Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Da forstår jeg det slik at VP ikke har kalt inn disse motorene for kontroll og oppgradering. Som du Swande sier så hadde en slik håndtering vært utenkelig i bilbransjen. Men folk fortsetter å kjøpe VP D-serie..... Forstår ikke at folk tør.

 

Havari på åpent hav kan som kjent være svært farlig. Tilsvarende fare for liv og helse på veien ville ført til at veimyndighetene hadde forlangt tilbakekalling for kontroll og utbedring/oppgradering.

 

Ja, nær sagt selvfølgelig, så går de fleste D-motorene helt fint. Det er likevel ingen tvil om at det er altfor mange havarier. Jeg kan ikke forstå at folk kan kjøpe båt til millionbeløp med sånne motorer. Jeg for min del ville også vært livredd for hvilke utgifter som kunne ventet i neste fjord.....

Link to post
Share on other sites

Havari på åpent hav kan som kjent være svært farlig.

for min del er jeg mye mer urolig for havari i trangt farvann der det er kort vei til land. På åpent hav har man jo tid til å agere.

 

Naturligvis er dette en uro jeg som D eier føler. Det hadde definitivt vært på sin plass med en forklaring/løsning fra VP. Jeg er glad for at jeg har to motorer av den siste generasjon D serie med nye injektorer (D6 435)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde feil på 4 av mine 6 injektorer, men motoren havarerte ikke av den grunn. Det eneste jeg merket var at motoren ikke hadde samme "futten" lenger og det gikk lenger tid før den gikk i plan.

Det som forundrer meg er at Volvo ikke kaller inn alle D motorene for å bytte injektorer, men de har vel vurdert det slik at kostnadene blir for store??? :flag_sw:

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Volvo varslet i dag eiere av D5 bilmotor at de må peile oljen på motorene sine. Dersom det er for mye olje (dvs over max på peilepinnen) på motoren KAN det gå inn i forbrenningssystemet på motoren og motoren ruser ukontrollert - med havari som værst tenkelige utfall. Det samme gjelder nok de aller fleste dieselmotorer med veivhusfilter (det er et miljøkrav på alle moderne diesel motorer). De som kan skje er at veivhusfilteret blir fullt, så går oljedampen fra veivhuset i luftfilteret. Da kan oljedamp dras inn i innsugsluften - med økt forbrenning som konsekvens.

 

Mine motorer skal ihht instruksjonsboka ha 20 liter olje. Jeg har bedt verkstedet fylle 19 liter - så peiler jeg selv og etterfyller ved behov. 19 liter gir oljenivå midt på peilepinnen. Jeg sjekker også veivhusfiltrene regelmessig. På D4/D6 sitter disse i et rundt hus rett bak luftfilteret. Skru av lokket - ta opp filteret. Filteret er en sylindrisk sak av plast og stoff Man ser enkelt om det er fullt av olje.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å fylle motorolje over maksimalt nivå er normalt ikke en katastofe på de aller fleste båtmotorer. Men det kan føre til høyere forbruk av motorolje og på sikt lekkasjer.

 

Å sørge for at nivået av motorolje på Volvo Penta D3, D4 og D6 ligger under maskimalt nivå, og ikke på dette nivået, kommer i tillegg til, men ikke begrenset til, at man for D4 og D6 må sjekke at:

 

- sjøvannsfilteret ikke lekker og/eller at det blir byttet slik at en lekkasje ikke tar knekken på dynamo og starter samt fører til korrosjon på motoren og andre komponenter, eller i verste fall at båten synker.

- endelokk på ladeluftkjøler blir byttet.

- tært propell(-er) og hydraulikkslanger på utgaver med drev kontrolleres/byttes, gjerne opptil flere ganger i året da nye hydraulikkslanger kan ha de samme feilene som de gamle. Tap av hydraulikkolje på styreslanger kan føre til styringssvikt og en potensiell alvorlig ulykke i trangt og/eller trafikkert farvann.

- giraktuator smøres og/eller byttes da den har en svakhet og kan få en ulyd.

- injektorer byttes når motoren ikke går skikkelig, ryker og rister når symptomene for feil på injektorer dukker opp.

- ikke kjølevæsken, motoroljen og/eller frostplugger ligger under motoren(-e)som følge av den ikke ukjente injektor- og havariproblematikken.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å tenk på alle som plages med disse motorene som vi ikke får høre noe om...

Å tenk på Volvo som klarte å dysse ned havarisaken på billigst mulig måte...

Å tenk på de stakkarene som kjøper D4-D6 som er mer enn 5 år gamle...

Å tenk på alle de som er usikre på motoren i ruskevær...

Men de er fine når de virker...

Link to post
Share on other sites

Igjen kommer hylekoret når man gir et velmendende råd. For min del fører det til at jeg ikke gidder å skrive om ting som dette. Så får heller noens motorer blåse i vei. Så er vel dere som ikke har slik motor fornøyde - for om noens maskiner havarer får dere jo igjen bekreftet holdningene deres og kan lykkelig si "hva var det jeg sa".

 

Det som ikke ble registrert var at jeg skrev dette som et generelt råd til alle som har motor med veivhusfilter. Det er faktisk krav om at alle motorer har det i dag (før var veivhusventilasjonen en slange som dryppet olje ned under motoren).

 

Mine blåser i hvertfall ikke pga for mye olje :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en ældgammel "nyhed".

 

Det første jeg fik at vide da jeg købte Forbinaen i våren 2007 var netop at jeg ikke måtte overfylde olien. Forhandleren var meget obs på dette.

 

Senere fik jeg samme information på VP-standen i Göteborg sidste år (09) - refereret i dette indlæg: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=695195

 

Og så vil jeg bare for balancen skyld godt gentage, at der er forskel på virkelighedsopfattelsen herinde og ude i samfundet. Det var bestemt ikke noget minus at jeg havde D6 i min Forbina, da den skulle sælges - tværtimod!

 

Alle produkter har fejl - det afgørende er hvordan man rydder op efter dem. Og her er jeg så tryg ved forhandlere og Volvo Penta, at jeg har købt ny båd med to D-motorer. Og det sammen havde et andet dansk par jeg mødte i Göteborg for nylig, da de var på vej hjem med deres nye båd med to D-maskiner. Det var netop afgørende for dem at der ikke sad KAD-maskiner i den båd, de skulle have.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Dette var slett ikke ment som hylekor,men hvordan du tolker det er din sak!

Vi kan jo skrives igjen om noen år.

Har støtt på mang en Volvoeier som bruker øret godt når de er underveis,å det kan ikke kalles båtglede.

Mange har heldigvis gode erfaringer,og det skulle bare mangle,ellers ville katastrofen vært total..

Hylekoret i mine øyne er dem som har beskyttet Volvo i tykt og tynt,slik at verdien på denne motoren,som ikke kan skiftes stempel på,skal holde seg god.

Link to post
Share on other sites

Egentlig er det imod mine principper at debattere form i stedet for indhold. Men jeg vil gøre en undtagelse.

 

Hele denne tråd er fuld af eksempler på to forskellge typer indlæg:

 

1) Nuancerede og afbalancerede indlæg, der ser på helheden: Noterer alle de fordele, D-serien beviseligt har overfor andre motortyper - SAMTIDIGT med at indlæggene forsøger at finde årsager, debattere konsekvenser, afdække sammenhænge og diskutere mulige handlinger overfor de fejl, der lige så beviseligt er på disse motorer og drev. Virkeligheden er, at VP er en af verdens største leverandører af maskiner. D-serien sidder i mange, mange både og det rigtige er at løse dette problem på en konstruktiv måde. At finde årsagerne og få VP til at leve op til det, man med rette kan forvente af en stor producent.

 

2) Unuancerede og ensidige indlæg, der KUN fokuserer på det negative og som virker som om de er drevet af skadefryd i stedet for et oprigtigt ønske om at være med til at løse problemerne. Det er dem, Bitteliten kalder "hylekoret".

 

Den tredie type indlæg som du omtaler (dem, der beskytter Volvo i tykt og tyndt) har jeg ikke set nogle af.

 

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja,da spør jeg deg MajorAndy,tror du årsaken til havariene er funnet? Hvorfor bytter Volvo lokk på varmeveksler? så mange ubesvarte spørsmål,og jeg kan ikke være kritisk til ett slikt produkt uten å være unyanset?

Selvfølgelig er det mye bra med disse motorene,men det er pinadø endel å sette fingeren på. Så får jeg heller leve med at noen her blir såre..

 

 

Tor.

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke hvad årsagerne er til alt dette. Og jeg har sagt før i denne tråd, at jeg mener, at det Volvo bommer allermest på i denne sag er kommunikationen.

 

De burde have en klar og transparent politik: Hvilke problemer tager de ansvaret for? Hvad er konsekvenserne? Kommunikere dette klart til slutbrugerne men ISÆR til forhandlerne, så disse kunne informere slutbrugerne på en god måde. Det mangler de at gøre. Så længe de ikke har en klar kommunikation så er resultatet unødig usikkerhed, "synsing" og badwill.

 

Så: Op på hesten! Tag ansvar for det, der ER Volvos ansvar (her tænker jeg især på "småtingene" som søvandsfilter, styreslanger/cylindre mm) og kommuniker det til alle. Det bør Volvo gøre - hellere i dag end i morgen.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Helt enig, men det gir oss vann på mølla til hylekoret. Toyota ser ut til å gjort noen virkelige bommerter, men i alle fall her i Norge har det ikke gått utover tilliten til eierne av bilene (ref. både autoidex og BIs kundebarometer), men det er fordi Toyota Norge har vært klare på kommunikasjon og tatt det ansvar enhver forhandler burde gjøre.

Link to post
Share on other sites

De burde have en klar og transparent politik: Hvilke problemer tager de ansvaret for?

Svaret på den er vel greit? De tar ansvar for motorene i 5 år mhp reklamasjon, 2 år mhp garanti. Utover dette gjør Volvo intet. Som noen har sagt: de aller fleste går som de skal.Det er kun et fåtall maskiner som det går galt med, det er bare litt synd på deg hvis det er din.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

OM det å sjekke at det ikke er over max eller under min er mye å følge med på en motor er min ambefaling å kjøpe seilbåt uten motor :smiley:

:lol::lol::lol:

 

Vil tro at noen synes det er like kjedelig å høre oss D-eiere gjenta hvor bra motorene våre går (fremdles gjelder det det store, store flertall) som å høre hylekoret HVER gang det kommer nye innlegg i denne tråden.

 

Jeg skal selvsagt spare de som blir provosert over andres fornøydhet, for å si at jeg faktisk ikke har hatt èn eneste feil på min D6 :lol: (og det er første nyere motoren jeg har hatt som har gått så feilfritt) :lol:

 

Og har noen har behov for å publisere sin skadefrohet og smålighet, så gjerne for meg, selv om det selvsagt begynner å bli litt forutsigbart etterhvert. Nye kritiske momenter er interessant for alle, men gammelt oppgulp kan vi strengt tatt klarer vi oss uten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...