Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Jeg sikter ikke til dårlig utført arbeid, men kanskje til litt uvitenhet om ny teknologi som da på grunn av sviktende betalingsvilje blant kjøperne resulterer i noen nye utfordringer. Det finnes tross alt ugunstige løsninger som ikke alltid betyr noe for alle, men for noen.

 

I dette tilfellet har jeg hatt mistanke til at dette er en type skade som ikke bare oppstår som følge av Volvo sitt produkt. Min erfaring er at når årsak til feil ikke avdekkes raskt, så er det gjerne flere sammenfallende årsaker som sammen fører til skaden. Og det er ikke riktig at andre motorer ikke får skader som følge av feil ved drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg vet så er det også en del Bavaria, spesielt B-35 som har hatt havarier også. Men det er ikke utenkelig at utforming av brennstoffsystem kan være medvirkene.

 

Vann er etter min mening fremdeles en hot kandidat til problemene.

Link to post
Share on other sites

Når havariene ofte skjer med relativt lave timetall på motoren kan det være en god ide å sjekke hva enkelte båtprodusenter har gjort rundt motoren i form av blant annet dieselhåndtering og utluftning av drivstofftank.

 

Kanskje du skulle tipse Volvo Penta om dette slik at Volvo Penta kan be produsentene av Windy, Targa, Nimbus, Viksund, Ardea(tidligere NB), Bavaria, Mørejet, Elan, Saga, Joda, Sun, Scirocco og Skorgenes om å innskjerpe rutinene for arbeid "rundt motoren i form av blant annet dieselhåndtering og utluftning av drivstofftank". Disse nevnte produsentene, for å nevne noen, har opplevd havari- og injektorproblematikken knyttet til Volvo Penta D4 og D6(i tillegg til D3).

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vestlandsdiesel igjen?

 

Jeg ser du fra tid til annet nevner vestlandsdiesel i forbindelse med havariene på D4 og D6. Jeg vet ikke hvor godt du har satt deg inn i saken, men det har forekommet flere havarier på motorer som bare har blitt brukt på Østlandet og Sørlandet også, og som aldri har vært på Vestlandet. Men likevel kan de ha fått vestlandsdiesel på tanken, om det spiller noen rolle til eller fra.

Link to post
Share on other sites

Kanskje du skulle tipse Volvo Penta om dette slik at Volvo Penta kan be produsentene av Windy, Targa, Nimbus, Viksund, Ardea(tidligere NB), Bavaria, Mørejet, Elan, Saga, Joda, Sun, Scirocco og Skorgenes om å innskjerpe rutinene for arbeid "rundt motoren i form av blant annet dieselhåndtering og utluftning av drivstofftank". Disse nevnte produsentene, for å nevne noen, har opplevd havari- og injektorproblematikken knyttet til Volvo Penta D4 og D6(i tillegg til D3).

 

Min gamle Targa 23 og et par tidligere eid Targa 25 hadde luftingen utvendig på bb side av skroget, men min nye 2008/2009 mod Targa 23.1 har den foran skyvedøren på bb side av styrehuset.

Er det noen som vet om mindre Targa båter med D motorer som har hatt havari?

 

Vil ikke vannalarm på forfilteret ivareta vannproblemer i dieselen?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du fra tid til annet nevner vestlandsdiesel i forbindelse med havariene på D4 og D6. ... men det har forekommet flere havarier på motorer som bare har blitt brukt på Østlandet og Sørlandet også

 

En "uoffisiell" telling av havari gjort tidligere viste 90/10 til favør for området Kristiansand og nordover etter kysten. Jeg kan jo ikke vite det sikkert, men antar at fordelingen av D3/4/6 ikke er 90/10. Det er jo en god del mennesker etter kysten mellom Kristiansand og svenskegrensa.

 

Denne statistiske overvekten (dog med usikkerhet og lite data) er såpass interessant at dersom noen finner de fundamentale forskjellene disse motorene utsettes for i disse strøkene ligger nok svaret der.

 

En teori er dieselen, nå er det jo også kommet frem at det går et skille mellom hvor dieselen leveres fra i området rundt Kristiansand. Dette kan være denne fundamentale forskjellen som gir dette statistiske utslaget.

 

En annen teori er denne kondenseringsteorien som ble lansert på batmagasinets forum. Den fundamentale forskjellen her skal være sjøtemperatur og luftfuktighet i områdene der det er mest havari.

 

Det spesielle er at alle kjente havari ( med unntak av ett ) har skjedd i Norge, og med denne geografiske fordelingen som virker litt spesiell. Nå er det jo også slik at dette havariet som skjedde på Færøyene var på en båt som sist hadde tanket på vestlandet.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ble det injektorbytte på min D6-350 fra 2005. Det begynte med at jeg bestilte service for å skifte reimer. Samtidig ba jeg om at man sjekket motoren. Hadde en svak følelse av at motoren ikke gikk helt pent på lave turtall. Mekaniker fant raskt ut at 4 av injektorene var dårlig, spesielt en var veldig dårlig. Resultatet ble at alle injektorer ble skiftet på reklamasjon.

 

Litt fakta: Båten har gått 400 timer, ca. 300 av dem på Vestlandet før jeg kjørte den over til Oslo-området sommeren 2007. Tror at den "ujevne" gangen har utviklet seg over tid, men ser ikke bort fra at problemet kan ha vært oppstått allerede ved overtakelsen. Merket en meget penere gange nå etter byttet av injektorer.

 

VP-verkstedet er tydeligvis drillet i hva man skal / skal-ikke si. Veldig ulne formuleringer om årsaken til problemene, men stadig henvisning til at man mistenker at diesel kjøpes fra leverandører med "tvilsom" kvalitet (altså MGO og tilsvarende). Bet meg merke i uttalelser som "du skal ikke oppleve nye problemer med disse injektorene". Og, overhørt i en telefonsamtale med VP i Gøteborg: "det er ikke noe tvil om dette, det ser du på produksjonnummeret".

 

Selv om det ble noen ufrivillige døgn å vente på deler, så er jeg fornøyd med servicen jeg opplevde. Og, nå antar jeg at problemet skal være ute av verden for framtiden. Min oppfordring er at man bør få verkstedet til å sjekke injektorene. Det er ingen stor jobb, det går vistnok ut på å måle mengden av returdiesel fra hver injektor.

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Fikk du noe mere detaljert forklaring på hva som mentes med "dårlig" innjektor? Stod den pip åpen eller?

 

Tekniker forklarte at en dårlig injektor vil "lekke". Det vil si at den spruter mer diesel inn i sylinder enn hva som er riktig. Dette fører til at motoren får feil mengde og dermed ikke går riktig (kanskje den heller ikke forstøver dieselen riktig også, men det er min spekulasjon). Kontrollen de utfører går på å sjekke returmengden av diesel. Dermed kan de avdekke feil, om returmengden er ulik fra hver injektor.

 

Til dere i Oslo-området: Ble ellers frarådet å kjøpe diesel fra Filvedt-anlegget. Dette fordi de ikke selger den kvaliteten man ellers finner på "normale" marinaer, og dermed kan risikere problemer med motoren. VP mener tydeligvis at kjøp av billig og "dårlig" kvalitet kan være en hovedårsak til injektorhavariene, og at den slags type shopping er vanlig på Vestlandet. Vestlendinger og spesielt Sunnmøringer er jo kjent for å være veldig kjiipe, så det kan henge på greip. (kunne ikke dy meg :wflag: )

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Men så trur eg også at det er eit fleirtal av D-motorane som går uten problem, og at det dermed er eit fleirtall som er fornøgd med motoren enn folk som ikkje er fornøgd.

 

Og også er det muligens eit fleirtall som aldri har hatt VP, og dømmer dei nord og ned uten å ha eigd eller prøvd ein båt med VP.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vel ikke egenskapene til D-motorene blitt kritisert. Ikke som jeg har fått med meg ihvertfall. Selv om et par D-eiere har kommet med den regla gang på gang.

 

Og jeg er fortatt ikke imponert over hvordan dette problemet blir taklet av VP. Det er sjelden hysj-hysj taktikk lønner seg i lengden.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye koster det å bytte injektorene på en D6 ?

 

 

Iflg. mitt verksted koster injektorene kr. 5.700 eks. mva pr stykk. Det blir vel ca. 43.000,- ink. mva for 6 stk. Så kommer arbeidet i tillegg, men det er ikke store jobben. Blir vel ca. 50.000 totalt. Skjønner ikke de som klager på prisene hos gullsmeden, men han selger jo bare gull da...

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Nr. 5, fikk det nettopp i postkassa. Litt uklart, men det kan virke som om det er forhandleren som sier at VP mener det er for dyrt. Ellers fortelles det en historie over 4 sider om en stakkar som har opplevd to havarier på to D6-motorer og som i egne (og mine) øyne har blitt møtt med slett kundeservice bestående av uklare svar, venting på beskjed om han får ny motor eller ei, og til slutt uklareht om når. Stakkers mann!

 

Dersom kalkylen består i 30 havarier i året i noen år og deretter synkende antall grunnet nye og forbedrede injektorer er sikkert regnestykket at det blir dyrt med tilbakekalling. Men på grunn av risikoen for ømdømmet er det i mine øyne gambling (og uetisk fra et sikkerhetssynspunkt) å regne slik. Litt irriterende at Båtliv ikke fikk mer ut VPs folk i reportasjen, men det virker som om hemmlighold er hovedstrategien fra VP - om ikke journalisten var for slapp da.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, da har nok jeg og den i postkassa i dag eller i morgen.

Skal leses med stor interesse.

 

Dersom løsningen er nye injektorer så kan jeg ikke forstå at ikke VP rydder opp og skifter disse, er de kanskje redde for at dette skal skape presidens og at de senere må bytte "world wide"

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvor mange d4-d6 er levert worldwide da?

 

At VP har denne strategien er ikke noen bombe.. og bytte på alle motorer koster skjorta.. Men de kan jo skule til Yanmar og se hva de velger og gjøre..

På den nye BY serien har det kommet forbedret kjøling av turbo mm og yanmar vurderer vist i disse dager og kalle inn samtilige motorer levert for oppgradering..

 

Dette burde ikke gå upåaktet hen på VP.. Håpløst :crazy:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...