SF Svart 29.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Da kunne den unge dealeren fortelle at Bosch og Volvo har kommet med nye injectorer for 2-3 mnd siden, som var montert på de nye modellene. Er det noen som har hørt noe mer om dette? Dersom det stemmer er det bare for D-serie eiere å stille seg i kø hos nærmeste forhandler å forlange injectorer byttet Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
bellen Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 (redigert) Eg var en tur på det lokale VP-verkstedet her i Ålesund en dag og prata med gjengen der. Så eg spurte dei om akkurat desse problemene med injektorane på D-motorane. Han som eg prata med sa då at dette problemet blei løyst få måneder etter at problemet vart oppdaga og nye injektorer kom på plass etter kort tid. Det var kun få motorer som hadde det problemet med injektorane. Han kunne også konstantere at ingen motorer som har blitt produsert etter at problemet var løyst har havarert på grunn av samme injektorproblem. Så med andre ord, så trur eg at denne problematikken med D-motorproblemene er noko "opphausa" inne på dette forumet. Er det for eksempel nokon som har kjennskap til D-motorer som har havarert i seinere tid? Redigert 29.Mars.2009 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Mener du at Båtmagasinet ikke snakker sant i denne artikkelen? Fortsatt havarier - Volvo Penta har ennå ikke løst det norske mysteriet. Like mange D3,D4 og D6 motorer har havarert i år som i fjor. (08.10.08) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Nei, det kan eg ikkje svare på. Det var dette svaret eg fekk hos VP her i Ålesund i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Høres rart ut. Var det ikke i fjor sommer de gikk ut og anbefalte tilsetningsstoff i håp om at dette kunne begrense problemene? Vil tro de hadde kommunisert dette høyt og tydelig om de hadde funnet løsningen. Som linken over sier, så har jo havariene fortsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Er det noen som har hørt noe mer om dette?Dersom det stemmer er det bare for D-serie eiere å stille seg i kø hos nærmeste forhandler å forlange injectorer byttet Har forstått det slik ved henvendelser til Volvo at min 2008 mod D4-225 som er siste produserte utgave, har siste type injektorer. Båten ble levert fabrikkny til meg tidlig i november, så eg vil anta at motoren ble produsert noen mndr før det. Kjenner ikke til at det er noen ny type injektorer etter dette Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Eg var en tur på det lokale VP-verkstedet her i Ålesund en dag og prata med gjengen der. Så eg spurte dei om akkurat desse problemene med injektorane på D-motorane. Han som eg prata med sa då at dette problemet blei løyst få måneder etter at problemet vart oppdaga og nye injektorer kom på plass etter kort tid. Det var kun få motorer som hadde det problemet med injektorane. Han kunne også konstantere at ingen motorer som har blitt produsert etter at problemet var løyst har havarert på grunn av samme injektorproblem. Ifølge Båtmagasinet fikk Volvo Penta kjennskap til injektor- og havariproblematikken med D3, D4 og D6 i 2005. Dersom "dette problemet blei løyst få måneder etter at problemet vart oppdaga og nye injektorer kom på plass etter kort tid", hvorfor havarerer det da fortsatt slike motorer? Eller er det andre årsaker til at D3, D4 og D6 havarerer? Jeg anbefaler deg å ta kontakt med VP-verkstedet i Ålesund og be dem skaffe seg mer kunnskap og/eller gi en utfyllende forklaring. Om det stemmer det du sier, er det svært lite tillitvekkende fra dette verkstedet. Nå er ikke en forhandler av Volvo Penta eller et verksted som reparerer og utfører service på motorer fra Volvo Penta akkurat en objektiv kilde for informasjon, men denne informasjonen strider jo mot det Volvo Penta sier sentralt, nemlig at injektor- og havariproblematikken fortsatt eksisterer. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Mars.2009 Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 Men er det nokon som har kjenskap til havarerte D3, D4 og/eller D6'er i seinare tid? Litt rart om ingen her på Båtplassen har noko kjennskap til det. Som sagt så meinte dei på at ingen D-motorer hadde havarert på grun av dette injektorproblemet, men det er godt mulig dei har andre problemer også. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 30.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2009 (redigert) Nå vinterstid så er vell både bruken og antall havari sterkt begrenset men om du ser tilbake i denne tråden så er det omtalt flere havarier sommeren 2008 som følge av injector havari. Forklaringen du har fått fra ditt lokale VP verksted må være ren løgn og er i strid med det lille offisiell VP informasjon som er gjort tilgjengelig. Ref bla artikkel i Båtmagasinet referert til over og denne rapporten. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41297 Om det er bevisst løgn fra verkstedet ditt eller om de bare er like forvirret som alle andre grunnet mangelfull informasjon fra VP sentralt, det får de svare for selv. Redigert 30.Mars.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Targa 23.1 Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Kaster ut en brannfakkel.. Hvordan er motorene som er havarert kjørt? Fullt pådrag med en gang og fra full fart til stopp med det samme det er klappet til kai? Er det noen innpå her som kan forsvare seg? Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Forsøkte meg med denne jeg også Targa 23.1 (innlegg #510), men fakkelen tok ikke fyr Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Luigi Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Jeg kan for min del si at jeg alltid lar motorene gå i minimum 5 minutter og de må ha arbeidstemeratur før noe gir settes inn - likevel røk alle dysene på den ene motoren i fjor. I tillegg bruker jeg det additivet som VP anbefaler (eller egentlig krever). Min egen konklusjon (som ikke 10 ville hester klarer å snu), er at dysene er for dårlige. Punktum. En ødelagt dyse kan få en motor til å skjære seg. Hvorfor er det da "liksom" flere havarier i Norge enn andre land? Det er ikke diesel kvaliteten - det er det ikke hold for å si. Derimot tror jeg at antall driftstimer, klimaforhold, mulig også service instruksjoner. Min oppfatning er at mange verksteder kanskje er mer slepphendte i Norge, det kan være andre faktorer som renheten på Dieselen - dvs hvordan marinaene håndterer den osv. Mange marinaer er større i Sverige enn i Norge. Dette er ting jeg ikke vet, kun ting jeg tror. Men jeg VET at dysene er for dårlige, og jeg har vel forstått at VP i stor grad erkjenner dette. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Jeg kan for min del si at jeg alltid lar motorene gå i minimum 5 minutter og de må ha arbeidstemeratur før noe gir settes inn - likevel røk alle dysene på den ene motoren i fjor. I tillegg bruker jeg det additivet som VP anbefaler (eller egentlig krever). Min egen konklusjon (som ikke 10 ville hester klarer å snu), er at dysene er for dårlige. Punktum. En ødelagt dyse kan få en motor til å skjære seg. Hvorfor er det da "liksom" flere havarier i Norge enn andre land? Det er ikke diesel kvaliteten - det er det ikke hold for å si. Derimot tror jeg at antall driftstimer, klimaforhold, mulig også service instruksjoner. Min oppfatning er at mange verksteder kanskje er mer slepphendte i Norge, det kan være andre faktorer som renheten på Dieselen - dvs hvordan marinaene håndterer den osv. Mange marinaer er større i Sverige enn i Norge. Dette er ting jeg ikke vet, kun ting jeg tror. Men jeg VET at dysene er for dårlige, og jeg har vel forstått at VP i stor grad erkjenner dette. Det er vel ikke uten grunn at det kom nye injektorer (dyser) i 2008 Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Får jo håpe at det stemmer at det har kommet en ny generasjon injectorer som løser problemet. Er det noen som kan bekrefte denne informasjonen? Det ser vel ikke ut for at VP vil innrømme svakhet ved D4/D6 serien så da vil de vell kanskje ei heller offisielt opplyse om utbedringene som er gjort Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Luigi Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Jeg glemte å si at jeg har VP IPS 400, men det har ikke noe å si... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 (redigert) IPS 400 med D4 eller D6? Motoren er den samme uansett hva slags drev/aksling/POD man har Jeg har fått info fra VP at D4 300 og D6 435 har andre injektorer enn tidligere D motorer. Det har ikke vært havari på D4 300 og D6 435. Injektorene som monteres i dag på alle D4/D6 skal visstnok være de samme som på D4300/D6 435. Jeg har også hørt at det er disse injektorene som blir satt inn når injektorer byttes på eldre motorer. Redigert 31.Mars.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Spennende informasjon Bitteliten Da vet jeg hva jeg hadde gjort om jeg hadde en "eldre" D4 eller D6 - forlangt bytte av injectorer før de feiler som reklamasjon. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mhemil Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Besnærende tanke. Men, vil VP verksteder bytte injektorer på "friske" motorer? Så langt har jeg forstått det slik at de ikke gjør dette. Jeg har en 2006 D6-310 og skulle gjerne ha byttet injektorer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 (redigert) Det er lenge siden jeg gravde frem den informasjonen. Tror det var før jul at jeg så på noen sprengskisser med delenummer som jeg fant på web'en. Tror at om man søker på "spare parts Volvo penta D series" eller noe sånt så finner man infoen. Skal se om jeg finner linken. Her var linkene jeg begynte å nøste litt utifra http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-23-9900.aspx http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-23-6720.aspx Her står det bla 35 Injector, exch 3803634 6 SN-2006003696 35 Injector, exch 3803908 6 SN2006003697- Redigert 31.Mars.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Kanskje lurt at de som har disse med gamle innjektorer, samler seg og forlanger massivt bytte av innjektorer da? Hvis ikke VP tilbyr det av seg selv da. Så får man håpe at motorene blir friskemeldt for denne type havari. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Det er lenge siden jeg gravde frem den informasjonen. Har gått meg hus forbi Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Targa 23.1 Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 (redigert) Det er lenge siden jeg gravde frem den informasjonen. Tror det var før jul at jeg så på noen sprengskisser med delenummer som jeg fant på web'en. Tror at om man søker på "spare parts Volvo penta D series" eller noe sånt så finner man infoen. Skal se om jeg finner linken. Her var linkene jeg begynte å nøste litt utifra http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-23-9900.aspx http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-23-6720.aspx Her står det bla Det stemmer at det er byttet injektorer både på D4 og D6 fra et gitt serienummer, men i tillegg er dette også byttet på D4: Common rail 3588739 fra SN2004002080-, Control valve 3807013 Replaced by 3884353 og Pressure sensor 3587927 Replaced by 3884352 De samme delene er også byttet på D6 Det er ikke samme type injektor part no. 3801148 til D6-435 som dei nye injektorene med part no. 3803908 til D4 og mindre D6 Redigert 31.Mars.2009 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 (redigert) Er det ikke her på tide med en "aksjon" fra VP som det kalles innen bilbransjen når feilproduserte enheter oppgraderes. Hva med drivstofftilsettningen fra Statoil som så mange har benyttet ? Hva med en real oppklaring fra VP ? Hva med et tips til BM / Båtliv ? Har ikke noen her inne engasjert advokat for å se på dette (mener å ha lest noe slikt) ? Redigert 31.Mars.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Luigi Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 IPS 400 med D4 eller D6? Det er D6... Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 31.Mars.2009 Del på Facebook Svart 31.Mars.2009 Besnærende tanke. Men, vil VP verksteder bytte injektorer på "friske" motorer? Så langt har jeg forstått det slik at de ikke gjør dette. Jeg har en 2006 D6-310 og skulle gjerne ha byttet injektorer. Følgende er bekreftet VP service i nord: Har fått bekreftet fra Volvo Penta at det kom nye injektorer da D4-300 kom, og dette var i 2008.Nå har de også levert de nye injektorene til de motorene som har hatt problemer, og han jeg snakket med tror ikke det finnes gamle injektorer igjen. Hvis en leser litt mellom linjene, så kan det set ut til at de ikke skifter injektorer uten at det er oppstått et problem! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.