logget av Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Jeg sikter ikke til dårlig utført arbeid, men kanskje til litt uvitenhet om ny teknologi som da på grunn av sviktende betalingsvilje blant kjøperne resulterer i noen nye utfordringer. Det finnes tross alt ugunstige løsninger som ikke alltid betyr noe for alle, men for noen. I dette tilfellet har jeg hatt mistanke til at dette er en type skade som ikke bare oppstår som følge av Volvo sitt produkt. Min erfaring er at når årsak til feil ikke avdekkes raskt, så er det gjerne flere sammenfallende årsaker som sammen fører til skaden. Og det er ikke riktig at andre motorer ikke får skader som følge av feil ved drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Etter det jeg vet så er det også en del Bavaria, spesielt B-35 som har hatt havarier også. Men det er ikke utenkelig at utforming av brennstoffsystem kan være medvirkene. Vann er etter min mening fremdeles en hot kandidat til problemene. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 (redigert) Når havariene ofte skjer med relativt lave timetall på motoren kan det være en god ide å sjekke hva enkelte båtprodusenter har gjort rundt motoren i form av blant annet dieselhåndtering og utluftning av drivstofftank. Kanskje du skulle tipse Volvo Penta om dette slik at Volvo Penta kan be produsentene av Windy, Targa, Nimbus, Viksund, Ardea(tidligere NB), Bavaria, Mørejet, Elan, Saga, Joda, Sun, Scirocco og Skorgenes om å innskjerpe rutinene for arbeid "rundt motoren i form av blant annet dieselhåndtering og utluftning av drivstofftank". Disse nevnte produsentene, for å nevne noen, har opplevd havari- og injektorproblematikken knyttet til Volvo Penta D4 og D6(i tillegg til D3). Redigert 5.Mai.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 vestlandsdiesel igjen? Jeg ser du fra tid til annet nevner vestlandsdiesel i forbindelse med havariene på D4 og D6. Jeg vet ikke hvor godt du har satt deg inn i saken, men det har forekommet flere havarier på motorer som bare har blitt brukt på Østlandet og Sørlandet også, og som aldri har vært på Vestlandet. Men likevel kan de ha fått vestlandsdiesel på tanken, om det spiller noen rolle til eller fra. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Kanskje du skulle tipse Volvo Penta om dette slik at Volvo Penta kan be produsentene av Windy, Targa, Nimbus, Viksund, Ardea(tidligere NB), Bavaria, Mørejet, Elan, Saga, Joda, Sun, Scirocco og Skorgenes om å innskjerpe rutinene for arbeid "rundt motoren i form av blant annet dieselhåndtering og utluftning av drivstofftank". Disse nevnte produsentene, for å nevne noen, har opplevd havari- og injektorproblematikken knyttet til Volvo Penta D4 og D6(i tillegg til D3). Min gamle Targa 23 og et par tidligere eid Targa 25 hadde luftingen utvendig på bb side av skroget, men min nye 2008/2009 mod Targa 23.1 har den foran skyvedøren på bb side av styrehuset. Er det noen som vet om mindre Targa båter med D motorer som har hatt havari? Vil ikke vannalarm på forfilteret ivareta vannproblemer i dieselen? Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Jeg ser du fra tid til annet nevner vestlandsdiesel i forbindelse med havariene på D4 og D6. ... men det har forekommet flere havarier på motorer som bare har blitt brukt på Østlandet og Sørlandet også En "uoffisiell" telling av havari gjort tidligere viste 90/10 til favør for området Kristiansand og nordover etter kysten. Jeg kan jo ikke vite det sikkert, men antar at fordelingen av D3/4/6 ikke er 90/10. Det er jo en god del mennesker etter kysten mellom Kristiansand og svenskegrensa. Denne statistiske overvekten (dog med usikkerhet og lite data) er såpass interessant at dersom noen finner de fundamentale forskjellene disse motorene utsettes for i disse strøkene ligger nok svaret der. En teori er dieselen, nå er det jo også kommet frem at det går et skille mellom hvor dieselen leveres fra i området rundt Kristiansand. Dette kan være denne fundamentale forskjellen som gir dette statistiske utslaget. En annen teori er denne kondenseringsteorien som ble lansert på batmagasinets forum. Den fundamentale forskjellen her skal være sjøtemperatur og luftfuktighet i områdene der det er mest havari. Det spesielle er at alle kjente havari ( med unntak av ett ) har skjedd i Norge, og med denne geografiske fordelingen som virker litt spesiell. Nå er det jo også slik at dette havariet som skjedde på Færøyene var på en båt som sist hadde tanket på vestlandet. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Norges nye Bermuda-triangel.. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 19.Mai.2009 Del på Facebook Svart 19.Mai.2009 (redigert) Da ble det injektorbytte på min D6-350 fra 2005. Det begynte med at jeg bestilte service for å skifte reimer. Samtidig ba jeg om at man sjekket motoren. Hadde en svak følelse av at motoren ikke gikk helt pent på lave turtall. Mekaniker fant raskt ut at 4 av injektorene var dårlig, spesielt en var veldig dårlig. Resultatet ble at alle injektorer ble skiftet på reklamasjon. Litt fakta: Båten har gått 400 timer, ca. 300 av dem på Vestlandet før jeg kjørte den over til Oslo-området sommeren 2007. Tror at den "ujevne" gangen har utviklet seg over tid, men ser ikke bort fra at problemet kan ha vært oppstått allerede ved overtakelsen. Merket en meget penere gange nå etter byttet av injektorer. VP-verkstedet er tydeligvis drillet i hva man skal / skal-ikke si. Veldig ulne formuleringer om årsaken til problemene, men stadig henvisning til at man mistenker at diesel kjøpes fra leverandører med "tvilsom" kvalitet (altså MGO og tilsvarende). Bet meg merke i uttalelser som "du skal ikke oppleve nye problemer med disse injektorene". Og, overhørt i en telefonsamtale med VP i Gøteborg: "det er ikke noe tvil om dette, det ser du på produksjonnummeret". Selv om det ble noen ufrivillige døgn å vente på deler, så er jeg fornøyd med servicen jeg opplevde. Og, nå antar jeg at problemet skal være ute av verden for framtiden. Min oppfordring er at man bør få verkstedet til å sjekke injektorene. Det er ingen stor jobb, det går vistnok ut på å måle mengden av returdiesel fra hver injektor. Mvh. BEG Redigert 19.Mai.2009 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Gullfisk Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Fikk du noe mere detaljert forklaring på hva som mentes med "dårlig" innjektor? Stod den pip åpen eller? Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Hm... 2005 modell. Lurer på om jeg skal tegne motorskadeforsikring i Gjensidige. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 (redigert) Fikk du noe mere detaljert forklaring på hva som mentes med "dårlig" innjektor? Stod den pip åpen eller? Tekniker forklarte at en dårlig injektor vil "lekke". Det vil si at den spruter mer diesel inn i sylinder enn hva som er riktig. Dette fører til at motoren får feil mengde og dermed ikke går riktig (kanskje den heller ikke forstøver dieselen riktig også, men det er min spekulasjon). Kontrollen de utfører går på å sjekke returmengden av diesel. Dermed kan de avdekke feil, om returmengden er ulik fra hver injektor. Til dere i Oslo-området: Ble ellers frarådet å kjøpe diesel fra Filvedt-anlegget. Dette fordi de ikke selger den kvaliteten man ellers finner på "normale" marinaer, og dermed kan risikere problemer med motoren. VP mener tydeligvis at kjøp av billig og "dårlig" kvalitet kan være en hovedårsak til injektorhavariene, og at den slags type shopping er vanlig på Vestlandet. Vestlendinger og spesielt Sunnmøringer er jo kjent for å være veldig kjiipe, så det kan henge på greip. (kunne ikke dy meg ) Mvh. BEG Redigert 20.Mai.2009 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
bellen Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Vestlendinger og spesielt Sunnmøringer er jo kjent for å være veldig kjiipe, så det kan henge på greip. (kunne ikke dy meg ) Åja.. Har du bevis? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 (redigert) Omvendt bevisbyrde i alle slike spørsmål ( Det er nå i hvertfall det som har vært praktisert i denne tråden når enkelte av oss har våget å påstå at vi faktisk er fornøyd med D motoren vår ) Redigert 20.Mai.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 (redigert) Men så trur eg også at det er eit fleirtal av D-motorane som går uten problem, og at det dermed er eit fleirtall som er fornøgd med motoren enn folk som ikkje er fornøgd. Og også er det muligens eit fleirtall som aldri har hatt VP, og dømmer dei nord og ned uten å ha eigd eller prøvd ein båt med VP. Redigert 20.Mai.2009 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Nå har vel ikke egenskapene til D-motorene blitt kritisert. Ikke som jeg har fått med meg ihvertfall. Selv om et par D-eiere har kommet med den regla gang på gang. Og jeg er fortatt ikke imponert over hvordan dette problemet blir taklet av VP. Det er sjelden hysj-hysj taktikk lønner seg i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Hvor mye koster det å bytte injektorene på en D6 ? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Hm... 2005 modell. Lurer på om jeg skal tegne motorskadeforsikring i Gjensidige. Kan du ikke i første omgang bestille en service og be verkstedet sjekke injektorene? Sitér dette innlegget Link to post
malin1 Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Hvor mye koster det å bytte injektorene på en D6 ? Servicemannen opplyste til med at disse koster ca 4000 kroner stykket. Da blir det jo 24000,-. Dette var prisen høsten 08- Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 Takk, da blir det en avveining om motorskadeforsikring kontra skifte injektorer.....eller evt. og kanskje mest sannsynlig - ingen av delene. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 24.Mai.2009 Del på Facebook Svart 24.Mai.2009 Hvor mye koster det å bytte injektorene på en D6 ? Iflg. mitt verksted koster injektorene kr. 5.700 eks. mva pr stykk. Det blir vel ca. 43.000,- ink. mva for 6 stk. Så kommer arbeidet i tillegg, men det er ikke store jobben. Blir vel ca. 50.000 totalt. Skjønner ikke de som klager på prisene hos gullsmeden, men han selger jo bare gull da... Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
BårdK Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Mer om injektorproblematikken i siste Båtliv. Fremgår blant annet at en forhandler mener VP bør tilbakekalle alle D6-motorer for bytte av injektorer, mens VP synes det blir for dyrt. Enig med forhandleren som kaller en slikt tilnærming for korttenkt. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 (redigert) Det blir for dyrt litt av en kommentar fra VP. Hvilken utgave av båtliv står dette i, kan ikke huske å ha sett dette? Noe jeg har oversett eller kanskje et nummer som ikke har kommet i min postkasse enda Redigert 29.Mai.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
BårdK Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 (redigert) Nr. 5, fikk det nettopp i postkassa. Litt uklart, men det kan virke som om det er forhandleren som sier at VP mener det er for dyrt. Ellers fortelles det en historie over 4 sider om en stakkar som har opplevd to havarier på to D6-motorer og som i egne (og mine) øyne har blitt møtt med slett kundeservice bestående av uklare svar, venting på beskjed om han får ny motor eller ei, og til slutt uklareht om når. Stakkers mann! Dersom kalkylen består i 30 havarier i året i noen år og deretter synkende antall grunnet nye og forbedrede injektorer er sikkert regnestykket at det blir dyrt med tilbakekalling. Men på grunn av risikoen for ømdømmet er det i mine øyne gambling (og uetisk fra et sikkerhetssynspunkt) å regne slik. Litt irriterende at Båtliv ikke fikk mer ut VPs folk i reportasjen, men det virker som om hemmlighold er hovedstrategien fra VP - om ikke journalisten var for slapp da. Redigert 29.Mai.2009 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 OK, da har nok jeg og den i postkassa i dag eller i morgen. Skal leses med stor interesse. Dersom løsningen er nye injektorer så kan jeg ikke forstå at ikke VP rydder opp og skifter disse, er de kanskje redde for at dette skal skape presidens og at de senere må bytte "world wide" Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Thorlyn Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 Hvor mange d4-d6 er levert worldwide da? At VP har denne strategien er ikke noen bombe.. og bytte på alle motorer koster skjorta.. Men de kan jo skule til Yanmar og se hva de velger og gjøre.. På den nye BY serien har det kommet forbedret kjøling av turbo mm og yanmar vurderer vist i disse dager og kalle inn samtilige motorer levert for oppgradering.. Dette burde ikke gå upåaktet hen på VP.. Håpløst Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.