Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Da kunne den unge dealeren fortelle at Bosch og Volvo har kommet med nye injectorer for 2-3 mnd siden, som var montert på de nye modellene.

 

Er det noen som har hørt noe mer om dette?

Dersom det stemmer er det bare for D-serie eiere å stille seg i kø hos nærmeste forhandler å forlange injectorer byttet :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Eg var en tur på det lokale VP-verkstedet her i Ålesund en dag og prata med gjengen der. Så eg spurte dei om akkurat desse problemene med injektorane på D-motorane. Han som eg prata med sa då at dette problemet blei løyst få måneder etter at problemet vart oppdaga og nye injektorer kom på plass etter kort tid. Det var kun få motorer som hadde det problemet med injektorane. Han kunne også konstantere at ingen motorer som har blitt produsert etter at problemet var løyst har havarert på grunn av samme injektorproblem.

Så med andre ord, så trur eg at denne problematikken med D-motorproblemene er noko "opphausa" inne på dette forumet. Er det for eksempel nokon som har kjennskap til D-motorer som har havarert i seinere tid?

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres rart ut. Var det ikke i fjor sommer de gikk ut og anbefalte tilsetningsstoff i håp om at dette kunne begrense problemene? Vil tro de hadde kommunisert dette høyt og tydelig om de hadde funnet løsningen. Som linken over sier, så har jo havariene fortsatt?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har hørt noe mer om dette?

Dersom det stemmer er det bare for D-serie eiere å stille seg i kø hos nærmeste forhandler å forlange injectorer byttet :wink:

 

Har forstått det slik ved henvendelser til Volvo at min 2008 mod D4-225 som er siste produserte utgave, har siste type injektorer.

Båten ble levert fabrikkny til meg tidlig i november, så eg vil anta at motoren ble produsert noen mndr før det.

Kjenner ikke til at det er noen ny type injektorer etter dette

Link to post
Share on other sites

Eg var en tur på det lokale VP-verkstedet her i Ålesund en dag og prata med gjengen der. Så eg spurte dei om akkurat desse problemene med injektorane på D-motorane. Han som eg prata med sa då at dette problemet blei løyst få måneder etter at problemet vart oppdaga og nye injektorer kom på plass etter kort tid. Det var kun få motorer som hadde det problemet med injektorane. Han kunne også konstantere at ingen motorer som har blitt produsert etter at problemet var løyst har havarert på grunn av samme injektorproblem.

 

Ifølge Båtmagasinet fikk Volvo Penta kjennskap til injektor- og havariproblematikken med D3, D4 og D6 i 2005. Dersom "dette problemet blei løyst få måneder etter at problemet vart oppdaga og nye injektorer kom på plass etter kort tid", hvorfor havarerer det da fortsatt slike motorer? Eller er det andre årsaker til at D3, D4 og D6 havarerer?

 

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med VP-verkstedet i Ålesund og be dem skaffe seg mer kunnskap og/eller gi en utfyllende forklaring. Om det stemmer det du sier, er det svært lite tillitvekkende fra dette verkstedet. Nå er ikke en forhandler av Volvo Penta eller et verksted som reparerer og utfører service på motorer fra Volvo Penta akkurat en objektiv kilde for informasjon, men denne informasjonen strider jo mot det Volvo Penta sier sentralt, nemlig at injektor- og havariproblematikken fortsatt eksisterer.

Link to post
Share on other sites

Men er det nokon som har kjenskap til havarerte D3, D4 og/eller D6'er i seinare tid? Litt rart om ingen her på Båtplassen har noko kjennskap til det.

Som sagt så meinte dei på at ingen D-motorer hadde havarert på grun av dette injektorproblemet, men det er godt mulig dei har andre problemer også.

Link to post
Share on other sites

Nå vinterstid så er vell både bruken og antall havari sterkt begrenset men om du ser tilbake i denne tråden så er det omtalt flere havarier sommeren 2008 som følge av injector havari.

 

Forklaringen du har fått fra ditt lokale VP verksted må være ren løgn og er i strid med det lille offisiell VP informasjon som er gjort tilgjengelig. Ref bla artikkel i Båtmagasinet referert til over og denne rapporten. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41297

 

Om det er bevisst løgn fra verkstedet ditt eller om de bare er like forvirret som alle andre grunnet mangelfull informasjon fra VP sentralt, det får de svare for selv.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg kan for min del si at jeg alltid lar motorene gå i minimum 5 minutter og de må ha arbeidstemeratur før noe gir settes inn - likevel røk alle dysene på den ene motoren i fjor. I tillegg bruker jeg det additivet som VP anbefaler (eller egentlig krever). Min egen konklusjon (som ikke 10 ville hester klarer å snu), er at dysene er for dårlige. Punktum. En ødelagt dyse kan få en motor til å skjære seg.

 

Hvorfor er det da "liksom" flere havarier i Norge enn andre land? Det er ikke diesel kvaliteten - det er det ikke hold for å si. Derimot tror jeg at antall driftstimer, klimaforhold, mulig også service instruksjoner. Min oppfatning er at mange verksteder kanskje er mer slepphendte i Norge, det kan være andre faktorer som renheten på Dieselen - dvs hvordan marinaene håndterer den osv. Mange marinaer er større i Sverige enn i Norge. Dette er ting jeg ikke vet, kun ting jeg tror. Men jeg VET at dysene er for dårlige, og jeg har vel forstått at VP i stor grad erkjenner dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan for min del si at jeg alltid lar motorene gå i minimum 5 minutter og de må ha arbeidstemeratur før noe gir settes inn - likevel røk alle dysene på den ene motoren i fjor. I tillegg bruker jeg det additivet som VP anbefaler (eller egentlig krever). Min egen konklusjon (som ikke 10 ville hester klarer å snu), er at dysene er for dårlige. Punktum. En ødelagt dyse kan få en motor til å skjære seg.

 

Hvorfor er det da "liksom" flere havarier i Norge enn andre land? Det er ikke diesel kvaliteten - det er det ikke hold for å si. Derimot tror jeg at antall driftstimer, klimaforhold, mulig også service instruksjoner. Min oppfatning er at mange verksteder kanskje er mer slepphendte i Norge, det kan være andre faktorer som renheten på Dieselen - dvs hvordan marinaene håndterer den osv. Mange marinaer er større i Sverige enn i Norge. Dette er ting jeg ikke vet, kun ting jeg tror. Men jeg VET at dysene er for dårlige, og jeg har vel forstått at VP i stor grad erkjenner dette.

 

Det er vel ikke uten grunn at det kom nye injektorer (dyser) i 2008

Link to post
Share on other sites

Får jo håpe at det stemmer at det har kommet en ny generasjon injectorer som løser problemet.

Er det noen som kan bekrefte denne informasjonen?

 

Det ser vel ikke ut for at VP vil innrømme svakhet ved D4/D6 serien så da vil de vell kanskje ei heller offisielt opplyse om utbedringene som er gjort :cool:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

IPS 400 med D4 eller D6?

 

Motoren er den samme uansett hva slags drev/aksling/POD man har

 

Jeg har fått info fra VP at D4 300 og D6 435 har andre injektorer enn tidligere D motorer. Det har ikke vært havari på D4 300 og D6 435. Injektorene som monteres i dag på alle D4/D6 skal visstnok være de samme som på D4300/D6 435. Jeg har også hørt at det er disse injektorene som blir satt inn når injektorer byttes på eldre motorer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er lenge siden jeg gravde frem den informasjonen. Tror det var før jul at jeg så på noen sprengskisser med delenummer som jeg fant på web'en. Tror at om man søker på "spare parts Volvo penta D series" eller noe sånt så finner man infoen. Skal se om jeg finner linken.

 

Her var linkene jeg begynte å nøste litt utifra

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-23-9900.aspx

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-23-6720.aspx

 

Her står det bla

35 Injector, exch 3803634 6

SN-2006003696

35 Injector, exch 3803908 6

SN2006003697-

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er lenge siden jeg gravde frem den informasjonen. Tror det var før jul at jeg så på noen sprengskisser med delenummer som jeg fant på web'en. Tror at om man søker på "spare parts Volvo penta D series" eller noe sånt så finner man infoen. Skal se om jeg finner linken.

 

Her var linkene jeg begynte å nøste litt utifra

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-23-9900.aspx

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-23-6720.aspx

 

Her står det bla

 

Det stemmer at det er byttet injektorer både på D4 og D6 fra et gitt serienummer, men i tillegg er dette også byttet på D4:

Common rail 3588739 fra SN2004002080-, Control valve 3807013 Replaced by 3884353 og Pressure sensor 3587927 Replaced by 3884352

De samme delene er også byttet på D6

Det er ikke samme type injektor part no. 3801148 til D6-435 som dei nye injektorene med part no. 3803908 til D4 og mindre D6

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke her på tide med en "aksjon" fra VP som det kalles innen bilbransjen når feilproduserte enheter oppgraderes. Hva med drivstofftilsettningen fra Statoil som så mange har benyttet ? Hva med en real oppklaring fra VP ? Hva med et tips til BM / Båtliv ?

 

Har ikke noen her inne engasjert advokat for å se på dette (mener å ha lest noe slikt) ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Besnærende tanke. Men, vil VP verksteder bytte injektorer på "friske" motorer? Så langt har jeg forstått det slik at de ikke gjør dette. Jeg har en 2006 D6-310 og skulle gjerne ha byttet injektorer.

Følgende er bekreftet VP service i nord:

Har fått bekreftet fra Volvo Penta at det kom nye injektorer da D4-300 kom, og dette var i 2008.

Nå har de også levert de nye injektorene til de motorene som har hatt problemer, og han jeg snakket med tror ikke det finnes gamle injektorer igjen.

 

Hvis en leser litt mellom linjene, så kan det set ut til at de ikke skifter injektorer uten at det er oppstått et problem!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...