Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Fikk byttet alle fire slangene til styringen i sommer pga en liten utposing på den ene. Dei nye var produsert av Good Year.

Er det også problemer med slangene til tilt?

Har hatt samme problemet to år på rad, men det er bare en tlf til VP så er se der på pletten å ordner opp - selvsagt på garanti og aldri et spørsmål. Mitt drev er nå 4 år gammelt

Link to post
Share on other sites

Volvo ordner opp .

 

Etter mitt syn er det lite profesjonelt av Volvo Penta å ikke kalle inn alle motorer(eller eventuelt kunder) av D4/D6 for blant annet skifte av lokk på sjøvannsfilter, endelokk på ladeluftkjøler, tært propell(-er) og hydraulikkslanger på drev da dette er kjente feil. Disse delene kan riktignok bli byttet/utbedret av autorisert Volvo Penta-verksted ved serviceintervall, og som regel også om man selv tar kontakt og henviser til garanti og/eller forbrukerkjøpslov.

 

Det er et velkjent problem på DPH- og DPG-drev med mye tæring på propellene, i tillegg til at hydraulikkslanger er av dårlig kvalitet, som i neste omgang kan føre til lekkasjer, eller i verste fall styringssvikt. Men Volvo Penta tar normalt ikke kontakt med kunder for å informere om disse problemene. De kan som nevnt riktignok opplyse om det ved service på et Volvo Penta-verksted. Da kan du oppleve at verkstedet skifter propeller og hydraulikkslanger gratis. Men det er etter min mening særdeles uprofesjonelt av Volvo Penta å ikke sende ut brev/e-post om dette til alle kunder og tilby seg å skifte disse delene gratis. Dette er ikke bare ut fra et økonomisk ståsted, men også sikkerhetsmessig. Hva om en båt mister styringen som følge av lekke hydraulikkslanger på drevet? Da kan en grunnstøtning eller kollisjon være nært forestående. Her velger altså VP å velte regningen over på snille eller uvitende kunder og ikke i tilstrekkeling grad å bry seg om sikkerheten til kjøperne.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke helt i Toyota-klassen, nei. Har vært oppgitt over dette lenge, men det er mulig det er et fritidsbåtfenomen. Gjelder visstnok også Yanmar vedr. en sylinderfeil. Mulig de slipper lettere unna fordi de fleste motorene ikke blir solt direkte til sluttbruker, men til båtprodusent. På bilsiden kaller man inn bare det er mistanke om at en liten skavank kan få alvorlige følger, men de gjør det nok ikke av alltruistiske grunner - snarere av langsiktige økonomiske.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hørte en ny teori på båtmessa av en forhandlerne som selger båter med D-motorer. Sier ikke hvem da jeg ikke er sikker på at jeg gjengir den riktig - det var med noe med kjøling av diesel som var for dårlig fordi en komponent enten manglet eller var for dårlig. At det skjer (eller har skjedd) mest nordpå og på vestlandet skulle være i tråd med overopphetet diesel grunnet lange avstander og mer full rullle.

Link to post
Share on other sites

Har hørt den teorien også,at dieselanlegget på noen båter har vært underdimensjonert.

Mulig det,men det forklarer ikke bøyde veivstaker og frostplugger som ryker.

Da syntes jeg teorien om vann i ladeluftkjøler som blir sugd inn i motoren er den mest sannsylige til nå.

Synd Volvo tier om dette,de har selvfølgelig funnet årsaken til havaritrøbbelet,men de vil vel fraskrive seg ansvar på senskader.

Link to post
Share on other sites

Veldig nyskjerrig nå.

 

Kostet selv eller garanti? Åsså svensk flagg bak innlegget? Må vi til Sverige for å få byttet dette?

 

Har det fremkommet noen spesifikk endring på injectorer som er std. og de som erstattes nå??.

 

Fint med en tilbakemelding da båten går på sjøen denne uken og langtur står for døren i sommer.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Motoren min, D6-310, er gått 150 timer og kjørt med tilsetning siden den var ny. Jeg får mest sannsynlig dekket dette på reklamasjon, men venter avklaring fra Sverige, derfor det svenske flagget :smiley:

Injektorene som er montert nå er samme type som de som står i D6-435 hk.

 

Jeg tror ikke du har noe å frykte Per Harald, tror det allerede er montert den typen dyser i D6-330.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Er det i det hele tatt noen som har blitt nektet rekamasjon pga injektorhavari de siste 2 årene ?

Mine erfaringer når det gjelder VP sin behandling av reklamasjoner er udelt positiv. Jeg har hatt merkeverksted

til å utføre service hvert år. Det kan selvsagt ha sitt å si. En kan selvføgelig hevde at det ikke burde være nødvendig, men

prøv å se dette litt fra VP sin side også. De har sikkert mange krav om reklamasjon, der oppfølgingen har vært tvilsom.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle innleggene på denne tråden,men fikk nettopp alarm 1.7.9 (Feil brenseltrykk) på min D4 260hk.

Kan jeg tolke det slik at feilen skyldes feil med injektor ?

Motoren er fire år (170 timer), er dette en garantisak.

Har noen erfaring med samme feil.

 

Hadde dette innlegget i fjor høst.

 

 

 

Jeg leverte inn båten hos Volvo Penta verkstedet i Bodø.

Etter testing av båten fant de ut at det var en av diesel dysene som lakk gjennom.

Denne ble byttet og problemet var løst.

Motoren var fire og et halv år,men jeg fikk alt dekket av Volvo Penta,

deler og arbeidspenger.

Håper de tre andre dysene ikke begynner å fjuske !!!

Link to post
Share on other sites

Hørte en ny teori på båtmessa av en forhandlerne som selger båter med D-motorer. Sier ikke hvem da jeg ikke er sikker på at jeg gjengir den riktig - det var med noe med kjøling av diesel som var for dårlig fordi en komponent enten manglet eller var for dårlig. At det skjer (eller har skjedd) mest nordpå og på vestlandet skulle være i tråd med overopphetet diesel grunnet lange avstander og mer full rullle.

Er det noen som vet hvor dieseltanken ligger på Viksund 340? Kan den bli oppvarmet av motorrom? (Viksund er en av de med flest havari).

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvor dieseltanken ligger på Viksund 340? ... (Viksund er en av de med flest havari).

På Viksund 340 ligger dieseltankene i motorrommet. På modeller med fast aksling er det to tanker som ligger ved siden av motoren fremme i motorrommet. På modeller med drev mener jeg at det er en tank framme i motorrommet. Men slike løsninger er vel ikke spesielle for Viksund, det er vel mange andre produsenter som også plasserer dieseltankene i motorrommet.

 

Det med at Viksund er ofte rammet av dette problemet - hvor har du det fra. Finnes det noen statestikk på dette?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...