Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Jeg vil bare si at vi marser på ca 2900 eller 3000 omdr alt etter om vi ligger i 25 eller 27 kn men i dag da vi gikk i fra Bolærne til jomfruland

måtte vi ned i 2500 omdr pga sjøens størrelse men vi må si at D6 fenomenale trekkevne og lydnivå så er den en utolig maskin.

går og går.

Akkurat nå ligger vi ved Brygga til to tårnpå Jomfruland og nyter sola og noe kalt husker ikke navnet på det. ferie er ferie :flag::cheers:

Redigert av A-Joda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Turen har vi sett frem til lenge. Forbruket 2 x D6-350 ligger på 3,6-3,8 l/nm. Marsjfart 27-28 kn med 2900-3000 o/min. Ved VP`s anbefalte reduksjon, 10%, mao 3150 o/min ligger farta på ca 30. Som regel ligger jeg på 2900. Ser du er lokalisert i Finnmark, Alta?

Link to post
Share on other sites

Volvo klarer seg nok. Om man leser kvartals presentasjonen deres ser man at Volvo konsernet hadde ca. 55 miliarder i likvide midler. De tapte ca 7 mrd pste kvartal på de holder nok et par kvartaler til :wink: utover dét kan jeg skuffe enkelte med at våre to D6 tok oss sikkert til Danmark i dag. På tross at diesel som er en blanding at norsk og svensk, dog med additiv så det holder.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Har nå fått skiftet injektorer på min D6 - friske nye direkte fra sverige, ny serie etter som jeg forstod, så nå er min D6 like go som før , klarte ikke å lese ut feil på injektorer men ble byttet likevel.

Hva var problemet som gjorde at VP byttet injektorene? Tidligere har jeg forstått at de ikke bytter før de feiler.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Har ikke lest alle innleggene på denne tråden,men fikk nettopp alarm 1.7.9 (Feil brenseltrykk) på min D4 260hk.

Kan jeg tolke det slik at feilen skyldes feil med injektor ?

Motoren er fire år (170 timer), er dette en garantisak.

Har noen erfaring med samme feil.

 

Dette er samme feilen jeg hadde på mine IPS400 (D6) motorer i fjor sommer, det var dysene som var gått i stykker. Det er fra den gang nå en tyngre vei å gå for å få nye dyser - det må sendes en egen reklamaskonsforespørsel til VP. Før kunne verkstedet ta beslutningen selv, for deretter å sende de gamle dysene til VP.

 

Jeg byttet på den ene motoren i fjor, og har via La-Sa nå en ny runde på den andre motoren.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle innleggene på denne tråden,men fikk nettopp alarm 1.7.9 (Feil brenseltrykk) på min D4 260hk.

Kan jeg tolke det slik at feilen skyldes feil med injektor ?

Motoren er fire år (170 timer), er dette en garantisak.

Har noen erfaring med samme feil.

Høyst sannsynlig er reklamasjonssak. Bla deg litt bakover i tråden så ser du at du kan være heldig og få fikset det relativt kjapt, men ikke nødvendigvis. Det som vel kan ta lang tid nå bytte av havarert motor.

Link to post
Share on other sites

Det er fra den gang nå en tyngre vei å gå for å få nye dyser - det må sendes en egen reklamaskonsforespørsel til VP. Før kunne verkstedet ta beslutningen selv, for deretter å sende de gamle dysene til VP.

 

Dette stemmer ikke med info jeg fikk fra min lokale VP forhandler i forrige uke. Jeg hadde hørt det samme og spurte om de hadde fått andre retningslinjer. Det ble avkreftet. Det ble også vist til at de ikke hadde hatt noen havarier der i sommer, men skiftet noen injectorer. Dette hadde de gjort uten noen spørsmål eller lange prosedyrer. Så kan en selvsagt problematisere om de snakker sant osv., men min erfaring er at denne verksmesteren er troverdig.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette stemmer ikke med info jeg fikk fra min lokale VP forhandler i forrige uke. Jeg hadde hørt det samme og spurte om de hadde fått andre retningslinjer. Det ble avkreftet. Det ble også vist til at de ikke hadde hatt noen havarier der i sommer, men skiftet noen injectorer. Dette hadde de gjort uten noen spørsmål eller lange prosedyrer. Så kan en selvsagt problematisere om de snakker sant osv., men min erfaring er at denne verksmesteren er troverdig.

 

Les nest siste Båtmagasinet, der står det alt om hvordan prosedyrene er endret - og hvorfor. La-Sa bekreftet det samme overfor meg, men det kan selvsagt hende at du enten har vært heldig, eller jeg som er uheldog:)

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle innleggene på denne tråden,men fikk nettopp alarm 1.7.9 (Feil brenseltrykk) på min D4 260hk.

Kan jeg tolke det slik at feilen skyldes feil med injektor ?

Motoren er fire år (170 timer), er dette en garantisak.

Har noen erfaring med samme feil.

Feil med brenseltrykk hadde jeg også, ganske nøyaktig på 170 timer jeg også. Det var bare noe så enkelt som tett(e) filter!!!

Skiftet filter og alt OK:

Du kan teste dette: Start opp og kjør og avvent alarm...., slå av alarmen og fortsett, du vil oppdage at turtallet begynner å variere.

Link to post
Share on other sites

Uansett hva forhandler/importør/produsent sier så er det din leverandør(han du har handlet av) som skal ta seg av alle reklamasjoner og ikke gjemme seg bak noen. Slik er loven. Eventuelle interne diskusjoner skal ikke volde kunden noen problemer det være seg lang saksbehandling etc.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle innleggene på denne tråden,men fikk nettopp alarm 1.7.9 (Feil brenseltrykk) på min D4 260hk.

Kan jeg tolke det slik at feilen skyldes feil med injektor ?

Motoren er fire år (170 timer), er dette en garantisak.

Har noen erfaring med samme feil.

 

Tobben10, litt nyskjerrig: Hvordan gikk det med feilmeldinga di?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...