Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Var på service i forrige uke og fikk konstater at 2 av injektorene var dårlige, eieren forlangte at alle injektorene skulle skiftes, og det ble gjort uten diskusjon, han forstod det slik at det var slutt med bytting av motor, tenker da på de som har dysehavari, grunnen var at motorene var helt ok etter et dysehavari........

Reperasjonen ble utført umidelbart, GOD SERVICE VOLVO :flag:

S¨det de gjør er å banke inn frostpluggene igjen og bytte injektorer? Det er jo ikke noe poeng å bytte hele motoren om det er alt som må gjøres. Men en motor kan jo også skjære seg fullstendig om den går tom for kjølevæske - og da må den jo byttes

Link to post
Share on other sites

Min 350 fikk jeg ikke nok toppturtall på + at når jeg dro på opp i plan så kom alarmen "kolla motoren" da reduserte motoren turtallet .Motoren går nå jevnt og fint ingen tegn til noe unormalt på marsjfart.

Venter nå på injektorbytte og har kjøreforbud nå.

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

S¨det de gjør er å banke inn frostpluggene igjen og bytte injektorer? Det er jo ikke noe poeng å bytte hele motoren om det er alt som må gjøres. Men en motor kan jo også skjære seg fullstendig om den går tom for kjølevæske - og da må den jo byttes

Motoren din går ned på turtall hvis du mangler olje eller kjøleveske, samt varsling med alarm og lys, tror nesten du må være ganske døv og blind for at motoren skal skjøre seg, den varsler også på eksostemperatur, noe som gir første indikasjon på at noe er galt, har heller ikke hørt om en d6 eller d4 som har skåret seg har du??

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være at Volvo har testkjørt motorene i Sverige i lengre tid og ikke funnet noen problemer. (Ser at jeg leste litt feil, men mange blander injektorfeil med motorhavari).

 

Men jeg hadde ikke vært fortrolig med en slikt løsning. En eller annen skriftlig garanti skulle jeg i hvertfall hatt.

 

Dette er nye føringer i fra VP, nok mest som følge av økonomiske nedgangstider.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg fyller heller ikke autodiesel - men jeg ber om lavsvovel båtdiesel. MGO har høyere svovelinnhold og er vel mer lik fyringsolje. Hadde marinaene hatt autodiesel hadde problemet med D serien vært løst. I Sverige har marinaene autodiesel - ikke en spesiell båtdiesel som i Norge.

 

Så du har funnet løsningen på injektor- og havariproblematikken? Det er altså dieselen solgt i Norge til lystbåter, såkalt marin gassolje(MGO), som gjør at D4- og D6-motorene havarerer? Gratulerer! Litt rart er det likevel at Volvo Penta ikke har klart å finne ut dette etter alle testene av diesel i Norge i samarbeid med Norsk Petroliumsinstitutt og injektorleverandøren Bosch. Gang på gang konkluderer de med at norsk MGO mer enn tilfredsstiller de internasjonale kravene til smøring, og den står ikke tilbake for smøreegenskapene til autodiesel i henhold til den internasjonale standarden EN 590. Men man skal selvsagt ikke utelukke helt at det kan være andre forhold ved MGO enn de gode smøreegenskapene som D4 og D6 ikke liker. Men i så fall burde dette vært funnet ut av for lenge siden.

 

Såvidt meg bekjent skal D4/D6 benytte diesel(autodiesel) i henhold til EN 590. Å ikke gjøre dette er strengt tatt en brukerfeil, og slik jeg ser det, bryter det også med garanti- og reklamasjonsvilkårene. Men det burde kanskje Volvo Penta tenkt på når de leverte disse motorene på det norske markedet hvor autodiesel i henhold til EN 590 ikke leveres på marinapumpene.

 

Men det havarerer Volvo Penta D4 og D6 i utlandet også hvor det blir benyttet diesel i henhold til EN 590, og disse havariene skulle strengt tatt ikke funnet sted slik Bitteliten argumenterer. EN 590 sier at autodiesel skal oppfylle noen standardkrav, men autodiesel kan likevel variere i forskjellige land som følge av lokale myndighets- og miljøkrav, såfremt standardkravene i EN 590 oppfylles.

 

Nå kartlegger ikke jeg disse havariene, men har det ikke skjedd havarier også med dette additivet?

 

Ja, det har skjedd havarier med motorer som har benyttet additivet siden de var nye. Det står det om i Båtmagasinet og Båtliv, og Volvo Penta har bekreftet dette. Norsk Petroleumsinstitutt har endatil uttalt at det ikke har noen effekt å tilsette additivet fra Statoil(Forbrenningsforbedrer Marine) da smøreegenskapene i MGO allerede er mer enn gode nok.

 

Redigert for skrivefeil.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Capitane. Det er godt mulig du ikke har fått det med deg - det virker i hvertfall slik.

 

VP har hele tiden hevdet at det er den norske dieselen som skaper problemem med D motorene. De begrunner dette med at de ikke har tilsvarende havarier i andre land. Om du undersøker hva slags diesel som fås kjøpt på norske marinaer vil du se at de ikke oppfyller EN590 spesifikasjonen. Det vi fyller er lavsvovel Marin Gassolje. Det er derfor VP har foreskrivet et additiv til bruk i Norge. VP sier at det ikke trengs additiv i andre land. Augodiesel inneholder et additiv fra oljeselskapene nettopp for å smøre injektorene i bilmotorer. VP har aldri sagt at smøreegenskapene i MGO er gode nok. Det er norsk petroleumsinstitutt som sier at det er mer enn nok smøring. Jeg vil tro at Bosch står på VP's side i denne saken

 

Autodiesel som man feks kjøper på marinaer i Sverige fås bare kjøpt på bensinstasjoner for bil i Norge.

 

så kan man undres hvorfor ikke de norske oljesekslapene kan bytte ut MGO med lavsvovel (såkalt farget diesel) med autodiesel. Hadde de gjort det hadde problemet med D sieren i Norge vært løst.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Capitane. Det er godt mulig du ikke har fått det med deg - det virker i hvertfall slik.

 

VP har hele tiden hevdet at det er den norske dieselen som skaper problemem med D motorene. De begrunner dette med at de ikke har tilsvarende havarier i andre land.

 

så kan man undres hvorfor ikke de norske oljesekslapene kan bytte ut MGO med lavsvovel (såkalt farget diesel) med autodiesel. Hadde de gjort det hadde problemet med D sieren i Norge vært løst.

 

At Volvo Penta(VP) har beskyldt russerdiesel og norsk marin gassolje(MGO) for å føre til havarier på D4 og D6, har jeg fått med meg. Men VP har IKKE konkludert med at dette er årsaken. VP har jo nylig uttalt at det ikke er funnet en løsning på injektor- og havariproblematikken knyttet til D4 og D6, selv etter mange års "intens etterforskning". Hvorfor går ikke Volvo Penta ut i media og konkluderer med at bruk av MGO er den utløsende årsaken til injektor- og havariproblematikken? Og hvorfor havarerer det D4/D6 i utlandet hvor det benyttes autodiesel i henhold til EN 590? :confused:

 

Jeg synes du er vel bastant her når VP selv sier at injektor- og havariproblematikken på ingen måte er løst.

Link to post
Share on other sites

Bastant ?

 

VP har ikke funnet løsningen sider de - men det betyr jo ikke at de ikke vet årsaken. Eller?

 

jeg skriver det VP selv sier. De sier at de ikke har funnet den endelige årsaken - men de sier at det mest trolig er den norske dieselen for de har ikke de samme havarier i andre land der det fylles EN 590 diesel og de foreskriver ikke additiv i andre land.

 

Nei - det er ikke vitenskapelig bevist gjennom hypotesetesting der både validitet og reliablitet er testet gjentatte ganger.

 

VP har sagt til meg at om jeg fyller diesel i Sverge så har jeg ikke noe å frykte. Det ble sagt av eieren av Ringens Varv som igjen hadde spurt VP i Gøteborg. så hvorfor kan ikke da de norske oljeselskapene - der vi alle eier over 80% av det største - kunne bytte til autodiesel som båtdiesel i Norge?

 

så forklar gjerne hva du mener - men det er kanskje meg det er noe feil med - for jeg skjønner ikke hva du mener :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men så bruker vi jo dette aditivet fra statoil som skal bote på den manglende smøreeffekten :confused: (iallfall gjør jeg det og den fordyrer dieselen med 9 øre per liter) Men alikevel har jo også disse båteierene opplevd havari, har de slurvet med bruken av aditivet disse da :lol: Eller føyer de seg da bare inn i rekken til noen av de andre "få" havariene på verdensbasis utenfor norge :crazy:

Link to post
Share on other sites

VP har ikke funnet løsningen sider de - men det betyr jo ikke at de ikke vet årsaken. Eller?

 

jeg skriver det VP selv sier. De sier at de ikke har funnet den endelige årsaken - men de sier at det mest trolig er den norske dieselen for de har ikke de samme havarier i andre land der det fylles EN 590 diesel og de foreskriver ikke additiv i andre land.

 

VP har sagt til meg at om jeg fyller diesel i Sverge så har jeg ikke noe å frykte. Det ble sagt av eieren av Ringens Varv som igjen hadde spurt VP i Gøteborg. så hvorfor kan ikke da de norske oljeselskapene - der vi alle eier over 80% av det største - kunne bytte til autodiesel som båtdiesel i Norge?

 

så forklar gjerne hva du mener - men det er kanskje meg det er noe feil med - for jeg skjønner ikke hva du mener :smiley;

 

Når Volvo Penta ikke har funnet en løsning på injektor- og havariproblematikken knyttet til D4 og D6, må det nødvendigvis innebære at VP ikke vet den egentlige årsaken. Hadde VP vært 100 % sikre på at MGO var den utløsende faktoren til havariene, burde VP selvsagt forby bruk av MGO, eller i det minste ikke ta garanti- eller reklamasjonsansvaret der det oppdages bruk av MGO. Hvordan kundene da skaffer seg autodiesel i henhold til EN 590, er strengt tatt ikke VP sitt problem, selv om VP har lansert sine motorer på det norske markedet hvor det altså ikke er autodiesel i henhold til EN 590 i marinapumpene.

 

Bruk av additivet fra Statoil har heller ikke den ønskede effekten. Hvordan kan det ha det når D4/D6 havarerer selv om de har benyttet dette additivet siden de var nye?

 

VP har selv bekreftet at D4/D6 har havarert også i utlandet som følge av samme injektor- og havariproblematikk som i Norge, og hvor det er autodiesel i henhold til EN 590 i marinapumpene. Hvorfor benekter du dette?

 

Og av og til kan det være gret med andre informasjonskilder enn VP-verksteder og -forhandlere. Det er rimelig sannsynlig at disse er subjektive i sine uttalelser og må være lojale overfor VP sentralt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg vet om additivet er at VP anbefaler det og at de sier det hjelper. Jeg bruker det av den grunn samt at jeg ser for meg en litt kinkig diskusjon om ansvar om vi får et havari og ikke har brukt additivet

 

Capitane - du trekker en del slutninger som ikke jeg deler.

 

Jeg er fra andre sammenhenger kjent med at det går an å vite problemet uten at man kjenner løsningen. I min verden er en mulig løsning å følge de drivstoffkrav VP stiller i sine instruksjonsbøker. Mulig jeg er litt enkel der

 

Om VP forbyr bruk av norsk diesel er det en innrømmelse av at motoren ikke er eget for norske forhold. Jeg ser det som en mulighet for et massivt erstatnignssøksmål fra alle eiere som nå må bære diesel i kanne på kanne til båtene sine.

 

Igjen stiller jeg spørsmålet om hvorfor det ikke er noe fokus på hva slags diesel oljeselskapene tilbyr. Om det er slik at VP har svært få eller ingen havarier i andre land så hvorfor tilbys ikke samme diesel på norske marinaer?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så det du pressiserer er at det er injektorene alene som er problemet og at motorkonstruksjonen i seg selv er gulle god, det er vel det som har vært greia hele tiden...

 

 

...følge Mekaniker ja.

 

Vel, at motorkonstruksjonen er "gulle god" når frostpluggene spretter ut og kjølevæsken ligger igjen i kjølen etter injektorhavari, er vel en drøy påstand, selv om man installerer frostplugger tilbake på plass, skifter injektorer og fyller på ny kjølevæske, og forhåpentligvis kan starte opp og være underveis igjen. Men ifølge Bitteliten og VP skyldes dette bruk av MGO. Det er etter min mening dermed brukerfeil som er den egentlige årsaken da D4/D6 skal ha autodiesel i henhold til EN 590.

Link to post
Share on other sites

Men ifølge Bitteliten og VP skyldes dette bruk av MGO. Det er etter min mening dermed brukerfeil som er den egentlige årsaken da D4/D6 skal ha autodiesel i henhold til EN 590.

Jeg er enig i det. Men om du drar den tanken videre så kan du også si at VP har lansert en båtmotor som da ikke er egnet for det norske markedet fordi den dieselen som motoren krever ikke er tilgjengelig ved normal bruk av motoren. Og da har VP et stort problem om de innrømmer det.

 

Og da kan man også stille spørsmålet om hvem som egentlig har ansvar i denne saken. er det VP eller oljeskelskapene?

 

Jeg mener å huske at Shell for en god del år siden hadde en bensin som ødela motorer og at de måtte erstatte disse.

Link to post
Share on other sites

1.) OK, har forstått det slik at det er kun MGO å få på norske marinepumper, har jeg rett?

 

2.) Hvem fyller såfall autodiesel (også kun med avgift formoder jeg, og ikke til såkalt avgiftsfri pris)?

 

3.) Hvis punkt 1 er rett og det er farlig å kjøre disse motorer på MGO som er den eneste fornuftige ting i norge å kjøre en båtmotor på, hvorfor blir ikke dette fortalt direkte til kunder og markedet, og enda mer finurlig, hvorfor får vi ny motor på garanti/reklamasjon?

Link to post
Share on other sites

Men om du drar den tanken videre så kan du også si at VP har lansert en båtmotor som da ikke er egnet for det norske markedet fordi den dieselen som motoren krever ikke er tilgjengelig ved normal bruk av motoren. Og da har VP et stort problem om de innrømmer det.

 

Og da kan man også stille spørsmålet om hvem som egentlig har ansvar i denne saken. er det VP eller oljeskelskapene?

 

Jeg vil igjen få minne om, slik jeg har gjort i flere av de siste innleggene mine, at VP har selv bekreftet at D4/D6 har havarert også i utlandet som følge av samme injektor- og havariproblematikk som i Norge, og hvor det er autodiesel i henhold til EN 590 i marinapumpene.

 

Før VP lanserte D4 og D6 i 2003, var det MGO i marinapumpene i Norge slik jeg har forstått det. D4/D6 er konstruert for autodiesel i henhold til EN 590, men ble altså lansert på markedet i Norge til tross for at det ble og blir brukt MGO her til lands. Hvordan kan oljeselskapene da bli holdt ansvarlige for havariene til VP?

 

Men jeg mener VP burde prøve å få gjennomslag for salg av autodiesel i henhold til EN 590 i marinapumpene også i Norge såfremt det ikke fører til høyere bunkerspris for brukere som ikke er avhengige av denne drivstoffkvaliteten.

Link to post
Share on other sites

Ref. SeaRaymonds spørsmål

1. Jeg baserer meg på samtale jeg har hatt med et par dieseleverandører som er grossister til marinaer. Når jeg spør hva slags diesel jeg får på båten svarer de alle at jeg får lavsvovel diesel - jeg får ikke autodiesel. Her er Statoils produktdatablad

http://www.statoil.no/file_archive/produkt...ormalsvovel.pdf

http://www.statoil.no/file_archive/produkt...e_lavsvovel.pdf

http://www.statoil.no/file_archive/produkt...elSvovelfri.pdf

 

Som man kan se av disse 3 databladene er det bare Autodisel som oppfyller EN590.

 

2. Autodielse fås ikke avgiftsfri så vidt jeg vet. I hvertfall ikke på marinaer.

 

3. Det er et godt spørsmål. Om det er slik at det faktisk er dieselen som er problemet (og det virker da slik i og med at det er så stor overhyppighet på havarier i Norge sammenlignet med andre land) så kan det se ut til at VP tar et ansvar som kanskje til slutt viser seg å ikke være deres. Ref. min kommentar om Shell bensin over. også kan man også lure på hva VP har tenkt på om de ikke har sjekket dieselen i et av de største markedene sine når de utviklet D serien.

 

 

Jeg venter fortsatt på kilden til informasjon om kilden der VP sier at det er tilsvarende havarier i andre land. Jeg vil gjerne lese det selv. For tilfeldig informasjon fra feks forhandlere stoler vi jo ikke på - det gjør vi vel ikke :wink:

 

Jeg deler fullt og helt betraktningen om VP og salg av EN 590 på marinaer. Kanskje det kunne være en idé om vi la like stort engasjement i det som en del har lagt overfor VP?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da burde det vel være greit for de som lurer på å kjøpe båt med slik motor da. Skal du bare fylle i Sverige, så kan du bare kjøpe, men skal du fylle i Norge, må du velge noe annet.. Greit at VP kanskje er store på det norske markedet, men å skulle diktere hvordan diesel det skal selges i Norge fordi de ikke klarer å lage motor til den som er, synes jeg blir drøyt. De vet jo da tydeligvis hva som er problemet. De vet til og med løsningen: Trekke motorene fra det norske markedet og betale erstatning til de som er lurt. Skjønner at de gjerne vil ha forandret dieselen i stedet ja. Tipper de stilletiende tar de havariene som kommer innenfor garanti/reklamasjon, og satser på at den avgiftsfrie dieselen snart er en saga blott i Norge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...