Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

ja det er det - feks D6 350 :wink:

Me CMD har ikke så mange motorer som er sterke nok i det segmentet om man vil ha drev. Deres 4.2 350 er ganske treg i starten. Greit nok at man får toppfart med 350 hester - men i min verden er det et stort handicap for CMD om det tar mer enn dobbelt så lang tid å få båten i plan. Har en bekjent som hadde 4.2 320 i en Aquador 26 - og han fikk omtrent motsatt nakkesleng når han ga gass.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke dette to sider av samme sak?

Har eierne hatt mulighet til å gjøre noe som helst for å minimalisere risikoen?

Flere havarier har skjedd innen den første driftstimen på splitter nye motorer, mens de langt fleste har vel havarert på +/- 300 timer,

men med full servicehistorikk. Jeg antar at eier har lite påvirkning når nye motorer raser allerede på vei ut fra brygga hos båtleverandør?

Til en viss grad samme sak, men da ender vi opp med å gjøre D-eiere til duster - og det vil vi ikke, eller... :smiley: . Man kan redusere den sikkerhetsmessige risikoen gjennom dobbeltinnstallasjon og den økonomiske risikoen gjennom forsikring.

Link to post
Share on other sites

Bare for å presisere : Til nå har VP erstattet alle havarerte motorer med ny motor. Uansett hvor langt den gamle motoren har gått uten kostnad for eieren. Vet også om en NW 420 som ble oppgradert fra IPS 500 til IPS 600 ettersom VP ikke hadde 500'er på lager - også dette kostnadsfritt.

 

Det vi diskuterer er HVA OM VP ikke erstatter motorene etter 5 år. Og det er ett av hovedproblemene - VP kommuniserer ikke med markedet! Hadde VP gått ut og sagt at alle motorer som havarer pga dysehavari (og nå kjenner de nok til hva som skjer slik at de kan sile havarerte motorer etter årsak) blir byttet uansett alder hadde det løst mye av problemet. Jeg tror en del av dette skyldes at VP Norge ikke har gode nok ører til markedet .

 

Så er det en tekniske utfordringen - og den er jeg sikker på at VP jobber meget aktivt med sammen med Bosch. Og ettersom problemet er relatert til Bosch sine dyser så vil jeg tro at alle som bruker disse dysene i Norge har eller vil ha samme problemet med dysene. (med jeg håper at konsekvensene med havari ikke er de samme).

 

Jeg tror også at VP hadde gått ut med en aksjon om de hadde hatt en løsning de hadde vært 100% sikre på. Aksjonen kunne da enten være å bytte dysene kostnadsfritt - eller en Audi TT løsning - der eieren betalte en mindre sum for å få oppgradert motoren.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vi diskuterer er HVA OM VP ikke erstatter motorene etter 5 år. Og det er ett av hovedproblemene - VP kommuniserer ikke med markedet! Hadde VP gått ut og sagt at alle motorer som havarer pga dysehavari (og nå kjenner de nok til hva som skjer slik at de kan sile havarerte motorer etter årsak) blir byttet uansett alder hadde det løst mye av problemet. Jeg tror en del av dette skyldes at VP Norge ikke har gode nok ører til markedet .

 

Jeg tror også at VP hadde gått ut med en aksjon om de hadde hatt en løsning de hadde vært 100% sikre på. Aksjonen kunne da enten være å bytte dysene kostnadsfritt - eller en Audi TT løsning - der eieren betalte en mindre sum for å få oppgradert motoren.

Nettopp.

Og derfor gjentar jeg;

Min aversjon mot å eie en D-motor går først og fremt på VP som serviceorganisasjon og ikke på motoren generelt.

Når dyse- (les; motor-)havariene allerede av VP er definert som en fabrikkasjonsfeil, burde VP være voksne nok til å se at dette ikke bør relateres til alder eller eier når forskriftsmessig service og behandling ellers er ivaretatt. Men der er vi sikkert ikke uenige.

Nå blir D-motorene av mange betraktet som verdiløse på bruktmarkedet etter 5 år, og det er neppe en annenhåndsverdi og utvikling som VP ønsker seg.

 

Nevn ikke Audi; Jeg sover fremdeles dårlig med tanke på hva de bilene har kostet meg.

Og det er akkurat de samme parallellene jeg ser i VP.

Glimrende motorer, men med en organisasjon i ryggen som ikke ivaretar et ansvar som for kunden synes opplagt.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fyller additiv hver gang jeg fyller diesel og jeg er bevisst på at jeg ikke fyller MGO eller smøringsolje.

 

Jeg går ut i fra at du benytter Volvos anbefalte Statoil tilsetning? Betyr det også at du fyller autodiesel til en helt annen kostnad?

Her i nord vil det sannsynligvis ikke være mulig å fylle autodiesel uten å måtte bære det i dunker. Logikken i det er jo opplagt!

Selv bruker jeg Omega 903 som tilsetning. Hva mener du med smøringsolje?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke bruktverdien vil påvirkes negativt for det er ikke så mange som er opptatt av eller som kjenner til dette dyseproblemet.

 

Majoriteten som kjøper brukt båt i denne størrelsen kjenner over hodet ikke til saken, og da er det opplevelsen som til syvende og sist som teller.

Jeg tror at trekker vi fra de syv personene som deltar med negativt fortegn i denne diskusjonen og som allerede ikke har D6 motor, så setter resten av verden standarden for motorvalg og bruktpris.

 

Kanskje dette er noe av det spesielle med Båtplassen? Det ser stort ut for det er mange og lange tråder, de fleste som hadde noe teknisk vettug å komme med har forlatt byen, ingen fra bransjen deltar og så tror vi at vi er marinebransjens suverene herskere.

 

Selv prøver jeg å stikke fingeren i jorden og tar det hele med knusende ro.

Link to post
Share on other sites

Jeg går ut i fra at du benytter Volvos anbefalte Statoil tilsetning? Betyr det også at du fyller autodiesel til en helt annen kostnad?

Her i nord vil det sannsynligvis ikke være mulig å fylle autodiesel uten å måtte bære det i dunker. Logikken i det er jo opplagt!

Selv bruker jeg Omega 903 som tilsetning. Hva mener du med smøringsolje?

Jeg mener fyringsolje - ikke smøreolje :lol:

 

jeg fyller heller ikke autodiesel - men jeg ber om lavsvovel båtdiesel. MGO har høyere svovelinnhold og er vel mer lik fyringsolje. Hadde marinaene hatt autodiesel hadde problemet med D serien vært løst. I Sverige har marinaene autodiesel - ikke en spesiell båtdiesel som i Norge.

 

Jeg har på det foreskrevne additiv som selges av VP forhandlere. Har nesten sluttet å irritere meg over det nå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke bruktverdien vil påvirkes negativt for det er ikke så mange som er opptatt av eller som kjenner til dette dyseproblemet...

...Majoriteten som kjøper brukt båt i denne størrelsen kjenner over hodet ikke til saken....

...Jeg tror at trekker vi fra de syv personene som deltar med negativt fortegn i denne diskusjonen...

 

Selv prøver jeg å stikke fingeren i jorden og tar det hele med knusende ro.

Enig, men noen ville nok ha ønsket at de hadde lest mer på BP før eller siden?

 

Nå blir D-motorene av mange betraktet som verdiløse på bruktmarkedet etter 5 år ....

Mange personer = syv personer ... :lol:

 

... Har nesten sluttet å irritere meg over det nå.

:lol::lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan vel si det slik at å fylle addetiver på tanken ikke faller inn i kategorien ”de små gledene i livet”, og heller ikke inn under ”de verste årene i mitt liv”.

 

Mitt største ønske i livet er å ikke sette utfor en foss i ei tønne, og dette ønsket oppfyller jeg hver dag.

Link to post
Share on other sites

Man kan vel si det slik at å fylle addetiver på tanken ikke faller inn i kategorien ”de små gledene i livet”,

Nei, men i motsetning til de risikoaverse, kan det jo tenkes at eierskapet til D-motor hører med til "de større gleder i livet"

for de mer risikosøkende av oss. Se for deg merittlisten;

"... Mount Everest, Nanda Devi, Tirich Mir, Nanga Parbat, Great Trango og dessuten eier jeg en D-6..." :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke detaljene som har vært skrevet om forsikring her, men jeg snakket med Gjensidige idag, og spurte i forbifarten om de hadde noen ekstraforsikring for å dekke motoren. Det hadde de, for vel en tusenlapp i året, men den dekker ikke fabrikasjonsfeil. Hva skjer da hvis VP selv kaller dette fabrikasjonsfeil, som nevnt lenger oppe? Eller gjør de ikke det?

 

Det går sikkert fint å forsikre seg mot motorhavari pga. dyser på en 6 år gammel motor, men det er vel som vanlig lurt å lese betingelser og velge forsikring med omhu.

Link to post
Share on other sites

Ja det har de. Bruke det anbefalte additivet og være litt bevisst på at man ikke fyller MGO/fyringsolje

 

Hvordan vet du at du ikke fyller MGO?

 

Alle marinaer på østlandet har MGO ifølge mine kilder. Ingen marinaer har såvidt meg bekjent vanlig diesel (bildiesel med avgift).

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke bruktverdien vil påvirkes negativt for det er ikke så mange som er opptatt av eller som kjenner til dette dyseproblemet.

 

Majoriteten som kjøper brukt båt i denne størrelsen kjenner over hodet ikke til saken, og da er det opplevelsen som til syvende og sist som teller.

Jeg tror at trekker vi fra de syv personene som deltar med negativt fortegn i denne diskusjonen og som allerede ikke har D6 motor, så setter resten av verden standarden for motorvalg og bruktpris.

 

Kanskje dette er noe av det spesielle med Båtplassen? Det ser stort ut for det er mange og lange tråder, de fleste som hadde noe teknisk vettug å komme med har forlatt byen, ingen fra bransjen deltar og så tror vi at vi er marinebransjens suverene herskere.

 

Selv prøver jeg å stikke fingeren i jorden og tar det hele med knusende ro.

En helt grei holdning, men jeg mener at VP gambler. Dersom det skjer en ulykke som kan kobles til denne problematikken skal jeg love at flere enn meg og et par andre vil være nølende og skeptiske. Sjekk f.eks. ut filmen med Gene Hackman om en Opel eller Ford (kjent feil, liknende problematikk, basert på virkelige hendelser) eller Intels problem med en chip som ikke betydde noe som helst for de aller fleste (bortsett fra et par særinger som jobbet med noe sære algoritmer).

 

Volvo tilbakekaller 8.500 båtmotorer.....eller var det...

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har da fått til svar at sammenlignet med andre fabrikater er D4 og D6 problemet bagatellmessig sammenlignet problemer med andre fabrikater hvor erfaringen er en helt annen.

 

Akkurat det svaret har jeg fått hos flere av de som leverer med VP, men aldri noe spesifikt svar på hvilke motorer og problemer dette gjelder, så det tar jeg med en klype salt.

Ellers har det vel sin naturlige forklaring, at det ikke er de mest skeptiske til disse motorene som er eier av de.

 

Selv mener jeg bestemt å registrere at det blir flere som velger bort og/eller tenker seg om flere ganger, rundt båter med disse motorene, både her inne og "live". Det har vel også vært skrevet endel i et par båtblader her til lands også, og det er lenge siden andre motorer har fått såpass med negativ omtale i blad, meg bekjent. Så det blir litt for lett å si at saken bare er blåst opp her inne synes jeg. Synes det er flott at ting kommer frem, slik at man vet hva man har å forholde seg til når man skal velge.

Link to post
Share on other sites

Barracuda med d-6 2006 mod,eieren fra Stavanger fortalte at han hørte rare lyder fra motoren når den er kald, virket som om den sleit på rundt 1500 omdreininger.

Var på service i forrige uke og fikk konstater at 2 av injektorene var dårlige, eieren forlangte at alle injektorene skulle skiftes, og det ble gjort uten diskusjon, han forstod det slik at det var slutt med bytting av motor, tenker da på de som har dysehavari, grunnen var at motorene var helt ok etter et dysehavari........

Reperasjonen ble utført umidelbart, GOD SERVICE VOLVO :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...