Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

At det skjer i forbindelse med en "innkjøringsfase" syntes ikke jeg er rart, fra erfaring med mekanikk i mitt eget yrke er jeg selv borti konkrete "kritiske" komponenter som kan havarere innen ett par tre hundre timer, kommer de seg over denne kneiken har de liksom godt seg til og går som regel ut tiden som er satt før skifte, gjerne mange 1000 timer. Dette jeg omtaler kan på sett å vis sammenlignes med virkemåten til en injector, fra den er ny er det minimale marginer og sjangsen for skjæring stor i forhold til når de har slitt seg litt til.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor blandet inn dette med 2-takt olje når det anbefales konkret tilsettning fra Statoil, Tviler 2-takts oljen gjør underverker når ikke middel for formålet gjør det. Blandingsforholde på dette er forresten 1:2000, eller 0,05:100, fordyrer dieselen med 9 øre per liter, så det er ikke all verden. (180,- per liter) Konsistensen på dette er langt fra likt som olje, stoffet er litt seigt og veldig klissete, nesten som sirup....

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette her er så synd :nonod: Hadde håpet at VP tar ansvar men nei.. innrømmelser vil de aldrig komme med og nå går vi heller inn i diskusjoner om hvorvidt en har en ny type injektorer eller ei :nonod: Dette er nøyaktig samme framgangsmåte de hadde med Kad 42- 43 serien. De bare endret delenummer og deler etterhvert som de fant ut av ting, uten og ta ansvar for de motorene som faktisk var lebert utover garanti.

 

Snakket forøvrig med en av selgerene hos Fairline i Essex her om dagen.. bemerket at de hadde meget mye ny båt som var solgt.. spurte han om de hadde opplevd prob med sine leveranser av motorer fra VP..

De hadde ikke enda opplevd noen havarier lik norge tross høyt antall leverte båter. Men de hadde måtte bytte samtlige Styringsbokser i båtene sine levert i det siste.. og de opplevde mye elektroninsk feil på Motorene.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor blandet inn dette med 2-takt olje når det anbefales konkret tilsettning fra Statoil, Tviler 2-takts oljen gjør underverker når ikke middel for formålet gjør det. Blandingsforholde på dette er forresten 1:2000, eller 0,05:100, fordyrer dieselen med 9 øre per liter, så det er ikke all verden. (180,- per liter) Konsistensen på dette er langt fra likt som olje, stoffet er litt seigt og veldig klissete, nesten som sirup....

 

En verksmester på et VP verksted anbefalte meg å bruke 2-takts olje

Link to post
Share on other sites

Siste type injektor til D6-370 skal ha nummer 3801295.

Har den den siste versjonen og likevel havarerer, da............

Veldig interessant informasjon dette havariet - om den er riktig. Har i tillegg Targa 23 rett, betyr det at D-serien har havariproblemer fra første modell og helt til de aller siste som til og med har nye injectorerer. Med andre ord Volvo har en serie som har eksitert i 5 år og der de samme feilene fremdeles eksisterer. Selv om sjansen for å bli rammet fremdeles er liten, er det oppsiktsvekkende at de ikke klarere å få bukt med dette.

 

Dette er nøyaktig samme framgangsmåte de hadde med Kad 42- 43 serien. De bare endret delenummer og deler etterhvert som de fant ut av ting, uten og ta ansvar for de motorene som faktisk var lebert utover garanti.

Forskjellen er bare at KAD43 ble en meget god motor som kom på markedet etter få år etter 42`en. D-serien er nå produsert i 5-6 år og fremdeles kan det se ut som det er de samme problemenene med de siste som de første modellene. Dette til tross for modifisering av dyser. I praksis betyr det at de fleste som kikker etter nyere planende/halvplanende båt vil i stor utstrekning måtte velge en med D-serie.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er bare at KAD43 ble en meget god motor som kom på markedet etter få år etter 42`en. D-serien er nå produsert i 5-6 år og fremdeles kan det se ut som det er de samme problemenene med de siste som de første modellene. Dette til tross for modifisering av dyser. I praksis betyr det at de fleste som kikker etter nyere planende/halvplanende båt vil i stor utstrekning måtte velge en med D-serie.

 

Kad 42 kom i 92.. Kad 42 fikk nytt navn (43) i 97-98 De siste modellene av 42 er vist like.. så de slet mange år uten og vill innrømme noe som helst.. Men verkstedene sier forsatt at 42 er en god motor.. Har forøvrig 2 stk av første mod selv nå som akkuratt har gått 3 båtsesonger på 4 dager hjem fra england med snitt fart på 27 knop og bare 2800 liter diesel :lol: Ikke så mye som ei dråpe olje brukte de og malte som to katter hele veien :yesnod: (og takk for det) :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Når havariene ofte skjer med relativt lave timetall på motoren kan det være en god ide å sjekke hva enkelte båtprodusenter har gjort rundt motoren i form av blant annet dieselhåndtering og utluftning av drivstofftank.

 

Høytrykksdyser og vann / fuktighet i diesel er ikke en god kombinasjon mener da jeg, og det er jo en viss fare for at båtprodusentenes toleranser for installasjon av motor etc. medfører at enkelte båter blir sårbare under enkelte forhold. (Vann inn i utluftning på tank og dyser som delvis låser seg på grunn kaviteringsskader i dyser).

Link to post
Share on other sites

Viksund er vel en av båtprodusentene som er relativt godt representert på skadestatistikken om jeg husker rett.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Av og til er tilfeldighetene med hensyn til problemområder litt spesielle fordi en del aktører gjør de samme tingene feil eller riktig, helt tilfeldig.

 

Arrangeres for eks. utluftingen av tanken litt spesielt i en båt, kan man for eks. være mer utsatt for å få inn vann i grov sjø fordi løsningen ikke er laget optimalt.

 

Jeg har til og med opplevd at båter i 15-20 millioners klassen tar inn vann i gjennom lufting til tank, men disse båtene er da litt bedre utstyrt med dieselhåndterings systemer slik at man får en drivstoff alarm før motoren tar kvelden.

 

Hvor mange båtbyggere installerer optimale filtersystemer og varslingssystemer i båter under 10 millioner?

Link to post
Share on other sites

Litt rart er det at de da bare gjør feil på båter med Volvo Penta D-motorer. Både på fabrikker i Tyskland og på vestlandet. Og, skal vi tro VP, kun på båter som skal leveres i Norge.

 

Men du har sikkert rett i at det gjøres mye dårlig arbeid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...