Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Ikke nå igjen, Bitteliten. Selvfølgelig fungerer det STORE flertall uproblematisk, noe annet ville jo ha vært absurd, men det er altså ikke det denne tråden omhandler.

 

Nei, men kjære vene. En må jo kunne være bittelitt nyansert her. Alle de D motorene som fungerer perfekt drukner jo i hylekoret over de få motorene det har vært problemer med.

Link to post
Share on other sites

Skjønner egentlig ikke at folk tør å kjøpe d serie motorer, før man vet helt sikkert hvor problemet ligger! Det er jo så mange eksempler av familieferier går i vasken og lite samarbeidsvillighet fra VP!

Enkelte har jo selv måttet lagt ut for ny motor personlig for å få ny motor i båten!!

 

Mulig jeg har drømt? Men, vissligen mener jeg da å ha lest veldig mange historier hvor de uheldige har skrytt av at VP har opptrått ekspeditt og fremskaffet injektorer meget kjapt. Mener til og med å ha hørt om at hele motorer er sendt fra Gøteborg til Norge med fly. Kostnadsfritt.

 

Vel, man skal kanskje ikke stole på alt man hører. Så jeg får bare feste lit til egen efaring. 4 av 6 injektorer ble konstatert dårlige etter en kontroll jeg fikk utført før ferien. Alle 6 ble skiftet. 4 kom fra Gøteborg dagen etter "funnet". De 2 som Gøteborg manglet på lager, kom dagen deretter om morgenen fra Belgia, etter at en ekspress-anmodning var sendt ut world wide. Bank-kontoen var like full(?) da jeg kastet loss. At jeg i tillegg fikk suveren service fra VP-verft i Gøteborg senere under ferien (kjørte ihjel 2 propeller), gjør at jeg ikke kan være en politisk korrekt anti-VP aktivist.

 

Er jeg imponert over VP's håndtering av informasjon og vilje til å være pro-aktive mot potensielle nye motorproblemer? Nei!! Er jeg fornøyd med min D6? Ja!!

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Strålende, BEG. Det er jo slik det skal være. Men hvis du blar noen sider tilbake ser du en vestlending som ikke fikk like bra service og at VP uttalte at de skulle bli mer restriktive mht. reparasjon mv. Slik jeg ser det er den største bekymringen hva som evt. vil skje etter at reklamasjonstiden på 5 år er utgått.

Link to post
Share on other sites

Nei, men kjære vene. En må jo kunne være bittelitt nyansert her. Alle de D motorene som fungerer perfekt drukner jo i hylekoret over de få motorene det har vært problemer med.

Poenget er at det er en selvfølge at det STORE flertall fungerer flott. Hva det å gjenta selvfølgeligheter ingen bestrider har med nyanser å gjøre får du forsøke å overbevise meg om :giggle:

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor mange havarier på D serien det har vært i år?

I de foregående år har det vært snakk om 30- 40 stk. pr. år.

På meg, så virker det som antallet av havarier har gått kraftig ned. Mine antagelser går ut ifra det som blir skrevet i media og i forumet.

Noe som har vært mindre i år. Men selvfølgelig kan det ha gått meg hus forbi.

Link to post
Share on other sites

Ja men Østkyst Hustler, du kan ikke forvente at VP skal være like proffe som Mercedes og kalle inn alle motorer når de ikke vet hva problemet er. De 5 årene som er gått siden problemet først oppstod er alt for kort tid til å løse et så komplsert problem som dette :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Noen som vet hvor mange havarier på D serien det har vært i år?

I de foregående år har det vært snakk om 30- 40 stk. pr. år.

På meg, så virker det som antallet av havarier har gått kraftig ned. Mine antagelser går ut ifra det som blir skrevet i media og i forumet.

Noe som har vært mindre i år. Men selvfølgelig kan det ha gått meg hus forbi.

Ja det kan virke slik siden du ikke har fått svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er rimelig godt kjent i båtbransjen at Volvo Penta D3 har vært beheftet med mye problemer. Men D3 fikk i 2008 forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten ble høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang, og sist men ikke minst elektronikkproblemer. Forhandlere har hatt mye ekstraarbeid som følge av garanti- og reklamasjonsansvar med denne motoren.

 

Tidligere har jeg i en god del innlegg linket til disse to nettsidene for at eksisterende eller nye eiere av D3, får den oppgradert i henhold til kontrolliste sendt fra Volvo Penta til forhandlere og serviceverksteder. Her er en link til Båtmagasinet om dette:

 

Misforståelse om D3-service

 

Her er en annen link fra klikk.no(tidligere publisert på kastloss.no) om problemene og utbedringene på D3:

 

Volvo Pentas minstemann, D3, har hatt visse problemer. Nå skal de være utbedret.

 

Det har også vært skrevet om problemene med D3 i utenlandsk båtpresse, og på utenlandske båtforum står det også mye om vanskene med D3.

 

Men vanskene så ikke ut til å ville gi seg til tross for store oppgraderinger og utbedringer. Volvo Penta har nå lansert en helt ny D3. Her er en link fra klikk.no om dette:

 

Volvos nye folkemotor

D3 har vært Volvos sorte får. Nå lanserer de ny oppfølger.

 

Sitater(uthevinger av meg):

 

Det er ingen stor hemmelighet at Volvo Pentas D3 dieselmaskin, som er hentet fra Volvos personbilavdeling, har vært et irritasjonsmoment både for Volvo selv og for båtkundene der ute. Etter hva Hjemmet Mortensens båtredaksjon erfarer, har enkelte båtprodusenter hatt tekniske problemer med opp til 30 prosent av D3-motorene de har levert. De høyteknologiske motorene har gitt fordeler både hva gjelder ytelse, forbruk og støybilde, men er dessverre også vesentlig mer følsomme og går lettere i stykker. Det er vanskelig å anslå hva dette kan ha kostet Volvo Penta - både i kroner og omdømme.

 

Volvo Penta svarer nå med å lansere en helt ny D3 motor som på nytt skal gjenvinne tillitten til båtkundene og båtprodusentene. Og når Volvo Penta sier helt ny, så mener de helt ny. Motoren har fortsatt fem sylindre med 2,4 liters volum, men den lette aluminiums motorblokken er nyutviklet. Motoren har såkalt Cross-flow kjøling, og er i motsetning til forgjengeren utstyrt med en VGT, altså elektronisk styrt variabel turbo. Nye injektorer sørger for friskere krefter, samtidig som at motoren er bygget for å tilfredstille de nye "on-road Euro V utslippskravene". Elektronisk EVC girboks blir også standard på nye D3, slik den er på D4 og D6.

 

Nå gjenstår det bare å se om den nye D3 er mer holdbare enn den forrige versjonen.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Lesere med interesse alle innlegg med feil på D-6.Har Viksund 340 fra 2006 som har gått 330 timer hvor jeg fikk feilmelding med lyd og lys. Rød og gult lys blinkende. Leste av feilmeldingsystemet (blinkende lampe med pause og nye blinkintervallerpå EVC displayet, feiløkode 1.7.9.

 

I følge feilkoderegistret i manualen så er denne feilen "ukorrekt diesel trykk, avlastningsventil (relief valve) for brennstoff system har løsnet eller er defekt.

 

Ved hendvendelse til Viksund hadde de nettopp en med samme feil og med samme timetall og der ble motor skiftet. Har avtale med verkstedet sentralt i Oslo og er spent på om dette betyr motorskifte.

 

Ble oppmerksom på feilen med noe "ubalanse" i motor ved gassgiv. Etter at motor hadde oppnådd driftstempratur 85 gr. ble motor gitt gass til 3200 o/min. Etter ytterligere ca 1/2 time ga jeg full hendel og feilmeldingen kom opp. Dette sist helg. På mandag så skjedde det samme ved ny test.

Etter hvert av tilfellene ble turtallet umiddelbart satt til tomgang. Motor ville ikke ta turtall før etter en stund. Ved stopp av motor og tenning slått av og ved ny oppstart var feilen "borte" inntill ny test.

 

 

Uff ikke bra.. ligner jo fælt på tidligere senarier ang havari.. Tipper at 1 eller flere injectorer er i ulage..

 

Får håpe det ordner seg og at du ikke får ødelagt ferie eller båtliv, økonomi pga dette

 

Lykke til :flag:

 

Hei igjen

Har hatt båten på verksted og de fant feil på flere injektorer og har skiftet disse.Samtidig fikk jeg opplyst at det var vanskleig å tette en injektor mot toppen. Her måtte verkstedet få tak i et spesielt verktøy for å få dette til. De ønsket å utsette dette til senere i høst eller til våren. Dette sa jeg meg tilfreds med å hentet båten. Jeg var da spent på om det ble noe lekkasje og ba verkstedet svare meg på dette på en mail som jeg sendte over. Har ikke fått svar på dette. Ved test av båten kjørte jeg motoren varm og etter en stund så ga jeg full fart og etter 10 minutter begynte det å luke diesel i båten. Ved åpning av motorluke så jeg diesel som dryppet av motoren og situasjonen var litt stressende da det ble mye diseldamp som jeg var redd skulle antenne. Ved hendvendelse til redningsskyta som da lå på Åskarsborg ble vi enige om prøve å komme meg inn til verkstedet ved egen hjelp. Dette var ca 15 min. unna og det gikk fint. Mye diseldamp og disellukt i båten var ikke noe jeg var spesielt glad for. Fikk beskjed fra verkstedet dagen etter at dette skyltes en bagatell. Sansynlig returledning som var falt av. Denne gangen ga jeg beskjed om at alt måtte være fikset og i orden før jeg hentet båte. Måtte vente en uke før de hadde tid.!! Vel prøver å smøtre meg med tolmodighet da oppsett står for døren og er spent på resultatet. Har med vilje utelatt hvor jeg har båten inne da det jo er totalintrykket som får gjelde og det har jeg ikke før saken er løst.

:nonod:

Link to post
Share on other sites

Har snakket med en som havarerte sin ca. 2 år gamle D6 motor denne sesongen. Det framkom noen interessante opplysninger, som kanskje "de som jobber med saken", kan ha nytte av.

 

* Fra VP-verkstedet ble det opplyst at det ikke var noen fare for at ny motor ville oppleve fullt ras. Man har gjort en del betydelige endringer på motor, slik at dette nå ikke var mulig.

 

* Endringer av gamle motorer var uaktuelt, det ville bli en omfattende og for kostbar modifisering. Det ville bedre å skifte motoren om fullt ras skulle inntreffe. (antar at dette er med utgangspunkt i at VP skal ta kostnadene totalt. Svært interessant utgangspunkt mhp. om ras skjer etter 5 år)

 

* Det er ikke registrert ras i motorer med mer enn 200 timer gangtid. Normalt mellom 50 og 100 timer

 

Min bekjent har fått ny motor uten noen form for diskusjon.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...