Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Følgende er bekreftet VP service i nord:

 

 

Hvis en leser litt mellom linjene, så kan det set ut til at de ikke skifter injektorer uten at det er oppstått et problem!

 

Så kommer 1000 kr spørsmålet:

Er det noen D4 eller D6 med nye injektorer som har havarert?

Link to post
Share on other sites

Har gått meg hus forbi :blush:

 

Jeg er ikke sikker på om jeg postet det her på forumet. Så det er ikke noe å være flau over det :smiley:

 

Har ikke noen her inne engasjert advokat for å se på dette (mener å ha lest noe slikt) ?

Joda - det er noen som har gjort det. Jeg er med på det løpet. Kan vel pt si at VP ikke er veldig samarbeidsvillige. Om man leser siste nytt fra KNBF i siste nummer av Båtliv kan man se at KNGF's advokat kommenterer saken der.

 

Spørsmålet til Targa 23.1: I følge VP (jeg snakket med de før jul) så er det ingen D6 435 eller D4 300 som har havarert.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet til Targa 23.1: I følge VP (jeg snakket med de før jul) så er det ingen D6 435 eller D4 300 som har havarert.

 

Tror ikke D4-300 og D6-435 har ikke samme part no. på injektorene.

Mindre D4 og D6 har samme type nye injektorer.

Er usikker på om 2008 mod D4-225 og 260 har samme type som D4-300

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at informasjonen som Bitteliten deler om nye injectorer er kjent fra flere av oss og indirekte bekreftet. bl.a. fra forhandlere. Det gjenstår en offisiell bekreftelse fra VP sentralt.

 

Besnærende tanke. Men, vil VP verksteder bytte injektorer på "friske" motorer? Så langt har jeg forstått det slik at de ikke gjør dette. Jeg har en 2006 D6-310 og skulle gjerne ha byttet injektorer.

Dette er det dessverre ingen automatikk i. Jeg har reist spørsmålet til min VP-forhandler og venter på svar, men jeg tror nok dessverre at et injecktorskifte til 15-20 tusen ikke automatisk er noe eiere får servert i fanget. Får en trøbbel derimot er en lykkelig eier av nye injectorer. MEN vi er flere som ikke har tenkt å slippe denne saken med det første.

 

Joda - det er noen som har gjort det. Jeg er med på det løpet. Kan vel pt si at VP ikke er veldig samarbeidsvillige. Om man leser siste nytt fra KNBF i siste nummer av Båtliv kan man se at KNGF's advokat kommenterer saken der.

Vi er flere som er med på dette løpet - og samarbeidsviljen har ikke vært påfallende fra VP`s side.

Link to post
Share on other sites

For å utfylle Swande litt:

Vi er en gruppe med utspring fra Baatplassen som har kontaktet KNBF's advokat og tatt opp denne saken med VP juridisk. Baatplassen.no er ikke innvolvert i denne prosessen. Gruppen ble startet utifra at vi ikke trodde at vi kunne få til noen god løsning for alle D eiere ved "bare å klage i denne tråden". Så vi bestemte oss for å gjøre noe mer aktivt. :smiley:

 

Vi jobber på flere fronter samtidig, basert på den kompetansen vi har fra det "sivile liv". Men vi føler at vi "stanger pannan blodig" som det heter på svensk. Men vi gir oss ikke. Vi har bevistt holdt - og kommer også fremover til å holde - en lav profil på Baatplassen.no fordi vi er ganske så sikre på at VP er godt oppdatert om hva som skrives her.

 

Dog er vi av oppfatningen av at jo fler som maser på VP forhandlere jo mer press blir det på VP til å faktisk gjøre noe. Så ta gjerne eget initiativ og skap en storm mot forhandlerne. Det er vi ganske sikre på vil hjelpe.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at man "uten ugrunnet opphold" skal ta opp med leverandøren og informere om forhold man mener er feil/mangel i leveransen? (for ikke å miste reklamasjonsretten).

 

Kanskje alle burde sende e-post / brev til sitt VP-verksted og meddele at man er blitt gjort kjent med ubekreftet informasjon om produksjonsfeil i dyser (og som av denne grunn er skiftet til en annen versjon på nyere motorer) og av den grunn ber om at disse erstattes med henvisning til reklamasjonsretten.

 

VP-verkstedet må vel da, skriftlig, ta stilling til om påstanden (reklasasjonskravet) er relevant eller ikke?

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Dette er det dessverre ingen automatikk i. Jeg har reist spørsmålet til min VP-forhandler og venter på svar, men jeg tror nok dessverre at et injecktorskifte til 15-20 tusen ikke automatisk er noe eiere får servert i fanget. Får en trøbbel derimot er en lykkelig eier av nye injectorer. MEN vi er flere som ikke har tenkt å slippe denne saken med det første.

 

Vi er flere som er med på dette løpet - og samarbeidsviljen har ikke vært påfallende fra VP`s side.

 

Kan bekrefte det Swande skriver her. Det byttes ikke injectorer på motorer som tilsynelatende er i orden. Bytter på min ene motor nå før sjøsetting, men VP ville ikke dekke en krone av injectorbytte på den andre motoren. Så da sitter jeg igjen med 2 alternative utganger:

 

1. Alt er såre vel, og SB motor fortsetter å fungere som den skal

2. SB injectorer går fløyten de også, og jeg har nye injectorer i begge motorene

 

For min del er begge disse greie nok, selv om jeg hadde vært tryggere på sikt, dersom jeg faller ned på nummer 2, hvilket i seg selv er :headbang::puke:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk rystelser i båten i høst.Kontaktet VP forhandleren min og fortalte hva jeg merket. 2 dager etter var det mekaniker på plass i båten og sjekket. Ingen feilkoder, men han merket også at noe va galt. Tok lekasjetest på injektorene med resultat at alle så fine ut. Tok deretter av el-hettene en etter en og fant en som ikke funka. Byttet denne og alt i orden. Spurte hva som skjedde nå? og fikk til svar at injektoren ble sendt inn for kontroll/undersøkelse. Var der fare for de andre kom de og byttet resten sa han.

Burde jeg folange de andre byttet også??

 

Hidravasen

Bavaria 30 Sport 08 VP D6

 

Hjemmehavn " HIDRA"

Link to post
Share on other sites

Eller andre symptomer - det kan kanskje være periodisk feil som bare oppstår når mekaniker ikke er ombord :wink:

Så vidt meg bekjent er det bare EVC C2 som har et feilminne som lagres i styringsenheten

Husker jeg leste på en eller annen nettside om hvordan man kunne identifisere EVC versjon, bla. kunne man se selve på styringsenheten i motorrommet. Jeg kikket på min og mener å huske at det på min stod en EVC-C. Noen som vet forskjellene på B, B2, C, C2 osv. og hvordan man skiller disse fra hverandre?

Link to post
Share on other sites

Tror EVC C2 bare er for IPS. Jeg fikk oppgradert SW i fjor sommer rett etter at vi tok over båten. Endringen var - utover minne på feil - at joy sticken ble mykere i innslaget.

 

Jeg fikk ny SW i fjor høst, og det ga meg en helt ny verden. Displayet hadde nye funksjoner, joysticken gikk bedre, og livet ombord ble ennå bedre:)

Link to post
Share on other sites

Husker jeg leste på en eller annen nettside om hvordan man kunne identifisere EVC versjon, bla. kunne man se selve på styringsenheten i motorrommet. Jeg kikket på min og mener å huske at det på min stod en EVC-C. Noen som vet forskjellene på B, B2, C, C2 osv. og hvordan man skiller disse fra hverandre?

 

På boksen min står det EVC C

Software versjonen er likevel EVC C2.

Den tror eg kom i begynnelsen av 2008 samtidig med nye injektorer

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg fikk SW i juni i fjor var den helt fersk. Det var ingen i VPNorge som kunne installere den - så det var Ringens Varv i Marstrand som var ombord hos oss. Det var et krav fra NordWest at alle deres båter skulle ha den nye programvaren før sesongen startet. Forbedringene var om jeg husker rett

1. feilminnnelogg

2. mykere joy stick funksjon

3. en del færre bug'er på joy stick styringen. Det hadde vært tilfeller der systemet hadde feilet med hoy sticken

 

har ikke båten tilgjengelig her så jeg er ikke helt sikker på versjonen av SW. Mener det er C2 den heter - skal sjekke når jeg har tilgang på båten

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Det er lenge siden jeg gravde frem den informasjonen. Tror det var før jul at jeg så på noen sprengskisser med delenummer som jeg fant på web'en. Tror at om man søker på "spare parts Volvo penta D series" eller noe sånt så finner man infoen. Skal se om jeg finner linken.

 

Her var linkene jeg begynte å nøste litt utifra

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-23-9900.aspx

 

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-...10-23-6720.aspx

 

Her står det bla

 

Nytt injektor partnummer 3801295 til D4 og D6 (ikke D6-435):

35 Injector, exch 3803634

SN-2006003696

35 Injector, exch 3803908

SN2006003697-

Replaced by 3801295

 

Er det noen som vet om det brukes samme injektor på D4-300 som mindre D4 motorer?

 

Til D6-435 brukes injektor part nummer 3801148

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det et nytt haveri på en volvo D6 motoren er en 2008 model som er gått 80 timer den er montert i en Skorgenes

som ligger hos Bjordal og Madsen i Bergen

 

Er det en tidlig 2008 mod med eldre injektorer, eller er den produsert et stykke ut i 2008?

Har den EVC-C2 og dei siste nye injektorene med nr 3801295?

Blir nok vanskelig å finne ut av, men hadde vært interessant å fått svar på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...