olpi Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Tilfeldigheter? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 * Fra VP-verkstedet ble det opplyst at det ikke var noen fare for at ny motor ville oppleve fullt ras. Man har gjort en del betydelige endringer på motor, slik at dette nå ikke var mulig. Jeg tar denne informasjonen med en god klype salt. Fra hvilket serienr. eller hvilken produksjonsdato for Volvo Penta D4 og D6 kan man ikke risikere at injektor- og/eller havariproblematikk oppstår? I tilfelle det VP sier er sant, må det nødvendigvis bety at problemet er løst, hvilket det ifølge VP ikke er...Dessuten har dette vært sagt tidligere også, uten at injektor- og havariproblemene har opphørt. * Det er ikke registrert ras i motorer med mer enn 200 timer gangtid. Normalt mellom 50 og 100 timer Dette er utbredt feilinformasjon som ikke har rot i virkeligheten. Det er synd, men ikke overraskende, å se at VP-verksteder bløffer om slikt. Det er en god grunn til at jeg ikke stoler på informasjon fra VP...Og det hadde ikke vært noen logikk i at motorer som har passert 200 timer, ikke skulle ha potensiale til å få feil på injektorer eller havarere. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 (redigert) Så det du her sier er at det ikke finnes d-motorer som har havarert totalt etter 200 timer? Min har nå gått 210 Venn av meg har en D4 som har gått over 4.000 timer. Den maler som ei katte og går helt nydelig. Ser for meg at vi D-motor-eiere har en fordel som ingen andre har: Skal vi selge båten, kan vi annonsere positivtmed at maskinen har gått veeeeldig mange timer. Mvh. BEG Redigert 20.Oktober.2009 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
BEG Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Dette er utbredt feilinformasjon som ikke har rot i virkeligheten. Det er synd, men ikke overraskende, å se at VP-verksteder bløffer om slikt. Det er en god grunn til at jeg ikke stoler på informasjon fra VP...Og det hadde ikke vært noen logikk i at motorer som har passert 200 timer, ikke skulle ha potensiale til å få feil på injektorer eller havarere. Har du noen informasjon om hvor langt maskinene har gått, siden 200 timer ikke medfører riktighet? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Capitaine Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Har du ...informasjon om hvor langt maskinene har gått, siden 200 timer ikke medfører riktighet? Jeg vet at flere D4/D6 har havarert eller hatt problemer med injektorer etter 200 driftsimer. Men hvor mange dette gjelder, og nøyaktig antal driftstimer, vet jeg ikke, og ei heller kan jeg dokumentere dette. Men her er nå ett eksempel hvor en D6 har totalhavarert etter 299 timer: Volvo fortsetter å havarere Volvo Penta Norge bekrefter at de fortsatt sliter med mange motorhavari. Cirka 30 nye tilfeller i fjor gjør situasjonen vanskelig for den svenske motorgiganten. Vi har latt Lars Skagen fra Askøy, som blåste sin andre motor siden 2006, fortelle sin historie i Båtliv. Og her er et døme på en D4 som hadde injektorproblemer etter 250 timer: Volvo Penta: D-trøbbel over hele landet Men etter mitt syn er det ikke så veldig relevant om en D4 eller D6 havarerer og/eller får injektorproblemer før eller etter 200 timer. Men det er nå min mening. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Generellt: Mekanikk med små tolleranser må ofte gå seg til "slites", av den grunn kan faren for havari på slike komponenter være størst under den første driftstiden, etterhvert som det går seg til og passningen blir "større" for også smøringen bedre innpass, den "kritiske" tiden er over og da vil komponenten typisk fungere knirkefritt i lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Går slik når en skal tyne maks antall hester ut av en motor som veier minst mulig og skal være dieselgjerrig. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Brizo Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Veie minst mulig?? Sjekk vekta på D4 og D6. Sammenling så med andre merker. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Er stort sett gjennomgangsmelodien virker det som. Ikke bare Volvo, men andre merker også Har to Forder i min båt på 127 hester og 6.3 liter slagvolum hver. De veier nok sikkert over 500 kilo pluss gir hver Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
SeaRaymond Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Litt offtopic dette, men vil alikevel kommentere den; Det er ja en kjennsgjerning at jo mer en tyner utav en blokk jo fortere vil den bli utslitt/havarere, det er vel noe en å gudmannens vet. De motorenene du refererer til er vel i industrimotor/yrkesbåtmotor, som normalt vil kunne gå mange 10-talls tusen timer for ikke snakke om 100-tusen talls. Med ett vanligt frititidsbåtmønster vil en bli lei motoren/utrangert lenge før den noen gang blir utslitt. Men dog, fabrikantene bør kunne klare å få til kompakte lettvektere som også holder til dette formål, men dessverre stiller dette også krav til oss forbrukere (med mange uvitende) stilles større krav til bruker for at dette skal kunne fungere, som hyppige servicer, fornuftig bruk, og en sparer en del på å slakke av spaken litt og ikke tyne til maks bestandig (selv 10% turtallreduksjon vil noen mene er beskjedent avdrag på slike motorer), en båt som er i denne situasjonen har for liten motorinstallasjon etter mine øyner. Og ja volvos D-motorer som her omtales er slett ikke blant de hurtigløpende lettvektere med mye effektuttak som veier minst, uten å granske for mye idet skyldes vel en del det at iallefall D-4 og 6 blir levert med støpegodstopp kontra lettmetall som konkurentene, noe iallefall jeg foretrekker, En D-4 med drev veier forøvrig 660 kg tørr, motoren alene veier ca 550 kg, slagvolumet er 3,7 liter. Effektutaket er vel fra ca 210-300 hk. Redigert 22.Oktober.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Volvo har vel med disse motorene klart å lage relativt hurtigløpende motorer med høyt effektuttak pr liter/kort levetid, og enda fått de like tunge som steinknuserne Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Veie minst mulig?? Sjekk vekta på D4 og D6. Sammenling så med andre merker. Trenger ikke sammenlikne med andre. En D4 er faktisk tyngre enn en 6 sylindret VP41 motor!!! D4-225 veier 546 kg m HS-4 gear. 41 m MS4 veier 465 kg 222 Hk Yanmer veier 428 kg m/gear. Yanmer 6BY220 veiee 345kg inkl gear!!! Alt iflg produsentenes nettsider. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Har flere opplysninger om at det skal ha kommet nye modifiserte motorer? Eller er det snak om nye modifiserte injektorer og infestninger (som hat gjort feilraten mindre, men fremdeles sansynlig). Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Men nå begynder dere å snakke om at VP-motorene er lettvektere og at det tynes for mykje ut av motorene i forhold til vekt og volum, og at dei dermed blir fort utslitne. Men er det ikkje bare injektorene som er problemet på desse motorane? Finnest det bevis for at en D-motor som ellers har fungert prikkfritt har blitt utslitt lenge før sine konkurenter? Eg har jobbet på ein yrkesbåt der det stod to D-6'er som har rundet 7000 timer, dette var en hurtiggående båt der den i meste parten av tida gikk med hard belastning. Dei var like lettstartet som ny, fungerte som ny, såg ut som ny og var ikkje gjort noko anna med enn vanlig service. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Enig med deg bellen, injector problemer og mulig dårlig design av kjøling av disse som kan gi katastrofalt utfall ved en del injector havari, er en ting. Men ser enn bort fra disse så er vell forventet levetid på motorene fullt på høyde om ikke bedre enn hos konkurrentene og ikke minst KAD serien. Nå vet jeg ikke om det er representativt men det jeg har sett av brukte KAD, D-tronic og andre hurtigløperer med drev, som har gått i næring og som selges mens det enda er litt timer igjen, har ofte hatt rundt 3000-3500 timer på telleren. Dvs jeg kan ikke huske på ha sett noen med særlig mer. Men for D6 har jeg sett flere tilsalgs og som har over 6000+ timer på telleren. Ikke mange jeg har sett som selges men noen. Økt slagvolum og høyere vekt, mao mer robust design taler til dens fordel med tanke på forventet levetid. Redigert 22.Oktober.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
oktavia Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Hei igjen. Viksund med D6 fra 2006 og gått 340 timer. Har hatt problemer med D6 og innjektorer og hatt båten på verkstedet hos La-Sa Oslo og de skiftet alle innjektorer og nå fungerer motoren som før. Etter første forsøk fikk jeg disellekasje og det var ikke bra, men slikt som kan skje. Verkstedet tok båten inn igjen og ordnet dette. Fikk etter hvert god komunikasjon med verkstedet og saken ble ordnet på en god måte synes jeg. Dette var selvfølgelig en garantirep. Så håper jeg selvfølgelig at dette ikke gjentar seg og at motoren fungerer og båtlivet kan gå uten lignende forstyrrelser i kommende år. Takk til La-Sa på Vekerø for god service totalt sett. Redigert 25.Oktober.2009 av oktavia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 (redigert) Hei Oktava og velkommen hit. Nyttig at du deler erfaringer fra injectortrøbbel. Kunne du utdype noe mer. Hvilke indikasjoner hadde du? Hvilke symptomer (alarm, røyk, endret lydbilde, tregstartet)? Når (på hvilket timetall) oppstod problemene? På hvilken måte indentifiserte Volvo problemene? Redigert 26.Oktober.2009 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Sitter og blar litt i Båtmagasinet nr 14 - 2009. Her står det en liten notis om denne saken. I følge Mads Edenborg i Volvo Penta har det vært 10 havarier i år. Pågående diesel undersøkelser gir ingen svar sier han men antall havari er nedadgående. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
båtn2 Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Jeg hadde meg en prat med en Volvo mekaniker her om dagen. Han kunne fortelle at det ikke hadde vært noen hendelser med D4 og D6 motorene etter de gikk over til samme dysene som står i D4-300 og D6-435 på de mindre utgavene. Det høres lovende ut dersom det er korrekt Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Viksund310 Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 Ja nå fikk jeg feil på en dyse . Viksund med D4 fra 2006. 520 t. Fikk skiftet dysen, men verkstedet kunne fortelle at volvo har strammet grepet, men de skulle sende det som reklamasjon. De kunne anta att jeg måtte dekke dette selv. Skal bli spennende å se. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 Ja dette viser jo hvor godt uthalingsteknikken virker og forbrukerne bare nikker og betaler( om du må det da)... Ja jøss bare kjøp D-serie som det ikke har hvert byttet injcetorer på og med utgått 5 års reklamasjon... eller import båt.. VP skuffer som ventet Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 4.Desember.2009 Del på Facebook Svart 4.Desember.2009 (redigert) Ja nå fikk jeg feil på en dyse .Viksund med D4 fra 2006. 520 t. Fikk skiftet dysen, men verkstedet kunne fortelle at volvo har strammet grepet, men de skulle sende det som reklamasjon. De kunne anta att jeg måtte dekke dette selv. Skal bli spennende å se. Er nok en advokat i KNBF som sikler litt ved tanken på at VP ikke aksepterer dette som reklamasjon Redigert 4.Desember.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Ja dette viser jo hvor godt uthalingsteknikken virker og forbrukerne bare nikker og betaler( om du må det da)... Ja jøss bare kjøp D-serie som det ikke har hvert byttet injcetorer på og med utgått 5 års reklamasjon... eller import båt.. VP skuffer som ventet I rettferdighetens navn er det vel ikke mange som har anbefalt akkurat det. Fugeln, din er vel kjøpt i Norge, og da må du ikke betale uten i de minste å protesere og henvise til 5 års reklamasjonsrett og antyde at du tar kontakt med advokat om nødvendig. Burde man ikke i tillegg ha bedt å få skifte alle dysene? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Ja, motoren er levert fra Vik sund. Jeg sa til Volvo forhandleren at det er vell ny og bedre dyser som er kommet, så du må bytte alle . Han trodde ikke att de nye var bedre, og det var ikke aktuelt å skifte alle. kanskje hvis jeg var heldig fikk jeg dekt en dyse. Ja ja, tiden får vise, jeg har ikke betalt noe ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Desember.2009 Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 høres rart ut. jeg ville sjekket med en annen forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.