Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Nei sikkert er det vel ikke før løsningen er på plass, men burde man ikke hørt om tilsvarende problemer på andre motormerker med CR da? Jeg har i hvertfall ikke fått med meg noe tilsvarende på andre merker, og VP er jo ikke alene om denne teknologien? Hvis dieselen er sjekket ut at den holder standarden VP forlanger(slik jeg minnes tidligere i tråden), har de kanskje forlangt feil standard da.

Link to post
Share on other sites

For de som ikke har lest papirutgaven av Båtliv om de fortsatt eksisterende havariproblemene med Volvo Penta D4 og D6, står det litt på batliv.com:

 

Volvo fortsetter å havarere. Volvo Penta Norge bekrefter at de fortsatt sliter med mange motorhavari. Cirka 30 nye tilfeller i fjor gjør situasjonen vanskelig for den svenske motorgiganten. Vi har latt Lars Skagen fra Askøy, som blåste sin andre motor siden 2006, fortelle sin historie i Båtliv.

 

Sitater:

 

Tallet på havarerte motorer har vært cirka 30 motorer årlig, og samme antall gjelder også for 2008.

 

Vår mann hadde selvfølgelig fulgt rådene fra fabrikken om å fylle en dieseltilsetning som skulle minske farene for havari. Likevel skjedde det.

Det har gått flere uker, og Skagen er kastet inn i en runddans om hvem som skal utbedre skadene, og Skagen føler han blir utsatt for et rent treneringsarbeide fra Volvo. Alle skylder på alle, og ingen tar grep eller ansvar for å få Skagens båt tilbake på sjøen. Båten lå fortsatt i bryggeanlegget på Askøy når vi gikk i trykken.

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen få spørsmål til dere som har engasjert advokat overfor Volvo Penta(VP) i forbindelse med injektor- og havariproblematikken på D4 og D6:

 

1) Har dere fått noen lovnader fra VP om de vil erstatte havarerte motorer eldre enn 5 år som skyldes den velkjente injektor- og havariproblematikken, slik at reklamasjonsretten i henhold til forbrukerkjøpsloven ikke lenger kommer til anvendelse?

 

2) Eller vil dere alternativt vente og se hva som skjer?

 

De eldste D-motorene er nå 6 år, og etter hva jeg har forstått, er injektor- og havariproblemene like langt unna en løsning i dag som for et par år siden da VP motvillig(VP nektet først for at det var vansker med deres motorer.) gikk med på at D4- og D6-motorer(og også D3) hadde et havariproblem i Norge.

 

Dere står selvsagt fritt til å svare.

Link to post
Share on other sites

men burde man ikke hørt om tilsvarende problemer på andre motormerker med CR da?

Tror det er mange som har mer eller mindre problemer med dysehavari, men VP har en konstruksjon som gjør at dysehavari noen ganger får store konsekvenser.

Ble fortalt av fastlegen til traktoren min at dysehavari skjer innimellom, og at de anbefaler tilsetning av noe slag.

Dette gjelder John Deere, som her helst skal omtales som Lugger.

Link to post
Share on other sites

Noen har vel opplevet dysehavari på maskiner allerede etter et par hundre timers gange. Normal driftstid før kontroll av en brennstoffventil er typisk 1500 timer og en CR dyse burde holde tritt like lenge. Ellers blir det dyrt å kjøre dieselmotor...

 

Fordelen med dysehavari på en god gammeldags diesel med brennstoffpumpe og brennstoffventil er jo at maskinen går dårlig og begynner å røyke. Med CR så har et dysehavari mye større kosekvenser, dessverre...

 

Personlig så holder jeg fremdeles en knapp på pumpedyser som drar fordel av å være en blanding av ny og gammel teknologi. Steyr lager ikke verdens beste maskiner, er i hvert fall noen som tror det fremdeles... :wink:

Link to post
Share on other sites

ja da var mekanikern og målte dyser på min d-4 , fikk et avik på sylinder 3 , og dette merket jeg ved litt jaging på turtall og manglet 150 rpm på topp.

forsto det var blitt slik at kun den dysen som feilet ble byttet , dette var beskjed fra volvo , men det kommer ikke jeg til og godta :discuss:

jeg ga klar beskjed om alle blir byttet , så får vi se va som skjer, skulle få beskjed i morra

Link to post
Share on other sites

ja da var mekanikern og målte dyser på min d-4 , fikk et avik på sylinder 3 , og dette merket jeg ved litt jaging på turtall og manglet 150 rpm på topp.

forsto det var blitt slik at kun den dysen som feilet ble byttet , dette var beskjed fra volvo , men det kommer ikke jeg til og godta :discuss:

jeg ga klar beskjed om alle blir byttet , så får vi se va som skjer, skulle få beskjed i morra

Hvis du får alle dysene byttet er det nok på ren goodwil og ikke etter kjøpsloven. Det blir omtrent som å kjøpe 4 tv'er hvor et av de er defekt og forlange 4 nye.

Link to post
Share on other sites

med andre ord volvo skulle kallt inn d motorene da det finnes en en ny bedre dyse ( har jeg lest en plass)

 

Det står noe om dette i denne linken fra batliv.com, men jeg vet ikke om det er dette du tenker på:

 

Volvo fortsetter å havarere. Volvo Penta Norge bekrefter at de fortsatt sliter med mange motorhavari. Cirka 30 nye tilfeller i fjor gjør situasjonen vanskelig for den svenske motorgiganten. Vi har latt Lars Skagen fra Askøy, som blåste sin andre motor siden 2006, fortelle sin historie i Båtliv.

 

Her er det aktuelle sitatet om injektorer fra denne linken:

 

–Vi har hørt at det nå levers nye injektorer til de maskinene hvor dere bytter bare dette og ikke hele moitoren, stemmer det?

 

–Ja det stemmer. Det skal nå installeres nye injektorer med nytt delenummer. Mange kunder av oss mener Volvo burde tilbakekalt alle D6 motorer for å få dette gjort før havarier, men det mener fabrikken blir for dyrt. Vi er uenige i den avgjørelsen og mener dette er korttenkt av Volvo, sier Madsen til Båtliv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nevnt det flere ganger tidligere i denne tråden, men alle mine dyser ble altså byttet ifjor på garanti. Var forsåvidt ikke noe galt med motoren, men jeg ba de sjekke injektorene spesielt pga min usikkerhet som følge av presseomtale osv. De byttet da alle injektorene. De nye påstås være bedre enn de gamle, men ifølge mekanikeren som gjorde jobben så de klin like ut (men med nytt delenummer).

 

Er det bekreftet noe sted at det er gjort endringer som gjør at risikoen er mindre med de nye dysene?

 

Ellers virker det som om det er en vanlig oppfatning i bransjen at havariene skjer først og fremst på tunge båter hvor motoren må presses for å klare en normal marsjfart. Har hørt dette fra flere hold, både fra mekaniker og selgere. Men jeg har inntrykk av gjennom denne tråden at det har skjedd havarier også på drevbåter som man ikke skal tro bør slite så hardt for å holde farten oppe. Men det kan jo selvsagt også ha noe med bruken å gjøre.

Link to post
Share on other sites

volvo sier det er dieselen som er problemet som vi vet , men jeg mener det er volvo som har levert en motor som ikke tåler dieselen her til lands , altså injectorene har en feil som de bør innrømme og når de i tillegg har kommet med en forbedret dyse hadde det vært på sin plass å kalle inn båter med d-motor for å bytte disse. Visst en merker ugjevn gange eller jaging på turtall, dieselrøyk, bankende lyd fra injector, manglende toppturtall, bør en sjekke injector

Link to post
Share on other sites

Her følger en oppdatering for saken omtalt i innlegg nr. 2602:

 

Etter nesten 70 dagers ventetid kunne Lars Skagen hente sin Skorgenes med nymontert D6 i går, for øvrig den tredje D6-motoren på 3 år.

 

D6-Lars har endelig båt igjen. Volvo Penta-eier Lars Skagen er i dag en glad mann. Etter nesten 70 dagers ventetid på en jobb som skulle gjøres «med en gang» kunne han i dag gå om bord i grombåten - som nå har fått sin tredje VP-motor på tre år.

 

Sitat:

 

Med seg hadde han blomster til verksmester Alexander Madsen som takk for god lokal service.

 

Volvo Penta er han derimot mindre fornøyd med, for å si det pent. Skagen mener at motorgiganten slett ikke har fulgt opp havariene på noen god måte. Til tross for at teknisk ansvarlig for denne saken hos Volvo Penta Norge, Frank Finnkroken for snart to måneder siden «ikke klunne skjønne helt» hvorfor reparasjonsarbeidene den gang ikke var i gangsatt etter 33 dagers ventetid, skulle historien altså ende med at hele vårsesongen ble spolert for VP-kunden. Dette til tross for at Volvo Penta klart erkjente at Skagens reklamasjon var en fullverdig garantisak.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det står litt i siste nummer av Båtliv under overskriften Volvosaken; -en juridisk klemme

 

Det jeg noterte meg er at Mats Edenborg hos Volvo Penta uttaler følgende:

 

 

1) VP bekrefter at havari av denne typen også har oppstått i andre land men han har ikke oversikt over omfang

2) Han tilbakeviser påstand fra forhandler Bjordal og Larsen i Bergen om at forhandlere er pålagt å skifte Injectorer ved service

3) Han mener at det også har vært havari på motorer med ny type injectorer

4) På spørsmål om hvorfor ikke VP tilbakekaller motorene og utbedrer dem slik det blir gjort i bilbransjen svarer han - Ja det ville vi også kunne vurdert hvis vi kunne påvist en konkret feil....

 

Ikke mye nytt med andre ord

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

1) VP bekrefter at havari av denne typen også har oppstått i andre land men han har ikke oversikt over omfang

2) Han tilbakeviser påstand fra forhandler Bjordal og Larsen i Bergen om at forhandlere er pålagt å skifte Injectorer ved service

3) Han mener at det også har vært havari på motorer med ny type injectorer

4) På spørsmål om hvorfor ikke VP tilbakekaller motorene og utbedrer dem slik det blir gjort i bilbransjen svarer han - Ja det ville vi også kunne vurdert hvis vi kunne påvist en konkret feil....

 

Ikke mye nytt med andre ord

 

Nå har ikke jeg lest siste nummer av Båtliv, men ut fra det du refererer, er det etter min mening nytt at Volvo Penta innrømmer at det har vært havarier på D-motorer også i utlandet. Det har vært kategorisk avvist tidligere med unntak av et tilfelle på Færøyene som er bekreftet. Jeg har skrevet i denne tråden før om at jeg har funnet flere innlegg på utenlandske båtforum og andre nettsteder at det har vært havarier på D4 og D6 som har samme forløp som de i Norge.

 

At det nå blir bekreftet havarier på motorer med ny type injektorer, er det også flere som ikke er klare over, selv om man nok kan ha hørt om disse tilfellene.

Link to post
Share on other sites

Enig Capitaine, det at VP innrømmer dette er i seg selv nytt.

Det jeg tenkte på med den siste kommentaren er at disse opplysningene har vært belyst i denne tråden før. Det at VP nå bekrefter dette er nytt.

 

Det som videre var litt oppsiktsvekkende var at Mats Edenborg brukte det faktum at de hadde havari på ny type dyser som argument for å ikke tilbakekalle D-serien for utbedring. Leser du hans uttalelser som fanden leser bibelen så kan man tolke han slik at de ikke ønsker å "finne" feilen for da må de utbedre den - men det er vell å trekke det litt langt :cool:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

VP`s troverdighet i denne saken har en fallende kurve. At det ikke er mulig å finne årsaken etter at det snart kan feires 5 års jubilemum for det første havariet er lite troverdig.

 

At det har vært havari i andre land en Norge er ikke overraskende. Det er imidlertid omfanget som er interessant. Hadde det vært i nærheten av tallene i Norge, hadde dette garantert blitt fanget opp av internasjonal båtpresse og vært et sentralt tema på utenlanske båtforum. For D-motoreiere i Norge ville det vært en fordel om problemet var internasjonalt med enda større press på VP.

 

Det mest interessante i dette er imidlertid at det innrømmes feil også på nye injectorer. Dette betyr at en vesentlig del av den nyere fritidsbåtflåten er utsatt for disse problemene (Volvo har en vesentlig markedsandel).

 

Likevel er det igjen grunn til å nyansere. Av de 10-15 D-motoreiere jeg har snakket med bare i sommer, har ingen hatt noe som helst trøbbel og er kjempefornøyde med motorene. Jeg har faktisk enda ikke møtt noen som har hatt problemer. Viktig nyanse at det fremdeles er rundt 1 prosent som opplever disse problemene, selv om det ikke svekker det faktum at VP har en stor utfording de har håndtert særdeles dårlig (og la oss nå slippe en en endeløs diskusjon om bagatellisering av problemet)

Link to post
Share on other sites

He he, vel er jeg meget kritisk til VPs kundebehandling i denne saken, men dette blir vel konspirasjonsteoretisk. Hvis man skal være skikkelig slem, kan man hevde at VP enten er hjernedøde (de finner ikke feilen etter 5 år) eller hjertedøde (de vet årsaken, men det blir for dyrt å tilbakekalle) :smiley:

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: litt konspirasjonsteorier må vi vell tillate oss på en fin sommermorgen, sitter her på kontoret og drømmer om å være på sjøen.

 

Nei det er sannelig ikke lett å si hva som driver VP.

Jeg tror mer på at de bruker "stikke hode ned i sanden" taktikken og håper det blåser over av seg selv.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

I det tilfellet hvor tre motorer havarerer på rad i en og samme båt, (Skorgenes) så burde dette være statistisk umulig med den lille feilraten det tross alt er på disse motorene. (Med mindre noe i denne båten bidrar til at problemet oppstår).

 

Hvis jeg var Volvo Penta ville jeg ikke erstattet motoren til denne kunden, jeg ville kjøpt helt ny båt til ham og overtatt den gamle.

 

Så hadde jeg sammenlignet de konstruksjonsmessige tingene i denne båten med en annen båtmodell hvor den samme type feil aldri har oppstått.

 

Dilemmaet til Volvo er at de ikke finner noe feil på sitt eget produkt når det blir testet, og jeg mener den lave feilraten kan være et bevis på at så er tilfelle. At konstruksjonen kan være mer sårbar kan diskuteres, men når miljøkrav presser frem rene motorer må vi nok se på konstruksjonen rundt også.

 

Av og til er det enkleste og minst tenkelige årsaken til slike feil, og det kan like gjerne være båtprodusenten som gjør enkle ting litt feil. Det er jo en årsak til at enkelte båter er bedre og kanskje dyrere enn andre uten at det nødvendigvis merkes.

 

At en Sabb diesel rusler og går i 30 år med to til fem prosent vann i dieselen er en urelevant sammenligning.

Link to post
Share on other sites

Viktig nyanse at det fremdeles er rundt 1 prosent som opplever disse problemene, selv om det ikke svekker det faktum at VP har en stor utfording de har håndtert særdeles dårlig (og la oss nå slippe en en endeløs diskusjon om bagatellisering av problemet)

 

De første D4 og D6 kom på markedet i 2003. Dersom det havarerer ca. 30 motorer per år bare i Norge, et tall både Båtmagasinet og Båtliv har brukt i sine artikler basert på informasjon fra Volvo Penta, og man for eksempel regner havarier fra og med juli 2004 til og med juli 2009, altså 5 år, ender man opp med et tall på 150 havarerte D4-/D6-motorer. 150 av ca. 3500 solgte D4- og D6-motorer her til lands skulle da gi et tall på litt over 4% havarerte D4 og D6. Men det kan godt være det er mørketall også. I tillegg kommer en god del motorer hvor injektorer har vært skiftet før havari har vært et faktum. Jeg, og sikkert flere andre, skulle likt å få bekreftet det totale antallet havarerte D4 og D6 fra Volvo Penta i tillegg til alle D4/D6 som har fått skiftet injektorer slik at man får bedre grunnlag for å uttale seg om omfanget.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når havariene ofte skjer med relativt lave timetall på motoren kan det være en god ide å sjekke hva enkelte båtprodusenter har gjort rundt motoren i form av blant annet dieselhåndtering og utluftning av drivstofftank.

 

Av og til er det enkleste og minst tenkelige årsaken til slike feil, og det kan like gjerne være båtprodusenten som gjør enkle ting litt feil.

 

Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen: Kanskje du skulle tipse Volvo Penta om dette slik at Volvo Penta kan be produsentene av Windy, Targa, Nimbus, Viksund, Ardea(tidligere NB), Bavaria, Mørejet, Elan, Saga, Joda, Sun, Scirocco og Skorgenes om å innskjerpe rutinene for arbeid "rundt motoren i form av blant annet dieselhåndtering og utluftning av drivstofftank", i tillegg til annet arbeid slik at de kan unngå å gjøre feil. Disse nevnte produsentene, for å nevne noen, har opplevd havari- og injektorproblematikken knyttet til Volvo Penta D4 og D6(i tillegg til D3). Det har også vært havarier på D6 levert i Scand Baltic, men Scand gikk som kjent konkurs.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...