Bitteliten Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Hva slags D6? (280,310,330, 350, 370 eller 435). modellene har ulike injektorer. vestlandsdiesel igjen? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Det er en 370 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 (redigert) med aksel formoder jeg da ettersom det er en Skorgenes. vet du om det er brukt additivet VP anbefaler? Redigert 2.Mai.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Ja det er med aksel og det er brukt additivet siden den var ny Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 fantasktisk Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 (redigert) Det er en 370 Siste type injektor til D6-370 skal ha nummer 3801295. Har den den siste versjonen og likevel havarerer, da............ Redigert 2.Mai.2009 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 2.Mai.2009 Del på Facebook Svart 2.Mai.2009 Er jo veldig merkelig at de fleste havarier skjer etter få timer. I følge Volvo før 200t. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 At det skjer i forbindelse med en "innkjøringsfase" syntes ikke jeg er rart, fra erfaring med mekanikk i mitt eget yrke er jeg selv borti konkrete "kritiske" komponenter som kan havarere innen ett par tre hundre timer, kommer de seg over denne kneiken har de liksom godt seg til og går som regel ut tiden som er satt før skifte, gjerne mange 1000 timer. Dette jeg omtaler kan på sett å vis sammenlignes med virkemåten til en injector, fra den er ny er det minimale marginer og sjangsen for skjæring stor i forhold til når de har slitt seg litt til. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 fantasktisk Mener du da at det er de nye innjektorene på denne, Bitteliten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 det vet jeg ingenting om. Men det viser jo at additivet har begrenset effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 det vet jeg ingenting om. Men det viser jo at additivet har begrenset effekt. Kanskje alle D-motor eiere bør bruke 1 dl to-takts olje per 100 l diesel. Gammelt godt råd Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 (redigert) Hvorfor blandet inn dette med 2-takt olje når det anbefales konkret tilsettning fra Statoil, Tviler 2-takts oljen gjør underverker når ikke middel for formålet gjør det. Blandingsforholde på dette er forresten 1:2000, eller 0,05:100, fordyrer dieselen med 9 øre per liter, så det er ikke all verden. (180,- per liter) Konsistensen på dette er langt fra likt som olje, stoffet er litt seigt og veldig klissete, nesten som sirup.... Redigert 3.Mai.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Dette her er så synd Hadde håpet at VP tar ansvar men nei.. innrømmelser vil de aldrig komme med og nå går vi heller inn i diskusjoner om hvorvidt en har en ny type injektorer eller ei Dette er nøyaktig samme framgangsmåte de hadde med Kad 42- 43 serien. De bare endret delenummer og deler etterhvert som de fant ut av ting, uten og ta ansvar for de motorene som faktisk var lebert utover garanti. Snakket forøvrig med en av selgerene hos Fairline i Essex her om dagen.. bemerket at de hadde meget mye ny båt som var solgt.. spurte han om de hadde opplevd prob med sine leveranser av motorer fra VP.. De hadde ikke enda opplevd noen havarier lik norge tross høyt antall leverte båter. Men de hadde måtte bytte samtlige Styringsbokser i båtene sine levert i det siste.. og de opplevde mye elektroninsk feil på Motorene. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Targa 23.1 Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Hvorfor blandet inn dette med 2-takt olje når det anbefales konkret tilsettning fra Statoil, Tviler 2-takts oljen gjør underverker når ikke middel for formålet gjør det. Blandingsforholde på dette er forresten 1:2000, eller 0,05:100, fordyrer dieselen med 9 øre per liter, så det er ikke all verden. (180,- per liter) Konsistensen på dette er langt fra likt som olje, stoffet er litt seigt og veldig klissete, nesten som sirup.... En verksmester på et VP verksted anbefalte meg å bruke 2-takts olje Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Ok, men det var vel før det ble anbefalt å bruke denne tilsettningen tror jeg trallala Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Siste type injektor til D6-370 skal ha nummer 3801295.Har den den siste versjonen og likevel havarerer, da............ Veldig interessant informasjon dette havariet - om den er riktig. Har i tillegg Targa 23 rett, betyr det at D-serien har havariproblemer fra første modell og helt til de aller siste som til og med har nye injectorerer. Med andre ord Volvo har en serie som har eksitert i 5 år og der de samme feilene fremdeles eksisterer. Selv om sjansen for å bli rammet fremdeles er liten, er det oppsiktsvekkende at de ikke klarere å få bukt med dette. Dette er nøyaktig samme framgangsmåte de hadde med Kad 42- 43 serien. De bare endret delenummer og deler etterhvert som de fant ut av ting, uten og ta ansvar for de motorene som faktisk var lebert utover garanti. Forskjellen er bare at KAD43 ble en meget god motor som kom på markedet etter få år etter 42`en. D-serien er nå produsert i 5-6 år og fremdeles kan det se ut som det er de samme problemenene med de siste som de første modellene. Dette til tross for modifisering av dyser. I praksis betyr det at de fleste som kikker etter nyere planende/halvplanende båt vil i stor utstrekning måtte velge en med D-serie. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Ok, men det var vel før det ble anbefalt å bruke denne tilsettningen tror jeg trallala Nei faktisk etterpå. Bruke 2-takts olje i stedet for var hans personlige mening Har brukt det anbefalte produktet på min motor fra den var ny Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 med aksel formoder jeg da ettersom det er en Skorgenes. Noen som vet om det er registrert noen forskjell i antall havarier mellom båter med aksel og drev? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Thorlyn Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Forskjellen er bare at KAD43 ble en meget god motor som kom på markedet etter få år etter 42`en. D-serien er nå produsert i 5-6 år og fremdeles kan det se ut som det er de samme problemenene med de siste som de første modellene. Dette til tross for modifisering av dyser. I praksis betyr det at de fleste som kikker etter nyere planende/halvplanende båt vil i stor utstrekning måtte velge en med D-serie. Kad 42 kom i 92.. Kad 42 fikk nytt navn (43) i 97-98 De siste modellene av 42 er vist like.. så de slet mange år uten og vill innrømme noe som helst.. Men verkstedene sier forsatt at 42 er en god motor.. Har forøvrig 2 stk av første mod selv nå som akkuratt har gått 3 båtsesonger på 4 dager hjem fra england med snitt fart på 27 knop og bare 2800 liter diesel Ikke så mye som ei dråpe olje brukte de og malte som to katter hele veien (og takk for det) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
logget av Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Når havariene ofte skjer med relativt lave timetall på motoren kan det være en god ide å sjekke hva enkelte båtprodusenter har gjort rundt motoren i form av blant annet dieselhåndtering og utluftning av drivstofftank. Høytrykksdyser og vann / fuktighet i diesel er ikke en god kombinasjon mener da jeg, og det er jo en viss fare for at båtprodusentenes toleranser for installasjon av motor etc. medfører at enkelte båter blir sårbare under enkelte forhold. (Vann inn i utluftning på tank og dyser som delvis låser seg på grunn kaviteringsskader i dyser). Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Viksund er vel en av båtprodusentene som er relativt godt representert på skadestatistikken om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Blue_Dragon Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Havariene virker tilfeldig når det gjelder båttype og installsjon, men fremdeles så skjer de fleste havarier på Vestlandet i Norge... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Kanskje jeg burde flytte nordover eller sørover før det går gale Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Av og til er tilfeldighetene med hensyn til problemområder litt spesielle fordi en del aktører gjør de samme tingene feil eller riktig, helt tilfeldig. Arrangeres for eks. utluftingen av tanken litt spesielt i en båt, kan man for eks. være mer utsatt for å få inn vann i grov sjø fordi løsningen ikke er laget optimalt. Jeg har til og med opplevd at båter i 15-20 millioners klassen tar inn vann i gjennom lufting til tank, men disse båtene er da litt bedre utstyrt med dieselhåndterings systemer slik at man får en drivstoff alarm før motoren tar kvelden. Hvor mange båtbyggere installerer optimale filtersystemer og varslingssystemer i båter under 10 millioner? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Litt rart er det at de da bare gjør feil på båter med Volvo Penta D-motorer. Både på fabrikker i Tyskland og på vestlandet. Og, skal vi tro VP, kun på båter som skal leveres i Norge. Men du har sikkert rett i at det gjøres mye dårlig arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.