Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Ja, motoren er levert fra Vik sund. Jeg sa til Volvo forhandleren at det er vell ny og bedre dyser som er kommet, så du må bytte alle .

Han trodde ikke att de nye var bedre, og det var ikke aktuelt å skifte alle. kanskje hvis jeg var heldig fikk jeg dekt en dyse.

Ja ja, tiden får vise, jeg har ikke betalt noe ennå.

Injektorene/dysene har vel en forventet levetid på minst 5 år?

Da er det helt klart en reklamasjonssak i hvertfall å få dekket utgifter vedr. bytte av den defekte.

Hvilken type D4 har du? 225 eller 260?

Hvilken versjon EVC?

Kanskje du bør oppgradere til EVC/C2 som kom i 2008 sammen med nye injektorer?

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten korreksjon bare.

Det er når forventet levetid er mere enn 2 år reklamasjonsretten er 5 år - ifølge forbrukerkjøpsloven.

At dyser kommer inn under den § er hevet over tvil.

 

For øvrig en særnorsk bestemmelse som vel er under revisjon for å bli på linje med "land vi vanligvis sammenligner oss med"

Så vi ender nok opp med 2 års reklamasjonsrett her i landet også tror jeg.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hei Targa.

Jeg har en D4 260 fra 2006. Versjon EVC, ja hvordan finner jeg ut det ?

På et av skiltene oppå motoren står det Volvo Penta Engine.

På en 2009 modell med drev står det D4 260A-C og med aksling D4 260I-C

På samme skiltet står serienummeret på motoren nederst.

Oppgir du serienummeret, kan et VP verksted fortelle deg hvilken versjon EVC du har.

På PCUen (computeren) på en ny motor står det også EVC-C.

Kanskje det står EVC-A eller B på din motor?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det ser ikke ut til at problemene med D-serien er over ennå. "Finden" som er omtalt nedenfor, har hatt totalhavari på en D6 tidligere samt problemer med IPS-systemet. Nå ser det ut til at et nytt havari er et faktum.

 

Aktiv førjul for "Halfdan Grieg"

Et fartøy som holdt på å synke ved kai, var ett av førjulsoppdragene for redningsskøyta som har stasjoner i Måløy og Florø.

 

Sitater:

 

Oppdrag 1: Slep av ”Finden” over Stadt. ”Finden” hadde motorhavari på den ene maskinen, og hadde gått til Måløy for en maskin. ”Finden” var på vei til verksted for reparasjon og ble slept over Stad for å slippe eventuelle problemer med styring på strekningen over Stad.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nesten helt sikker på at det er to D6-310D med IPS, og ettersom båten ble levert i 2007, dreier det nok seg om B-utgaven, og ikke C- eller D-utgaven som kom i henholdsvis 2008 og 2009.

 

Jeg vet ikke hvorfor den første D6-motoren havarerte for et år eller to siden, og heller ikke om det har vært flere havarier. Men jeg vet at båten lå uvirksom en stund på grunn av problemer med IPS-systemet. Men hva disse IPS-vanskene bestod av, er jeg heller ikke kjent med.

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt er det?

 

Jeg har hørt lite negativt om IPS systemet. Vi har ikke hatt noen problemer med vårt, men vi har bare kjørt et par hundre timer.

 

IPS systemet hadde sine "nyfødt" problemer på de aller første installasjonene -men de var løst i 07. Problemet var at båtbyggerne brukte en tetningsmasse som reagerte med enten metallet eller en gummimoffe på drevet. Dette ble utbedret uten kostnad for båteier. Og stopper en motor så fungerer jo ikke joy sticken om man har den :smiley: Om 1 motor stopper går motoren ned i nødmodus - vi får maks ca 8 knop på 1 motor. Det er uansett greit for det er ikke nok kraft i 1 motor til å løfte båten opp i plan.

 

En søsterbåt gikk på grunn i 25 knop i fjor (15 tonn båt i 25 knop er et bra smell) De slo av ene drevet slik det er konstruert til å gjøre. Båten var fortsatt tett. Var litt krakkelering i gelcoaten i bakkant av drevet. Nytt drev ble montert på 3 dager. Så var de på tur igjen. Vi har ingen planer om å teste ut det samme :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noe jeg kan gjøre for og forebygge på min d4 06 mod.

hva er forskjellen på a-b-eller c versjon?

Hva koster en slik oppgradering?

Hilsen Morten

Jeg ville ha spilt kunden fra helvete og forsøkt å forlange en full gjennomgang av motoren eller skifte av dyser før reklamasjonstiden går ut. Vet ikke om det går, men muligens verdt et forsøk.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Det gikk noe rykter om at det hadde kommet nye og bedre slanger til DPH drevet de hydauliske slangene til styring og tilt.

Dette er feil, var innom lasa for og kjøpe dette nå, fikk beskjed om at de ikke fikk lov og selge slangene enda pga det kommer nye i løpet av noen uker:-)

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

En kamerat med viksund 360 2x D4 260 måtte ha båten på land for to år siden og bytte styreslanger fordi de hadde røket. Dette var en 2005 mod. Da var slangene 2 år gamle når de røk. Armeringen er ikke rustfri. Disse fikk vi på reklamasjonen. Det var bare å hente nye på Volvoverksted.

 

I høst når jeg tok opp Bavariaen 2008 modell, var mine styreslanger full av utposinger som ble oppdaget av Framnes Maritime og byttet på reklamasjon. De hadde gått to sesonger, men hadde ikke klart en til.

 

Nye og forbedrede slanger er allerede på markedet iflg. Volvo. For to år siden også, til bytting. De gamle slangene hadde vel allerede blitt brukt i produksjonen før dette ble oppdaget.

 

Mener du Morten at jeg er blitt lurt litt? Skal jeg sjekke ekstra om jeg har fått de nye slangene?

 

Per Harald

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Takk for verdifulle tips.

Vi legger turen til Tyskland i ferien, og hva er vel mer begredelig enn å miste styringen? Kommer jo i mål med to motorer og truster, men allikevel da. :yesnod:

Skal sjekke om mine nymonterte slanger er av den nye typen(montert for en måned siden). :crazy:

 

Per Harald

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

jeg fikk byttet mine styreslanger i april 09 , og når jeg hadde båten på land i oktober 09 var de fulle av utposinger igjen. :nonod:

Vil tro at du har 5 års reklamasjon på disse. (problemet er det samme på tilt slangene)

 

Per Harald: Fint om du tilbakemelder her på båtplassen hvilken type du har fått montert. Det er jo litt merkelig at gammel type er i markedet fremdeles, noe som erfaringen til Hidravasen kan tyde på :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...