2004 til 2007. Desinformasjon, Swande! Volvo Penta har selv offentliggjort at fra juli 2005 og til 23.10.2007 totalhavarerte 30 av ca. 3000 solgte motorer i Norge. Det er et ukjent antall, sannsynligvis betydelig fler, som har hatt dysetrøbbel og havarert i den forstand at injektorer måtte byttes. Og som sagt foran tyder Båtmagasinets tall for 2008 at frekvensen av havarier har økt. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Og hvem skal ta regningen om en D4/D6 eldre enn 5 år totalhavarerer, slik at reklamsjonsretten etter forbrukerkjøpsloven ikke lenger kommer til anvendelse? Ja hvem tror man tar den regningen? Neppe VP hvertfall!! Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Jeg tror de kommer til å ta regningen, enten fordi de må av jurdiske eller omdømmemessige grunner - men jeg bare tror (og håper for alle eiernes skyld). Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Hvis de har tenkt å ta regningen i slike tilfeller, burde de i allefall gått ut og innformert om dette, klart og tydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Hvor lenge skulle de holdt på med det etterpå? For alltid så sant det er injektorfeil? De kommer aldri til å ta noen regning. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 (redigert) Reelt sett betyr det faktisk at ut i fra D4 og D6 sin konstruksjon, kan absolutt alle disse motorene ha potensiale til å havarere som følge av injektorproblemer, enten man liker det eller ei. Fortell meg, finnes det noen motor som ikke kan totalhavarere?? Det finnes omtrent like mange potensielle feilkilder i en motor som det finnes deler. Alle disse kan feile til enhver tid. Og svært mange av disse feilene kan i verste fall føre til total stopp. Tenker du på det når du legger ut på tur? D-serien sin svakhet kjenner vi svært godt. Vi kan godt si at enhver D-motor er en potensiell havaribombe, men det er i sannhetens navn også en hver annen motor. Det blir absurd å snakke som at "en er heldig om det går bra", når feilprosenten er omkring 1%. Selvsagt alvorlig nok med de 30 havariene, men vi må da være edruelige om hva vi faktisk snakker om når det gjelder omfanget. Desinformasjon, Swande!Volvo Penta har selv offentliggjort at fra juli 2005 og til 23.10.2007 totalhavarerte 30 av ca. 3000 solgte motorer i Norge. Det er et ukjent antall, sannsynligvis betydelig fler, som har hatt dysetrøbbel og havarert i den forstand at injektorer måtte byttes. Og som sagt foran tyder Båtmagasinets tall for 2008 at frekvensen av havarier har økt. Ok, jeg mente tallene var fra 2004, men om du har sjekket dette, er det sikkert riktig. Volvo har vel selv bekreftet i Båtmagasinet at dreier seg om 4000 solgte i Norge. Hvor har du tallen fra? Når det gjelder Båtmagasinet, tror jeg det må være en feil. De skriver "Etter hva Båtmagasinet erfarer, er det snakk om et tilsvarende antall motorer i år som i fjor, i overkant av 30". Tallene dine viser jo at dette er feil. Båtmagasinet har vel til og med selv skrevet at det dreier seg om 30-35 havarier siden D-serien kom. Om det var 30 havarier på 2 1/2 år er dette 12-13 årlige havarier. En tredobling eller firedobling i 2008 blir jo helt feil. I verste fall 12-15 motorer. Det hadde forøvrig vært interessant å se Båtmagasinets kilder og dokumentasjon på dette. Betviler det ikke, men bruk av annonyme kilder i en sak som dette, svekker saken. BM hadde stått seg på å oppgi hvor de har tallene fra. Redigert 20.Oktober.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Jeg kjenner ikke til så mange andre motorer som havarer etter 50-200 timers drift. Gjør du det Swande, så fortell oss hvilke motorer/merker dette gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Dette er jo nesten blitt en Volvo Penta hetse tråd på linje med Bavaria tråden et annet sted. Ikke hyggelig disse problemene med D serien. Det er vel i tillegg Norges mest solgte innenbords motorer, så det blir fort til at det virker som om dette er et kjempeproblem. Og for alt jeg vet kan det være en konstruksjonsmessig svakhet som er svært vanskelig å løse. Så langt har VP virket svært interessert i ta ta vare på sine kunder som opplever problemer. Og det skulle selvsagt bare mangle. Men at VP er alene om å ha problemer? Det er bare tull. Ingen som kjenner noen som jobber på et Mercruiser eller Yanmar verksted? Det er garantert utfordringer der også. Forresten var det vel en reportasje i siste Båtmagasinet om en familie som skulle på tur med en Aquador 32 med Yanmar motor. Var ikke helt problemfritt det. Jeg håper Volvo Penta kommer til kjernen av saken, og finner ut hva som forårsaker disse havariene. Å skifte en injektor er så sin sak, hvis vi bare hadde vært sikre på at ikke motoren havarerte. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 (redigert) Helt enig og det er stygt å mobbe, de som er annerledes i form av hudfarge,nasjonalitet,religion,handikapp eller lignende. :nono: : I denne sammenheng så er jo disse problem Dèrne er grønne,har et handikapp ved at de er utviklet av en liten motorprodusent i et lite hjørne på kloden. Se bare på eksempelvis Yanmar BY-serien. Vakre former og farger og motorprodusenten lager minst 1000 ganger så mange motorer pr.år. Redigert 20.Oktober.2008 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 (redigert) Se bare på eksempelvis Yanmar BY-serien. Vakre former og farger og motorprodusenten lager minst 1000 ganger så mange motorer pr.år. Særlig de motorene - som er lagd av BMW De er MYE bedre og MYE sikrere enn D3 som sitter i mange Volvoer. CR Innsprøytningssystemet er fra - eh - Bosch i begge kanskje Redigert 20.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Tror ikke du skal insinuere at Volvo diesler er bedre enn BMW diesler i bilene, Bitteliten. Har ennå til gode å høre en røst som mener at Common rail motorene til BMW ikke holder mål. Når det gjelder motorene i din NW, de store D-motorene så har det vel ikke vært noen tilfeller av havarier på disse. Var innom eks sjefen min idag og han nevnte at han ikke visste om noe slikt. Han har en ny P50 med to av de store D-dyra i kjeller`n. Tror vel at det kan tyde på at kosntruksjonen på disse er bedre enn på de mindre... Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Uansett hva vi sier / skriver, er vi alle klar over at VP har sine problemer med D-serien. Kjører faktisk med min andre D-motor og har ikke hatt problemer så langt. Men med "hånda på hjerte", må jeg innrømme at jeg veldig vàr for lyder / vibrasjoner etc. som ikke skal være der. Jeg kommer nok ikke til å stole 100% på disse motorene før VP kommer opp med en bekreftelse på at "feilen" er funner og utbedret. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 Tror ikke du skal insinuere at Volvo diesler er bedre enn BMW diesler i bilene, Bitteliten. Når det gjelder motorene i din NW, de store D-motorene så har det vel ikke vært noen tilfeller av havarier på disse. NW har hatt havari på IPS 500 - 1 båt etter det jeg har hørt Var innom eks sjefen min idag og han nevnte at han ikke visste om noe slikt. Han har en ny P50 med to av de store D-dyra i kjeller`n. Tror vel at det kan tyde på at kosntruksjonen på disse er bedre enn på de mindre... Så han fikk soglt 45'en sin da? Han har vel D11'er i båten sin - og det er en helt ny konstruksjon. Hadde vært rart om VP ikke hadde tatt med sine siste lærepenger fra D serien da de konstruerte denne Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 (redigert) Tror ikke du skal insinuere at Volvo diesler er bedre enn BMW diesler i bilene, Bitteliten. Det har jeg da ikke gjort. Jeg har bare sagt at BY serien til Yanmar - o store hellige som ikke lager motorer med feil - er bilmotorer fra BMW med CR system antakelig fra samme leverandør som Bosch. Når det gjelder motorene i din NW, de store D-motorene så har det vel ikke vært noen tilfeller av havarier på disse. NW har hatt havari på IPS 500 - 1 båt etter det jeg har hørt. IPS 500= D6 370. Har ikke hørt om noen havarier på IPS 600= D6 435. Var innom eks sjefen min idag og han nevnte at han ikke visste om noe slikt. Han har en ny P50 med to av de store D-dyra i kjeller`n. Tror vel at det kan tyde på at kosntruksjonen på disse er bedre enn på de mindre... Så han fikk soglt 45'en sin da? Han har vel D11'er i båten sin - og det er en helt ny konstruksjon. Hadde vært rart om VP ikke hadde tatt med sine siste lærepenger fra D serien da de konstruerte denne Redigert 21.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 Hadde vært rart om VP ikke hadde tatt med sine siste lærepenger fra D serien da de konstruerte denne Hva er den lærepengen da? Iflg. Volvo er det vel den norske dieselen som har skylden? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 jeg tenkte på konsekvensen av dysehavari - dvs at de har konstruert bort muligheten for at motoren blåser frostpluggen når en dyse skjærer Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 Ja, mener at det var de nye D11 som han har. Han solgte sin P45 i fjor, g bestilte en ny P50 som han hentet i England i våres. Han fortalte om dårlig vær hjem da. Han har hentet 3 av båten i England og kjørt dem hjem, men har aldri hatt så dårlig vær på turen som i år. Ja, det er vel å håpe at de har en bedre konstruksjon på disse nye motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 P50'en var nok litt hardere i dårlig vær tenker jeg også. Den er jo nesten like bred og høy som den er lang testet ikke veldig overbevisende i MBY - litt sånn bob bob liksom. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 (redigert) Jeg kjenner ikke til så mange andre motorer som havarer etter 50-200 timers drift Selvsagt finnes det eksempler på dette. Var det ikke en tråd her om en 4 år gammel Steyr som røyk da? Jeg traff også i fjor sommer på en som fortalte om havari på sin Yanmar BY serie. Men dette bortforklarer selvsagt ikke at Volvo har hatt langt flere havarier. Men så selger de betydelig flere motorer også. Poenget var å prøve å nyansere denne debatten. Ingen er tjent med sort - hvit framstillinger. Volvo har problemer med D-serien. Det er et faktum. MEN det er ikke slikt at D-serien BARE havarerier og er befenkt med feil og er livsfarlige havaribomber. Det blir for dumt å hevde slikt ting når faktisk det store, store flertall av disse motoren går feilfritt. En kan jo også si at alle motorer er potensielle havaribomber fordi et stempel i en hver motor kan skjære seg. Alt kan skje med en motor, og joda, D-serien har vært noe mer utsatt. Men en havaribombe - det blir for dumt. Uansett hvordan vi snur og vender på det så dreier seg om noen prosent havarier (som selvsagt er altfor mye). Fremdeles er det over 3000 eiere som er fornøyd med disse motorene og 30-40 som har hatt store problemer. Ingen har større interesse av at VP finner en løsning på problemet en oss eiere, men unyansert svartmaling er uinteressant. Redigert 21.Oktober.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 Du snakker egentlig tull her Swande. Ingen her påstår at andre motorer ikke kan havarere og eller få andre tekniske problemer. Det kan også D-serien. Det er normalt. Men D-serien har et problem i tillegg. Et kjent, meget alvorlig problem. Et problem som hvis dette kjente problemet oppstår, kan føre til totalhavari. Og så har også skjedd, i et ukjent antall tilfeller. Ingen vet vel hvilke motorer som har potensiale for havari ennå. Og Volvo har ennå ingen løsning på problemet. Det er saken, intet mer, intet mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 Denne nyheten er ikke direkte representativ for Volvo Penta D4 og D6, som dog har sine velkjente problemer, men D3, som kommer fra Volvo sin bildivisjon, har hatt mye problemer i både båt og bil. At Volvo havner på bunn i en svensk kvalitetsundersøkelse, styrker ikke akkurat imaget til hverken Volvo sin bilavdeling eller Volvo Penta som kvalitetsleverandører. - Franske og svenske biler har mest feil. Volvo, Saab, Peugeot og Renault er på bunn i svensk kvalitetsundersøkelse. Aller verst er det for den store SUV-en til Volvo som ligger på bunn i den svenske undersøkelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2008 (redigert) Franske og svenske biler har mest feil. Volvo, Saab, Peugeot og Renault er på bunn i svensk kvalitetsundersøkelse. Aller verst er det for den store SUV-en til Volvo som ligger på bunn i den svenske undersøkelsen.[/url] Legg merke til det positive her og et eksempel på at verden tross alt går framover; Citroën er ikke lenger langt nede på slike lister Redigert 24.Oktober.2008 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.