Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Det er blant annet beskrevet i artikler i båtmagasinet. Havarier har skjedd på mange båtmerker og hvilke som har tanker i motorommet vet ikke jeg.

 

Men om de ligger i motorrommet så vil dieselen kunne bli oppvarmet etter en stund. Så kanskje det er noe i denne teorien?

Link to post
Share on other sites

Tanken står i et romslig motorrom, og med den luften som trekkes inn for å fore mine to D6 med luft så blir det ikke noe spesielt høy temp i motorrommet. Har kontinuerlig tempavlesning på/ved batterier som også står i samme rom. Ingen høye temperaturer registrert, så om det er problemer med høy temp på diesel lagret i tank i motorom, så gjelder ikke det Bavariaen vår, og bank i bordet, ingen problemer registrert. :wink:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Har målt litt på lufta i mitt maskinrom. Vis jeg kjører på ca 3000 omd med min D6 og ca 20 grader ute, holder tempen i maskinrommet underkant av 30 grader. Det er bra. Har vært i båter med veldig varme motorrom. :seeya:

Bavaria 30 Sport 08 VP D6

 

Hjemmehavn " HIDRA"

Link to post
Share on other sites

Disse motorene er vel i bruk over hele verden. Dersom det er slik at slike havarier forekommer hyppigst på Vestlandet og i Nord-Norge er ikke dette de varmeste områdene på kloden for å si det forsiktig. Jeg har vanskelig for å skjønne at temperatur i motorrommet skal være årsaken, i tilfelle burde havariene heller skjedd i områder nærmere ekvator.

 

Lagt til: I vårt motorrom er temperaturen under gange sjelden over 30 grader selv på de varmeste sommerdager, dette pga stor luftutskiftning i motorrommet. Temperaturen kan riktignok være noe høyere etter at motoren er stoppet, dette pga strålevarmen motoren avgir.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Bare lurte på en ting: Har Volvo kalt inn disse D-motorene for kontroll eller utskifting av disse injektorene og slangene?

Mange her skriver at Volvo ordner opp, men er ikke det for sent når havariet allerede har skjedd? Jeg tør ihverfall ikke kjøpe båt med Volvo D-serie før jeg kan føle meg trygg på at båten ikke plutselig havarerer i to meter høye bølger midt ute i skagerak. Skrekk og gru sier nå jeg...

 

Jeg må bare beklage at jeg ikke orker å lese alle innleggende i denne tråden, så derfor vet jeg ikke om det er svart på dette tidligere.......

Link to post
Share on other sites

Disse motorene er vel i bruk over hele verden. Dersom det er slik at slike havarier forekommer hyppigst på Vestlandet og i Nord-Norge er ikke dette de varmeste områdene på kloden for å si det forsiktig. Jeg har vanskelig for å skjønne at temperatur i motorrommet skal være årsaken, i tilfelle burde havariene heller skjedd i områder nærmere ekvator.

Dette i kombinasjon med hvordan norsk diesel blir produsert. E.g. tilsetninger, brennnivå. I tilegg dårlig kvalitet på injectorer, kansje dårlig kjøling.

 

Men når det gjelder havarier så har vi vel ikke hørt så mye om det i det siste? Noen må riktignok skifte injectorer?

 

Og det er jo ikke slikt at andre motorer er feilfrie...

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvor dieseltanken ligger på Viksund 340? Kan den bli oppvarmet av motorrom?

 

 

...på Bavaria også det har vært en del problemer med havari og injectorproblemer.

 

Mange båtmerker har vært rammet av havari- og injektorproblematikken til Volvo Penta D4 og D6, blant annet, men ikke begrenset til: Windy, Targa, Nimbus, Viksund, Ardea(tidligere NB), Bavaria, Mørejet, Elan, Saga, Joda, Sun, Scirocco, Skorgenes, Scand, Minor og Nord West.

Link to post
Share on other sites

Alle båtmerker som jeg lister opp med injektor- og havariproblematikk med Volvo Penta D4 og D6 har det stått om i norsk båtpresse ved Båtmagasinet(batmagasinet.no) og Båtliv(batliv.com), unntatt Minor, Scirocco og Nord West. Tilfellene med Minor og Nord West har jeg lest om her på foraet mens tilfellet med Scirocco vet jeg gjennom en bekjent. På batmagasinet.no ligger det et bladarkiv du kan lese gjennom. Da vil du finne de fleste båtmerkene med injektor- og havariproblematikk på Volvo Penta D4 og D6 som jeg lister opp. På batliv.com er det litt værre å finne slik informasjon, men du kan alltids foreta et søk eller prøve å få tak i brukte blader dersom du trenger dokumentasjon.

Link to post
Share on other sites

Noen som har byttet tettninger på styresylinder

bilde000.jpg

Kan se ut som standar ring, eller?

bilde001.jpg

Stempelringen er firkantet, to o-ringer og en skrapering.

Hvor stort trykk skal disse tåle ?

 

 

Hvor gammelt er dette drevet / sylinderene.

Volvo Penta har store problemer med disse.

Bytta nettopp en , og laaaaaaang ventetid på levering av sylinder, men det ble selfølgelig byttet på garantien.

Bavaria 30 Sport 08 VP D6

 

Hjemmehavn " HIDRA"

Link to post
Share on other sites

Faktisk så er det jo på Bavaria også det har vært en del problemer med havari og injectorproblemer.

Har du noe mer på dette? Jeg kjenner kun til ett tilfelle fra båtpressen med en Bavaria, men har ellers ikke hørt om noen.

 

Jeg tror dette med å sette båttype og dyseproblemene i sammenheng er et feilspor. Kunne være artig å laget en oversikt over alle teoriene som er lansert. Det er ikke få. Slik blir det når en motorprodusent gjør alt for å unngå at årsaken til problemene blir kjent.

 

Det synses og spekuleres (naturlig nok) over en lav sko også globalt på denne problemstillingen!

Er det ikke snart på tide at Volvo kommer på banen med en forklaring på problemet?

Synes Volvo skylder sine trofaste kunder en forklaring nå!

Helt enig, men jeg tror aldri det kommer. VP puster trolig ut etter at det verste peset er over de første årene. Nå lar de tiden jobbe for seg, og håper at alt skal gå fortest mulig i glemmeboken for kundene. Når det er sagt, må vi også tilføye at fremdeles går det store, store flertall av D-motor fremdeles uten disse problemene, men likevel er håndteringen av problemene en skam for VP. I bilverden er en slik håndtering utenkelig og ensbetydene med den sikre død for en bilprodusent.

Link to post
Share on other sites

Hidravasen

 

ja det er en 2006mod.

 

Klagde på propellene i 2008, reklamerte på de i 2009 og etter ett år har forhandleren fremdeles ikke fått svar.

Reklamerte på PCU (Powertray Control Unit) ca 5 uker siden, for den kiler seg fast av og til når jeg bakker (ikke noe svar).

 

Har fått skiftet nye styreslanger samt ny injektor (nektet å betale, så jeg bare håper).

Virker som det er håpløst å sende noe reklamasjon til Volvo.

 

Når det gjelder styresylinderene, er det Viksund som har gjort en blunder. Har ringt de siden August 2008 men eneste svar er at de skal se på saken. Men etter konkursen er jo selvsagt ingen som vil se på dette da.

 

Jeg har montert nye sylindere, men håper at det går an å fikse de gamle.

 

Jeg har da lært at det mest trolig er mere arrmo med ny båt enn gammel good en

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...