Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

og jeg kjenner en som kjenner en som har en onkel som hadde en D4 der VP verkstedet sa det var injektorfeil - men der det bare var en løs ledning.

 

og i fjor lå jeg ved siden av en lik båt som vår som hadde motorhavai pga for mye olje. Alle servicer tatt på et VP verksted. Dansk riktignok :wink:

 

Og ter-av fikk nye injektorer uten at det var vist noen feil ved de gamle.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp - veldig imponerende. Særlig ettersom VP olje kommer i 5 liters dunker og det skal 20 liter på motoren. De hadde vel ikke sugd ut alt da. Men motor ble byttet på garanti.

 

I følge et par VP verkstedet jeg har pratet med er det et fåtall av kundene som sjekker motorene regelmessig. Det er nesten like skremmende.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol:

 

Vil tro at noen synes det er like kjedelig å høre oss D-eiere gjenta hvor bra motorene våre går (fremdles gjelder det det store, store flertall) som å høre hylekoret HVER gang det kommer nye innlegg i denne tråden.

 

Jeg skal selvsagt spare de som blir provosert over andres fornøydhet, for å si at jeg faktisk ikke har hatt èn eneste feil på min D6 :lol: (og det er første nyere motoren jeg har hatt som har gått så feilfritt) :lol:

Jeg synes det er flott at du er fornøyd, Swande, og jeg tror ikke mange her blir provosert av å høre at du ikke har hatt feil med motoren din. Derimot er dette faktisk OT i denne tråden som omhandler problemer med D-serien. Du kan jo starte en egen tråd vedr. D-seriens fortreffelighet eller en for kunder som har opplevd ekstra god service ifb. med denne motortypen. I tillegg det egentlig ikke interessant å høre om alle som ikke har hatt problemer med sine D-motorer, det er og skal være de aller aller fleste. At så mange her inne ikke forstår dette undrer meg.

 

Denne tråden er interessant og nyttig av flere grunner, f.eks. tips om hva som bør sjekkes selv, hva man bør VP-verksted undersøke, hva bør man forsøke å fålange byttet av VP, etc. - og ikke minst årsaker til de problemene som av og til oppstår. Og da kommer man selvfølgelig ikke unna å bekskrive problemer eller potensielle sådanne.

 

Min hovedinteress for å følge denne tråden er derimot VPs (manglende) oppfølging og kommunikasjon med sine eksisterende og potensielle kunder. Det er ikke rart det blir spekulasjoner og rykter på nettet, i havna og på messer o.l. - dette er elemerntært og etter min mening 100% selvforskyldt fra VP sin side. Sann og åpen kommunikasjon om hva de vet og ikke vet, hva de har tenkt å gjøre med saken, hva de allerede har gjort, begrunnelse om innkalling/ikke innkaling for ekstra sjekk (at det koster for penger for VP på kort sikt er ingen god begrunnelse) hadde redusert støyen fra "hylekoret", gitt mer lojale og trygge VP-kunder, og kanskje skaffet enda flere nye VP-kunder.

Link to post
Share on other sites

Så fint for deg da.. Jeg vet om en som har en Targa 35 med dobbelinnstallasjon. Han har byttet 3 motorer.

 

Da er han pokker så dårlig til å holde tellinga, spør du meg.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Er nok mange av oss som følger denne tråden fordi vi må erkjenne at det er sannsynlig at desse motorene står i en fremtidig båt vi vil ha. Enkelt og greit fordi mange båter leveres med desse. Mange har også tillit til Volvo fra tidligere/nåverende båter. ( Som andre har med andre motorer)

Brukererfaringer fra dere med desse motorene er viktige, også hvordan sørvisopplegget fra Volvo er.

Har tidligere vert meir skeptisk til D serien, men det er fremdeles mange problemer som Volvo må løse.

Det har i tråden vert mange gode funderinger om grunner til Havarier og problemer. Både fra folk med Grønne motorer og andre.

Håper debatten fortsetter i dette sporet.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Innen for kriminologien er det noe som heter gjantagende victimisering...det å bli et offer gang på gang.. Uten at jeg kan si noe som helst om de som har opplevd å måtte bytte D-motor FLERE ganger, så slår det meg at tilsyn og vedlikehold kanskje burde blitt evaluert.

Uten å være kretsmester i motor kan man enkelt lære seg hvilke grunnleggende punkter som går inn under daglige sjekkpunkter og ukentlige punkter.

Selv kan jeg nevne at idet jeg går ombord i båten, titter jeg ned på duo-prop'en og ser til at det ikke har festet seg noe i denne...mangt kan komme drivende siden sist tur. Jeg ser etter olje som kan lekke ut fra hekkagregatet. -dette tar 4 sekunder til sammen. Så er det opp med motorrommsluka og peile olje. Se etter fukt, konsistens og nivå.

Kjølevannsfilterlokket, som i en annen tråd er omtalt som en potensiel saltvannsfontene får et kjapt tilsyn. Mens jeg gjør dette er det et kjapt blikk over motor og i bunnen under motoren, kjenner kjapt på reimene.. Alt er som det skal være.. -ok, ned med luka og vri om nøkkelen, teknologien måler det en og det andre og det er klart for å legge ut på fjorden. Det tar ikke mere enn 5 minutter fra man starter å ta opp luka, sjekke alt, ned med luka. Dette har man tid til når manglende daglig kontroll kan føre til havari. Det reduserer ihvertfall faren for havari.

Dessute bruker jeg den anbefalte brennstofforbedreren som tilsetning i dieselen. Jeg vet ikke om det er vanlig, så det hadde vært kjekt å vite om hvem flere som bruker dette.

-forøvrig peiler jeg oljen før jeg starter den etter at den kommer fra verksted. Alt annet er dumskap.

Link to post
Share on other sites

Vel, det er vel ikke helt det jeg mente. Men det fremstår som litt betenkelig at lynet slår ned flere ganger på samme sted. At noen må bytte motor 3 ganger synes jeg fremstår som rart.. Man burde ihvertfall stille spørsmål ved faktorer som: har montøren gjort jobben riktig, er brukerens tilsyn og vedlikehold utført jevnlig og er det andre komponenter som leder til feilen som oppstår. Jeg har ikke et sikkert svar, men men det er lov å tenke "utenfor boksen".

 

Er det flere her med D-motor som bruker drivstofftilsetning?

Link to post
Share on other sites

Uten å være kretsmester i motor kan man enkelt lære seg hvilke grunnleggende punkter som går inn under daglige sjekkpunkter og ukentlige punkter.

 

:eek::eek: Gjør du dette med bilen også? på min ganle motor fra 90 tallet holder en ukentlig løft på en motorluke for inspeksjon etter oljelekkasjer osv. kan få meg tilnød å ta opp peilepinnen kun for å se at ikke nivået har sunket noenting. på med luke igjen og kjøre ufortrødent vidre i ei ukes tid.

Skal aldri ha en motor som må gåes igjennom hver dag den brukes.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Bare noen tanker - når man kjøper en flunka ny båt til 1 mill eller kansje 3, er det ikke da å forvente at den er akkurat like feilfri som om man kjøper en ny bil??????? Og det burde da være mulig å få en motor i 2010 til å tusle å gå nedi en båt like feilfritt som i bil eller. Jeg må være ærlig å si at jeg egentlig er forholdsvis dypt skuffet over båtbransjen, uavhenig av motormerke og forhander. Og samtidig også litt skuffet over at litt for mange båteiere er alt for snille mot båtleverandørene. Ingenting på en båt skal slutte å virke i løpet av få år, gjør det det så er det en garanti/reklamasjonssak. Selv om det står i istruksjonsboken at man skal peile olje før hver tur - hvis dette er nødvendig, da er motoren bare driii......!!!!! Når jeg kjøper en ny bil, da forventer (og forlanger) jeg at den er feilfri, alternativt at den blir reparert uten unødvendig plunder for meg innenfor garantitid. Og slik er det også med båt. Om min båt får driftstans - da forlanger jeg at det fikses "prompte", alternativt så får forhandler levere meg lånebåt til de har fikset min. Og oppstår mer enn 2 "alvorlige feil/mangler" i løpet av garantitiden, da forlanger jeg ny båt (minimum delen som det er feil på ) og/eller pengene igjen. Jeg tror at vi som båteiere i mye større grad må forlange at nybåten leveres "nøkkelferdig", bare på den måten vil vi "presse" båtbransjen opp på det nivå som de burde ligge på. Jeg rister på hodet når jeg hører om båteiere som "mekker sjøl" på 2 - 4 år gamle båter for å fikse problemer som har oppstått.

Link to post
Share on other sites

......Jeg rister på hodet når jeg hører om båteiere som "mekker sjøl" på 2 - 4 år gamle båter for å fikse problemer som har oppstått.......

Vi er tydeligvis ganske forskjellige....

Jeg mekker for tiden på en ganske ny båt. Gjør forbedringer og utbedrer diverse feil og mangler. Jeg gjør det selv fordi jeg både kan og liker det. Jeg vil ha båten etter mitt ønske og har en stor mistro til at andre skal få fikse på båten min. Jeg sliper å "stå på krava" og krangle om småting (ikke bare helt små ting heller) og får ting gjort riktig etter mitt hode. Og så KAN jeg båten etter hvert. Tro det eller ei, men da jeg tok over båten hadde jeg allerede lang en liste over feil og mangler som jeg syntes jeg best kunne ta selv.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Der må jeg si meg enig med Terron, og uenig med NilsPils. Greit nok å montere tilleggsutstyr som leverandør ikke kan montere. Men å flikke og reparere ting på ny båt skal ikke være nødvendig. Og det er det samme om båten koster en halv mille eller fem miller. Jeg har jobbet hos merkeforhandler (bil) i over 11 år, og sett hvor mye arbeid som ble lagt ned i å forsikre seg om at bilen var perfekt ved overlevering, enten det var en ny Ka eller S-Max. Og skjedde det noe med bilen, var lånebil et selvfølge når kundebilen var inne. Og ofte stod mekanikeren overtid til bilen var klar.

Det er nok et stykke igjen før det er slik i båtbransjen...

 

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Enig med NilsPils! Nå er ikke båten min ny (1998) motorer (2005). Kjøpte den i fjord sommer, komplett med svinhøye årlige serviceregninger som dokumentasjon fra forrige eier. Har nå vært over alle kritiske punkter og konklusjonen er slurv og slendriann fra ende til annen. Skal selvfølgelig ikke skjære alle verksted over en kam, men stoler mer på egne ferdigheter enn at jeg er "heldig" å treffer på et verksted som tar min invistering på alvor. Og som NilsPils sier synes også jeg det er morro å ha gjort ting selv og mener jeg står bedre rustet til å takle en kritisk situasjon siden jeg har mekka selv!

Link to post
Share on other sites

Interessante betragtninger synes jeg!

 

Jeg husker fra min barndom hvordan aviser og andre medier hvert år fortalte om den "nødvendige vedligeholdelse" på bilen: De ting, man burde foretage sig dagligt, ugentligt og årligt. Og det var ikke småting: Pejle olie, tjekke remme, bremsevæske, dæk, mm mm. Falck og andre selskaber havde kronede dage med at køre ud og afhente defekte biler på gader og veje.

 

Dette var i 60'erne og 70'erne. Dengang var bilen endnu relativt ny som "masse-fænomen". Endnu i min allertidligste barndom var det blot at EJE en bil noget af det største, en familiefar kunne opnå :smiley: Det var det ultimative statussymbol.

 

Men drevet af især japansk industri udviklede bilerne sig op gennem 80'erne og 90'erne til at blive meget mere driftsikre og moderne. Japanernes kvantespring betød, at tyskere og andre måtte følge med. Kvalitetssikring i produktionen, "lean"-tankegang og produktudvikling har betydet, at en moderne bil og motor i dag er langt, langt mere driftsikker og kræver langt mindre vedligeholdelse end for 30 år siden. Samtidig koster de relativt mange gange mindre end tidligere: Da jeg skulle købe min første bil så jeg på den billigste nybil, man kunne opdrive i Danmark: En Skoda (af den gamle type :eek:), der kostede 130.000 kroner. Det var i 1987. I dag kan man få en bil, der er 100 gange bedre til samme beløb, 130.000 kroner.

 

Jeg tænker, at bådproduktionen i dag er på samme udviklingtrin som bilen var for 40-50 år siden. Problemet er, at både ikke produceres i samme volumener som biler og derfor ikke har gennemgået de samme iterationer og kvalitets-generationer som bilen. Det ændres desværre nok ikke ved at vi blot stiller krav til fabrikkerne. Jeg oplever at nogle bådproducenter prøver at tage processerne og kvalitetssikringen fra bilproduktionen og føre over på bådproduktion. De får ofte hårde ord fra bådfolket - også herinde. Andre producenter holder fast i den gamle håndværksmæssige proces. Den kan skabe meget perfekte både - men til en høj pris!

 

Lav pris OG høj kvalitet kræver volumen. Og det kommer ikke i båd-verdenen foreløbig.

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

På et verksted er vel en time, en time, og det er vel ikke slik at timeprisen er halvparten på et båtverksted av hva den er på bilverksted? Man må kunne forvente at der brukes korrekte drivreimer, at oljepåfyllingsskruer som er under vann hele tiden, ikke monteres uten O-ringer, at slangeklemmer ikke er dobbelt så store som de skal være osv. osv. Dette er enkelt hvis man vil, flygerne har sine sjekklister slik at man ikke skal være uheldig å glemme å senke hjulene ved landing.

Link to post
Share on other sites

Men det må jeg si 2XDiesel: Flere båtverksteder, spesielt et jeg har hørt om, er så ille at de egentlig bør advares mot. Jeg vet ikke om flere av dere har et slikt inntrykk av noen båtbransjens verksteder, men mitt inntrykk er at de ligger langt bak bilverksteder i kvalitet.

 

Hva slags utdanning må en "mekaniker" på et båtverksted ha? Noen som vet hvilke kvalifikasjoner eller autorisasjon som kreves?

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel noe som heter motormekaniker, og det er et eget fagbrev for det. Men det er veldig mye annet med en båt som en mekaniker kommer utfor. Elektro som bare blir mere og mere kompleks, gir, hekkagregat, elektroniske styresystemer osv. Spørs om opplæringen her i landet holder tritt med utviklingen av alt som har med båt å gjøre. Desverre så må i mange tilfelle dette læres the hard way. Åpne opp boksen og se hva som er inni. :smiley::drink:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...