Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Snodigt, for det selges jo fortsatt D-motorer så det synger etter til det norske markede, det til tross for at vi ikke har egnet drivstoff... :eek:

 

Eller egnede motorer til drivstoffet om du vil :wink:

 

Men uannsett burde vel aditivet fungere, kanskje for dårlig blandetforhold, skal jo rekke til 2000 liter den liter flaska, nei neste gang heller jeg på hele flaska så jeg er sikker på å få nok smørning i rakkelet :lol:

Link to post
Share on other sites

Snodigt, for det selges jo fortsatt D-motorer så det synger etter til det norske markede, det til tross for at vi ikke har egnet drivstoff... :eek:

 

Eller egnede motorer til drivstoffet om du vil :wink:

 

Men uannsett burde vel aditivet fungere, kanskje for dårlig blandetforhold, skal jo rekke til 2000 liter den liter flaska, nei neste gang heller jeg på hele flaska så jeg er sikker på å få nok smørning i rakkelet :lol:

Link to post
Share on other sites

En annen tanke for å dra dette litt videre er at problemet oppstår i en Bosch injektor. VP er ikke de eneste som bruker CR system fra Bosch. Således vil nok flere muligens erfare dysehavarier fremover. Men forhåpentligvis har de ikke samme konstruksjons om gjør at frospluggen ryker.

 

Det som har presset frem CR løsninger er først og fremst miljøkrav fra mynidhgetene. At det da ikke kreves at lavsvovel diesel skal byttes ut med svovelfri diesel forstår ikke jeg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er jo en teori som har vært en stund det er veldig behagelig og se at det mulig er riktig.

Jeg har spurt min leverandør til farget diesel som vi bruker på traktorer og gravere om det er fyringsolje da svarer de nei at det er vanlig diesel som er tilsatt farge pga de kravene som imprtortør til maskinene har fremsatt pga at de er common rail motorer som krever ekte vare.

Så nå får vi håpe at de leverandørene som leverer til marinane ser alvoret i det :flag:

Link to post
Share on other sites

Nå testet VP diesel fra marina over hele landet og alle prøvene bestod med glans. Dersom det hadde vært noe i dette såkalte dieselsporet så hadde det vært den enkleste sak å bevise. VP har selv bekreftet at de ikke finner avvik på "norsk" diesel og at de ikke klarer å fremprovosere feil på injectorer i lab med denne dieselen. Det var på grunn av dette at mistanken om lavkvalitet russerdiesel ble solgt i Norge og at denne var årsaken. Heller ikke dette er påvist.

 

På toppen av dette så er det også nå bevist gjennom konkrete havari at dieseltilsetningen som VP lanserte mens de fremdeles tviholdt på dieselsporet ikke har noen effekt.

 

Denne uke bekreftet VP endelig at dette ikke er et særnorsk fenomen, de har havarier ute i den store verden også.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja russerdiesel ja, var i Bulgaria nylig og slo av en prat en sen natte time med en lokal sjappeinnehaver, der kom vi også innpå dette med drivstoff :crazy: Ble fortalt at de kjøpte drivstoffet sitt fra Russland, da jeg konfronterte om at den holdt dårlig kvalitet, hipset han på skuldrene og bekreftet, but it does the work you now.... Så kommer spørsmålet, hvor mange land nytter ikke såkalt Russerdiesel, og bruker ikke de D-motorer i disse landene? I Bulgaria var det flere cabincruisere å se, og at ikke noen av disse hadde en D-motor ville forundre meg, men hva skulle de drive de med, jo russerdiesel :smash::confused:

Link to post
Share on other sites

Selv om det finnes eksempler på feil selv etter bruk av tilsetningsstoffet betyr ikke det nødvendigvis at det ikke har effekt, derimot ikke full (100%) effekt. På samme måte er rapporter om feil, men med betydelig lavere frekvens, i utlandet ikke noen god dokumentasjon på at det ikke er dieselen.

 

Dersom Bitteliten er riktig informert, dvs. at VP er overbevist om det er dieselen som er problemet, men de velger ikke å betrakte dette som en løsning fordi de allerede har solgt en rekke motorer til kunder i Norge, er det dirkte umoralsk. Kan ikke jussen på området, men det burde også være straffbart.

Link to post
Share on other sites

:lol: Kan se sånt ut :lol:

Humor til side, for egen del driver jeg eget foretak, vel og merke i en helt annen bransje. Har veldig mye motor/mekanisk/elektrisk/datastyring mm som kan gi katastrofale økonomiske følger for meg (og selvfølgelig mine ansatte)

Har lært meg en ting gjennom årenes løp:

Ta eventuelle problemer når de kommer og ikke bekymre deg unødig! Er service & vedlikehold gjennomført har en gjort det en kan.

 

God båtsommer og gratulerer med ny båt :cheers:

 

Takk for det :smiley:

Nå har jeg gått fra Ålesund til Lillesand og D6'en sviver fint fremdeles :flag:

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

...og jeg har tilbagelagt næsten 170 NM i dag i et stræk. Min D6'er summede og gik time efter time i otte timer med marchfart på omkring de 25 knob i lange perioder. Tyst og velopdragent. Og med et brændstofforbrug, der kun ligger en smule over min Aquador 23 med KAD32.

 

Min Skilsø 33 med Yanmar 6LP brugte 420 liter på en tur fra Helsingør til Marstrand (130 NM). Min Forbina, der er noget større, brugte 250 liter på samme tur. Fuldlastet - med gummibåd, cykler, fuld vandtank, tre personer og alt. At spare 170 liter diesel HVER VEJ er da helt skønt!

 

Jeg tankede sidst i Lysekil, sejlede herfra til Smøgen, tilbage til Ellös via Gullholmen. Fra Ellös via Gullholmen til Möllesund. Herfra via Skåpesund (indre led) og Göteborg til Helsingør. Tanken rummer 500 liter og jeg har stadig 1/4 tank tilbage!

 

Alle (potentielle) problemer ufortalt, så ER det en fantastisk motor!

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle (potentielle) problemer ufortalt, så ER det en fantastisk motor!

Det er da det!

I morgen tidlig starter vi på tur sør langs Norges kyst. Totalt tenker vi å tilbakelegge 1400 nm (D6-350), fra 70o 29,5` N til 62o 15,4`N.

Regner med at D6ene tåler presset...!

Link to post
Share on other sites

Tja, hvem vet!

Etter 121 NM så begynner Orange varseltrekant lampe å lyse på SB motor. Ingen feilmelding på display og ingen reduksjon av turtall og ingen alarm. Registrerer at SB drev er i hekken, hm! Stopper motoren og starter igjen. Ingen ny lydløs alarm, men da skjer det samme på BB motor. Gjør det samme som med SB motor og alarmen er vekk.

Har inspisert det som kan inspiseres i motorrom og alt OK. Nåvell, vi får se i morgen når turen fortsetter.

Etter boka kan det være en kalibrerings "syndrom", nåvell, vi får se når turen fortsetter.

Detaljert turbeskrivelse her

Link to post
Share on other sites

Det kan være en ide og sjekke nivå på kjøleveske.

Kjøleveske OK. Jeg er ganske nøye med å sjekke forholdene i motorrommeet før avgang. Når turen fortsetter så får vi se om det "bare" var et kalibrerings problem.

 

Jeg ser i din blog at du marcher ved ca. 3000 omdrejninger. Jeg mener, at D6'erne har en max på 3300 eller 3400 RPM. Er det ikke lidt vel højt at ligge og marche på lige over 3000? Jeg plejer at ligge på 2800.

Nieida, D6ene har 3500 som maks. Dvs 3150 som maks marsj turtall.

 

Med min båt så marsjer jeg normalt ved 2900, ca 26 kn, men hadde det litt travelt ved denne anledningen. Uansett, VP 350 skal da kunne tåle det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...