laks Svart 3.Juni.2009 Del på Facebook Svart 3.Juni.2009 Til dere i Oslo-området: Ble ellers frarådet å kjøpe diesel fra Filvedt-anlegget. Filtvedt anlegget er drevet av Hydro/Texaco å leverer den beste diesel kvalitet de handler ikke fra Russiske fiske båter. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Det har gjennom flere år vært hevdet at dieselen på Filtvedt ikke har vært av samme "type" som man finner hos andre marinaer. De som jobber der har selv signalisert at dette ikke er miljø-diesel, derimot en type som har mer effekt og mer svovelholdig. Derfor skal man kunne merke en forbedret effekt, hvilket jeg faktisk skal gi dem rett i. (gammel tidligere båt som fikk høyere turtall på denne diesel enn på det man kjøpte på vanlige marinaer) Jeg er ingen spesialist på området, men lurer på om det de selger er såkalt MGO. Og, så vidt jeg har forstått er dette en kvalitet som VP mener ikke er god nok for D-motorene. Jeg handler gjerne på Filtvedt, hyggelige folk og litt bedre priser. Jeg mistenker dem ikke for å selge "russer-diesel". Men, hvis kvaliteten ikke tilfredsstiller VP-kravene, (dvs. at de ikke kan fremlegge dokumentasjon på det motsatt), så velger jeg heller å betale litt mer andre steder. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Filtvedt selger høy svovel MGO. Også kalt gassolje. Den er beregnet på profesjonell bruk Den diesel vi fyller på marinaer er lavsvovel MGO har jeg blitt fortalt. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 ..og VP liker ikke gassoljen, så da er vel ikke Filtvedt stedet for oss med kresne motorer? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Det er vel ikke bare VP som ikke liker så feit diesel? Jeg er skeptisk til om andre moderne motorer liker det samme. Jeg har aldri tenkt på å fylle på Halvorshavn. Hadde jeg hatt en TAMD motor eller AD 41 hadde det kanskke vært et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Juni.2009 Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Nå begynner det å bli forvirrende begreper om drivstoff. Tidligere har det vært opperert med Autodiesel/Diesel og MGO(Marin gassolje). Nå leser jeg om lav- og høysvovel MGO ???? På brennstoffforbedreren til Statoil leser jeg at den skal benyttes til MGO for å bla-bla-bla... I båtmagasinet leste jeg om MGO som noe som ikke hadde med drivstoff man fikk i Sverige f. eks. Hvor kommer da lavsvovel MGO fra Bitteliten? Kan du fortelle hvem som har benyttet dette begrepet? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gullfisk Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Mulig jeg husker feil, men ble det ikke tidligere avklart i sammarbeid med Petroliuminnstitutet, eller hva det heter, at mgo og drivstoffet fra de havarerte motorene, holdt sesifikasjonene til standarden som VP krever? Skjønner godt at dere som har motorene ikke fyller dette på mistanke, men det ble vel ikke dokumentert noe avvik eller at dette var årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Enig Gullfisk, det såkalte dieselsporet ble avkreftet. MGO som blir solgt på en del marina holder kravene til VP. Det var av den grunn russerdiesel ble introdusert som en mulig kilde da den kunne være av varierende kvalitet og ikke tilgjengelig for testing. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SeaRaymond Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Da er motorskadeforsikring tegnet i gjensidige, 1700,- i året syntes jeg må være en billig forsikring for en D-motor, selv om det selvfølgelig følger med verdiforingelse på 5% per år, slipper en alikevel sitte med hele kaka når ulykken skulle være ute. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 I Norge, og dei fleste andre plassa i Nordeuropa får man KUN kjøpt lavsvoveldiesel med maks innhold på 1,5% Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Statoil har produktdatablad for to MGO produkter MGO Normalsvovlig MGO Lavsvovlig - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Stort oppslag i siste Båtliv om en uheldig eier. Trist lesing. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Da er motorskadeforsikring tegnet i gjensidige, 1700,- i året syntes jeg må være en billig forsikring for en D-motor, selv om det selvfølgelig følger med verdiforingelse på 5% per år, slipper en alikevel sitte med hele kaka når ulykken skulle være ute. Hvis denne forsikringen med 100% sikkerhet dekker injektorproblemer må det jo være en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Jeg sjekket med Axel Magnus i Norwegian Broker der vi er forikret - og fikk bekreftet at motorskadeforsikringen vår dekker injektor havarier. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Stort oppslag i siste Båtliv om en uheldig eier. Trist lesing. Står det noe på nett om den saken? Har du noe info om båt/motor, ommeråde, alder? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 De venter vel med å legge det ut på nettet siden bladet er ferskt. Første D6 røk etter noen minutter (i 2006), den andre (erstatningsmotoren) røk rundt påsketider i år etter noe over 300 timer, etter å fulgt serviceintervaller håndtert av forhandler i Bergen (Bjordal og Madsen) og bruk av additiv som anbefalt av VP siden rundskrivet om dette ble sendt. Problemet i følge Båtlivreportasjen er at (1) det tar fryktelig lang tid før VP reagerer (tidligere i denne tråden fremkom det at VP i fjor var veldig aktive med å skaffe ny motor og løse problemet for kunden) og (2) tvil om kunden får ny motor eller om deler skiftes. For øvrig ingen tvil om at VP tar ansvaret, men de somler, er uklare og informerer ikke kunden (i følge reportasjen i denne tråden må man være forsiktig). Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Har enda ikke lest reportasjen, men skjønner at dette er nok en vestlandsbåt? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Det at erstattningsmotorene også ryker, kan dette ha noe med kjørestil eller båttype å gjøre? (ikke ment som slakt av eier) Finnes det flere eksempler på at erstatningsmotorene også ryker? Er jo relativ liten sjangs for denne feilen (1%?) Og at erstaningsmotor også ryker er vel maks maks uflaks? Finne det noen sammenheng her? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Den første motoren røk etter noen få minutter. Jeg forstod ikke det som et injektorhavari Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Trenger du ekstra motorhavari på dine D-motorer da Bitteliten? Er det ikke slik at VP garantien virker de første 5 årene, og din båt er vel ikke mer enn 2 år? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Jeg har hatt 3 sett med D motorer, D6 310, 2xD4 260 og 2xD6 435 nå. Har ikke hatt noe inkjektor relatert problem med noen av disse. Jeg har ikke noe behov for noen problemer med motorene mine jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Jeg har en bror i anleggsbransjen. Han sier at injektorproblematikken ikke er ukjent for Volvos lastebilmotorer heller. Han har ikke erfart motorhavari som følge av sprengte frostplugger og deretter motorskjæring. Er nok lettere å følge med når ting utvikler seg i en lastebilmotor. Men, som han sa Scania har sine problemer, dog av en annen art. Volvos var lettere å leve med. Poenget mitt er at Volvo og Bosch muligens har en bredere utfording enn bare båtmotorer. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
mhemil Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Benna mener motorskadeforsikring og spørsmålet er betimelig. Trenger man dette før motoren er eldre enn 5 år (evt. 2 år) ? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Det er et godt spørsmål, men dersom det blir vanskeligere å forholde seg til VP mht. tid og liknende er det mulig at en god forsikring fisker et mulig problem kjappere og at forsikringsselskapet så går på VP. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Benna mener motorskadeforsikring og spørsmålet er betimelig. Trenger man dette før motoren er eldre enn 5 år (evt. 2 år) ? Forsikringsselskapet vil dekke skaden - så ta diskusjonen med VP. Min båt er kjøpt i Sverige - der er det 3 års reklamasjonsrett. er det sikkert at det er VP som har feilen i denne historien? hva om det er noe i den norske dieselen som ikke funker på common rail? Vi har jo historier fra bilverdene der det ble lansert Shell bensin som motorer ikke tålte... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.