Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Det har gjennom flere år vært hevdet at dieselen på Filtvedt ikke har vært av samme "type" som man finner hos andre marinaer. De som jobber der har selv signalisert at dette ikke er miljø-diesel, derimot en type som har mer effekt og mer svovelholdig. Derfor skal man kunne merke en forbedret effekt, hvilket jeg faktisk skal gi dem rett i. (gammel tidligere båt som fikk høyere turtall på denne diesel enn på det man kjøpte på vanlige marinaer)

 

Jeg er ingen spesialist på området, men lurer på om det de selger er såkalt MGO. Og, så vidt jeg har forstått er dette en kvalitet som VP mener ikke er god nok for D-motorene.

 

Jeg handler gjerne på Filtvedt, hyggelige folk og litt bedre priser. Jeg mistenker dem ikke for å selge "russer-diesel". Men, hvis kvaliteten ikke tilfredsstiller VP-kravene, (dvs. at de ikke kan fremlegge dokumentasjon på det motsatt), så velger jeg heller å betale litt mer andre steder.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å bli forvirrende begreper om drivstoff. Tidligere har det vært opperert med Autodiesel/Diesel og MGO(Marin gassolje). Nå leser jeg om lav- og høysvovel MGO ????

 

På brennstoffforbedreren til Statoil leser jeg at den skal benyttes til MGO for å bla-bla-bla... I båtmagasinet leste jeg om MGO som noe som ikke hadde med drivstoff man fikk i Sverige f. eks.

 

Hvor kommer da lavsvovel MGO fra Bitteliten? Kan du fortelle hvem som har benyttet dette begrepet?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg husker feil, men ble det ikke tidligere avklart i sammarbeid med Petroliuminnstitutet, eller hva det heter, at mgo og drivstoffet fra de havarerte motorene, holdt sesifikasjonene til standarden som VP krever? Skjønner godt at dere som har motorene ikke fyller dette på mistanke, men det ble vel ikke dokumentert noe avvik eller at dette var årsaken?

Link to post
Share on other sites

Enig Gullfisk, det såkalte dieselsporet ble avkreftet. MGO som blir solgt på en del marina holder kravene til VP.

 

Det var av den grunn russerdiesel ble introdusert som en mulig kilde da den kunne være av varierende kvalitet og ikke tilgjengelig for testing.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Da er motorskadeforsikring tegnet i gjensidige, 1700,- i året syntes jeg må være en billig forsikring for en D-motor, selv om det selvfølgelig følger med verdiforingelse på 5% per år, slipper en alikevel sitte med hele kaka når ulykken skulle være ute.

Link to post
Share on other sites

Da er motorskadeforsikring tegnet i gjensidige, 1700,- i året syntes jeg må være en billig forsikring for en D-motor, selv om det selvfølgelig følger med verdiforingelse på 5% per år, slipper en alikevel sitte med hele kaka når ulykken skulle være ute.

Hvis denne forsikringen med 100% sikkerhet dekker injektorproblemer må det jo være en god løsning.

Link to post
Share on other sites

De venter vel med å legge det ut på nettet siden bladet er ferskt. Første D6 røk etter noen minutter (i 2006), den andre (erstatningsmotoren) røk rundt påsketider i år etter noe over 300 timer, etter å fulgt serviceintervaller håndtert av forhandler i Bergen (Bjordal og Madsen) og bruk av additiv som anbefalt av VP siden rundskrivet om dette ble sendt.

 

Problemet i følge Båtlivreportasjen er at (1) det tar fryktelig lang tid før VP reagerer (tidligere i denne tråden fremkom det at VP i fjor var veldig aktive med å skaffe ny motor og løse problemet for kunden) og (2) tvil om kunden får ny motor eller om deler skiftes. For øvrig ingen tvil om at VP tar ansvaret, men de somler, er uklare og informerer ikke kunden (i følge reportasjen :smiley: i denne tråden må man være forsiktig).

Link to post
Share on other sites

Det at erstattningsmotorene også ryker, kan dette ha noe med kjørestil eller båttype å gjøre? (ikke ment som slakt av eier) Finnes det flere eksempler på at erstatningsmotorene også ryker? Er jo relativ liten sjangs for denne feilen (1%?) Og at erstaningsmotor også ryker er vel maks maks uflaks? Finne det noen sammenheng her?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bror i anleggsbransjen. Han sier at injektorproblematikken ikke er ukjent for Volvos lastebilmotorer heller. Han har ikke erfart motorhavari som følge av sprengte frostplugger og deretter motorskjæring. Er nok lettere å følge med når ting utvikler seg i en lastebilmotor. Men, som han sa Scania har sine problemer, dog av en annen art. Volvos var lettere å leve med.

 

Poenget mitt er at Volvo og Bosch muligens har en bredere utfording enn bare båtmotorer.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Benna mener motorskadeforsikring og spørsmålet er betimelig. Trenger man dette før motoren er eldre enn 5 år (evt. 2 år) ?

Forsikringsselskapet vil dekke skaden - så ta diskusjonen med VP. Min båt er kjøpt i Sverige - der er det 3 års reklamasjonsrett.

 

er det sikkert at det er VP som har feilen i denne historien? hva om det er noe i den norske dieselen som ikke funker på common rail? Vi har jo historier fra bilverdene der det ble lansert Shell bensin som motorer ikke tålte...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...