Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Hva var problemet som gjorde at VP byttet injektorene? Tidligere har jeg forstått at de ikke bytter før de feiler.

 

 

Snakket med Volvo,,forklarte min feilmelding,, kolla motoren, volvo sa da bytt injektorer! fant også ut at at grov filtret var skittent samt at det stod et 2micron filter der,, har nå skiftet filter til 10 micron og nye injektorer ,motorern har nå gått 50 timer siden og fungerer kjempefint!

Redigert av Kildal (see edit history)

Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph

Link to post
Share on other sites

Er 2 micron for smått da? Disse motorene sitter i relativt nye båter hvor tankene bør være rimelig rene i seg selv. I mine gamle tanker, uten mannlokk, er det nok mere skitt, og her går det utmerket med 2 micron. Eller er det så mye større flow på disse motorene enn på gammel motorteknologi?

Link to post
Share on other sites

Syns det har vært forholdsvis stille rundt D seriene i år. Er det noen som vet noe mer om havariene for i år. Det var vel noe som ca. rundt 30 havarier i fjor og året føre der. Så vidt jeg kan huske.

Har VP dealeren rett i at det nesten ikke har vært noen havarier i år? Eller er hylekoret drittlei?

Link to post
Share on other sites

En av de to D6-motorene på min Sealine SC39 havarerte på grunn av dysefeil i fjor. Etter tre måneder på verksted satte Volvo Penta inn en ny D6. Garantitiden på den andre er snart utgått. Vet noen hva Volvo Penta gjør etter garantitiden er gått ut - dersom den andre motoren også havarerer?

Leser at noen har fått liknende alarmer som min. Det hjalp til å begynne med å stanse motoren og starte igjen og temperatur og trykk var hele tiden OK - inntil hele motoren havarertye da jeg ga fullt pådrag på rimelig kald motor.

Link to post
Share on other sites

Det hjalp til å begynne med å stanse motoren og starte igjen og temperatur og trykk var hele tiden OK - inntil hele motoren havarertye da jeg ga fullt pådrag på rimelig kald motor.

Når man får alarm, er det sjelden lurt å bare resette alarmen uten å gjøre noen korrigerende tiltak. Kanskje hadde havariet vært unngått om dysefeilen ble ordnet etter første alarm? :rolleyes:

 

(og ikke som kritikk til deg arjo, men mer som generell betraktning. Velkommet til forumet forresten!)

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Garantitiden på den andre er snart utgått. Vet noen hva Volvo Penta gjør etter garantitiden er gått ut - dersom den andre motoren også havarerer?

 

Dette har allerede vært inngående diskutert i denne tråden. Det er bare å bla seg bakover og lese interessante innlegg. Har man ikke motorskadeforsikring, må man nok betale for ny motor selv når det ikke lenger er mulig å reklamere etter forbrukerkjøpsloven, i alle fall på papiret. Og om motorskadeforsikringen dekker en slik kjent feil som injektor- og havariproblematikken på D4 og D6 er, gjenstår å se. Her er det nok lurt å ha skriftlig informasjon fra aktuelt forsikringsselskap tilgjengelig hvor man har stilt mange spørsmål om dette temaet.

 

Garantitiden til VP er ett år. Men denne garantitiden blir forlenget til to år om man dokumenterer service utført av autorisert VP-verksted. Etter utløpet av garantitiden har man fortsatt reklamasjonstiden i henhold til forbrukerkjøpsloven å forholde seg til. I Norge er denne 5 år fra kjøpstidspunkt såfremt varen på dette tidspunktet ble handlet fra en norsk aktør som driver næringsvirksomhet.

Link to post
Share on other sites

Vet noen hva Volvo Penta gjør etter garantitiden er gått ut - dersom den andre motoren også havarerer?

 

I N G E N T I N G

 

Dersom det er den kjente feilen som er årsaken til havariet etter 5 år, kan jeg ikke skjønne annet at man juridisk sett står sterkt. En slik prosse kan jo bli langvarig, men dersom lov om forbrukerkjøp skal ha noen som helst mening bør jo utfallet av en slik sak være gitt på forhånd.

 

Du er inne på noe her ... de kjenner til feilen med "publiserer" ikke løsningen. Det er brudd på en sideplikt til kjøpet, som dekkes av mangelsreglene. Ergo er de erstatningsansvarlig både på objektivt grunnlag og på grunnlag av forsømmelse. Siden VP er i ond tro gjelder ikke den absolutte reklamasjonsfristen etter Forbrukerkjøpsloven (fem år) og det eneste hinder du har er Foreldelseslovens lengsteregel som er ti år. Så sov trygt. :cheers:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er brudd på en sideplikt til kjøpet, som dekkes av mangelsreglene. Ergo er de erstatningsansvarlig både på objektivt grunnlag og på grunnlag av forsømmelse. Siden VP er i ond tro gjelder ikke den absolutte reklamasjonsfristen etter Forbrukerkjøpsloven (fem år) og det eneste hinder du har er Foreldelseslovens lengsteregel som er ti år.

 

Veldig interessant, men er det ikke en mulighet for at VP i ytterste konsekvens kan skylde på brukerfeil hos kunder som fyller MGO(marin gassolje) istedet for diesel i henhold til den europeiske standarden EN 590, selv om dette burde være kjent for VP da D4 og D6 ble lansert på det norske markedet? Som kjent er det MGO i de aller fleste marinapumper i Norge, og ikke diesel etter standarden EN 590 som VP sine D4 og D6 krever(men ikke begrenset til disse).

 

Men VP har jo erstattet motorer i Norge som har havarert med bruk av MGO, og da har vel VP på en måte innrømmet at det er en svakhet med motorene og ikke MGO, eller?

Link to post
Share on other sites

Mnja om MGO/EN590 skulle bety noe så er det heller i motsatt retning nemlig at VP ikke kan levere en motor som ikke kan bruke den fuel som forefinnes i det aktuelle markedet uten å opplyse om denne rimelig sentrale egenskap ved motoren.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...nemlig at VP ikke kan levere en motor som ikke kan bruke den fuel som forefinnes i det aktuelle markedet uten å opplyse om denne rimelig sentrale egenskap ved motoren.

 

Ja, det høres fornuftig ut, og det er det også, etter min mening. Men også her er det et men: Visste egentlig VP at Norge har MGO i marinapumpene og ikke diesel i henhold til EN 590?

 

Lagt til:

 

Men om VP ikke visste dette, burde da VP ha visst det?

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MGO er ikke spesifisert til EN590 standarden, se tidligere innlegg for produktdatablad fra de enkelte leverandørene, f.eks. Statoil sine.

 

Norsk petroleumsinstitutt mener at den norske dieselen smører godt nok.

 

Det er vel også tidligere vist i denne tråden at Volvo penta foreskriver drivstoff ihht. EN590 standarden. nå blir vel egentlig dette litt vanskelig, selv om det sikkert finnes forskrifter for det tror jeg det er vanskelig å spørre personen som tar pengene for drivstoffet om dette er ihht. EN590 eller ikke.

 

Blir jo også vanskelig å selge motorer som ikke tåler "norsk diesel" all den tid folk flest er av den oppfatningen at diesel er diesel, mens de som er avanserte spør hvorvidt det er "Turbo Diesel" eller ikke i pumpene.

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

Lesere med interesse alle innlegg med feil på D-6.Har Viksund 340 fra 2006 som har gått 330 timer hvor jeg fikk feilmelding med lyd og lys. Rød og gult lys blinkende. Leste av feilmeldingsystemet (blinkende lampe med pause og nye blinkintervallerpå EVC displayet, feiløkode 1.7.9.

 

I følge feilkoderegistret i manualen så er denne feilen "ukorrekt diesel trykk, avlastningsventil (relief valve) for brennstoff system har løsnet eller er defekt.

 

Ved hendvendelse til Viksund hadde de nettopp en med samme feil og med samme timetall og der ble motor skiftet. Har avtale med verkstedet sentralt i Oslo og er spent på om dette betyr motorskifte.

 

Ble oppmerksom på feilen med noe "ubalanse" i motor ved gassgiv. Etter at motor hadde oppnådd driftstempratur 85 gr. ble motor gitt gass til 3200 o/min. Etter ytterligere ca 1/2 time ga jeg full hendel og feilmeldingen kom opp. Dette sist helg. På mandag så skjedde det samme ved ny test.

Etter hvert av tilfellene ble turtallet umiddelbart satt til tomgang. Motor ville ikke ta turtall før etter en stund. Ved stopp av motor og tenning slått av og ved ny oppstart var feilen "borte" inntill ny test.

Redigert av oktavia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er stor grunn til å fortvile.Du har jo ikke hatt noe motorhavari.

 

Svikt i dieseltilførsel (som det høres ut som) er jo stort sett enkelt å fikse. Dersom det er tett filter er det en kjapp jobb, selvfølgelig. Og dersom det skulle være en injektor som har sviktet er det nesten like kjapt å utbedre. Det tok verkstedet en times tid å bytte alle seks på min båt. Et tredje alternativ er kanskje at det er en softwarefeil som slår ut på maks turtall slik du beskriver?

 

Jeg har samme båt og motor som deg og fikk en injektorfeil etter drøyt 200 timer. Mine erfaringer tilsier imidlertid at en slik feil gir alarm lenge før det turtallet du har vært oppe i på maks (3500?).

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Har lest så mange artikler både i Båtmagasinet og på forum, med negativ omtale av de nye Dseriene nå. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke klarer å finne en konklusjon eller hvilken faktor som gjør at motorene havarerer! det er jo så masse teknologi og finmekkanikk i nyere motorer nå, at man skulle tro det er enkelt å finne optimal blanding og forbrenning til en hver tid.

 

Skjønner egentlig ikke at folk tør å kjøpe d serie motorer, før man vet helt sikkert hvor problemet ligger! Det er jo så mange eksempler av familieferier går i vasken og lite samarbeidsvillighet fra VP!

Enkelte har jo selv måttet lagt ut for ny motor personlig for å få ny motor i båten!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...