Targa 23.1 Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 (redigert) Ja, motoren er levert fra Vik sund. Jeg sa til Volvo forhandleren at det er vell ny og bedre dyser som er kommet, så du må bytte alle .Han trodde ikke att de nye var bedre, og det var ikke aktuelt å skifte alle. kanskje hvis jeg var heldig fikk jeg dekt en dyse. Ja ja, tiden får vise, jeg har ikke betalt noe ennå. Injektorene/dysene har vel en forventet levetid på minst 5 år? Da er det helt klart en reklamasjonssak i hvertfall å få dekket utgifter vedr. bytte av den defekte. Hvilken type D4 har du? 225 eller 260? Hvilken versjon EVC? Kanskje du bør oppgradere til EVC/C2 som kom i 2008 sammen med nye injektorer? Redigert 6.Desember.2009 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 En liten korreksjon bare. Det er når forventet levetid er mere enn 2 år reklamasjonsretten er 5 år - ifølge forbrukerkjøpsloven. At dyser kommer inn under den § er hevet over tvil. For øvrig en særnorsk bestemmelse som vel er under revisjon for å bli på linje med "land vi vanligvis sammenligner oss med" Så vi ender nok opp med 2 års reklamasjonsrett her i landet også tror jeg. FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Thorlyn Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Blir helt feil at KUNDEN må påpeke at kanskje nye dyser har kommet osv ovenfor forhandler.. Hvor mange % av kundene er opptatt av dette og følger med?? Hvor mange av kundene bare får servert en regning og betaler?? ganske mange tror jeg.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Viksund310 Svart 6.Desember.2009 Del på Facebook Svart 6.Desember.2009 Hei Targa. Jeg har en D4 260 fra 2006. Versjon EVC, ja hvordan finner jeg ut det ? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 9.Desember.2009 Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 Hei Targa.Jeg har en D4 260 fra 2006. Versjon EVC, ja hvordan finner jeg ut det ? På et av skiltene oppå motoren står det Volvo Penta Engine. På en 2009 modell med drev står det D4 260A-C og med aksling D4 260I-C På samme skiltet står serienummeret på motoren nederst. Oppgir du serienummeret, kan et VP verksted fortelle deg hvilken versjon EVC du har. På PCUen (computeren) på en ny motor står det også EVC-C. Kanskje det står EVC-A eller B på din motor? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Det ser ikke ut til at problemene med D-serien er over ennå. "Finden" som er omtalt nedenfor, har hatt totalhavari på en D6 tidligere samt problemer med IPS-systemet. Nå ser det ut til at et nytt havari er et faktum. Aktiv førjul for "Halfdan Grieg" Et fartøy som holdt på å synke ved kai, var ett av førjulsoppdragene for redningsskøyta som har stasjoner i Måløy og Florø. Sitater: Oppdrag 1: Slep av ”Finden” over Stadt. ”Finden” hadde motorhavari på den ene maskinen, og hadde gått til Måløy for en maskin. ”Finden” var på vei til verksted for reparasjon og ble slept over Stad for å slippe eventuelle problemer med styring på strekningen over Stad. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 skal bli interessant å høre hva som var problemet denne gangen. Vet du hva slags IPS/hvilken D6 de har? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Jeg er nesten helt sikker på at det er to D6-310D med IPS, og ettersom båten ble levert i 2007, dreier det nok seg om B-utgaven, og ikke C- eller D-utgaven som kom i henholdsvis 2008 og 2009. Jeg vet ikke hvorfor den første D6-motoren havarerte for et år eller to siden, og heller ikke om det har vært flere havarier. Men jeg vet at båten lå uvirksom en stund på grunn av problemer med IPS-systemet. Men hva disse IPS-vanskene bestod av, er jeg heller ikke kjent med. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 (redigert) Hva slags båt er det? Jeg har hørt lite negativt om IPS systemet. Vi har ikke hatt noen problemer med vårt, men vi har bare kjørt et par hundre timer. IPS systemet hadde sine "nyfødt" problemer på de aller første installasjonene -men de var løst i 07. Problemet var at båtbyggerne brukte en tetningsmasse som reagerte med enten metallet eller en gummimoffe på drevet. Dette ble utbedret uten kostnad for båteier. Og stopper en motor så fungerer jo ikke joy sticken om man har den Om 1 motor stopper går motoren ned i nødmodus - vi får maks ca 8 knop på 1 motor. Det er uansett greit for det er ikke nok kraft i 1 motor til å løfte båten opp i plan. En søsterbåt gikk på grunn i 25 knop i fjor (15 tonn båt i 25 knop er et bra smell) De slo av ene drevet slik det er konstruert til å gjøre. Båten var fortsatt tett. Var litt krakkelering i gelcoaten i bakkant av drevet. Nytt drev ble montert på 3 dager. Så var de på tur igjen. Vi har ingen planer om å teste ut det samme Redigert 28.Desember.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Det er en skyssbåt av merke Scirocco 50. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 28.Desember.2009 Del på Facebook Svart 28.Desember.2009 Er det noe jeg kan gjøre for og forebygge på min d4 06 mod. hva er forskjellen på a-b-eller c versjon? Hva koster en slik oppgradering? Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
olpi Svart 29.Desember.2009 Del på Facebook Svart 29.Desember.2009 ... Vi har ingen planer om å teste ut det samme Kan jeg ikke skjønne, pyse eller? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 30.Desember.2009 Del på Facebook Svart 30.Desember.2009 Er det noe jeg kan gjøre for og forebygge på min d4 06 mod.hva er forskjellen på a-b-eller c versjon? Hva koster en slik oppgradering? Hilsen Morten Jeg ville ha spilt kunden fra helvete og forsøkt å forlange en full gjennomgang av motoren eller skifte av dyser før reklamasjonstiden går ut. Vet ikke om det går, men muligens verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 30.Desember.2009 Del på Facebook Svart 30.Desember.2009 Er det noe jeg kan gjøre for og forebygge på min d4 06 mod.hva er forskjellen på a-b-eller c versjon? Hva koster en slik oppgradering? Hilsen Morten Min 2008 mod D4 225A-C har versjon C2. Tror det er den aller nyeste. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 2.Januar.2010 Del på Facebook Svart 2.Januar.2010 Eg har to D6 370 ips . Dei har no 630 timar på baken uten eit feilslag. Eg må berre skryte av systemet,dei sitter i vår Scirocco 50 som er både rask og gjerrig på diesel topp fart på 34-35 kn. og drar under 4liter pr.mil (uansett fart) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 6.Januar.2010 Del på Facebook Svart 6.Januar.2010 Litt om EVC her: http://www.volvopenta.com/volvopenta/norwa....Language=en-gb Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Det gikk noe rykter om at det hadde kommet nye og bedre slanger til DPH drevet de hydauliske slangene til styring og tilt. Dette er feil, var innom lasa for og kjøpe dette nå, fikk beskjed om at de ikke fikk lov og selge slangene enda pga det kommer nye i løpet av noen uker:-) Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Targa 23.1 Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Fikk byttet alle fire slangene til styringen i sommer pga en liten utposing på den ene. Dei nye var produsert av Good Year. Er det også problemer med slangene til tilt? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 tilt veit jeg ikke men jeg bytter alle når jeg skifter. De nye slangene dine er like dårlig som de gamle selv om de har et annet produksjonsnr. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Per Harald Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 (redigert) En kamerat med viksund 360 2x D4 260 måtte ha båten på land for to år siden og bytte styreslanger fordi de hadde røket. Dette var en 2005 mod. Da var slangene 2 år gamle når de røk. Armeringen er ikke rustfri. Disse fikk vi på reklamasjonen. Det var bare å hente nye på Volvoverksted. I høst når jeg tok opp Bavariaen 2008 modell, var mine styreslanger full av utposinger som ble oppdaget av Framnes Maritime og byttet på reklamasjon. De hadde gått to sesonger, men hadde ikke klart en til. Nye og forbedrede slanger er allerede på markedet iflg. Volvo. For to år siden også, til bytting. De gamle slangene hadde vel allerede blitt brukt i produksjonen før dette ble oppdaget. Mener du Morten at jeg er blitt lurt litt? Skal jeg sjekke ekstra om jeg har fått de nye slangene? Per Harald Redigert 5.Februar.2010 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Targa 23.1 Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 tilt veit jeg ikke men jeg bytter alle når jeg skifter.De nye slangene dine er like dårlig som de gamle selv om de har et annet produksjonsnr. Så du mener at dei er like dårlige? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 (redigert) Så du mener at dei er like dårlige? Ja de mente det på LASA De fikk vist ikke lov til og selge de de hadde på lager Redigert 5.Februar.2010 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Hidravasen Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 jeg fikk byttet mine styreslanger i april 09 , og når jeg hadde båten på land i oktober 09 var de fulle av utposinger igjen. Har bestilt nye til bytting i april igjen, får håpe at jeg får den "nye typen" da Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
Per Harald Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 (redigert) Takk for verdifulle tips. Vi legger turen til Tyskland i ferien, og hva er vel mer begredelig enn å miste styringen? Kommer jo i mål med to motorer og truster, men allikevel da. Skal sjekke om mine nymonterte slanger er av den nye typen(montert for en måned siden). Per Harald Redigert 6.Februar.2010 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
bm 850 Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 jeg fikk byttet mine styreslanger i april 09 , og når jeg hadde båten på land i oktober 09 var de fulle av utposinger igjen. Vil tro at du har 5 års reklamasjon på disse. (problemet er det samme på tilt slangene) Per Harald: Fint om du tilbakemelder her på båtplassen hvilken type du har fått montert. Det er jo litt merkelig at gammel type er i markedet fremdeles, noe som erfaringen til Hidravasen kan tyde på Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.